TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Unikátní podvozek vozidla BAE Systems CV90

Datum přidání 19.06.2015    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 35 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Pásové vozidlo pěchoty CV90, jeden z adeptů pro Armádu ČR, se pyšní novým unikátním podvozkem. Před několika měsíci firma BAE Systems oznámila použití technologie aktivního tlumení na vozidlech CV90. Výsledkem jsou unikátní jízdní vlastnosti a pohyblivost v terénu.  

Foto: Nizozemské vozidlo CV9035NL. /  Dutch MoD

Foto: Nizozemské vozidlo CV9035NL; ilustrační foto /  Dutch MoD

 

Tlumení pérování u pásových obrněných vozidel, resp. u jakéhokoliv kolového/pásového dopravního prostředku, má dva hlavní důvody použití – zvýšení jízdního komfortu a zlepšení jízdních vlastností.

 

Většina pásových obrněných vozidel současnosti využívá základní zavěšení kol – pomoci pružin a olejových tlumičů. Nastavení tlumení pérování se děje již při výrobě.

 

Pro zvýšení jízdního komfortu je třeba tlumič nastavit měkce, aby omezil zrychlení karoserie způsobené nerovnostmi terénu. Pro zlepšení jízdních vlastností musí být nastaven naopak tvrdě. Pasivní tlumení je tedy navrženo jako kompromis mezi ovladatelností vozidla a pohodlím posádky.

 

Pokud chceme zvýšit pohodlí posádky a ovladatelnost vozu, je třeba měnit charakteristiku tlumení dynamicky podle situace. Právě tento problém řeší aktivní tlumení vozidla.

 

Aktivní tlumení se objevilo poprvé ve Formuli 1 v roce 1990. Na rozdíl od pasivního tlumení systém aktivního tlumení počítá s rychlosti vozidla a „předvídá" nerovnosti před vozidlem. Na základě několika parametrů pak řídící systém reguluje kompresi a odskok řízeným napouštěním a vypouštěním oleje v jednotlivých tlumičích.

 

Video: Ukázka pasivního a adaptivního tlumení. / YouTube

 

Hlavní výzvou bylo upravit aktivní tlumení ze 700 kg vážícího monopostu F1 na 35 tun těžké obrněné vozidlo CV90. Výrobce vozidla, švédská firma Hägglunds spadající pod BAE Systems, před několika měsíci oznámila úspěšné dokončení testování vozidla CV90 s aktivním tlumením.

 

CV90 s aktivním tlumením je v terénu o 30 až 40 % rychlejší než vozidla s pasivním tlumením. Aktivní tlumení navíc potlačuje zrychlení karoserie, přicházející od nerovností povrchu terénu, až o 40 %. Zvyšuje se tak pohodlí posádky, snižuje opotřebení jednotlivých dílů a usnadňuje použití zbraňových systémů za jízdy.

 

„Přizpůsobení aktivního systému tlumení z lehkého auta do těžkého pásového vozidla, jako je CV90, bylo pro nás jedinečnou výzvou," říká Dan Lindell, programový manažer platformy CV90 v BAE Systems. „Tyto pokročilé technologie přinesou výsledky pro naše zákazníky z hlediska výkonu, přes snížení nákladů v životním cyklu vozidla, po poskytování skutečných výhod pro vojáky nasazené v přední linii."

 

Zdroj: BAE Systems

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Lukas Datum: 23.06.2015 Čas: 18:07

ANDERS to przeszłość...

Powstał jako "grant" NCBiR (instytucja która finansuje różne programy badawczo - rozwojowe)
OBRUM miał zbudować - to zbudował
Ale wojsko nie było zainteresowane...

