Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Události

Ukrajina obdržela české houfnice 2S1 Gvozdika

Datum přidání 24.07.2018    Rubrika rubrika: Události     komentáře 53 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Podle ukrajinského portálu uprom.info na přelomu června a července Ukrajina získala 33 sovětských samohybných houfnic 2S1 Gvozdika z České republiky. Obchod zajišťuje polská firma Wtórplast, která houfnice Gvozdika nakoupila ze skladů české firmy Excalibur Army.

Foto: 2S1 Gvozdika slovenské armády; ilustrační foto / HawkeyeSlovak, CC BY-SA 3.0

 

Železniční transport s houfnicemi Gvozdika překročil slovensko-ukrajinskou hranici 29. června. Houfnice Gvozdika ráže 122 mm nejdříve zamíří do Šepetivského opravárenského závodu, kde projdou rekonstrukcí (částečnou modernizací ?) a poté budou předány ukrajinské armádě.


Stejně tak v minulém roce polská firma Wtórplast dodala Ukrajině 30 bojových vozidel pěchoty BVP-1, které rovněž pocházely ze skladů české Excalibur Army. BVP-1 byly poslány do ukrajinské Žytomyrské továrny na obrněná vozidla a v květnu letošního roku vozidla převzala ukrajinská armáda. Není jasné, v jakém rozsahu Ukrajinci vozidla BVP-1 modernizovali, vybavili nebo vyzbrojili (napříklat protitankovými řízenými střelami).


Žytomyrská továrna byla od války na Donbase jedním z hlavních opravárenských center ukrajinské armády.  Továrna také vyvinula modernizované vozidlo BMP-1UMD, s novým bojovým modulem Stilet, novým německým motorem značky Deutz a zcela novým systémem řízení palby.


„Na Ukrajinu byly exportovány desítky kusů bojové techniky. Většinu z toho tvoří bojová vozidla pěchoty BVP-1, na kterých je ve Šternberku před expedicí provedena generální oprava, po které stav odpovídá v zásadě vozidlu z novovýroby. Vedle toho exportujeme na Ukrajinu i samohybné houfnice 2S1 Gvozdika,“ říká o obchodu Andrej Čírtek, tiskový mluvčí Excalibur Army.


„Vývoz je realizován přes Polsko na základě licence od českého licenčního orgánu, kde se ukrajinské Ministerstvo obrany uvádí jako koncový uživatel. Cena kontraktu je v řádech několika set miliónů Kč. Kusová cena vozidla BVP v rámci kontraktu je v řádu jednotek milionů Kč, což je u plně vyzbrojeného prostředku po generální opravě zcela odpovídající,“ dodal Čírtek.


Houfnice Gvozdika byly široce nasazeny ukrajinskou i ruskou stranou v bojích na východě Ukrajiny. Podle dokumentu „Lessons Learned from the Russo-Ukrainian War” od washingtonského výzkumného institutu Potomac byla Gvozdika nasazena nejen jako klasická houfnice, ale také jako vozidlo přímé palebné podpory a pro ničení obrněné techniky protivníka.


„I když jde o ‚starý systém‘, jeho vysoké manévrovací schopnosti (zejména v měkké půdě a bažinatých oblastech) a mechanická spolehlivost zapříčinily, že byly nasazen i v jiných rolích. Ruská strana 2S1 nasazovala ve dvojité roli, jako houfnici a jako útočný kanón. Při přímé palbě zaměřovače houfnice umožnily na 1 až 6 km ničit opěrné body ukrajinské obrany a ničit pozice protitankových sil,“ dočteme se v dokumentu.


Dokument dále uvádí, že řada ukrajinských operátorů protitankových zbraní se zdráhala zapojit do boje, protože se obávala okamžité protipalby povstaleckých houfnic Gvozdika.


Ukrajinská armáda naopak houfnice Gvozdika nasadila i jako protitankovou zbraň. I když 122mm granát nedokázal penetrovat čelní pancíř tanků, zásah granátu do věže měl „katastrofální” efekt na tank a posádku.  „Nicméně jsou zde negativní důsledky použití lehkého obrněného vozidla [se slabým pancířem - pozn. red.] při přímé palbě, což vedlo k vysokým ztrátam ukrajinských houfnic Gvozdika,” dočteme se v dokumentu.


