TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

UH-72A Lakota: Dodávky pro americkou armádu pokračují

Datum přidání 19.05.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 20 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Evropský výrobce Airbus Helicopters (dříve Eurocopter) dodal americké armádě již 300. vrtulník UH-72A Lakota. Pro české čtenáře je jistě zajímavá skutečnost, že UH-72A Lakota je jedním z možných adeptů na nový vrtulník pro Armádu České republiky.

Foto: UH-72A Lakota nad Mexickým zálivem. / Texas National Guard

Foto: UH-72A Lakota nad Mexickým zálivem. / Texas National Guard

 

Evropský výrobce uzavřel v roce 2006 kontrakt na dodávku celkově 345 vrtulníků UH-72A Lakota. Cena kontraktu se odhaduje na 3 miliardy dolarů. Stroje v americké armádě US Army a americké Národní gardě nahrazují zastaralé vrtulníky Bell UH-1 Iroquois a Bell OH-58 Kiowa.

 

Počátky programu lze vystopovat do roku 2004, kdy americká armáda ukončila vývoj průzkumně-bojového RAH-66 Comanche. Peníze z ukončeného programu byly přesměrovány na program lehkého vrtulníku LUH (Light Utility Helicopter).

 

Vrtulník UH-72A Lakota v soutěži LUH porazil Bell 210, Bell 412, MD Helicopters MD Explorer a AgustaWestland AW139M. Jmenované vrtulníky mohou naši čtenáři brát automaticky jako možné kandidáty pro Armádu České republiky. Podle našich informací představu armády splňuje například Agusta Westland AW139M schopný plnit také úkoly palebné podpory, případně lehčí varianta AW109 .

 

Americká armáda si vrtulníky UH-72A Lakota pořídila v sedmi různých konfiguracích. Vrtulníky najdou uplatnění při ostraze hranic, SAR (Search And Rescue), záchraně lidí, při dopravě VIP i živelných pohromách.

 

Žádná verze však není ozbrojená a nemá žádné obranné prostředky. Vrtulník UH-72A Lakota je primárně určen k nasazení na území Spojených států.

 

Existuje koncept ozbrojené verze označované jako AAS-72X. Vývoj a zavedení ozbrojené verze do výzbroje je však ve hvězdách. Připomeňme, že Armáda ČR požaduje stroj schopny plnit roli palebné podpory.

 

Vrtulník UH-72A Lakota „č. 300“ je určen pro americkou Národní gardu v Missouri. Gardisté získají stroj v konfiguraci Security and Support (S&S). Vrtulník této verze je schopný pomáhat při živelných katastrofách, i při ostraze hranic.

 

Na palubě S&S najdeme elektro-optické pouzdro, včetně termovizní kamery, výkonný světlomet, kameru s digitálním záznamem, datalink i pohyblivou digitální mapu. Národní garda UH-72A Lakota S&S využije především při ostraze hranici a při boji s drogovými pašeráky.

 

Zdroj: IHS Janes

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.9 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Had112 Datum: 24.05.2014 Čas: 23:16

Podle knihy EVROPSKÉ VRTULNÍKY
AW 139
Hmotnost - prázdná 2 622 kg
Hmotnost - maximální 6 400 kg
Dolet 750 km
Dolet s PPN 1250
Rychlost - maximální 320 km/h
Rychlost - cestovní 306 km/h

Bell 412 EP
Hmotnost - prázdná 2 935 kg
Hmotnost - maximální 5 397 kg
Dolet 687 km
Dolet s PPN 1205 km
Rychlost - maximální 259 km/h
Rychlost - cestovní 235 km/h


Vojenské verze
Agusta AW 149
Bell UH-1Y Venom

Zajímal by mě článek o všech čtyřech vrtulnících a jejich porovnání. Jde o dobré vrtulníky.

avatar
flanker.jirka Datum: 24.05.2014 Čas: 17:19

Co takhle zkusit vyhandlovat zpět za W3A Sokoly 1:1 Migy 29, co jsme polákům darovali :-D (některé kusy mají prodlouženou životnost do roku 2026).
Ceny bych moc nesrovnával, všichni víme, že pro AČR jsou ceny všeho nadstandardní, obvzláště když si tam necháte našroubovat "pár šroubků navíc" :-D

to Mediciman: co takhle srovnat jiné parametry, třeba cestovní rychlosti Bell 412 má 226 km/h a AW 139 má 306 km/h

Jestli chce někdo nahrazovat Mi 24/35 tak doufám bude brát v úvahu ochranu posádek, nějaké minimixerky bez ochrany jsou spíše pro kamikaze mise.

