Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

UH-1Y – dokonalý taktický vrtulník

Datum přidání 28.11.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 67 komentářů    autor autor: Tisková zpráva

Vrtulník UH-1Y Yankee společnosti Bell Helicopter je v boji prověřený stroj, který je navržen tak, aby podporoval celosvětové mise Námořní pěchoty Spojených států na další čtyři desetiletí. 

Foto: UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain

 

UH-1Y Yankee je vybaven ofenzivními zbraněmi, dokáže se vypořádat s veškerými hrozbami, je vhodný pro převoz posádky a dokáže operovat ve složitých podmínkách, což z něj činí dokonalý taktický užitkový vrtulník

.

„Typ UH-1Y je v současnosti celosvětově jediným multifunkčním bojovým vrtulníkem ve výrobě s plně integrovanými zbrojními systémy a softwarem pro bojové mise,říká Joel Best, ředitel pro rozvoj obchodu pro Evropu ze společnosti Bell Helicopter, „UH-1Y byl prvním multifunkčním letounem, jenž prověřil a certifikoval rakety APKWS ráže 70 mm, které jsou nyní v konfiguraci Námořní pěchoty Spojených států amerických standardem."


Linie vrtulníku Huey, do které patří i typ UH-1Y, byla poprvé nasazena již v bojových akcích ve Vietnamu. Současný Yankee čerpá z historie této konstrukční linie, je to ale špičkový moderní armádní letoun. Bell UH-1Y je mnoho kroků napřed před svými předchozími generacemi, a to jak z hlediska efektivity, tak z hlediska výkonu a bezpečnosti.


Program H-1 je nedílnou součástí plánu modernizace letového parku Námořní pěchoty Spojených států. Na základě zkušeností z bezpočtu expedičních operací a misí je UH-1Y konstruován tak, aby byl robustní, všestranný a dokázal operovat za všech povětrnostních podmínek.

 

Nejnovější typ Bell H-1 byl poprvé nasazen v roce 2009. Podílel se na misích ve válečných konfliktech a byl nasazen také při humanitárních akcích po celém světě. Vrtulníky UH-1Y nalétaly od roku 2009 více než 25 tisíc bojových letových hodin, a navazují tak na dědictví nejsilnější platformy Huey.


UH-1Y je všestranná moderní platforma. Díky svým integrovaným systémům, velké užitečné nosnosti a flexibilitě může být letoun rychle překonfigurován, aby mohl být nasazen v nejrůznějších typech misí. Stroj má také 85% shodu s vrtulníkem typu AH-1Z Viper, což zjednodušuje celkovou logistiku a sdílení klíčových technických komponentů.

 

Video: Výcvik pilotů UH-1Y Venom. / YouTube

 

Díky vynikajícím vlastnostem platformy UH-1Y dokáže vrtulník zvládnout plné bojové zatížení, nést veškeré bojové vybavení včetně raket a kulometů a také množství obranných protiopatření. Letová posádka UH-1Y je vyškolena na plnění všech typů misí a špičkoví školitelé jsou absolventi lekcí pro instruktory zbraní a taktiky (WTI).

 

Jak je ukázáno v videu, WTI nabízí speciální sedmitýdenní výcvik k vylepšení bojových schopností, výcviku vzdušné podpory a nočních letových operací. Tento druh výcviku poskytuje vědomosti a zkušenosti, díky nimž je UH-1Y dokonalou multifunkční bojovou platformou.


Bell UH-1Y Yankee, který je v současné době zvažován Ministerstvem obrany ČR jako nový typ vrtulníku pro českou armádu, je efektivním, prověřeným a moderním letounem, který představuje skvělou možnost pro modernizaci letového parku české armády.

 

Redakčně upraveno


Udělte článku metály:

Počet metálů: 2.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
tomas.kotnour Datum: 04.12.2017 Čas: 00:30

V nějakém rozhovoru s někým z MO byl zmíněn i nákup těžkých transportních vrtulníků kategorie CH-47/CH-53, myslím, že to bylo tady na AN asi dva a více let zpět. Nepamatuje si někdo, jak se ten článek jmenoval nebo s kým byl ten rozhovor?

avatar
KOLT Datum: 03.12.2017 Čas: 21:25

Tak nevím, jestli jsem to napsal blbě nebo... Zkusím to ještě jednou.