Prodej českých houfnic na Ukrajinu se snaží pochopitelně mediálně nabourávat Kreml ‒ podle Sputnik News Západ předává Ukrajině zastaralou vojenskou techniku a šetří tak na její likvidaci. Zároveň Sputnik News označil houfnice Gvozdika dodané na Ukrajinu za odpad.

 

Video: Výcvik posádek houfnice Gvozdika ukrajinské armády. / YouTube


„Protože se jedná o významný projekt posilující Ukrajinské ozbrojené síly, objevily se přirozeně informace mající původ v ruských či proruských médiích o tom, že se vyváží šrot. Jedná se o naprostý nesmysl. Vyváží se vozidla po generální opravě, která svým stavem odpovídají vozidlu nově vyrobenému,” říká Čírtek.


„Cena vozidla bojového vozidla pěchoty BVP-1 po generální opravě se na světovém trhu pohybuje v řádu několika miliónů Kč za kus, což odpovídá nákladům generální opravy. Ta zahrnuje v zásadě úplné rozebrání vozidla, diagnostiku součástek, nahrazení opotřebovaných novými, opětovnou montáž vozidla a pak zkoušky funkčnosti jeho systémů,” dodal Čírtek.


Hlavní výzbroj houfnice Gvozdika tvoří dělo 2A31 odvozené od tažné houfnice D-30, která také byla (resp. stále je) v konfliktu hojně využívaná. Gvozdika střílí rychlostí až 5 ran za minutu a klasické tříštivo-trhavé granáty doletí na vzdálenost 15 km.


Gvozdika má hmotnost 15 tun a je posazena na pásové platformě obrněného transportéru MT-LB, který díky širokým pásům vyniká zmíněnou skvělou průchodností terénem a díky jednoduché konstrukci jde o bezporuchový stroj.


Samozřejmě Gvozdika již v kontaktu s vyspělým protivníkem neobstojí, nicméně v protipovstaleckém boji nepochybně najde uplatnění. Ostatně je třeba také připomenout, že na západní straně moderní ekvivalent lehké pásové samohybné houfnice, schopné přímé a nepřímé palby, se skvělou průchodnosti terénem, neexistuje.


 

Zdroj: uprom.info

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
dusan Datum: 27.07.2018 Čas: 19:16

Len trochu štatistiky.

Ukrajinci prišli v bojoch o 31-34 ks 2S1, z toho "opolčenci" ukoristili 11-12 ks.

Čiže Ukrajinci touto dodávkou nahrádzajú vojnové straty.

Tí "opolčenci" ich síce majú vo výzbroji, ale vzľadom na to, že v bojoch prišli o 10-11 ks, tak štatisticky všetky čo majú sú z ruskej "humanitárnej" pomoci ...

avatar
liberal shark Datum: 27.07.2018 Čas: 12:47

Konečně nějaká konkrétní pomoc Ukrajině. Jinak nasazení Gvozdiky jako útočného děla v první linii by mě ani ve snu nenapadlo :-).

avatar
Proxy Datum: 26.07.2018 Čas: 21:44

Rase:
Podobně jako s Ariete má Itálie opoždění i s nedávno zmíněným Centauro II, ale pokud bude opět využitý k vytvoření jiných verzí jako platforma Freccia, tak by mohly být k dispozici za pár let, až na kola přijde řada. Z bláta do louže? x)

avatar
Jura99 Datum: 26.07.2018 Čas: 18:57

Rase: AČR teď musí především řešit svou nemohoucnost realizovat nákupy. Už tu pár let fantazírujeme co by se dalo koupit a místo toho nic a nula, peníze se vrací do rozpočtu, případně se rozpočet nenavyšuje, protože se neumí utratit (mohli by se zeptat manželek, jak se utrácí rozpočet :).

avatar
Rase Datum: 26.07.2018 Čas: 17:59

Osobně jsem zvědavý, zda AČR nezavede nějakou silnější obrněnou, neplavoucí, kolovou platformu. S dostatečnou nosností, aby se na ní dalo postavit KBVP (nástupce Panduru) a rovněž všelijaké nástavby jako měl mít Titus (spojovací, štábní atd.). Někde tuto funkci plní Boxer a nejsem si jistý, zda existuje nějaká podobná alternativa. Zkrátka něco mezi Pandurem a Titusem.
ps. berte to s nadhledem, AČR teď musí řešit důležitější věci - prakticky všechno krom KBVP :-D

