Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

V-22 Osprey získal bitevní schopnosti

Datum přidání 10.12.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 7 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Firma Boeing úspěšně provedla ostré střelecké testy neřízených i řízených raket umístěných na konvertoplánu V-22 Osprey. Cílem testování je ověřit, zda V-22 Osprey dokáže plnit bitevní úkoly, například úkoly blízké pozemní podpory.

Foto: V-22 Osprey odpaluje rakety Hydra 70. V lafetovaném válcovém kontejneru najde místo 7 střel. / Boeing

Foto: V-22 Osprey odpaluje rakety Hydra 70. V lafetovaném válcovém kontejneru najde místo 7 střel. / Boeing

 

Celkově 44 V-22 Osprey slouží v americkém letectvu (U.S. Air Force) a 242 strojů v námořní pěchotě (U.S. Marine Corps). Úkolem V-22 je především transport osob (včetně jednotek speciálních sil), záchranné operace, transport zraněných nebo doprava vybavení a zásob.

 

Pro vlastní obranu V-22 využívá lafetované střední kulomety v předních dveřích a zadní rampě. Ač se zkoušela instalace dálkově ovládané věže s 7,62mm rotačním kulometem GAU-17, řešení se v praxi neujalo.

 

Neozbrojený V-22 Osprey představuje problém. Při záchranných akcích, jako byl například sobotní neúspěšný pokus o záchranu rukojmích v Jemenu, V-22 Osprey doprovází bitevní vrtulníky.

 

Stírá se tak nejen výhoda větší rychlosti a doletu V-22 oproti vrtulníkům, ale vznikají také organizační problémy – jak problémy s načasováním akce, tak i s doplněním paliva pro vrtulníky nebo s koordinací mezi jednotlivými složkami Ozbrojených sil Spojených států.

 

V-22 Osprey slouží v americkém letectvu. Bitevní vrtulníky AH-64 Apache najdeme naopak v americké armádě (U.S. Army). Koordinace obou složek přináší organizační potíže. Naopak námořní pěchota může se svými CV-22 Osprey poslat své bitevní AH-1 Cobra. Problémy s menší cestovní rychlostí a doletem vrtulníků (oproti V-22) však samozřejmě zůstávají.

 

Již na začátku roku velitelství amerického letectva pro speciální operace AFSOC (US Air Force Special Operational Command) a americká námořní pěchota oznámili zahájení vývojových prací na bitevní verzi leteckého CV-22 a mariňackého MV-22 Osprey.

 

Otázkou však bylo umístění raket a zbraní na V-22 Osprey. Zbraně nemohou být umístěny na pylonech pod křídly. Důvodem jsou překážející překlopné rotory o průměru 12 metrů.

 

Konstruktéři se nakonec rozhodli umístit kontejner pro neřízené rakety Hydra 70 (ráže 70 mm) vedle pilotní kabiny – před překlopné rotory. Během střeleckých testů bylo odpáleno 26 raket Hydra 70 a dvě laserem naváděné 70mm střely APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System).

 

V-22 také vyykoušel dvojici řízených střel AGM-176 Griffin (20 kg) s doletem až 20 km. Pro zaměřování cílů posloužilo nové elektro-optické pouzdro L-3 Wescam MX-15 s laserovým značkovačem. V současné době se počítá jen s jedním zbraňovým pylonem pro sedm střel Hydra 70 nebo APKWS nebo pro dvojici střel Griffin.

 

Kromě zbraňových systémů je také testováno dodatečné pancéřování o hmotnosti 360 kg. Důvodem se stala neúspěšná záchranná akce v Jižním Súdánu z minulého roku, kdy tři V-22 byly zasaženy palbou ze země.

 

Tři V-22 dostaly celkově 112 zásahů, které poškodily hydrauliku, nádrže s palivem a zranily čtyři členy posádky. Akce musela být přerušená a strojům při zpáteční cestě dlouhé 1460 km muselo být doplněno několikrát palivo.

 

Zdroj: DefenseNews

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Charlie Datum: 12.12.2014 Čas: 06:42

RiMr71: nic proti podpoře místních výrobců (zejména u tak strategického odvětví jako je zbrojní výroba), ale musíte uznat, že občas dochází až k úsměvným situacím. Z poslední doby si vzpomínám zejména na výběr nových tankerů pro USAF, kde to na celé čáře vyhrál Airbus (byl lepší a navíc už lítal), a to spustilo takový povyk u Boeingu a Senátu, že se radši celé řízení zrušilo a rozjelo od začátku (to mi připomíná pár výběrovek z domoviny, možná sme v tomhle světovější než tušíme).