Letadla
Koupě CASA u nás byla prasárna na třetí, armáda chtěla Spartany, politici rozhodli jinak (to ostatně u Pandurů také...). Nicméně pokud skutečně koupíme větší transportní letadlo (nebo ho budeme sdílet účinnějším způsobem než jen jako pronájem; jakkoliv nejsem příznivcem takového řešení), má CASA výhodu nezanedbatelně levnějšího provozu. Čili kombinace CASA + KC-390 by byla fajn. Slovensko nicméně střední transportní letoun nehodlá pořídit, takže u nich je výběr Spartanů naprosto logický (a v AČR jim ho pravděpodobně závidí).

Vrtulníky
Nezlobte se na mě, ale že AČR nemá na to provozovat tři typy vrtulníků, je kravina. Pokud skutečně dojde k navýšení rozpočtu, může jich provozovat i víc. Konkrétně 1) jeden malý pro SF/urgentní transport malého počtu osob (tato kategorie je nejvíce postradatelná); 2) střední universální vrtulník (o něm je momentální zpackaný tendr); 3) velký transportní minimálně na úrovni Mi-171; 4) bitevní. Co se typů týče, tak kupříkladu EC-145, UH-1Y, NH-90, AH-1Z, nebo klidně úplně jinak.

Valor
Proč myslíte, že u něj byl smajlík? Už několikrát jsem tu psal, že jeho pořízení v nejbližších cca 15 letech nevidím reálně. Spíš než ten bych to stejně viděl na nějakou menší variantu nové generace VTOL strojů. A spíš s tlačnou vrtulí, protože ty budou téměř jistě levnější na provoz než konvertoplány.

Expediční armáda
Po jednom a půl desetiletí si vlády mnoha zemí NATO a EU konečně opět uvědomily, že základem je teritoriální obrana. Což ovšem jednak neznamená, že nemůžeme provádět bojovou činnost i v odlehlých regionech (třeba Mali je poměrně dobrý příklad, nebo stabilizace Libye by nebyla od věci). A dále to neznamená, že nepotřebujeme mít schopnost přepravy armádní techniky na větší vzdálenost. Je to přesně, jak tu pode mnou někteří psali – ČR je obklopena státy, které jsou našimi spojenci. Takže je pravděpodobné, že konflikt by se odehrával spíš mimo naše území, čili bychom tam tu techniku museli nějak dopravit. Slovensko je na tom drobet jinak, neb sousedí se státem, ve kterém se odehrává docela horký konflikt střední intenzity. Pokud by nastala potřeba dopravit kupříkladu jeden náš mechanizovaný prapor na východ Slovenska, samozřejmě to můžeme udělat po železnici (pokud by ještě stála). Do Pobaltí už by to bylo po kolejích složitější... AČR tedy nemá být expediční armádou ve smyslu akcí typu Afghánistán (byť i takové akce musí umět zvládnout), ale přepravní kapacity na větší vzdálenost prostě potřebujeme. Stejně tak potřebujeme mít těžkou pěchotu, i kdybychom ji nikdy neměli nasadit na území našeho státu. A to vůbec nemluvím o tom, že co my víme, jak bude vypadat situace v Evropě za dvacet let, třeba bude frontová linie probíhat na řece Moravě a na jedné straně bude stát AČR a na druhé OSSR ;-) (Jo, je to smajlík, dělám si srandu!!!)

avatar
Starlight Datum: 03.12.2017 Čas: 20:14

@skelet

Jen drobná technická. Bez podpory Švédska by naše Gripeny nejen nedoletěly na Island (asistence Švédů nad rámec kontraktu je př těchto akcích opravdu veliká), ale ani by nemohly létat doma okolo Čáslavi.

