TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Ukrajinský dopravní letoun An-70 prošel státními zkouškami

Datum přidání 18.04.2014    Rubrika rubrika: Události     komentáře 12 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ukrajinský dopravní letoun An-70 prošel po více než dvou dekádách vývoje závěrečnými státními zkouškami. Bohužel díky napjatým ukrajinsko-ruským vztahům je budoucnost letadla velmi nejistá.

Foto: Antonov An-70 / Antonov

Foto: Antonov An-70 / Antonov

 

Závěrečná fáze státních leteckých zkoušek byla dokončena. Testy se skládaly z 82 letů prováděných leteckou posádkou a technickým personálem z vědeckého testovacího centra Ozbrojených sil Ukrajiny a s odborníky z Antonova,“ dočteme se na stránkách Antonova. „Letoun je určen pro přijetí do ozbrojených sil a také pro sériovou výrobu.“

 

Bohužel pro firmu Antonov dokončení vývoje letounu přichází v nejméně vhodné době. Potenciální zákazníky najde Antonov pro svůj nový letoun jen s obtížemi.

 

Ministerstvo obrany ČR v rámci deblokace ruského dluhu před deseti lety projevovalo zájem o tři letouny An-70. Na začátku 21. století však An-70 nebyl ještě připraven pro sériovou výrobu. Z obchodu nakonec sešlo.

 

Také německé Luftwaffe uvažovalo na konci 90. let minulého století o nákupu 75 letounů An-70. Naší západní sousedé však nakonec upřednostnili evropský projekt dopravního stroje Airbus A400M.

 

Významným zákazníkem se mělo stát Rusko, které se na vývoji An-70 technicky a finančně podílelo. V roce 2010 ruské letectvo oznámilo zájem nakoupit 60 letounů An-70. Na konci roku se však Rusko z projektu stáhlo. Důvodem se stala frustrace z neustále prodlužujícího se vývoje.

 

Video: Antonov An-70 na Paris Air Show. / YouTube

 

Případný prodej An-70 do Ruska samozřejmě komplikují i současné napjaté vztahy mezi Ukrajinou a Ruskem. Na začátku dubna ukrajinský vicepremiér Vitalij Jarema navíc oznámil ukončení veškeré vojenské spolupráce s Ruskem.

 

Jako z říše snů zní rovněž myšlenka nákupu An-70 ukrajinským ministerstvem obrany. Ukrajina je na pokraji bankrotu a není schopná financovat základní potřeby pro chod státu, natož nákup nové letecké techniky.

 

Antonov je teoreticky v projektu schopen pokračovat na vlastní pěst. Problém však představují ruské firmy (např. KAPO nebo VASO), které se výrobně podílejí na projektu. Pokud Ukrajina chce přerušit vojenskou spolupráci s Ruskem, Antonov pro rozjetí sériové výroby An-70 musí najít jiné dodavatele.

 

Připomeňme, že Antonov An-70 je velký dopravní letoun s maximální startovací hmotnosti 135 tun, z toho 47 tun může připadnout na náklad. S 35t nákladem je dolet stroje 5000 km. Naproti tomu evropský A400M uzvedne do vzduchu pouze 37 tun nákladu. Dolet s 30t nákladem je u A400M "pouze" 4800 km.

 

Zdroj: IHS Janes

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Jura99 Datum: 22.04.2014 Čas: 09:15

jen drobnou jazykovou poznámku: Ve větě "Bohužel díky napjatým ukrajinsko-ruským vztahům..." se správně použije výrazu "kvůli" namísto "díky". Pokud je význam sdělení negativní, vždy se použije kvůli, v případě pozitivního se použije "díky". Rovněž Luftwaffe je rodu ženského, takže německá Luftwaffe uvažovala, nikoliv uvažovalo. (ovšem zbraň obvykle neuvažuje, takže spíš vedení německé Luftwaffe uvažovalo)

avatar
tomas.benus Datum: 20.04.2014 Čas: 09:59

Bolo by nutné vedieť, ktoré komponenty presne dodáva Rusko - vyrába niečo odobné ukrajinský priemysel? Koľko by trval/stál prípadný vývoj? Čo to spraví s cenou lietadla? Aké by bolo zdržanie? Patria tieto komponenty medzi tie, ktoré treba často meniť?...
Totižto Rusko nemusí uvaliť žiadne embargo, aspoň nie spočiatku. Ale môže sa dostať do rovnakej pozície, ako USA vo vzťahu k L-159 - kvôli americkým komponentom majú USA pri exporte rovnaké slovo, ako Česká republika. A to by prípadného zákazníka mohlo odrádzať...
V neposlednej rade tu je ešte jedna možnosť - zabezpečiť dodávky "ruských" komponentov z iných zdrojov - Európa, USA..., aj keď ani s týmto scenárom by niektorí zákazníci nemuseli byť spokojní, najmä pokiaľ ide o búrlivé regióny ako Afrika či Južná Amerika.
Letecká technika a avionika nie sú ale moje silné stránky, chcelo by to názor odborníka...

