TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Ukončení výroby stíhačky F-22A Raptor byl strategický omyl

Datum přidání 29.09.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 55 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Poslední F-22A Raptor firma Lockheed Martin vyrobila v roce 2011. Výroba byla předčasně ukončená ve prospěch nastupujících víceúčelových stíhaček F-35 Lightning II. Jak se nyní ukazuje, jen pár let od ukončení výroby, konec programu F-22 Raptor byla hrubá strategická chyba.

 Fort Monroe

Foto: F-22A letící nad vojenskou základnou Fort Monroe; větší foto / U.S. Air Force

 

F-22A nehodný 21. století

Ve výzbroji amerického letectva najdeme 187 stíhaček F-22A Raptor. Původní plány počítaly s výrobou 750 stíhaček a poslední "minimální" s výrobou 243 strojů. Nakonec opustilo výrobní linku oproti všem odhadům významně méně letadel.

 

Původ F-22A Raptor sahá do 80. let minulého století. Americké letectvo hledalo "ultimativní" stíhací stroj pro vybojování absolutní vzdušné nadvlády. Inženýři se zaměřili především na schopnost F-22A porážet nastupující sovětské letouny Su-27 a odvozené deriváty.

 

F-22A Raptor byl čistě stíhací stroj s jediným posláním - ovládnout vzdušný prostor. Později F-22 získal v omezené míře schopnost útočit na pozemní cíle, konkrétně pomocí dvou naváděných pum JDAM nebo osmi GBU-39 SDB.

 

První letadla dorazila do amerického letectva v roce 2005, tedy více než deset let předtím, než se první stealth letadla začala objevovat v dalších zemích - Číně a Rusku. Avšak "jednoúčelovost" F-22A se stala v trnem oku některým kruhům ve Spojených státech.

 

Plány počítaly s výrobou 243 kusů. Avšak bývalý americký ministr obrany Robert Gates program výroby F-22A Raptor předčasně ukončil. Gates vysvětloval ukončení výroby velkými finančními náklady a omezením F-22A "pouze" na vzdušné souboje, boj proti protivzdušné obraně a hloubkové údery.

 

Výše uvedené důvody se optikou dnešní doby zdají více než sporné.

 

Video: Raptory poprvé přistávají v Evropě - základna Spangdahlem Air Base, Německo / YouTube

 

Analýzy analytiků: Pár let a vše je jinak

Při poslední objednávce 60 letadel poklesla jednotková cena za F-22A Raptor na 137 milionů dolarů (bez nákladů na vývoj) - cena nikterak vzdálená od současných nákladů za F-35 Lightning II. Podobný je i objem vyrobených letadel - prozatím opustilo linku 165 letadel F-35 Lightning II.

 

Původně se počítalo s dalším poklesem ceny při objednávce poslední várky letadel (celkový počet 243 F-22 Raptor). To se však nikdy nestalo. Program F-22A Raptor upadl v nemilost a Pentagon vsadil všechny karty (finance) na projekt F-35 Lightning II.

 

"Chceme-li udržet vzdušnou převahu USA, jsem odhodlán podporovat budování taktických schopností stíhaček páté generace, které mohou být vyrobeny ve velkém množství za přijatelné náklady. Proto budu doporučovat nakoupit větší počet F-35 Joint Strike Fighter," uvedl Gates.

 

Blog Foxtroth Alpha v této souvislosti odkazuje na článek Gates vs. Air Force Round Two (Gates vs. letectvo - kolo druhé) magazínu National Defense, podle kterého mohla jednotková cena za F-22 spadnout pod 100 milionů dolarů.

 

Původně jednotková cena F-35 měla dosáhnout maximálně 61 milionů dolarů. Nyní je cena téměř dvakrát větší (i když postupně klesá) a rozpočet programu F-35 v roce 2014 vzrostl o 167 miliard dolarů oproti původním plánům.

 Foto: F-22A Raptor má více práce, než se očekávalo. / u.S. Air Force

Foto: F-22A Raptor má více práce, než se očekávalo; větší foto / U.S. Air Force

 

"Splnili jsme program. Není to tak, že jsme zabili F-22. Budeme mít 187 strojů... podle doporučení, které jsem dostal, neexistuje vojenský požadavek na více než 187 F-22," uvedl později Gates. Přesto americké letectvo stále tvrdilo, že potřebuje minimálně 243 letadel.