avatar
skelet Datum: 03.12.2017 Čas: 19:43

Argel: čeká nás teď pořízení 210 BVP, jejich hmotnost je na úrovni T-72. Čeká nás pořázení nových houfnic ráže 155 a modernizace starých (nebavme se jestli to má smysl). Ten odklon od čistě expediční armády, jak jej popsala Marhoulova Bílá kniha k armádě s expedičními schopnostmi je značný. To že OSSR nemá tyto ambice je věcí OSSR. Ani jedna cesta není vyloženě špatná.
A jako bonus by bylo fajn, kdyby naše Gripeny doletěly na Island bez podpory Italů, či jiného partnerského státu.

avatar
Flader Datum: 03.12.2017 Čas: 19:38

Argel, tak ako napísal Skelet. Aj mne príde logické, že AČR je budovaná ako expedična, Predsa len sme všetci súčasť NATO a EÚ (či sa vám to páči alebo nie). Na rozdiel od ČR je ale SR momentálne na hranici týchto dvoch uskupení.

avatar
Argel Datum: 03.12.2017 Čas: 19:36

skelet
Jsem toho názoru, že geopolitická situace se rok co rok mění, a proto by měla být teritoriální obrana na prvním místě, potom obrana spojenců, ale v zásadě nemohu s Vámi nesouhlasit.

avatar
skelet Datum: 03.12.2017 Čas: 19:19

Argel: vzhledem k avizovaným nákupům má AČR větší ambice, než OSSR. A je to poměrně logické, protože OSSR jsou hraničářská armáda, AČR už je více v zázemí.
A ať se to někomu líbí nebo ne, tak díky EU/NATO bude AČR pravděpodobně bojovat na "cizím" území. A to nejen Afghánistán, ale například Slovensko, Polsko, Litva atd. (ale třeba i Portugalsko)

avatar
Argel Datum: 03.12.2017 Čas: 18:58

Flader
Ale armáda, která jde z peněz daňových poplatníků by měla být na to, aby tyto daňové poplatníky chránila a ne nějaké afgánce uprostřed pouště, kde pro nás daňové poplatníky to nemá žádný význam. To asi na MO Slovenska vědí, co dělají(omlouvám se, nesleduji politickou situaci u Vás, tak nemohu posoudit. Byl bych rád, kdybych se o tom tady v nějakém článku někdy dozvěděl), protože tady na MO už dlouho dobu neseděla kompetentní osoba.

avatar
Flader Datum: 03.12.2017 Čas: 18:33

Tak na prepravu BVP na druhý koniec planéty Spartan určite nieje. Ale Land Rover na Cyprus alebo do Pobaltia prepraví. Treba si uvedomiť pri porovnávaní Slovensko/Česko ambície našich MO. AČR je v posledných rokoch budovaná skôr expedične, čo je aj logické, keďže ej momentálne obkolesená štátmi NATO + neutrálne Rakúsko. Oproti tomu z posledných vyjadrení nášho MO majú byť OSSR určené skôr k teritoriálnej obrane (preto aj nové 8x8 má byť pomerne ťažké.

avatar
Matesaax Datum: 03.12.2017 Čas: 18:11

Ve Spartanu té techniky také moc nepřevezete,pokud by bylo třeba odvézt techniku ve větším množství, tak se rozhodně víc vyplatí provést to nějakým velkým strojem C-17,An-124 jako se to dělá i dnes.Co se týká většího stroje,tak mám pocit,že místo něj se plánuje využít kapacit Němců s jejich A-400.
Ohledně Mi-35,tak jde opravdu o vrtulníky,které nejsou ještě ani v půlce života,nebyl by problém je provozovat min.do roku 2035,nicméně pro laickou veřejnost má MO pohádku o končící životnosti a nutném nákupu nových strojů.

avatar
skelet Datum: 03.12.2017 Čas: 17:07

Matesax: s nákupem středního dopravního letounu (C-130, KC-390, C-2, A400) se stále počítá. Byly úvahy, že by jeho funkci zastoupil třetí "nákladní" Airbus A319, ale ty byly myslím opuštěny. Další dvě C295 jsou rovněž uvažovány už hodně dlouho a je snaha jimi tabulkově nahradit Jak-40, s nimiž má podobné parametry. Tedy až na dolet, který má C295 delší.
Alpacino: Mi-35 nekončí technická životnost, ale blíží se čas nutný pro jejich opravu. Naše MI-35 jsou mladé mašiny ;)
Jinak C295 se více hodí pro převoz osob, než techniky.

