TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

V-247 Vigilant: Bitevní dron pro americkou námořní pěchotu

Datum přidání 25.09.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 11 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká firma Bell minulý týden představila koncept bitevního dronu V-247 Vigilant. Koncept vznikl na popud americké námořní pěchoty (US Marine Corps), která v rámci programu MUX (Marine Air Ground Task Force – Unmanned Expeditionary Capabilities) hledá bitevní a průzkumný dron schopný kolmého startu a přistání.

Foto: V-247 Vigilant; větší foto / Bell

 

Základním úkolem americké námořní pěchoty je provádět obojživelné operace - provést pomocí lodí a vrtulníků výsadek na pobřeží, vybudovat předmostí a udržet předmostí do příchodu hlavních sil.

 

V první fázi, před samotným výsadkem, ale bojové letouny (AV-8 Harrier II, F/A-18 a v budoucnu F-35B/F-35C) a bitevní vrtulníky (Bell AH-1Z Viper) námořní pěchoty zaútočí na cíle na pobřeží a připraví půdu pro výsadek mariňáků. Stejně tak bojová letadla a vrtulníky v další fázi poskytují vzdušné krytí útočícím mariňákům. 


Letouny F/A-18 (v budoucnu F-35C) operují z klasických letadlových lodí amerického námořnictva. Bitevní letadla AV-8 (v budoucnu F-35B) a bitevní vrtulníky naopak startují z výsadkových lodí třídy America, Wasp a Tarawa.


V dokumentu 2016 Marine Aviation americká námořní pěchota představila požadavek na bitevní dron, který posílí schopnost americké námořní pěchoty provádět letecké údery z výsadkových lodí. Námořní pěchota požaduje dron s velkou cestovní rychlostí a se schopností kolmého startu/přistání.


“Půjde o víceúčelový senzor, prostředek elektronického boje, přenosu C4 (C4 - velení, řízení, komunikace a výpočetní systémy - pozn. red) a vedení boje vzduch-vzduch i vzduch-země s dosahem plně srovnatelným s MV-22 a F-35, který poskytne velitelům MAGTF (kombinovaná úkolová uskupení námořní pěchoty - pozn. red.) široké možnosti působení proti protivníkovi” stojí v textu 2016 Marine Aviation.


Námořní pěchota přesné požadavky na drony programu MUX prozatím neupřesnila. Firma Bell však již představila koncept bitevního bezpilotního konvertoplánu V-247 Vigilant. Bell se sice vysloveně ve svých tiskových materiálech o programu MUX nezmiňuje, ale odkazuje se na požadavky námořní pěchoty po novém víceúčelovém dronu s velkou nosností a dlouhým doletem.


Svým konceptem V-247 připomíná konvertoplán V-22 Osprey nebo vyvíjený V-280 Valor. V-247 však pohání pouze jeden motor (3670 až 4410 kW) umístěný v trupu, nikoliv dva motory na křídlech, jako v případě V-22 nebo V-280.


Maximální startovací hmotnost V-247 Vigilant je 13 400 kg  - 3x větší hodnota než v případě dronu MQ-9 Reaper (4760 kg). Vigilant pojme palivo, zbraně a senzory až do kombinované hmotnosti 5900 kg.


Rozpětí křídel V-247 je 20 m (podobně jako u MQ-9 Reaper), při rozpětí rotorů 9 m. Díky možnosti složit listy rotorů a hlavní křídlo (podobně jako u MV-22 Osprey) lze dron umístit do hangárů torpédoborců třídy Arleigh Burke nebo nových Zumwalt. V případě potřeby lze dva V-247 přepravit letecký pomocí transportního letadla C-17 Globemaster III.


Maximální rychlost V-247 je 555 km/h, cestovní rychlost 470 km/h a ekonomická rychlost 333 km/h (pro nejdelší výdrž ve vzduchu). Dva drony V-247 poskytnou letecké prostředky průzkumu, sledování a zpravodajství v režimu 24 hodin denně, sedm dní v týdnu.


Bojový dolet V-247 je podle firmy Bell 720 km, při schopnosti zůstat v cílové zóně až 11 h. Dolet ale lze prodloužit díky možnosti doplnit palivo ve vzduchu.


Zbraně (nebo senzory a další vybavení) lze umístit do tří vnitřních zbraňových šachet nebo na celkově čtyři pylony pod křídly. Vigilant pojme nejrůznější typy zbraní, včetně laserem naváděných střel AGM-114 Hellfire, laserem naváděných pum rodiny Paveway nebo lehká torpéda MK-50.  


Podle firmy Bell lze V-247 dostat do sériové výroby v roce 2023. Samotná námořní pěchota požaduje dosažení počátečních operačních schopností nových bitevních dronů v roce 2026.