 

Navíc 243 letadel byl spodní limit. Letectvo podle vlastních slov potřebovalo ideálně 339 letadel F-22A, aby mohlo postupně nahradit stárnoucí stíhačky F-15C/D Eagle. Původní počty přitom počítaly s výrobou 750 letadel F-22A Raptor.

 

Gates však proti programu F-22A nebojoval sám. "Vinu" na zrušení programu F-22A Raptor měla jak administrativa George Bushe, tak Baracka Obamy. Proti F-22A bojoval například vlivný senátor John McCaine.

 

Nejčastější důvody pro zrušení programu F-22A Raptor byly příliš velké náklady (sic!), případně poukazování na Čínu, která pode dřívějších proklamací amerických analytiků neměla šanci zavést stealth letadla před rokem 2020.

 

V současné době Čína vyvíjí hned dvě stealth stíhací letadla - Chengdu J-20 "Černý orel" vstoupí do služby v roce 2018 a druhý Shenyang J-31 Raroh (Raroh je dravý pták) v roce 2020.

 

První let J-20 se uskutečnil v témže roce, kdy poslední stíhačky F-22 opouštěly výrobní továrnu. Číňané si také "vychutnali" Gatese. První let J-20 se uskutečnil ve stejné době, kdy Gates byl na návštěvě Pekingu.

 

Odpůrci F-22A rovněž uváděli, že v 21. století nehrozí přímý střet s moderními ruskými stíhacími letadly nebo s moderními stíhacími letadly potenciálně nepřátelských států. Podle tehdejších vizí se měl v 21. století více uplatnit víceúčelový stíhací letoun.

 

Video: F-22 v Japonsku. / YouTube

 

Po pěti letech jsou "analýzy analytiků" postavené na hlavu. Čína je několik let od zavedení stealth stíhacích letadel a rusko-americké vztahy nejsou tak idylické, jako před několika lety.

 

Čtyři stíhačky F-22A Raptor před měsícem přistály v Evropě, jako součást podpory evropských států NATO, které se obávají ruské agrese. F-22A Raptor také pomáhají s vedením bombardovacích operací proti pozemním cílům Islámského státu.

 

Počet F-22A je jednoduše nedostatečný

Zpět do období boje za F-22A. Zastánci programu F-22A byli v té době náčelník štábu letectva generál Michael Mosley a tajemník letectva Michael Wayne. "Zrušení programu F-22 se ukáže jako jedna z největších strategických chyb učiněných během posledních 20 až 25 let," uvedl před lety Mosley. Generál navíc poznamenal, že cena F-22A mohla spadnout až na 90 milionů dolarů, tedy o 25 % méně, než stojí současný F-35 Lightning II.

 

Nedostatek F-22A Raptor si uvědomují i současní nejvyšší představitelé letectva. "Nemáme dostatek F-22, to je fakt života. Nekoupili jsme dost; nemáme dost. Nicméně letectvo je připraveno vystačit si s Raptory, které má. Budeme potřebovat Raptory pro nejnáročnější boje. Budeme to muset dělat a budeme to dělat se 180 Raptory, které máme," cituje generála Herberta "Hawk" Carlisle, velitele Velitelství leteckého boje (Air Combat Command), magazín National Defense.

 Foto: Kokpit F-22; větší foto, ilustrační foto / U.S. Air Force

Foto: Kokpit F-22; větší foto; ilustrační foto / U.S. Air Force

 

Dlužno připomenout, že pouze 125 letadel F-22A Raptor je trvale přiřazeno k bojovým jednotkám. Další letadla prochází pravidelnými prohlídkami, servisem, opravami, atd.

 

Americké letectvo tak musí schopnosti F-22A Raptor doplňovat letadly F-15C/D Eagle. Aby letadla F-15 mohla čelit nejmodernějším čínským a ruským strojům, musí projít nákladnou modernizací a také generální opravou.

 

Problém je opotřebení dílů na stíhačkách F-15C/D, které vedly dokonce před lety (2009) k uzemnění celé flotily. Vždyť nejstarší F-15C/D létají v americkém letectvu od počátku 80. let minulého století. Z důvodů přílišného namáhaní dílů americké letectvo u F-15 omezilo maximální rychlost na Mach 1,5 a také některé náročné manévry, které mohou vést k poškození letadla.

