Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Konec výběrového řízení k průzkumným týmům 4. brn

Datum přidání 21.10.2016    Rubrika rubrika: Události     komentáře 42 komentářů    autor autor: Roman Rostás

Z původních 21 zájemců o vstup k průzkumným týmům (PzT) 4. brigády rychlého nasazení (4. brn) prošlo výběrovým řízením 12 vojáků. Gratulujeme.

Foto: Výběrové řízení dokončila polovina adeptů. / Roman Rostás

 

„Slunce se opírá do úbočí sotva třicetimetrové vyvýšeniny nedaleko vesnice na východě Afghánistánu. Na vyvýšenině je rozmístěn průzkumný tým, který kryje americké kolegy vyhledávající skrýše Tálibů. Průzkumníci jsou mírně nervózní, protože před hodinou se snažil povstalecký střelec zasáhnout jednoho z nich, stejně jako usiloval den předtím. Klidné vesnické dopoledne najednou naruší letící granát z RPG, který vybuchuje nedaleko jejich pozice."

 

"Z oblaku prachu zvířeného výbuchem se ozývá hlášení o raněném. Z jiného směru ze vzdálenosti několik set metrů začne do kopce obsazeného průzkumným týmem bušit kulomet. Během pár vteřin je raněný stažen a ošetřován zdravotníkem, spojař žádá leteckou podporu a velitel informuje ostatní o situaci a vydává rozkazy. Všichni reagují podle drilu, plní rozkazy a vedou palbu na povstalce."

 

"Veliteli zatrne, když vidí, jak svítící střely prolétají desítky centimetrů od hlav jeho spolubojovníků sprintujících posílit pozice na kopci. Nikdo neváhá, všichni odvážně vyhledávají povstalce."

 

"Za pár minut je po všem, povstalci ustoupili, bitevní vrtulník Apache kontroluje okolí vyvýšeniny. Raněný je letecky odsunut a ostatní pokračují v plnění úkolu. Jen díky výběru nových průzkumníků, náročnému výcviku a vysoké profesionalitě průzkumný tým obstál v boji, který nebyl jeho poslední. Operace teprve začala."


Výběrové řízení k průzkumným týmům bylo ve čtvrtek večer úspěšně ukončeno. Úspěšně z toho důvodu, že potřebného bodového zisku a doporučení komise dosáhlo v podvečerních hodinách celkem 12 uchazečů z původních 21.

 

Foto: Úspěšný uchazeč o pozici u PzT 4. brn. / Roman Rostás

 

Při závěrečném nástupu byly na ještě zamaskovaných tvářích budoucích průzkumníků vidět úsměvy. Úsměvy spokojenosti, že něco dokázali, že to zvládli až do konce a že uspěli. Na nových místech je budou čekat výzvy, hodně práce, ale také zasloužený pocit výjimečnosti.

 

Bojové roty praporů 4.brn jsou hlavní bojovou silou, které právě úspěšný průzkum pomáhá určit, kde a s jakým protivníkem se bude potýkat. Bojová síla bez průzkumu je jako trénovaný boxer se zavázanýma očima, tyto oči jsou právě prací průzkumu. Oči a uši velitele. Meče armády hrot.


Uchazeči museli poslední den výběrového řízení po namáhavém individuálním nočním přesunu překonat vodní překážku, což při studeném větru na břehu nebylo nic jednoduchého. Když navíc musí uchazeč udržet svůj materiál v suchu, aby mohl plnit další úkoly. Po obléknutí se zahřáli několikakilometrovým přesunem. Poté následoval blok přezkoušení, a to z praktické taktické, odborné taktické a topografické přípravy. Na závěr ještě druhá část paměťového testu zahrnující rozpoznávání techniky cizích armád.