avatar
Medicman Datum: 23.05.2014 Čas: 19:18

Fakta o AW 139 - Hmotnost: 3622 kg, spotřeba 222 litrů/100km Délka: 16.66 m

Bell 412 - Hmotnost: 3079 kg, spotřeba 188 litrů/100km Délka: 17,1 m

(Délka je včetně rotoru)

avatar
Had112 Datum: 23.05.2014 Čas: 18:17

AW 139 byl vlastně vyvíjen jako nástupce Bellu 412, podílel se na tom i Bell Helicopter. Je lepší, lehčí a výkonnější. AW 139 je z kompozitních materiálů a má mít co nejnižší pořizovací a provozní náklady.

Je vyvíjena i o něco větší speciální vojenská verze AW 149, má postranní křídla se čtyřmi závěsníky.
Zdroj kniha EVROPSKÉ VRTULNÍKY.

GALERIE AW 149:
http://www.pzl.swidnik.pl/media_gallery/files/popup/178/6/?category=0&type=&keyword=

ZÁCHRANNÉ PRÁCE AW 139:
http://www.youtube.com/watch?v=JGAqZUUE7ls

avatar
Medicman Datum: 22.05.2014 Čas: 23:39

Asi to fakt Agusta priskritila.

Dle mého AW139 nemá šanci. Má velkou spotřebu a velké rozměry a proto není vhodná pro záchranné práce. A jistě i velkou cenu. O tom že je to dobrý stroj nepochybuji, přece jenom 600 prodaných kusů něco znamená, ale ani k té palebné podpoře se nehodí.

Pravděpodobnější na základě ceny, rozměrů a spotřeby vidím UH-72A Lakota, Bell 412, případně vyvíjený AW169. AS565 - by byla asi nejkvalitnější volba, i co se té palebné podpory týče, ale cena je jen o něco málo nižší než u AW139, takže také asi NEE.

Vím že v minulosti byly stížnosti na velkou spotřebu Sokolů a chtěli je proto nahradit. A rozměry Sokola byly také kritizovány.

Ceny (přibližné) :

UH-72A Lakota, Bell 412, AW169 (cca 7 mil USD)
AS565 ( 9-10 mil USD)
AW139 (10-11 mil USD)

avatar
Matesaax Datum: 22.05.2014 Čas: 20:12

Ja myslim,ze tohle nikdo resit nebude a koupi se uplne jine typy...svym zpusobem nechapu Polaky,kteri by mohli nabidnout nove verze Sokolu a misto toho jeste osoli ceny GO Sokolu na neunosnou mez..i kdyz je otazka zda vlastnik Agusta ma vubec zajem delat Sokoly,kdyz maji lepsi AW-139 v nabidce.

avatar
Had112 Datum: 22.05.2014 Čas: 16:41

Bylo by hezké, kdyby tu létali stroje jako AW-139, UH-72A Lakota, MD EXPLORER, UH-60 Black Hawk (jeho části se u nás vyrábí). Nebo menší Bell 429, Bell 407GT, AS565 Panther. Ale v ČR už létají dva výborné a dostatečně univerzální stroje Bell 412 EP a EC 135 T2 u PČR, které se osvědčili a je tu i pro ně zavedený servis. Oba se dají i těžce vyzbrojit. Mohlo by to být nejvýhodnější řešení. V současnosti jsou největším nepřítelem přírodní katastrofy, které musí AČR u nás řešit. Vrtulník musí mít jeřáb, dostatečnou kapacitu a výkon, aby mohl vyset nad domem v nepříznivém počasí a zachránit z něj celou rodinu (třeba 5 členů), tak aby nemusel s každým jednotlivě odlítat na shromaždiště. Ale nesmí být příliš těžký, aby ho unesli střešní heliporty na nemocnicích.
Cvičení s oběma stroji PČR. http://www.youtube.com/watch?v=1HlPNk2w8ZU
Varianty Bell 412 https://www.facebook.com/media/set/?set=a.591461557604387.1073741865.441115829305628&type=3

avatar
xawer Datum: 21.05.2014 Čas: 12:33

:Medicman
"...A oproti AW109 nabízí uspokojivou nosnost cca 2200-2400 kg (AW109 cca 1200kg)..."
AW109 LUH cca 1500kg

avatar
Matesaax Datum: 21.05.2014 Čas: 12:26

AW-139 je ve sve kategorii spickovy stroj a neverim,ze v soucasne mizerii nasi armady se najdou penize na nakup hned 16 kusu.S trochou stesti mozna bude agusta u linske zachranky v poctu par kusu,ale v Namesti budou letat lehke vrtulniky napr.zminovany Bell 407.