avatar
Alpacino36 Datum: 03.12.2017 Čas: 16:01

Aj tak si myslím že Spartan sa na vojenské účely hodí viac ako CASA ale to bola v Česku trochu vyššia politika. Čo sa týka Mi 24 tak tým končí životnosť a pochybujem, že ich budete modernizovať vzhľadom na to že máme nakupovať západnu techniku ako to prezentujú naši politici. A s tým Valorom je jasné že ho v najbližších 20 rokoch nebudete mať, len niektorí diskutujúci majú bujné predstavy.

avatar
Matesaax Datum: 03.12.2017 Čas: 12:46

Taky moc nechápu ten propastný rozdíl mezi CASOU a Spartanem,letadla jsou to parametrově hodně podobná a každé má své plusy i mínusy.U nás se v současné době už o velkém dopraváku neuvažuje,spíše to bude další CASA,ale jak víme názory na MO se mění hodně rychle.Např.pl systém KUB měl být vyřazen bez náhrady a dnes už to neplatí.
O Valoru si myslím můžeme nechat tak akorát zdát,protože takováhle nová hračka rozhodně nebude nic levného,stačí se podívat jak drahý je V-22.
K těm vrtulníkům,ono klidně může stát,že nakonec nechají v provozu jak Bell/Agusta,tak Mi-24 ,pak Mi-17,Sokol a budem mít 4 typy.Do toho můžou začít nakupovat náhradu za Sokol,který mezitím nechají taky dolétat a budem mít 5 typů:-)

avatar
Alpacino36 Datum: 03.12.2017 Čas: 09:40

KOLT
Trochu nechápem myšlienke, že ked sa chystáte kupovať väčšie lietadlo tak bol lepší nákup CASA ako Spartan. Kedže sú to v podstate čo sa týka veľkosti rovnaké lietadlá. A k vrtuľníkom, nemyslím si že AČR je až taká veľká aby si mohla dovoliť živiť 3 typy vrtuľníkov. Ale ved keď na to máte kúpte si aj Valor aj kozmickú loď.A myslím si, že je trochu rozumnejšie uvažovať ako OSSR . Black Hawk bude viacúčelový vrtuľník a plus sa uvažuje aj o kúpe bojového, čo si ale myslím že nie je moc realita. A pre armádu asi nemá moc zmysel nakupovať menšie vrtuľníky ako je kategoria stredných vrtuľníkov. Jedine využitie malých je u špeciálnych jednotiek ale to už je trochu iný súdok.

avatar
KOLT Datum: 03.12.2017 Čas: 09:23

Nesmíte zas soudit každého Čecha podle Jura99 ;-)

Jinak nevím, co je na Venomech tak zásadně špatného. Já naprosto chápu, proč jste koupili BH, uměl bych si je klidně představit i v AČR. Ale je to podobné jako v případě transportních letadel. Pokud se odhodláme ke koupi něčeho většího (KC-390, A400M, C-2), jsou CASA v pořádku (jakkoliv jejich výběr byla prasárna nejvyššího kalibru), pokud ne, jsme kokoti. Pro OSSR, které větší letadlo nepořídí téměř jistě, je Spartan rozhodně správné řešení. A podobné je to i s vrtulníky. Až u vás doslouží Mi-17, budete mít vrtulníkové letectvo postavené na BH, což je OK. Až u nás doslouží Mi-171, velmi pravděpodobně nakoupíme něco podobné váhové kategorie nebo i většího (NH-90...Valor ;-) ). Čili nám pak Venomy budou vhodně doplňovat flotilu. Ještě by neškodilo něco skutečně malého (EC-145 nebo dokonce prcek jako LB). Nejde o specificky české řešení. Jde o řešení ve chvíli, kdy naše OS jsou jednoduše větší než vaše, čili potřebují drobet jiná řešení. Taky nebudeme (tedy, neměli bychom...) stavět armádu podle vzoru BW, neřku-li USAF...

arr