TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Ultra Light Vehicle (ULV): Vozidlo pro armády 21. století

Datum přidání 11.09.2013    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 1 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

V současné době americká armáda a námořní pěchota v rámci obřího programu JLTV hledají nástupce vozidel Humvee. Avšak kromě programu JLTV běží paralelně ve Spojených státech vývoj dalších lehkých obrněných vozidel. Jedním z nich je i projekt Ultra Light Vehicle (ULV).

Ultra Light Vehicle (ULV)

Foto: Ultra Light Vehicle (ULV) / TRADEC

ULV vs. JLTV

Vývoj vozidla ULV má na starostí americké Tankové centrum pro výzkum, vývoj a konstrukci TRADEC (Tank Automotive Research, Development and Engineering Center). Konstruktéři se ve vozidle ULV zaměřili ne bezpečnost posádky, všestrannost vozidla a především na nízkou spotřebu.

 

Vozidlo ULV navazuje na technologický demonstrátor FED (Fuel Efficient Demonstrator), který předvedl některé pokrokové automobilové technologie. Samotný prototyp vozidla ULV byl údajně postaven na základě komerčních technologií během pouhých 16 měsíců.

 

Role ULV vůči JLTV je zatím nejasná. Vývoj vozidla ULV běží nezávisle na programu JLTV, ač jde o vozidlo stejné nebo podobné kategorie. Na rozdíl od JLTV, kde se výherce může těšit na obří kontrakt od americké armády a námořní pěchoty, ULV nemá místo v Ozbrojených silách Spojených států vůbec jisté.

 

Ač rozpočet amerického ministerstva obrany klesá, zda se, že vývoj ULV poběží dále. Před časem centru TRADEC i jeho projektům vyjádřil podporu Sekretář americké armády John McHugh. Ozbrojené sily Spojených států tak mohou poznatky z vývoje ULV použít pro novou generaci lehkých bojových vozidel.

 

TRADEC chce postavit v první fázi postavit tři identická vozidla a podrobit je provozním testům. Dva stroje poslouží ke zkouškám odolnosti proti výbuchům a k balistickým zkouškám. Jízdní vlastnosti a palivová efektivita pak budou testovány na třetím vozidle.

 

Ultra Light Vehicle (ULV)

Foto: Ultra Light Vehicle (ULV) / TRADEC

 

Cílová pohotovostní hmotnost vozidla ULV je 6350 kilogramů a nosnost 2000 kilogramů. Ochrana má být na úrovní vozidel MRAP, a to vši při ceně 250 000 dolarů za kus, při 5000 výrobní sérii.

 

Jde tedy prakticky o stejné výkonové parametry (hmotnost, nosnost, odolnost, cena) jaké poskytují vozidla JLTV. V čem tedy ULV vyniká, nebo je lepší než stroje JLTV? Odpovědí je - pokrokový hybridní pohonný systém.

 

Hybridní pohonný systém

O pohon vozidla se stará dvojice elektromotorů, umístěné na přední a zádní nápravě. Jednou ze základních vlastností elektrických motorů je skutečnost, že maximální krouticí moment je k dispozici již od nulových otáček.

 

Ve vozidle tak nenajdete žádnou převodovku nebo komplikovanou transmisi. Takové uspořádání dovoluje postavit homogenní podvozek, jenž nenarušuje balistickou celistvost vozidla. Výsledkem je oddělná kabina od motorové části a tím extrémně velká odolnost vozidla pro nástražným výbušným systémům či minám..

 

Ultra Light Vehicle (ULV)Foto: Ultra Light Vehicle (ULV) / TRADEC

 

Jelikož v současné době neexistují dostatečně výkonné baterie (a ještě dlouho nebudou), energií elektrickým motorům dodává skrze generátor dieselový motor. Chod spalovacího motoru je velmi palivově efektivní, neboť pracuje za stejných otáček.

 

Ve vozidle najdeme také li-ion baterii, umožňující krátkou jízdu pouze na elektrickou energii. ULV má díky hybridnímu pohonu řadu výhod. Dokáže se okamžitě rozjet (není třeba startovat motor), dokáže se pohybovat nehlučně a může také fungovat jako zdroj elektrické energie pro externí systémy.

 

Výhodou jsou vynikající manévrové schopnosti a akcelerace. Samozřejmostí je také nízká spotřeba paliva, tedy jeden ze strategických požadavků na moderní vozidlo. Připomeňme, že americkou armádu v Afghánistánu stojí a stal jeden litr nafty (po započtení všech nákladů) 2000 Kč. Avšak slovo „nízká“ je nutno dát do uvozovek, skoro 6,5 tun těžké vozidlo ULV spotřebuje na nezpevněné cestě 30 litru paliva na sto kilometrů.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
JiriTintera Datum: 20.09.2013 Čas: 21:50

Vážení,
umí ULV brodit? Z ČSLA znám UŽASy, které měly elektromotory v discích kol. Byly to výkonné stroje, jen s broděním byly potíže, stačila hlubší louže a bylo "po ftákách".

arr