avatar
Hajo Datum: 26.07.2018 Čas: 16:39

Gvozdiku som zažil v akcii. Mala slušnú palebnú silu a s pásovým podvozkom v nespevnenom teréne dobre obstála. Jej vyradením bez náhrady, ale vznikla diera, ktorú nikto neriešil. Podľa mňa mala byť časť tejto techniky aspoň zakonzervovaná pre prípad núdze, dokiaľ by nebola nahradená. Čiastočne by to riešil nákup 25ks kolesových Zuzán2 pre OSSR,len dúfam, že Zuzana 2000 nebude vyradená, veď to je pomerne nová húfnica. Mohla by prejsť modernizáciou a dobre slúžiť aj naďalej.

avatar
Jara Datum: 26.07.2018 Čas: 15:59

AD Titus asi to není špatný MRAP, ale na to k čemu měl být v AČR určen se najde vhodnější technika, od CSG jsou zajímavé jen Sedmičkové Tatry, pominu li Retiu;)

avatar
Jara Datum: 26.07.2018 Čas: 15:55

PavolIR
Když je budete nabízet s Turrou, tak určitě;)

Jura99, Czertik
S něčím co tu píšete určitě souhlasim a líbí se mi Vaše vlastenectví, ale musíme si uvědomit, že naše armáda má 30 000 mužů cca, prostě dvě “brigády”, takže náš zbrojní průmysl není schopen vyvinout něco komplexního jen pro AČR, ikdyby tady fungovala spolupráce mezi MO a associací obraného průmyslu( jako že nefunguje).
Důležité, ale je aby se tenhle druh průmyslu u nás v budoucnu začal cíleně podporovat státem a stát dále inicioval vstup do mezinárodních programů, to je jediná cesta vzhledem k tomu, jak jsou moderní zbraně stále více sofistikované a nákladné.
Kdežto cílem by nemělo být dodávat v subdodávkách jen “hloup锞elezo, ale vytipovat a cíleně podporovat vývoj sofistikovaných systémů, kdy je v ČR spousta zajímavých produktů a firem.

avatar
Scotty Datum: 26.07.2018 Čas: 15:53

Czertik
Finální montáž Panduru probíhala ve VOPCZ a některé subdodávky zajišťovaly české firmy. Nevím jestli na Výrobě Panduru ostrouhala česká ekonomika, ale zjevně to tak ztrátové nebylo když licenci na Pandur koupila Tatra Defence.
Pochybuji že by někdo v ČR vyrobil Gvozdilku 2 když se tu nevyráběla ani první Gvozdilka a poslední děla vyvinutá v ČR jsou z první republiky.
Mrapy nad kterými se tak pohoršujete měla vyrábět Tatra Defence takže by se to dalo také brát jako podpora domácího průmyslu. Ovšem podle posledních informací je nákup Titusu odložen.

avatar
Pla-men Datum: 26.07.2018 Čas: 15:39

Musím se smát názorům některých zdejších inženýrů... Typu dáme tam pláty, nějakou elektroniku a máme super stroj, aspoň na boj s méně vyspělým nepřítelem... Když pominu jen to, že se zvedne hmotnost a tím přijdete o jediné plus a to je manévrovatelnost...Co cena takové modernizace? Viz t72cz.Atd atd. Boj s méně vyspělým nepřítelem? To jako ,že projdou přes okolní státy? Chtělo by se zamyslet nad tím proti komu, budeme muset bojovat.Kdo je náš možný nepřítel. Jinak je to jen vyhazování peněz .V naších podmínkách má smysl jen moderní profi armáda plně kompatibilní s NATO.. Nebo vystoupit, armádu zrušit, zavést domobranu a čekat co přijde..

avatar
PavolR Datum: 26.07.2018 Čas: 15:36

Czertik:
Ale veď zrovna, Pandur 8x8 sa už nikde inde ako v Čechách ani nevyrába (Rakúšania frčia na 6x6) - holt, máte licenciu na vozidlo, čo si kúpi v pár kusoch možno Indonézia. ;-) Teda nehovorím, že náš BOV 8x8 bude nejaké exportné terno, ale aspoň je šanca.