Mě by nevadilo, kdyby USAF vypsalo výběrovku stylem "chceme tanker a musí to být od Amerického výrobce", ale proč dělají takovou komedii, když celkem od začátku bylo jasné, že jak to nevyhraje Boeing, pojede se zase znova, protože jiný výrobce není politicky průchozí. Jediná útěcha pro Airbus je ta, že teď můžou zájemcům říka, "mrkejte, my sme tak dobrý, že sme vyhráli i nad Boeingama a ti to museli prolobbovat u politiků".

avatar
RiMr71 Datum: 11.12.2014 Čas: 16:27

...hmmm. U jednoho je to podpora a ochrana místních výrobců a podpora vývoje a technologií, u druhého je to "nezřízený patriotismus a lobbing"...

avatar
Charlie Datum: 11.12.2014 Čas: 08:06

A proč s nima letectvo nepošle A-10? Ty mají přibližně stejný dolet i rychlost a nesou toho dost. Další poměrně optimální doprovod by byl nějakej turbovrtulovej letoun s dostatečnou obratností (aby mohl kroužit kolem místa výsadku) a nosností (aby mu vydržela munice na víc než jeden průlet). Něco zrovna kutí v Jižní africe tuším. Ono i ALCA by se jako doprovod dala využít.

Jenže největší problém bude jednak v nezřízeném patriotismu a lobbingu (jak se to nevyrábí v USA, tak je to fuj) a druhak v tom, že USA za posledních patnáct let nasraly půl světa a v Evropě, která s nima ještě peče, se krom aut už nic nevyrábí - a ty auta nejspíš taky brzo skončí, jestli bude EU dojit automobilky jako dotěď.

avatar
GAVL Datum: 11.12.2014 Čas: 07:57

Budoucí univerzální vrtulníky v některých návrzích počítají s výsuvnými stanicemi skrzeva podlahu nákladového prostoru. Nevím tedy proč někdo řeší kam to dát na V-22 a nevrhnou se rovnou na vývoj takového zařízení. Možná by nakonec zjistili , že ani nepotřebují vyvíjet nový vrtulník.

avatar
Kozlus Datum: 10.12.2014 Čas: 18:57

ALe V-22 prave dost dobre splnuje, to co splnovat ma, tedy dosah a rychlost. V tom mezi vrtulniky nema konkurenci a jeste nejakou dobu tady ta konkurence nebude. Klasicka letadla sice letaji rychleji a dal, ale nepristanou na kazdem kousku volneho prostoru. Nova generace rychlych vrtulniku tohle muze zmenit, ale do zavedeni nejakeho stroje zbyva urcite 15 let.

avatar
Karel Datum: 10.12.2014 Čas: 18:00

Drahá hračka? Nebo pozůstatek zlatých časů, kdy americká armáda dostala vše na co jen její generálové pomysleli. No třeba se nějaké vhodné využití pro tento po technické stránce jistě zajímavý letoun najde.

avatar
Kozlus Datum: 10.12.2014 Čas: 15:29

Hm, napad je to zajimavej, jen jsem zvedavej na provedeni. Na stroj pro CAS a klasickou bitevni ulohu je to moc velky a ta nosnost uz ted neni zadnej zazrak. Proc velkej? Ten stroj si musi udrzet dolet a rychlost standardniho stroje aby to melo smysl. A vzhledem k velikosti, asi nepujde zastavet nejaky vyznamejsi pancerovani a soucasne "dostatek zbrani". Pokud ma stroj pusobit ucinne proti nepriteli behem vysadku, musi se v oblasti zdrzet a umlcovat hnizda odporu tak, jak se zrovna ukazujou. A na to musi snest nejaky ten zasah. V clanku popsanych 7 nebo 2 rakety je nesmysl. Ta palebna sila musi byt o dost vetsi, aby melo smysl tam posilat dalsi stroj. Muze se zrusit moznost neseni vysadku a do nakladoveho prostoru dat zbranove moduly s vypoustenim raket spodem, nebo ten GAU-17. Co se na te automaticke vezi vlastne neosvedcilo

arr