Cała sprawa jest bardzo skomplikowana...
Wojsko nie chciało Andersa, ale chce "lekki czołg"
Obecnie prowadzony jest program "Gepard"


Bardzo prawdopodobne jest to, że to koleiny "program" badawczo-rozwojowy.
Obrum może zbudować kolejne prototypy tylko po to by mieć "doświadczenia"

Ale na 100% to nie wiem.

avatar
Rase Datum: 23.06.2015 Čas: 18:05

Deadog: Mám tušení že byl projekt ANDERS zrušen a zůstal jen u prototypů. Jinak by se jednalo o šikovný pásový podvozek pro státy V4 (takové "levnější" CV90, v případě rozdělení větší obědnávky), momentálně asi nemá smysl čekat na další vývoj.

avatar
Deadog Datum: 23.06.2015 Čas: 17:48

Jeste me tak s tim nakupovanim napada. Co Polska platforma ANDERS? Ten ma taky mnozstvi modifikaci , sokonce i LT.
Co Luky , jak ste na tom ?:)

avatar
HonzaH Datum: 23.06.2015 Čas: 17:08

To je dobrý.Je to článek o švédském CV90 a pod článkem mám reklamu "Výprodej IKEA".

avatar
KOLT Datum: 23.06.2015 Čas: 11:43

fenri: Při počtech techniky, kterými disponují evropské armády, žádná "skutečná" válka nehrozí. V prvních pár měsících (jestli ne týdnech) by po sobě střílely ty hypermoderní krámy... a pak děj se vůle Páně. Ještě rádi bychom sundavali tanky z pomníků a montovali DŠK na teréňáky ;-)

A teď vážně :-) Máte určitě v jistém smyslu pravdu. Na druhou stranu ony ty dnešní mašiny jsou často dělané poměrně modulárně, což mimo jiné opravy naopak zjednodušuje (vizte výměna motoru v polních podmínkách u Panduru II). Také pohonné systémy jsou často poskládané z "komerčních" komponent. Takže zrovna u BVP a podobných to není tak hrozné. Jiná situace je u letadel, jenže tam to asi jinak moc nejde, možná ještě tak u bitevníků.

avatar
CerVus Datum: 23.06.2015 Čas: 09:19

Souhlasím. Nové Leo je mimo naší cenovou ligu (ostatně stejně jako ostatní moderní MBT).
Tady šlo o čistě pragmatický pohled - je to nejrozšířenější tank v alianci a navíc je to nejspíše stále i nejlepší tank na světě (ten sotva pojízdný model z Ruska se nepočítá).
U merkavy by možná byl problém mimo váhy (65t mk4 vs 42t 1A5) i s šířkou (3720 vs 3370). Přeci jen část vlakových mostů (a všechny ženijní) by nemusela mít odpovídající rozměry.

avatar
fenri Datum: 23.06.2015 Čas: 07:44

To CerVus - Leo posledních verzí je dobrý tank, rozšířený v okolních zemí a se snadným servisem. Na druhou stranu volné žádné nejsou (leda by je vyprodávalo Řecko za směšné ceny, jak naznačoval kolega) a Merkava může s Leo sdílet kanon, řada komponent motoru patří mezi obecně rozšířené, částečně i elektronika není úplně "mimozemská". Navíc kdyby byla společně s Namerem (na kterém lze postavit v podstatě cokoliv - je dost velký a robustní pro samohybnou houfnici, raketomet, minomet, mostní tank...) tak bychom měli homogenní řadu pásových vozidel s fantastickou odolností a součástkovou uniformitou. něco jak si to plánují rusáci s Armatou. Myslím, že pro naše podmínky by Merkava možná potřebovala upravit pro provoz v chladnějším a vlhčím podnebí, ale to jde o banality řešitelné v rámci VOZ.
Ano, vím, že jde o vlhké sny. Ale hezké, ne? :-)

avatar
fenri Datum: 23.06.2015 Čas: 07:39

To KOLT ano, jedna věc je cena systému a druhá jeho dlouhodobé požadavky na údržbu, náhradní díly, jeho opravitelnost v poli. Zda to vyváží jeho šetrnost ke zbytku vozidla.
Obecně mi stále přijde, že dnešní armády a zbraně se stále více stávají tak trochu exhibicionistickými kousky ve smyslu demonstrování technologií, ale zároveň počítají s provozem v podstatě mírových podmínkách s dokonalým servisem výrobce. Nechci přivolávat mračna, ale aby se v nějaké válce nestalo, že jí budou nakonec vyhrávat postarší, ale stále provozuschopná vozidla, zatímco supermoderní terminátoři budou někde odstaveni pro banální poruchy, které si vojáci v poli neopraví a výrobce bude daleko (jeho jediná linka na výrobu hi-tech komponent rozbombardovaná, sabotovaná...).