 

Foto: Úspěšný uchazeč o pozici u PzT 4. brn. / Roman Rostás


Posledních pár kilometrů pochodu už byla věc cti, nehrozilo, že někdo vzdá boj. Nakonec ani nemohli věřit, když z úst instruktorů slyšeli, že je konec, že už nemusí klikovat a pochodovat a být stále ve střehu. Až několikeré ujištění vyvolalo úlevu.


Ti, kteří dokončili výběrové řízení, si na závěrečném nástupu vzali svá čísla, která zůstala na stožáru celou dobu, aby si je vzali na památku, vždyť za ten kousek plastu symbolizující jejich touhu jít na průzkumný tým vypotili litry potu. A pot šetří krev.


Jaký je krátký sumář výběru k průzkumu? Zájemci zvládli ujít za zhruba 60 hodin více než 60 km s 25 kg výstroje a výzbroje, udělali přibližně 800 kliků, stovky dřepů, žabáky, angličáky a další cviky ani nepočítaje. To je však teprve začátek. Dalším výcvikem se zdokonalí a zesílí. Na soutěži průzkumných hlídek je běžná vzdálenost 120 km za 3 dny. Úspěšným blahopřejeme a těm ostatním přejeme mnoho štěstí, sil a odhodlání do dalšího výběrového řízení.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Zvedavec Datum: 26.10.2016 Čas: 18:41

Ad Josef)
V řadě věcí máte pravdu, bohužel, ale v některých se podle mne mýlíte:

1. "Před dvěma lety bylo CPSS ve stádiu zámyslu. Začalo se tvořit letos... IOC má tato jednotka deklarovány až v blízké budoucnosti..."

Stačí se podívat na veřejně dostupné zdroje, a to přímo na web 601. SkSS a reportáž České televize.

http://www.601skss.cz/udalosti/2015/2015_UPSO/2015_predstaveni_UPSO.html

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/1527718-armada-se-chysta-na-hybridni-valku-sestavuje-novou-specialni-jednotku

Aktualita na webu 601. SkSS je z dubna roku 2015, reportáž z května roku 2015. První výběrové řízení bylo 25. - 29. 5. 2015, druhé 8. - 12. 6. 2015. To že obě výběrka dopadla jak dopadla a bylo třeba na konci roku přemalovat vrata, to už je věc druhá... IOC bylo stanoveno na rok 2017, viz veřejně dostupné zdroje.

Proč to píšu? UPSO/CPSS dostalo od sudiček do vínku dvě věci - nadstandardní materiální zabezpečení a zároveň inherentní problém s lidskými zdroji. Zkuste se zamyslet nad tím, jak by se asi stavělo UPSO/CPSS, kdyby to byla de facto další výsadková rota 43. vpr? Prapor by do jednotky ochotně nalil své nejlepší lidské zdroje a jednotku si hýčkal. Teď jsme v poněkud jiné situaci...

Byla řada řešení, jak tento problém vyřešit, ale bylo zvoleno silové, které nebere v potaz realitu omezenosti a mobility lidských zdrojů v AČR. Nejde o to jej revokovat, podle mne je to ztracená varta a ve střednědobém horizontu se bude pokračovat v nastoupeném kurzu, spíše jde o poučení do budoucna. S tím souvisí můj další bod.

2. "Předpokládá se součinnostní výcvik na podstatně častější bázi, než by byl schopen 43 unést, aniž by rezignoval na některé ze svých deklarovaných schopností." To je bohužel pravda, co píšete. Nicméně nabízela se řada řešení, ale v současné době se v AČR poněkud zapomíná na holistické řešení ozbrojených sil JAKO CELKU. Spíše funguje systém, že "nositel nápadu" si vytvoří předpolí pro realizaci svého nápadu, ve vhodnou chvíli jej prosadí, ale s odchodem proponenta myšlenky odchází i myšlenka/jednotka/schopnost. Nádherný příklad je toho 45. mechanizovaný prapor. Nebyl a není zahrnut v žádné koncepci, není v KRAČR, není ve střednědobém plánu nákupů, jeho vytvoření nereaguje na žádnou bezpečnostní hrozbu, ale najednou se z ničeho nic vytváří v Rakovníku mechanizovaný prapor...