avatar
David Datum: 19.04.2014 Čas: 18:04

Trochu pochybuji o tom, že by Antonov sériovou výrobu zvládnul bez ruských subdodavatelů. Ale k tomu exportu - já myslím, že za dnešní situace bude Ukrajina ten letoun ochotna prodat komukoliv a patrně i za velmi příznivých podmínek. Takže jsem skeptik, ale úplně bych ten letoun nezavrhoval.
Mnohé státy Afriky v posledních letech dosáhly poměrně slušného ekonomického růstu - a zároveň výrazně vojensky posilují. Některé z nich také od Ukrajiny koupily ex-sovětskou výzbroj. Takže právě to mohou bát potenciální odběratelé AN-70

avatar
Argonaut.CZ Datum: 19.04.2014 Čas: 07:33

fakt je, že nám 2-3 kousky slušely. Ale pokud jej nezačnou odebírat Rusové, nebo Čínani, tak z toho nic nebude. Výroba se nerozjede.

avatar
flanker.jirka Datum: 18.04.2014 Čas: 21:03

Trochu překvapující nepoměr cen, seriový AN 70 je ceněn na 70 mil USD a unese až 47 tun, C 130 J cena pro export 100-120 mil USD nosnost 33 tun a A 400 cena "jen" 150 mil EUR a nosnost 37 tun.

...co se týká budoucnosti, Rusko se předloni vrátilo k tomuto projektu, protože je velký rozdíl v objemech a rozmrech trupu všech verzí IL 76 a nového AN 70, do kterého se vejde více nové techniky, navíc za povšimnutí stojí i dveře v horní části trupu, pro přerpavu vojáku je trup natolik rozměrný, že lze vestavět patro.

avatar
simonidis Datum: 18.04.2014 Čas: 20:23

Antonov "náklaďáky" prostě umí. Přeji jim štěstí, třeba se někde najde zájemce.

avatar
liberal shark Datum: 18.04.2014 Čas: 20:18

Moc pěkné letadlo. Jedinou naději vidím v prodeji licence do Číny, nebo joint venture Antonova s nějakou čínskou firmou.

avatar
pepe420 Datum: 18.04.2014 Čas: 19:10

stetula: Čínu ani Indii bych nezatracoval, například takový Arjun, Indové ho vyvíjeli sami, měla to být pýcha země a nakonec raději dokoupili T-90, Čína vyvíjí svůj Y-20, ale zatím mají jen prototyp a kdo ví, jaké technické problémy nasatnou, zatímco Antanov je zaběhnutá značka a Čína nikdy před tím nestavěla letoun podobné kategorie vlastními silami.

avatar
stetula Datum: 18.04.2014 Čas: 18:05

nevíte někdo jak to vypadá s vývojem TU-330 ?

čína si koupí maximálně 2 kusy a pak ho zkopíruje :) ne hlavně vyvíjí svůj letoun
Brazílie vyvíjí KC-390 takže pochybuji že by kupovali AN
Indie s Ruskem vyvíjí MTA a už do toho vrazily hodně peněz
takže kdo nám zbývá ?

vietnam ? afrika ? arabové ? kolik jich můžou koupit ?

10 až 20 ???
to se nezaplatí ani stavba výrobní linky

avatar
Matesaax Datum: 18.04.2014 Čas: 18:05

Stetula:Naprostý souhlas,to letadlo je naprosto promarněná příležitost.Nadějné letadlo,které dnes už nikdo chtít nebude.

avatar
pepe420 Datum: 18.04.2014 Čas: 17:54

A co Čína a asijské země (Vietnam, Myanmar)?Tam bych viděl příležitost, Čína sice vyvíjí svůj Y-20, ale jak je známo, v Číně se vývoj často protáhne a prodraží, Antonov má zaběhnuté know-how, ikdyž na Y-20 se paradoxně podíleli i ukrajinští vědci.Možná ještě Brazílie nebo Indie by mohly mít zájem.

avatar
stetula Datum: 18.04.2014 Čas: 17:50

krásné a povedené letadlo,
bohužel určené k zíniku pokud ukrajina nezruší zákaz na prodej vojenské techniky Rusku
před 10 lety mělo to letadlo obrovský potenciál bohužel Západní státy si mezitím vyvinuli své A400M, Amerika na Ukrajinu sere, čína vyvíjí svůj ekvivalent a Rusové si budou stavět svoje letadla

a těch pár potenciálních států kteří mají na světě peníze a potřebují letadla tohoto typu nezaplatí rozjetí sériové výroby

arr