avatar
Czertik Datum: 26.07.2018 Čas: 15:05

jura99, plny souhlas s tim, ze udrzovat muzealni techniku je blby napad, ale zy se mela nahradit adekvatni nahradou, ale ta bohuzel tu neni.
a skutecne cesky prumysl nemuze nikdy rust, kdyz neni vlada ktera by ho podporila. pandury sou nadherny priklad - ano, sou velkym zlepsenim oproti letitym skotum, ale to je tak jedine jejich plus (pro armadu, pro ceskou ekonomiku jejich prinos primo nulovy).
a pritom by jejich nakupovany pocet zcela ospravednil domaci vyrobu (jak finalni montaz, tak i z domaciho zeleza, dovazely by se proste komponenty co by se tu nevyplatilo vyrabet).
realny vysledek ? na pandurech si nahrabali prachy par lidi a ceska ekonomika ostrouhala.
a pritom vyroba panduru doma by vydlazdila dobropu cestu pro to, aby se v cesku udelala gvozdilka 2, mnontaz zeleza by se oprasila na pandurech, integraci elekroniky a jinych komponent by dodala excalibur army ktera uz s tim am zkusenosti.
win-win situace pro ceskou ekonomiku a armadu.
ale to ne, to v zajmu zahranicnich koncernu a pro kapsy par politiku a lidi, se budou kupovat zcela nepotrebne mrapy a podobne vecy pro acr (z hlediska domaci armady a boje - ochrana vlastniho uzemi, expedicni sily by mely byt vzdy az druhotne pro narodni armadu, teda pokud je jejim cilem branit svoji vlast a ne slouzit cizim zajmum a penezenkam).

avatar
danny Datum: 26.07.2018 Čas: 11:48

Rase: co jsem viděl na videích z předávky povstalecké technky kolem Dará, tak tam té obrněné techniky byla spousta, včetně pár kusů, které podle znaků patřili jordánské armádě. Ale podle všech dostupných informací fungovalo Jordánsko jen jako zprostředkovatel.

Já Strnada nekritizuju, naopak mě nikdy nepřestane fascinovat, kam to týpek s nedochozenou základkou od obchodu s železným šrotem dotáhl. To je pro mě příběh hodný Hollywoodu. Bez ironie. Ale samozřejmě se v tomto oboru člověk dostává za hranu. Jen díky tomu, že umí dobře vyvažovat obchody s dobrou marží s těmi, kde podpoří správnou stranu, nikdo se v tom moc nerýpe. Ale ten tlak na Holanďany, aby omezili ten svůj daňový ráj je enormní a pak tahle jízda končí.

Jak je to na MO netuším. Ale poslední dobou začínám připouštět myšlenku, že za některými hloupými rozhodnutími nemusí být igelitka s kešem, ale to to fakt může být jen obyčejná hloupost.

avatar
Rase Datum: 26.07.2018 Čas: 10:58

danny:
je to možné, nemyslím, že by Jordánsko poslalo obratem ty tanky nějaké straně v Sýrii, na to nemají dost peněz (teda pokud by nebyli prostředníky, cvakal to někdo jiný, a i tak by nechtěli naštvat Izraelce). Zároveň pochybuju o tom, že by je měli pro sebe - s T-72 nemají zkušenosti (provozují primárně Západní techniku). V tom špinavém byznysu se očividně EA / CSG, umí dost dobře pohybovat, jelikož na ně ještě nikdo pořádně nešlápl - tak asi nedělají nic nelegálního.
to že MO prodalo / dalo, těmhle firmám za paktel techniku která mohla zůstat na skladech je chyba spíš úplatných lidí na MO, než samotného souhromníha - bohužel. Strnad asi věděl hoko podmáznout, kdy a čím.

avatar
danny Datum: 26.07.2018 Čas: 10:17

Rase: divné nákupy Jordánska vysvětluje dost propustná hranice se Sýrií:-) Ale i jinak reexporty a různé triky s vývozem demilitarizované techniky někam a hutního materiálu jinam jedou neskutečně. Že se pak ty lešenářské trubky zcela náhodou potkají s těmi podvozky pro přestavbu na stavební stroje v nějaké jiné zemi a překvapivě jdou našroubovat do kabiny operátora plánovaného jeřábu, to je opravdu jen náhoda.
Myslím, že až bude Holandsko donuceno změnit legislativu a daňoví rezidenti budou muset zveřejňovat podklady pro daňovou správu, budeme se divit, co všechno se přes CSG protočilo. To, co se objeví v médiích je jen PR nebo naopak okopávání kotníků konkurencí.

arr