3. "Společnému nasazení AČR a českých SF brání dle mého operační požadavky." Jsem v AČR příliš dlouho na to, abych nevěděl, jak se vytváří operační požadavky. Reálně, zejména to platí pro letectvo a SOF, je z 60% rozhodnutí na nich samotných, jelikož do jejich práce nikdo skutečně nevidí. Samozřejmě v mezích ufinancovatelnosti, politické přijatelnosti atp. Tzn, kdyby byl ze strany CZ SOF zájem o nasazení na podporu/součinnost s majoritní AČR v Afghánistánu či jinde, dávno k tomu došlo... Ale stejně jako si pilot může odůvodnit proč ten či onen úkol není vhodný, to samé platí pro SOF komunitu, jelikož v obou případech platí, že jsou prakticky exkluzivními nositeli know-how. Cokoliv jiného je podle mne trochu lhaní si do kapsy...

Ad Petres)
"To by ale mělo smysl pokud by 43. vpr přestal být součástí 4.brn a stal se součástí nové lehké brigády.. to by ale mohlo být až kolem roku 2025, kdy by měl být schopný operačního nasazení nyní vznikající "45. mpr" v Rakovníku, který by nahradil 43. vpr v sestavě 4.brn."

Nikoliv nezbytně. Obdobnou situaci už 4. brn zažila, a to v historicky nedávné době. 4.brn byla poměrně dlouho na 3 praporech (41. mpr, 42. mpr, 43. vpr) a 1. 10. 2008 byl založen/transformován 44. lmopr. Od té doby zažila 4. brn hned 2 prověrky NATO dle metodiky CREVAL, avšak žádné z nich se 44. lmopr neúčastnil (naplněnost, vycvičenost...), avšak na hodnocení 4. brn to nemělo vliv. Certifikovaly se jen 3 prapory a čtvrtý stál jaksi opodál. V roce 2018 čeká 44. lmopr plnohodnotný CREVAL. Pokud by zítra odešel 43. vpr do jiného svazku, tak by to na bojeschopnost z hlediska certifikace 4. brn nemělo vliv, protože by jej z hlediska certifikace nahradil 44. lmopr. Připomínám, že 4.brn byla vždy certifikována jako MECHANIZOVANÁ brigáda. 45. mpr nebude schopen certifikace minimálně dalších 7 let...

avatar
Tesil Datum: 25.10.2016 Čas: 18:09

Ondrej Můj komentář nemířil na nikoho konkrétního,pokud si to berete osobně je to váš problém.Ale musíte připustit rozdíl mezi teorií a praxí.Zas tak moc od tématu můj příspěvek není na rozdíl od jiných diskusí.

avatar
Ondrej Rajkovic Datum: 25.10.2016 Čas: 17:54

ad Tesil: Urcite svuj nazor vyjadrit muzete, to je Vase svate pravo, ktere Vam neberu. Z Vasich komentaru vyplyva, ze zkusenosti, ktere opravnuji se vyjadrovat k nekterym temam se daji ziskat pouze sluzbou. Tudiz pokud bych si to vzal osobne tak me studium, ucast v diskusich jak osobnich tak i na internetu a take vyzkum, ktery vedl a vede k me publikacni cinnosti je irelevantni jelikoz nemam odslouzeno a tudiz ani zkusenosti. Tolik muj nazor.