 

Nutná generální oprava a modernizace F-15 vyjde americké daňové poplatníky na miliardy dolarů.

 

Kacířka otázka: Potřebuje americké letectvo F-35?

Vkrádá se otázka, jak poznamenává Tyler Rogoway z Foxtroth Alpha, zda americké letectvo vůbec F-35 Lightning II potřebovalo. V průběhu programu F-22A Raptor se uvažovalo o vývoji útočné verze FB-22A Raptor (Strike Raptor).

 

Proč se nedala využít avionika "bitevní" F-35 v letadlech FB-22, které mohly plnit roli bitevních a útočných letounů místo F-35?

 

Video: Nakládka a vykládka zbraní. / YouTube

 

Zajímavostí je program X-44 MANTA (Multi-Axis No-Tail Aircraft), což byl vlastně F-22A Raptor bez ocasních ploch. Program X-44 ukázal na modernizační kapacity konstrukce F-22.

 

Bitevní úlohy mohly případně místo F-35 na příští desetiletí zajistit osvědčené platformy jako A-10 nebo F-16. Zajištění vzdušné nadvlády a likvidaci ohnisek protivzdušné obrany by zajišťovaly letadla F-22A Raptor nebo FB-22 Raptor.

 

Americké letectvo ve F-22A Raptor získalo unikátní a výkonný letoun, který neměl v té době obdoby. Cena za model klesala a konstrukce F-22A poskytovala prostor pro vytvoření specializovaných verzí. Přesto Pentagon dal přednost nevyzkoušeným F-35 Lightning II.

 

V současné době se celková cena za vývoj, nákup a provoz letadel F-35 po celou dobu životnosti odhaduje na 1,5 bilionů dolarů (angl. 1,5 trilionů dolarů).

 

Přesměrování obrovských financí na F-35 zpozdilo modernizace všech systémů letectva. Jak upozorňuje Rogoway, peníze mohly být účelněji využity pro vývoj nových dalekonosných bombardérů, přesných zbraní vzduch-země nebo rozvoj bezpilotních letadel.

 

National Review je v hodnocení F-35 v článku The F-35: Throwing Good Money after Bad nemilosrdný: "Program F-35 může zmrzačit obranu Spojených států na další desítky let."

 

Zdroj: Foxtroth Alpha

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
KOLT Datum: 07.10.2015 Čas: 12:32

pet.rok: Jenže znakem letadel 5. generace je právě ta autonomie systémů, stealth (respektive snížené RSC) je tak trochu třešnička na dortu. Letadlo čtvrté generace prostě těžko bude tak autonomní, jako letadlo 5. generace. Ono by to pak totiž víceméně letadlo 5. generace bylo.

avatar
Shania Datum: 05.10.2015 Čas: 23:10

pet.rok: tak hlavni rozdil je v tom, ze některé věci ani sebelepší pilot 4+generace nedokáže, protože to jeho letadlo prostě neumí, to je ten důvod proč prohrávají s novými piloty 5generace.

Prace pilota je činit rozhodnutí, to že se jeho prace stane jednodušší, neznamená, že se jeho úloha upozadí, ale naopak se stává efektivnější.

Jako upozadění práce pilota fakt nepovažuji sepnuti 150 různých spínačů při startu, přepínaní frekvencí vysílačky, přepínaní režimu radaru, neustále měnit výkon motoru pro udržení pozice ve formaci, atd atd.


Rozdíl v kvalitě pilotů bude samozřejmě znát, pokud oba budou mít stroje stejných/podobných schopností.

avatar
pet.rok Datum: 05.10.2015 Čas: 22:01

shania: tak trochu nechapem preco sa zda ze doslo k nepochopeniu
ak mame autonomne systemy, ktore zvladnu odbremenit pilota od rutinnych ukonov,
ak to co v minulosti zvladli hladko len dobre vycviceni a disponovani piloti zvladnu dnes hravo zaciatocnici je to jednoducho upozadenie prace pilota.

avatar
Shania Datum: 05.10.2015 Čas: 19:42

pet.rok: tady máš ještě nějaké základní info k red flag

https://en.wikipedia.org/wiki/Exercise_Red_Flag

avatar
Shania Datum: 05.10.2015 Čas: 17:13

pet.rok: sorry, nejspis jsi to nepochopil jak jsme to myslel..
O žádné upozadění pilota se ani náhodou nejedna, piloti F22 i F35 dostávají/dostanou ten nejlepší možný výcvik a to i díky pokročilým simulátorům.