avatar
KOLT Datum: 23.06.2015 Čas: 05:54

Rase: Doba vhodná na koupi ojeté techniky skutečně skončila, neplatí to jen o tancích. Ale Leoparda by nám KMW určitě vyrobila, jen ta cena by asi byla vyšší než při koupi z holandského výprodeje....

avatar
KOLT Datum: 23.06.2015 Čas: 05:36

Jinak k vozidlu – tlumení vypadá parádně, zvlášť skok v 60 km/h byl utlumený docela neuvěřitelně. Zajímavá je i informace, že díky tomu méně trpí podvozek, a vlastně i celé vozidlo. Nicméně naskýtají se i otázky, kupříkladu zda cenový přínos menšího opotřebení není zcela znehodnocen cenou systému. Nebo jak je to s opravitelností v bojových podmínkách či jak to dokáže jezdit po defektu tohoto systému a jak je ten defekt pravděpodobný atd.

avatar
KOLT Datum: 23.06.2015 Čas: 05:30

Necháme se překvapit, jak tendr vypíše MO. Podle toho poznáme, jestli je to už předem domluvené nebo ne. A jsem zvědavý, jestli to zas budou jen klasická BVP + nějaká ta zdravotní ap. Nebo jestli si na politici uvědomí, že je potřeba mít také něco s těžší výzbrojí, a podle toho připraví rozpočet...

avatar
Rase Datum: 22.06.2015 Čas: 22:12

CerVus:
k nim se ale nyní nedostaneme. Možná až je budou nahrazovat Leopard 3 nebo zkrachuje Řecko (ftípek). Všechny volné Leopardy jsou již rozebrané. Alternativní vozidla prakticky nejsou (nebo jsou mimo naše možnosti). Bude tedy vhodné, pokud bude budoucí BVP, alespoň lehce suplovat tank (co se ochrany týče).
Ty níže napsané ceny mi přijdou hodně vysoké. Většinou narážím na dost nižší (minimálně pro ASCOD). Nechci se ale hádat a samotného mě zajmá jaká bude cenová situace. Ideální by bylo kdyby byla co nejvyrovnanější (aby mělo CV90 víc šancí).

avatar
CerVus Datum: 22.06.2015 Čas: 20:20

Ač se mi merkava líbí, tak pro ČR je jedinou rozumnou volbou leopard.

avatar
alexa123 Datum: 22.06.2015 Čas: 18:29

Charlie:
Problémem Namerů a Merkav nejsou ani tak běžné silniční mosty, ty je unesou (vozí se i těžší náklady), ale nosnosti podvalníků, pontonových a ženijních mostů, nůžkových mostů...

Ak mám desiatky až stovky miliónov € na ťažkokonažné BVP a tanky, tak musím mať aj pár miliónov € na podvalníky, pontónové, ženijné mosty , nůžkové mosty... ktoré stoja "zlomok" ceny moderných tankov a BVP. Ak to preženiem, tak je to iba kus primítivnej nosnej ocele určenej na presun superdrahej a ťažkej obrnenej techniky (tanky+BVP+OT). Ak na to niekto nemá financie, tak potom nemá financie ani na moderné tanky, BVP, OT, ...

avatar
Lukas Datum: 22.06.2015 Čas: 16:30

Nie wiem czy wiecie ale...

W Szwecji robiono testy i okazało się, że Strv 122 może bezpiecznie korzystać z BLG-67 (okazało się że nośność jest wyższa niż w instrukcji)

arr