P.S. Neda mi nevsimnout si, ze prave Vas diskusni prispevek je zhruba od druhe poloviny teto diskuse jediny, ktery neni k tematu.

avatar
Tesil Datum: 25.10.2016 Čas: 16:58

Omluva na konci má být tazník

avatar
Tesil Datum: 25.10.2016 Čas: 16:57

Ondrej A to jako nemohu svůj názor vyjádřit?Nejde o kolonky,ale jisté zkušenosti. Petres Klidně mně tykej.Co tak srandovního jsem napsal?Taky bych se rád zasmál.Není pravda co jsem napsal.

avatar
petres Datum: 25.10.2016 Čas: 15:35

Souhlasím s bodem 2 u OR - 4.brn a 7. mbr nejsou ve skutečnosti brigády, ale pluky, které mají zařazeny výsadkový nebo tankový prapor. Měly by mít prapor palebné podpory + logistiku. Kdyby, ale každá dostala od 13. dělostřeleckého pluku jeden oddíl, tak to v Jincích mohou zabalit. Takže skutečná mechanizovaná brigáda je až BÚU, vzniklé na jejím základě.

avatar
petres Datum: 25.10.2016 Čas: 15:18

dívám se, že mezitím, co jsem psal svůj příspěvek, OR reagoval podobně :-)

avatar
petres Datum: 25.10.2016 Čas: 15:17

Jura99
"Takže mě by přišlo logické mít mechanizovanou brigádu rychlého nasazení (tedy schopnou i padákového nebo přistávacího výsadku"
Pokud bychom někdy měli brigádu schopnou i padákového nebo přistávacího výsadku, pak to určitě nebude brigáda mechanizovaná, ale spíše kombinace motorizovaného, výsadkového a průzkumného praporu. Uvědomte si, aby ta jednotka byla plně funkční a ve vámi uváděném smyslu nasaditelná, musela by mít AČR mohutnou vzdušnou přepravní kapacitu, a to by u mechanizované brigády (dejme tomu na Pandurech) znamenalo investice ne v řádu jednotek miliard, jak píše Zvedavec u výsadkového praporu, ale desítek miliard. A hlavně by neměla pro armádu velikosti (a finančních možností) naší tato schopnost smysl. Zatím naše Pandury na zahraniční mise ani v řádu jednotek kusů nemáme vlastními prostředky (snad v budoucnu 2x KC390 nebo Herculesy), jak dopravit.
A pokud vezmete mechanizovanému družstvu/četě z 41. a 42. mpr. Pandury, nedá se jeho palebná síla srovnat s výsadkovým družstvem/četou 43. vpr., jsou to prostě jednotky, které mají jiný METL - úkoly a určení.

avatar
Ondrej Rajkovic Datum: 25.10.2016 Čas: 15:00

ad Jura99 - Par poznamek a otazek k Vasemu prispevku.

1. Mohl by jste trochu detailneji popsat proc si myslite, ze 43. vysadkovy prapor neni/nechce byt "beznou" padakovou pechotou? A co povazujete za beznou "padakovou pechotu"?

2. Pokud se divame na 4.brn tak jak existuje dnes tak neni mozne, aby byla brigadou schopnou padakoveho nebo pristavaciho vysadku. A to z nekolika duvodu. Prvnim je, a uz to zaznelo tady na strance v clancich a v diskusich nekolikrat, ze 4.brn je pluk a ne brigada protoze si musi pujcovat podpurne prostredky od ostatnich pluku (13. delostrelecky pluk atd.). Druhym duvodem je to, ze ACR nedisponuje schopnosti vysadit pristavacim vysadkem vetsi vozidla nez je LR 110 prip. LR 130. Vzdusne sily nedokazi pristavacim vysadkem vysadit tezsi prostredek palebne podpory nez 120 mm minomet vz.82. Predstava pristavaciho vysadku s ShKH Dana by vyzadovala nasazeni letounu C-17 Globemaster.
O predstave vysadit KBVP Pandur II snad ani mluvit nemusim.

