TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Námořní technika

U.S. Navy vybírá nový bezpilotní bojový letoun

Datum přidání 28.03.2013    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 7 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké Námořní velitelství pro vzdušné systémy NAVAIR (Naval Air Systems Command) připravuje čtyřnásobný kontrakt na vývoj nového palubního bezpilotního letounu v rámci programu UCLASS (Unmanned Carrier Launched Airborne Surveillance and Strike). Hodlá oslovit čtveřici firem, z nichž každá v rámci tzv. prvotního konstrukčního návrhu PDR (Preliminary Design Reviews) připraví funkční demonstrátor budoucího letounu.

X-47B

Foto: Jeden z možných kandidátů na vítězství v programu UCLASS – bezpilotní letoun X-47B firmy Northrop Grumman / Northrop Grumman

 

UCLASS je stroj kategorie UCAV (Unmanned Combat Aerial Vehicle), tedy bojových bezpilotních vzdušných prostředků UAV (Unmanned Aerial Vehicle). Do kategorie UCAV patří například ozbrojené bezpilotní letouny Predator nebo Reaper.

 

Stroj, jenž vzejde z programu UCLASS, bude bezpilotní palubní letoun schopný provádět pod dohledem operátora zpravodajské, průzkumné, pátrací, zaměřovací a útočné akce. Letadlo musí být použitelné ve všech klimatických podmínkách a být k dispozici 24 hodin denně, a to sedm dní v týdnu.

 

Bylo by velkou chybou, kdybychom o projektu UCLASS mluvili jenom jako o "letadle", neboť jde v podstatě o ucelený bezpilotní bojový systém, v němž je letadlo (či spíše platforma) pouze částí složitého celku. Oslovené firmy se musejí mimo jiné vypořádat s datovým satelitním spojením mezi letounem a řídicím střediskem a také s palubními systémy letadlové lodě, které jsou nezbytné pro ovládání (řídicí středisko), manipulaci, kontrolu a servis samotného letounu.

 

Video: Predator-C od General Atomics. Názorná ukázka fungování celého bezpilotního bojového systému / YouTube

 

Americké námořnictvo oslovilo čtyři firmy, jež patří k nejvýznamnějším v oblasti vývoje a výroby bezpilotních letadel – Lockheed Martin, Boeing, Northrop Grumman a General Atomics. Na konci roku 2014 mají představit své návrhy, funkční demonstrátory budoucího letadla. NAVAIR pak vybere jediného vítěze, s nímž bude spolupracovat na finální podobě letounu.

 

Zmiňované firmy mají v současné době propracovány plány a návrhy pro systémy typu UCLASS. Boeing a Lockheed Martin již delší dobu pracují na stealth UCAV, optimalizovaného pro provoz z paluby letadlových lodí. General Atomics nabízí poslední verzi letadla Predator-C (Avenger) s proudovým motorem.

 

Nejdále však pokročila firma Northrop Grumman, která vyvinula a na palubě letadlové lodi již otestovala (zatím bez ostrého startu) bezpilotní stealth letoun X-47B, zřejmě letoun, jenž se ideově nejvíce podobá budoucímu stroji z programu UCLASS.

 

Zdroj: Defense Update

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Ultramarinus Datum: 01.04.2013 Čas: 07:40

S vrtulniky uz jim to par let celkem klape a na poradu dne je vyzkum verzi, se zkracenym, nebo primo kolmym vzletem. O tom ze neco takovyho vypsali tu taky jedna novinka byla - tusim, ze je nahore v liste a jmenuje se VTOL X-plane. Obzvlast, kdyz to resej pro vetsi a tezsi F35B, pro mensi a lehci UACV, by s tim mohli mit problemu o trochu min. Asi jim to chvili potrva, ale fire scout s tim zacal a VTOL UACVcka jsou dalsi z logicky se nabizejicich vetvi vyvoje. Navic je skoro jiste, ze jedna pilotovana f35b by stala tolik, co deset, nebo vic vtol uacvcek.

avatar
Ondřej Lacina Datum: 29.03.2013 Čas: 12:08

To jsou chyby.. :)
"bezpilotní letoun Raptor"? Nebo spíš Reaper?
"poslední verzi letadla Predator-C (Avanger)"? Nebo spíš Avenger?

Jinak na VTOL či STOVL jsou na bezpilotní letouny trochu brzo, řekl bych. Vůbec se nedivim američanům, že do toho zatim nejdou, když mají/měli tak obrovské problémy s programem JSF. Druhou sázku na černýho petra bych si taky nelajz ;)

avatar
Jan Grohmann Datum: 29.03.2013 Čas: 10:56

Pro Rimr. Sledujeme pro Vás síť se generuje automaticky. Algoritmus automaticky prochází nejvýznamější české zpravodajské slova a hledá klíčová slova, jako : válka, zbraně, bombardéry... atd.
Nemáme šanci filtrovat pro-americké a proti-americké články.

avatar
RiMr Datum: 29.03.2013 Čas: 10:50

...nevím, ale zdá se mi, že to tu směřuje značně do leva... Říkal jsem si, že se mi to zdá, ale po přečtení antiamiaockomoušsko popleteného příspěvku z rubriky "Sledujeme pro vás síť", tedy z jakéhosi výběru redakce Armádních novin pro své čtenáře "Strčte si své bombardéry do... (Michal Svoboda)" o tom není pochyb...
Škoda...

avatar
Ultramarinus Datum: 29.03.2013 Čas: 08:41

Video bylo celkem hezké, ačkoliv se velmi divím, že se námořnictvo nesnaží získat podobný UCAV letoun se schopností kolmého vzletu a přistání VTOL - prostě něco, co by mělo výkony a bojovou hodnotu podobnou jako předsavená UCAV letadla, ale ještě to dokázalo operovat z heliportů "malých lodí" (jako jsou třeba torpédoborce). Letadlových lodí mají US plus mínus deset, ale "menších" lodí, na nichž je heliport s hangárem běžným standardem a které se díky jejich operačnímu rádiu dají také považovat za "expediční" (narozdíl od myšlenky LCS, ačkoliv i TY by takový letounek využily) má námořnictvo doslova stovky.

Prostě si říkám, že takový VTOL X-plane v bezpilotní verzi mohl značně rozšířit expediční bojové schopnosti ozbrojených sil, které jej zavedou. Logistické zázemí se v podstatě scvrkne tak, že pro vzlet už není potřeba letadlová lod, ale stačí COKOLIV s heliportem. Vrtná plošina, soukromá jachta, heliport na střeše budovy, malý rovný plácek KDEKOLIV na pevnině, skalní římsa (pokud je dostatečně velká), atd.

Dokonce by to mohlo snadno a rychle vzlétat z poupravených podzemních bunkrů, které za studené války sloužily jako sila pro atomovky. TAKOVOU míru ochrany a odolnosti, běžné letiště nikdy dosáhnout nemůže. (a nebo to vyžaduje brutálně vysoké náklady a strašné práce, místo směšně levné konverze "podlahy", možná i celého "podlažního patra" toho sila na hangár.)

avatar
Private Datum: 28.03.2013 Čas: 18:55

Chci poprosit administrátora o ban pro p. Fišera. To je minimálně po druhé co se pokouší o flame..

avatar
j. fišer, třebíč Datum: 28.03.2013 Čas: 17:57

když něco chcípá, tak to kope (aj, čo to vravím, zelená)

arr