Tady jde o to, že velmi zkušený pilot, který svůj stroj zná do posledního šroubku a dokáže s ním neuvěřitelné věci je ve velké nevýhodě vůči pilotovi nové generace, který ani zdaleka není se strojem tak sžitý. Pak si představ, co dokáže, až má nalétáno tisíce hodin… tisíce hodin, kdy se nemusel ucit stroj perfektně ovládat* (protože to zvládnul za daleko kratší dobu), ale ten cas naopak venoval zdokonaleni taktiky a kooperace s ostatními letadly + všichni mají daleko víc informací o situaci okolo sebe.

*Představ, že pilot F35 nemusí mít starost, že stoj přetáhne a ztratí kontrolu, že stroj vždy udělá přesně to co chce (v rámci letové obálky), tím odpadá velké množství úkonů, které teď piloti musí dělat a řešit, ať už je to řízení, nebo nastavovaní senzorů a zbraní. Tohle vše je teď automatizované a pilot se soustředí na ty důležité věci. Proto jak jsem psal ooda loop (rozhodovaci proces) je u F35 neuvěřitelně krátký.

Takže výhody pro jeden stroj a jednoho pilota jsou už teď zřejmé a pak si představ, jak se zlepší efektivita celé letky, celého letectva…

avatar
pet.rok Datum: 05.10.2015 Čas: 16:48

shania: to ze sa upozadila uloha pilota na stlacanie tlacitiek je zalezitost trendu a nema to so stealth nic spolocne. Je to len o tom ze mnohe sucastne systemy su autonomne a zhodou okolnosti sa zavadzaju v rovnakom case.

avatar
pet.rok Datum: 05.10.2015 Čas: 16:37

jj284b: hlavnou (povodnou) misiou F22 je samostatne vybojovanie vzdusnej nadvlady v priestore nepriatelskej PVO (t.j. bez podpory tej vlastnej). Schopnost pozemnych uderov bola pridana dodatocne a nosnost resp. priestor v bombovnici tuto schopnost limituje.
Vytvaranie koridoru v pozemnej PVO je ulohou rakiet, B2 a dnes aj F35.

Dost pochybujem ze existuje dost public domain informacii aby sme mohli zhodnotit ake vsetky scenare sa riesia na RF.
A nakoniec aby bolo mozne navrhnut skutocne relevantny scenar je nutne poznat parametre "nepriatelskej" PVO (detekcne schopnosti, reakcne casy, odovzdavanie informacii a pod.) a to je vec ktoru je najvacsi problem ziskat.
Ak sa to testuje s parametrami niektorej zo spriatelenych PVO je to na nic.

avatar
Shania Datum: 05.10.2015 Čas: 16:23

pet.rok: cvičení red flag zahrnuji IADS a všechny možné složky a podpůrné systémy. To nejsou cvičení jeden na jednoho s omezenými zdroji, ale simulují se komplexní scenáře a schopnosti protivníka.

Dokáží simulovat prakticky cokoliv od REB, po schopnosti stíhaček a raket, atd.

Piloti agresoři mají tisíce hodin na strojích, jsou to jedni s nejlepších pilotu na světě, a když stáli proti pilotům Raptoru, kteří měli nalétáno okolo 100, tak i přesto neměli šanci. Jak se dozvíš od pilotů 4gen, jako třeba našich, tak tam je rozhodující hlavně pilot… jak je vidět, tak pokud jde o generační skok, tak nerozhoduje.

Agresoři zkoušeli i nejrůznější triky, jako využít pro maskování horský štít a natáhnout je do IADS, výsledek pořád stejný.

Další věc je, že třeba na F35 jsou mnohem lepší nový piloti nezatížení zkušenostmi ze 4gen stíhaček, nemají pak špatné návyky jako zkušenější piloti a lépe využívají a vytváří nové taktiky.

Pro zkušenější piloty je problém přejít na 5generaci, protože funguje naprosto odlišně.

Ten tvůj scenář má také jednu nevýhodu, že i když moderní IADS může mít povědomí o tom, že se něco blíží, nebudou mít dostatečné rozlišení na to, aby umožnili stíhačům na cíle střílet (pokud vůbec takový systém mají) a aktivní radar se naopak stává prioritním cílem.

