TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

V-22 Osprey jako vzdušný tanker

Datum přidání 08.09.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 1 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Firmy Bell a Boeing vyvíjejí speciální verzi konvertoplánu V-22 Osprey, jenž může být použit jako vzdušný tanker. Tankovací V-22 Osprey má za sebou již první test, kdy se úspěšně propojil se stíhačkou F/A-18 Hornet.

V-22 Osprey

Foto: F/A-18C Hornet se připojuje k tankeru V-22 Osprey / Boeing

 

V-22 Osprey zastával roli tankeru již v roce 2007 v Iráku. Tehdy americká námořní pěchota využívala konvertoplány MV-22 Osprey jako stacionární tankery pro doplňování paliva do vrtulníků a vozidel.

 

Nyní však firmy Boeing a Bell testují možnost využít V-22 Osprey jako plnohodnotný vzdušný tanker. Základní myšlenkou je umístit do nákladového prostoru V-22 Osprey interní palivové nádrže od firmy Cobhem a spojovací tankovací hadicí převzatou z tankeru KC-130.

 

Palivová nádrž je umístěná na univerzální paletě, což zjednodušuje její nakládání a vykládání do konvertopálnu. K zásobníku je pak připojena navíjecí tankovací hadice o délce 27,43 metrů.

 

V případě, že chce pilot tankeru začít s tankováním, musí otevřít obě části zadní rampy a vypustit přípojnou hadici. Poté zavře spodní část zadní rampy. Doplňování paliva následně probíhá při rychlosti 343 – 463 km/h.

 

Tankování za letounem však není nic jednoduchého. Inženýři museli nejprve vypočítat aerodynamické turbulence vznikající za V-22 Osprey a jejich vliv na stíhačku F/A-18 Hornet. Teprve poté mohlo dojít k reálným testům.

 

K samotnému testu došlo 29. srpna, kdy F/A-18C Hornet se úspěšné napojil na palivovou hubici při rychlosti 389 km/h. Podle oficiální tiskové zprávy firmy Boeing šlo vše podle plánu, protože pilot stíhačky F/A-18 necítil žádné turbulence.

 

V-22 může doplňovat palivo také vrtulníkům. Avšak vlivem velké dopředné rychlosti V-22 Osprey, musí být gondoly s rotory nakloněné v přechodné poloze - tedy v poloze, při které stroj obvykle přechází z kolmého do horizontálního letu. Tankování pak probíhá při rychlosti 195 km/h.

 

V-22 Osprey dokáže přečerpat až 5443 kg paliva. Firma Boenig a Bell nyní doufají, že si ryze firemních zkoušek všimne také americká námořní pěchota a námořnictvo. Obě složky amerických ozbrojených sil pak snad poskytnou peníze pro další testy.  

 

Využití V-22 Osprey jako vzdušného tankeru přinese obrovskou logistickou výhodu pro námořní pěchotu nebo námořnictvo. V případě potřeby, nebude třeba povolávat speciální tankery k doplnění paliva pro námořní a mariňácké stíhačky.

 

Nádrže s palivem mohou být umístěny uvnitř výsadkových lodí a podle potřeby naloženy do konvertoplánů V-22 Osprey. Díky velkému rozsahu letových rychlostí pak je V-22 Osprey schopen doplňovat palivo jako vrtulníkům, tak stíhačkám.

 

Zdroj: Avionics Intelligence, Altair

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Ultramarinus Datum: 10.09.2013 Čas: 22:01

V zásadě "jednoduchá" myšlenka, která dokazuje, že genialita má víc podob...:D

arr