3. Co se tyce Vaseho popisu situace kde by ACR mela samostatnou pocetnou SOF jednotku, ktera by si nemusela "pujcovat" od brigady rychleho nasazeni podpurne prostredky, tak to jiz celkem dobre pojmenoval Zvedavec ve svem prispevku. Zvlaste v tom vyjadreni, ze ACR neni dostatecne velka na to, aby si mohla dovolit mit z kazde schopnosti a z kazdeho prostredku neco.
Na druhou stranu mi predstava "pujcovani" neprijde vubec spatna. Pokud nekdo ma problem videt 43.vpr jako SOF jednotku, tak se na ni tak nemusi divat. Kazdopadne at chce nebo ne, 43.vpr je mozne bez jakekoliv pochybnosti oznacit za Special Operations Capable. Ne v celem spektru, ale ma schopnost provadet nektere specialni operace. Z historickeho hlediska je prirovnani k pre-GWOT 75. pluku Rangers velmi trefne (a take to tu uz par krat odznelo). Pred 11. zarim 2001 poskytoval 75 RGR prostredky pro podporu SMU (Delta Force, DEVGRU), ale take byl primarnim prostredkem pro obsazeni letiste, ktere by bylo nasledovano vysadkem vysadkovych jednotek konvencni armady jako napr. 82. vysadkova divize.

avatar
Jura99 Datum: 25.10.2016 Čas: 14:06

Vidíte jak se údajně nezajímavý článek stal předmětem zajímavé diskuse :-)).
V době vzniku 4.brn, tedy těsně po rozdělení ČSFR, mám pocit, že gen. Kuba brigádu viděl jako částečně padákovou a částečně přistávací, prostě reinkarnaci zrušené 22. výs. brigády, s tím, že speciální techniky boje nebyly přímým účelem jejich schopností. Předmětem bylo "rychle se sbalit a objevit se na konvenčním bojišti". Z této představy se možná časem trochu utrhl 43. vpr, který není běžnou padákovou pěchotou nebo jí nechce být. K tradici 22. výs. brigády se hlásí i 601.skss, ačkoliv jejím předchůdcem by byl spíš 7. výs. pluk zvláštního určení a předmětem nasazení není vzdušná pěchota, ale diverze. Takže mě by přišlo logické mít mechanizovanou brigádu rychlého nasazení (tedy schopnou i padákového nebo přistávacího výsadku) a k tomu vedle stojící jednotku zvláštního určení (SF) s vlastní jednotkou bojové podpory (SOF), kterou by si nepůjčovala od té brigády rychlého nasazení. Takže bez ohledu na možné osobní důvody, které zde někteří popisujete, mi vznik CPSS přišel správný, i když se trochu ztrácím v jeho názvu, struktuře a dalším.

avatar
petres Datum: 25.10.2016 Čas: 12:28

Velmi děkuji Zvedavci za obsáhlou a věcnou odpověď (včetně odpovědi pro Kolta a ten závěr odpovědi je to o čem mluvíme). Potvrzujete (předpokládám jako insider), to co se všeobecně proslýchá.
Myslím si, že je nutné tento problém vnitřní nedůvěry řešit. Což samozřejmě nebude ze dne na den a musí se proto něco udělat.
Jak jsem říkal v jednom z prvních příspěvků pod tímto článkem, v armádě je důležitá nejenom technika, ale i (především) lidé. A tohle je klasický případ.
(Zvedavec - když čtu dikci Vaší odpovědi, nejste jeden konkrétní člověk od 43. vpr. :-)

avatar
Josef Datum: 25.10.2016 Čas: 12:22

Před dvěma lety bylo CPSS ve stádiu zámyslu. Začalo se tvořit letos. FOC má tato jadnotka plánováno v horizontu několika let (tuším 2022 komplet, jednotlivé části možná dříve). Takže logicky nejde v současné době hovořit o operační připravenosti.I samotné IOC má tato jednotka deklarovány až v blízké budoucnosti (konrétní datum nevím, nebude to letos).

Nejde jen o to, nějakou jednotku pro SF vyčlenit, ale zabezpečit společný výcvik a součinnost. Osobně si to neumím v případě 43 představit. A to ne z kvalitativních, ale především z časových důvodů a v mnoha případech z důvodu nekompatibilního vybavení. Předpokládá se součinnostní výcvik na podstatně častější bázi, než by byl schopen 43 unést, aniž by rezignoval na některé ze svých deklarovaných schopností. V případě SF je v rámci aliance nutno často zabezpečit vzájemnou kompatibilitu jinak než v případě AČR. Na řešení obou situací nejsou peníze ani čas.