Dál systémy letadel jako F35 zkracují ooda loop o minuty a protivníkovi ho naopak o minuty prodlužují. Takže ty tvoje 4+ to nejspíš schytají od někoho, o kom nemají nejmenší tušení v momentu kdy se snaží dostihnout cil který jim zadalo řídicí středisko.

avatar
jj284b Datum: 05.10.2015 Čas: 16:15

Pet.Rok: prave taketo scenare sa cvicia na Red Flagu.. Navyse letka Agressorov ma uz dnes dostupne aj stihacky vybavene AESA radarmi a do cvicenia su zapojene aj jednotky PVO. Hlavnou misiou F22 je prave prenikanie komplexnou PVO, a vytvaranie koridoru pre ostatne stroje.

avatar
pet.rok Datum: 05.10.2015 Čas: 15:03

myslim ze scenare kedy braniaca strana disponuje 4+gen lietadlami a posobi v ramci integrovanej PVO a teda dostava SA info z externych zdrojov by uz nevysli tak jednoznacne

avatar
RiMr71 Datum: 05.10.2015 Čas: 14:48

...tak uvidíme, jak si jako agresoři proti F-22 povedou Alcy... :)

avatar
jj284b Datum: 05.10.2015 Čas: 14:27

a len tak pre doplnenie ohladom Red Flag - ked koncom 70tych rokov boli prvy krat nasadene nove F15 na cviceni Red Flag, F15 utrpeli porazku od instruktorov (letka agressor) lietajucich na starych F5 ci A4. Trvalo urcitu dobu kym piloti F15 dokazali vyuzit potencial stroja, a zacali byt ako tak vyrovnani superi pre instruktorov... Prve nasadenie F22 prinieslo skore 242:2 v prospech F22. Raptor odzaciatku dominoval, pricom skuseni piloti z letky agressorov neskryvali frustraciu pocas misii proti F22 (Piloti napr nechceli verit riadiacej centrale ze su out, co sa stalo potom pochopili az pocas debriefingu kedy videli letove zaznamy z cvicenia).

avatar
Shania Datum: 05.10.2015 Čas: 13:25

Tady je z diskuze o integraci MHD a AIM9X pro F22

basher54321: If accounts from Red Flag are to go by over the years F-22 has wiped the floor with everything at any range with just a HUD. :D

deadseal: Having done red air and "bru" air with raptors at both wic support and reflag I can attest to this. The raptor doesn't really need to have a 9x. I would categorize that as more of a "nice to have". It always knows where the bad guys are. Always. It's unstoppable. The only time I've ever seen a raptor die was when he was out of missles and sacrificed himself to save a bomber.

Vsimnete si jaky duraz dava SA: It always knows where the bad guys are. Always.

F35 ma lepsi SA nez F22 a ta zase nez cokoliv jineho.

Takze presne jak jj284b napsal, 5gen vi kde kdo je, umozni jim to vybrat si jak a kdy zautocit a kdy ne. Zatimco nepritel tyto informace nema.

avatar
jj284b Datum: 05.10.2015 Čas: 12:38

v prvom rade 4gen stihacky v podstate nemaju sancu prinutit STEALTH stihacky do dogfightu, kedze tie ich deteknu prve a zariadia sa podla toho. Jedina sanca pre ne je, ak 5gen pilot spravi chybu, no ak sa bude drzat svojej taktiky, 4gen je bez sanci.

a je uplne jedno ci pojde o BVR alebo WVR, 5gen skratka bude nastupovat do utoku z idealnej pozicie pre seba, kedze o protivnikovi vedel skor. Pocas celej hisotrie vzdusnych subojov v 90% pripadoch, obet nezistila kto ju zostrelil. F22 ci F35 su konstruovane prave na tento typ boja,takze zabudnite na nejake "rytierske" dogfight duely kde oba strany nastupuju s rovnakymi sancami...

avatar
RiMr71 Datum: 04.10.2015 Čas: 15:55

"Říkám to furt."
...a furt blbě... nechápu, že všichni ti konstruktéři ve vyspělých zemích a armády prahnoucí po víceúčelových strojích nevyužijí toho genia který v některých zdejších diskutérech dlí...!
Leda že by rozlišovali mezi znalostmi a falešným sebevědomím..

arr