avatar
mu7705 Datum: 21.05.2014 Čas: 12:01

Mě osobně by se také líbil nákup AW-139M, což z hlediska využití mělo hlavu a patu, ale uvedl jsem jen informace, které se ke mě dostaly. Ten Bell 407GT se tady intenzivně předváděl a zapadá to do informací o lehkém typu vrtulníku.
Nevím nakolik MO ČR bude spěchat s výběrem, ale pokud má být AW-169 hotová v roce 2015, tak se to možná i stihne :)
Je ovšem otázkou, jestli a jakou kdo má na MO kdo představu o tom, jaký typ vrtulníků by to mohl ve skutečnosti být.

avatar
Medicman Datum: 21.05.2014 Čas: 11:05

Podle všech vyjádření, která zatím padla je opravdu AW139 a AS565 Panther nejpravděpodobnější volba. Zajímavý by byl rovněž AW169, ten je však stále ve vývoji a dokončit se má 2015. Je to stroj který zapadá mezi AW139 (6400 kg, 15lidí) a AW109 (3400kg, 8 lidí). AW169 (4500kg, 10 lidí) - není tak velký jako AW139 a proto vhodnější pro záchranné práce a bude jistě levnější. A oproti AW109 nabízí uspokojivou nosnost cca 2200-2400 kg (AW109 cca 1200kg).

avatar
Jan Grohmann Datum: 21.05.2014 Čas: 09:44

Náčelní GŠ AČR Petr Pavel říkal, že nové stroje mají být hmotnostně podobné W-3 Sokol. Hmotnostně podobný je právě AW 139M, Bell 407 má 3x menší hmotnost. Nosnost Bell 407 je přitom pouze 1 tuna.

Nové vrtulníky mají být víceučelové. Takže plnit úkoly SAR (např. nutnost instalce jeřábu), úkoly první pomoci (lekářské personál, zdravotnické přistroje, prostor pro ležicího pacienta), záchranné akce při povodních i úkoly palebné podpory (FLIR pouzdro, obranné prostředky, závěsníky se zbraněmi).

Mám obavu, že pro podobné úkoly je Bell 404 moc lehký typ.

avatar
Left Datum: 20.05.2014 Čas: 23:55

To Nasher: To Sobotka sice říkal, ale můžu Vám garantovat, že 1,4%HDP to během mandátu této vlády fakt nebude... Upřímně řečeno jsou blížší realitě jeho předchozí slova, že zamezí dalšímu snižování rozpočtu MO, což zní sice pěkně a v médiích to může vypadat, že Slávek zachraňuje obranu ČR, ale zaprvé to nic nevyřeší, jelikož by schopnosti AČR stále klesaly a za druhé se to již de facto stalo (2012 - 42 007mil/1,1%HDP, 2013 - 42 053mil/1,08%HDP, 2014 - 41 991mil/1,08%HDP).

avatar
Nesher Datum: 20.05.2014 Čas: 22:11

to matesaax
Proto také píšu "prevděpodobně". Je to především otázka peněz a z tohoto pohledu by byl nejvhodnější právě malý a provozně levný AH 6i, který navíc může nést i PTŘS a vzhledem k jeho rozměrům a obratnosti se v boji může skrývat za každou chalupou a tím podstatně zvýšit pravděpodobnost přežití, a to i ve srovnání s Mi 24, který je sice na vrtulník velmi odolný, ale jeho schopnost skrýtého působení je dosti problematická.
Ale dnes se premiér vyjádřil, že by rád postupně navýšil rozpočet na 1,4 % HDP, tedy by se mohly najít peníze i něco většího i ve větších počtech (16 kusů). Ideální kompromis by byla AW 109. Je přeci jen jen výkonější než Ah 6i nebo Bell 407 GT, ale zase ne tak drahý jako právě AW 139M.

avatar
Matesaax Datum: 20.05.2014 Čas: 21:38

Osobně moc nevěřím,že by se situace změnila a bylo by možno nakoupit ve větším množství vrtulníky kategorie AW-139,protože prostě tahle kategorie vrtulníků je mnohem dražší a provozně náročnější než např. zminovaný Bel-407GT.To už by zavánělo opět nějakým kompromisem,např. že by se se 12 Mi-35 nahradilo třeba jen 8 vrtulníky kategorie AW-139.To samé mi moc nesedí snaha nakoupit od jednoho výrobce podobné stroje obou kategorií,protože všichni výrobci nabízí jendomotoráky a dvoumotoráky výrazně od sebe odlišné.

arr