Společnému nasazení AČR a českých SF brání dle mého operační požadavky. Pokud má AČR ambice s ohledem na PRT, musí respektovat operační prostor, kde je to potřeba. Stejně tak SF, takže pokud US ODAs již v prostoru našeho PRT jsou, nemá smysl tam posílat další SF.

Jen názor.

avatar
Zvedavec Datum: 25.10.2016 Čas: 10:04

Ad Petres)
Vaše řešení odvozené od britského řešení využití části Výsadkového pluku pro úkoly SOF by samozřejmě aplikovatelné bylo. Brání tomu spíše vnitřní rivalita, ale hlavně masivní nedůvěra naší SOF komunity vůči majoritní AČR. Ačkoliv není nutně neoprávněná, je třeba si položit otázku, na co naše SOF máme. Zda není nutnou podmínkou jejich fungování i znalost majoritní AČR a určitá elementární důvěra. Naše situace je naprosto atypická. Průměrný pěšák českého PRT v provincii Logar spolupracoval úžeji s americkými SF (ODA) než se českou SOF komunitou. A TAK JE TOMU PŘI KAŽDÉM ZAHRANIČNÍM NASAZENÍ AČR. Zcela plánovitě, zcela úmyslně.

Ad Kolt)
To by se musela AČR rozrůst skutečně masivně. Výsadkové síly tvoří ve většině armád 5-10% sil, spíše blíže těm 5%. Sám si spočítejte, na kolik by se musela AČR rozrůst, abychom potřebovali další výsadkový prapor. A to ani nehovořím o letectvu. Doktrinálně potřebujete mít schopnost vysadit tak 1/3 svých výsadkových sil v jedné vlně. To teď s vyškrábnutím všech kapacit máme. Rozšíření o další výsadkový prapor by si tudíž vyžádalo miliardové investice.

Naplnění CPSS - podle standardů NATO je jednotka, která je naplněná na méně než 60%, považována za nebojeschopnou. O nějaké bojeschopnosti CPSS (její bojové části) nemá mnoho smyslu mluvit. PO DVOU LETECH OD ZAHÁJENÍ VÝSTAVBY...

"Zařadit jako jednu z rot výsadkového praporu...". My v AČR máme takovou setrvalou tendenci přepřahat vůz před koně. Místo toho, abychom si řekli, že potřebujeme takovou a makovou schopnost a poohlédli se, jak ji nejlépe naplnit, postupujeme zpravidla opačně. Něco vytvoříme a pak tomu hledáme opodstatnění.

Z veřejně dostupných zdrojů dostupný "mission statement" jednotky UPSO/CPSS:

"Účelem jednotky bude zajistit pro 601. skss bojovou podporu, a to například formou zajištění vnějšího kordonu, palebné podpory, zajištění konvoje při infiltraci nebo exfiltraci, nebo v případě potřeby poskytnutí QRF."

Tak, a teď si řekněme, co z toho není v METL, tedy "úkolníčku" 43. výsadkového praporu potažmo jeho výsadkových rot... Jaká že je struktura bojové části CPSS, od čeho byla přímo dovozena...?

avatar
Ondrej Rajkovic Datum: 25.10.2016 Čas: 10:00

ad Tesil - Uprimne se Vam priznam, ze odslouzeno nemam. Zakladni vojenska sluzba me minula asi o pul roku. Kazdopadne nevidim duvod pro to, aby bylo zaskrtnuti kolonky "odslouzeno" povazovano za udeleni prava vyjadrovat svuj nazor.

avatar
petres Datum: 24.10.2016 Čas: 21:24

Tesil vy jste srandista :-). Nebojte něco odslouženo mám.

arr