TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Úsporné proudové motory s kompozitními lopatkami

Datum přidání 17.09.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 2 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Firma General Electric vyvíjí kompozitní lopatky pro novou generaci proudových motorů GE9X. Nové motory jsou určeny pro připravované velké dopravní letadlo Boeing 777X. Své uplatnění však technologie najde u všech velkých dopravních (civilních i vojenských) letadel.

Vizualizace GE9X. Motory GE9X získají menší počet kompozitních lopatek.

Foto: Vizualizace GE9X. Motory GE9X získají menší počet kompozitních lopatek. / General Electric

 

Proudový motor je na první pohled velmi jednoduchý mechanický stroj. Na centrální hřídeli jsou usazeny lopatky stlačující vzduch do spalovací komory, kde je vstřikováno palivo. Spaliny vycházející z motoru pak působí silou opačným směrem na motor, který tím ženou vpřed.

 

Ve skutečnosti však stojí za konstrukci proudových motorů nesmírně komplikované matematické výpočty. Lopatky proudových motorů musí odolávat obrovským tlakům, teplotám a korozivním plynům. Návrh, výroba a testy lopatek nejsou rozhodně snadnou záležitostí.

 

Lopatky se například vyrábějí z drahého titanu, jehož strojní opracování je však nesmírně náročné. Například jedná titanová lopatka dvouproudového motoru General Electric CF6 pro dopravní letadla stojí 30 000 dolarů (645 000 Kč).

 

Firma General Electric nyní zkouší výrobou nové generace lopatek pro proudové motory. Místo titanu nebo jiných kovových slitin testuje kompozitní materiály. Podle prvních testů, při stejné tloušťce, jsou kompozitní lopatky lehčí a pevnější... Celý článek najdete na HYBRID.CZ

 

 Celý článek najdete na HYBRID.CZ 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Charlie Datum: 19.09.2014 Čas: 08:04

kubo: on titan se v těch lopatkách nepoužívá jen kvůli tomu jak je pevnej. Na druhou stranu, má i svoje nevýhody a svého času L-39 dostávaly do motorů ocelové lopatky, protože titanové se třením příliš zahřívaly a hořely.

Kompozitky můžou být mnohem lehčí, nechá se u nich experimentovat s tvarováním a navíc mám takový pocit, že se píše o lopatkách na ventilátoru a né v kompresoru - a tam jde vzduch studenej a točí se relativně málo otáček.

avatar
kubo4747 Datum: 17.09.2014 Čas: 17:02

To už existuje aj niečo pevnejšie ako Titán? No, to som ale zvedavý, koľko bude stáť tá jedna lopatka z toho nového materiálu..

arr