Úspěchy ruských tanků T-90 a bojových vozidel BMPT

Díky pozitivním zkušenostem s nasazením v Sýrii ... Více

Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Ženy v kokpitu jako příznak demografické krize ruské armády

Poprvé od druhé světové války se ženy v ruských ... Více

Námořní technika

USS Gerald R. Ford: Nejdražší zbraňový systém všech dob vyplouvá

Datum přidání 11.04.2017    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 25 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Před několika dny započaly námořní testy nejnovější americké letadlové lodě USS Gerald R. Ford. Zařazení do služby amerického námořnictva (US Navy) se očekává v záři letošního roku.

Foto: Gerald R. Ford (CVN-78); větší foto / US Navy

 

Námořní testy probíhají u pobřeží Virginie a potrvají několik týdnů, aby ověřily funkčnost všech klíčových systémů lodě. Testy skončí v květnu - po opravě všech zjištěných nedostatků výrobce, firma Huntington Ingalls Industries (HII), která je dceřinou společnosti Northrop Grumman, předá plavidlo americkému námořnictvu.


Během testování je na palubě okolo 1000 amerických námořníků, vysokých zástupců námořnictva, odborníků na jaderný pohon a zaměstnanců loděnic HII.


Námořnictvo po převzetí lodě zahájí vlastní přejímací testování. Zařazení USS Gerald R. Ford do služby se očekává v záři letošního roku - o tři roky později, než bylo původně plánováno.


Zdržení způsobily především problémy s vývojem nových technologií, jako je nový typ jaderného reaktoru, systémů výroby a distribuce elektrické energie, elektromagnetický katapult (EMALS) a nový lanový záchytný systém (AAG).


Podle zprávy Assessments of Selected Weapon Programs (2015) celý program vývoje a stavby tři letadlových lodí třídy Gerald R. Ford (USS Gerald R. Ford, USS John F. Kennedy a USS Enterprise) vyjde na 36,3 miliardy dolarů.

 

Za stavbu tří lodí námořnictvo utratí 31,3 miliardy dolarů a za výzkum a vývoj 4,9 miliardy dolarů. Rozpočet za stavbu tří lodí tak překročil původní odhady o cca 6 miliard dolarů.


USS Gerald R. Ford měří na délku 337 m a na šířku 78 m - o něco více než lodě třídy Nimitz. Výtlak plavidla je 100 000 t a posádku tvoří 4660 námořníků - o 600 méně než v případě třídy Nimitz.

 

Video: USS Gerald R. Ford opouští loděnice HII. / YouTube


Nová letadlová loď pojme až 75 letadel. Na palubě najdou místo čtyři bojové letky (44 letadel) stíhaček F-35C Lightning II a F/A-18E/F Super Hornet. V nejbližší budoucnosti loď pojme jednu letku F-35C a tři letky F/A-18E/F. Boj proti ponorkám, pátrací/záchranné operace nebo transport (včetně jednotek Navy SEAL) zajistí 19 vrtulníků MH-60R a MH-60S.


Flotilu letadel doplní pět strojů pro vedení radioelektronického boje EA-18G Growler a čtyři letouny včasné výstrahy E-2D Hawkeye. Dopravu lidí a materiálu z pevniny prozatím zajistí dva letouny C-2A Greyhound, od roku 2020 pak dva konvertoplány CMV-22B Osprey.


Hlavní předností USS Gerald R. Ford je schopnost vést intezivnější letecké operace. Díky novému katapultu/záchytnému systému letadla z USS Gerald R. Ford provedou každý den až 160 vzletů/přistání (udržitelné tempo po dobu 30 dní) a nárazově až 270 vzletu/přistání. To je o 25 % více než v případě třídy Nimitz.


Díky schopnosti precizně měnit výkon katapultu EMALS mohou z paluby startovat letadla nejrůznějších hmotnostních kategorií, například i velmi lehké typy bezpilotních letadel. Díky plynulému zrychlení katapultu se šetří konstrukce letadel, snižuje se fyzická zátěž pilotů a rovněž odpadnou nepříjemnosti s odklápěním hledí přileb pilotů stíhaček F-35C.

 

Video: USS Gerald R. Fordmíří na otevřené moře. / YouTube


Lodní systémy výroby elektrické energie mají výkon 104 MW, což je o 250 % více, než v případě třídy Nimitz. Výkonný zdroj energie je nutný pro pohon katapultu EMALS i pro budoucí instalaci laserových zbraní pro protivzdušnou obranu krátkého dosahu.


Cestovní rychlost lodě je 30 uzlů (55 km/h), maximální rychlost, jako u všech plavidel na jaderný pohon, je utajována. Systémy lodě na podporu života dokáží pomocí odsolování vyrábět z mořské vody denně až 400 000 litrů pitné vody a vyrobit 15 000 porcí jídla.


