Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků ... Více

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace ... Více

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu ... Více

Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem

Hned v první větě této práce považuji za vhodné ... Více

Letecká technika

V-22 Osprey jako vzdušný tanker

Datum přidání 08.09.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 1 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Firmy Bell a Boeing vyvíjejí speciální verzi konvertoplánu V-22 Osprey, jenž může být použit jako vzdušný tanker. Tankovací V-22 Osprey má za sebou již první test, kdy se úspěšně propojil se stíhačkou F/A-18 Hornet.

V-22 Osprey

Foto: F/A-18C Hornet se připojuje k tankeru V-22 Osprey / Boeing

 

V-22 Osprey zastával roli tankeru již v roce 2007 v Iráku. Tehdy americká námořní pěchota využívala konvertoplány MV-22 Osprey jako stacionární tankery pro doplňování paliva do vrtulníků a vozidel.

 

Nyní však firmy Boeing a Bell testují možnost využít V-22 Osprey jako plnohodnotný vzdušný tanker. Základní myšlenkou je umístit do nákladového prostoru V-22 Osprey interní palivové nádrže od firmy Cobhem a spojovací tankovací hadicí převzatou z tankeru KC-130.

 

Palivová nádrž je umístěná na univerzální paletě, což zjednodušuje její nakládání a vykládání do konvertopálnu. K zásobníku je pak připojena navíjecí tankovací hadice o délce 27,43 metrů.

 

V případě, že chce pilot tankeru začít s tankováním, musí otevřít obě části zadní rampy a vypustit přípojnou hadici. Poté zavře spodní část zadní rampy. Doplňování paliva následně probíhá při rychlosti 343 – 463 km/h.

 

Tankování za letounem však není nic jednoduchého. Inženýři museli nejprve vypočítat aerodynamické turbulence vznikající za V-22 Osprey a jejich vliv na stíhačku F/A-18 Hornet. Teprve poté mohlo dojít k reálným testům.

 

K samotnému testu došlo 29. srpna, kdy F/A-18C Hornet se úspěšné napojil na palivovou hubici při rychlosti 389 km/h. Podle oficiální tiskové zprávy firmy Boeing šlo vše podle plánu, protože pilot stíhačky F/A-18 necítil žádné turbulence.

 

V-22 může doplňovat palivo také vrtulníkům. Avšak vlivem velké dopředné rychlosti V-22 Osprey, musí být gondoly s rotory nakloněné v přechodné poloze - tedy v poloze, při které stroj obvykle přechází z kolmého do horizontálního letu. Tankování pak probíhá při rychlosti 195 km/h.

 

V-22 Osprey dokáže přečerpat až 5443 kg paliva. Firma Boenig a Bell nyní doufají, že si ryze firemních zkoušek všimne také americká námořní pěchota a námořnictvo. Obě složky amerických ozbrojených sil pak snad poskytnou peníze pro další testy.  

 

Využití V-22 Osprey jako vzdušného tankeru přinese obrovskou logistickou výhodu pro námořní pěchotu nebo námořnictvo. V případě potřeby, nebude třeba povolávat speciální tankery k doplnění paliva pro námořní a mariňácké stíhačky.

 

Nádrže s palivem mohou být umístěny uvnitř výsadkových lodí a podle potřeby naloženy do konvertoplánů V-22 Osprey. Díky velkému rozsahu letových rychlostí pak je V-22 Osprey schopen doplňovat palivo jako vrtulníkům, tak stíhačkám.

 

Zdroj: Avionics Intelligence, Altair

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Ultramarinus Datum: 10.09.2013 Čas: 22:01

V zásadě "jednoduchá" myšlenka, která dokazuje, že genialita má víc podob...:D

arr