Posádka se může těšit z výkonnější klimatizace, což usnadní operace v horkých oblastech. Všechny počítačové systémy lodě spojuje více než 1200 km optických kabelů.


Prozatím je odsouhlášena stavba tří lodí třídy Gerald R. Ford. V delší časové budoucnosti ale letadlové lodě nové třídy nahradí všechna plavidla třídy Nimitz.

 

Zdroj: National Interest

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Vorian Datum: 15.04.2017 Čas: 13:46

Umělecké dílo ... ale co se jména týče, první měla být Enterprise

avatar
Wiktores_SVK Datum: 13.04.2017 Čas: 11:15

to ALCR: jj súhlasím, na novších fotkách už sú vidieť, museli byť pridané počas plánovaných opráv v 2015...

avatar
ALCR Datum: 12.04.2017 Čas: 21:17

To Wiktores_SVK
Že má CVN 77 USS George H. W. Bush 3-4 Phalanx udává víc zdrojů ne jen wiki např. http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1320997 a jeden Phalanx je vidět na přídi např. ve videu z ledna 2017 https://www.youtube.com/watch?v=BCkgD4nf12I v čase cca 4:10 a další na zádi cca 8:45 a Phalanx na zádi je vidět i na fotce ze srpna 2015 http://www.navy.mil/view_image.asp?id=223502, ale určitě tam nebyli od počátku na hodně fotkách tam kde je na videu na přídi Phalanx byl původně raketomet RIM-162 a tam kde je na fotce Phalanx na zádi ani původně nebyla plošina kde ten Phalanx je, změna nastala někdy 2014-2015. V rámci třídy nimitz nemají jednotnou výzbroj a mají to osazené různými typy a na různých místech, asi s tím dost experimentují a průběžně to i modernizují.

avatar
tom75 Datum: 12.04.2017 Čas: 12:59

LL poznas dle koure blbce dle prispevku

avatar
A_V_V_A Datum: 12.04.2017 Čas: 12:46

Jinak samozřejmé moc pěkná loď doufám že se časem objeví víc fotek třeba i z interiéru

avatar
A_V_V_A Datum: 12.04.2017 Čas: 12:45

Centaur: Jsi zabil :) ale kouřová stopa je druhořadá. Hlavní indikátor moderní let. lodi je, že se během jednoho nasazení lodi vysekaj minimálně dvě přistávající letadla. :)

avatar
Centaur Datum: 12.04.2017 Čas: 10:09

To bude nějaká zastaralá záležitost, pořádná letadlová loď se pozná podle pořádné kouřové stopy, kterou zanechává.

avatar
Wiktores_SVK Datum: 12.04.2017 Čas: 07:31

to ALCR: na wiki o Phalanxoch píšu, ale na fotkách Bush-a vidieť nie sú, vidieť sú len 2 stanice ESSM a 2 stanice RIM-116. Ford má podľa fotiek 2x ESSM, 2x RIM a 3x Phalanx

avatar
palo satko Datum: 12.04.2017 Čas: 07:11

Vyzera to tak, ze prave teraz sa naskytla moznost zistit, ci taka lod ma zmysel. Ci vypaseny diktator v Severnej Korei dostane vobec strach a ked nedostane ci dostane po ktrbe. Ak Trump "hodi spiatocku" a vsetko zostane pri starom, tak su to vyhodene peniaze.

avatar
Superme Datum: 12.04.2017 Čas: 06:05

Naprostá paráda! Krásná loď po všech směrech.

avatar
alter01 Datum: 12.04.2017 Čas: 03:03

Niekde som čítal , že ten krasavec má palubu vyrobenú z 50 cm hrubého kevlaru . To sa mi ani nechce veriť .
Ináč inšpirácia pre rekonštrukciu Kuznecova spolu katapultom a AAG.

avatar
Jirosi Datum: 11.04.2017 Čas: 23:12

stirling: Když se udělá místo tak to dokáže přijmou pořádná letadla.

http://www.aerospaceweb.org/question/history/c130/carrier_01.jpg

avatar
Muhaha Datum: 11.04.2017 Čas: 21:25

Tak krásná loď si nezaslouží takové jméno.
Ještě, že druhou v pořadí už bude Enterprise :)

avatar
ALCR Datum: 11.04.2017 Čas: 20:55

To logik, to se vám při pohledu zepředu jen zdá, viz odkaz.
http://www.diseno-art.com/encyclopedia/strange_vehicles/uss_gerald_r_ford_aircraft_carrier.html

avatar
logik Datum: 11.04.2017 Čas: 19:42

Mě fascinuje poměr šířky paluby a šířky trupu u čáry ponoru. Že se jim to nepřekotí :-)

arr