 

Zdroj: Bell

Udělte článku metály:

Počet metálů: 2.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Rase Datum: 04.10.2016 Čas: 11:59

Je tak nějak škoda, že neopráší koncept projektu XFY-1 Pogo, přeci jen turbovrtulový pohon a protiběžné vrtule, by mohly mít u dronů potenciál.

avatar
Sgt Murphy Datum: 27.09.2016 Čas: 15:12

Poprosím autora článku na túto informáciu, citujem: "Koncept vznikl na popud americké námořní pěchoty (US Marine Corps)."? Pretože vo vyhlásení od Bell-u som túto zmienku nepostrehol.

avatar
Sgt Murphy Datum: 27.09.2016 Čas: 14:31

Todomatch: Malý dolet, nízka rýchlosť letu sú nevýhody konštrukcie bežnej helikoptéry, ktoré expedičným zložkám ozbrojených síl USA bohužiaľ nevyhovujú, čo je dôvod hľadať nové koncepty. Niektoré využívajúce aj konštrukcie tvz. konvertoplánu, ktorá spája výhody lietadla a helikoptéry.

Trochu histórie. Zatiaľ čo helikoptéru načrtol už Leonardo da Vinci, história konvertoplánu siaha do roku 1930, kedy si na tento koncept nechal vyhotoviť patent istý pán George Lehberger. Aby som to skrátil, ďalej sa tento nápad rozvíjal aj v Nacistickom Nemecku (Focke-Achgelis Fa 269) ale "boom" zažil až po vojne v USA. Pripomeniem Transcendental Model 1-G z roku 1954. Veľké skúsenosti z vývojom konvertoplánu má práve firma Bell, ktorá v roku 1955 vzlietla so strojom Bell XV-3. Je samozrejmé, že vývoj prelomovej konštrukcie bol financovaný aj za pomoci vzdušných síl USA alebo NASA. Skúsenosti s týmto modelom sa premietli do stroja XV-15, ktorý vzlietol v roku 1977 a oba sa premietli, už dnes známom V-22, ktorého vývoj sa začal v roku 1981.

Takže nič nové.

"Boost" technológií pri operáciách Iraqi Freedom a Enduring Freedom spôsobili mimoriadnu modernizáciu stávajúcej leteckej techniky, pričom helikoptéra narazila na svoj konštrukčný strop a skúsenosti napokon vzídu v programe Future Vertical Lift. Jeden z modelov je V-280 Valor, ktorý nadväzuje so skúseností V-22. Cieľom programu je použitie nových technológií a materiálov, vyššia rýchlosť, väčší dolet, lepšia nosnosť, vyššia spoľahlivosť, jednoduchosť na údržbu a logistiku.

Námorná pechota ide samozrejme svojou cestou. Ako v prípade US Army, ani pre helikoptéry UH-1Y a AH-1Z sa už ďalšia modernizácia nechystá, preto bude nasledovať vznik nových konceptov. Avšak oproti tomu, na transport pechoty a materiálu majú už zavedený V-22.

Bell V-247 Vigilant vzniká na základe skúseností so strojmi V-22, V-280 a Bell Eagle Eye, ako požiadavka ozbrojených síl USA na UAV stroj s možnosťou kolmého štartu napr. z torpédoborca triedy Arleigh Burke schopného nepretržitej ISR nad záujmovou oblasťou a palebnou podporou pre pozemné jednotky. Podobné požiadavky má aj Námorná pechota, ktorá tiež hľadá ozbrojený sprievod pre svoje V-22. Preto je jasné, že sa Bell bude angažovať aj na tomto projekte.

Zaujímavá je rozmanitosť možných využití V-247 pri schopnostiach doletu, tankovanie za letu a niesť rôznu výzbroj (bóje so sonarom, torpéda, JAGM). Určite by napríklad šlo o skok v boji voči ponorkám a ochrany skupín lodí voči nim, napríklad CSG (Carrier Strike Group) alebo ESG (Expeditionary Strike Group).

avatar
KOLT Datum: 26.09.2016 Čas: 20:59

Takeda, začínám mít pocit, že možná máte pravdu. On Todomatch sice kolikrát píše strašné bláboly (jako zrovna tentokrát), ale u něj mám alespoň pocit, že to dělá, protože tomu sám věří. A někdy píše i docela k věci. Zato siggi, pšouk do pitlle a podobní skutečně jen ničí diskusi, prostě trollí. A vážně mi nejde do hlavy, proč by to psychicky +- zdravý jedinec dělal. Takže buď jsou to magoři nebo to dělají záměrně.

avatar
shal Datum: 26.09.2016 Čas: 19:50

siggi: jsi dorazil rovnou z Novinek, viď?

avatar
anatol Datum: 26.09.2016 Čas: 18:57

siggi: neuvěřitelný magor...

avatar
Takeda Datum: 26.09.2016 Čas: 18:34

siggy: Co se nám to tady zase odkopalo? Můžete si pro mne za mne s Todomachem nesouhlasit, ale proč ho nutně musíte urážet?

Jako tohle fakt nechápu. Ubíjí to děsně diskuzi, až si jeden začne říkat, jestli ono to není cíl...

avatar
siggi Datum: 26.09.2016 Čas: 18:01

Trdlomatch...jo, jo, vzbudili obra - toho nejzadluženějšího, nejkrvavějšího a největšího teroristu světa, který MUSÍ vyvolat válečný konflikt co nejdříve(včera bylo pozdě), aby si neoccon-zbrojní komplex udržel pozice a vliv i poté, než bude Tramp prezidentem, páč on jim jistě zatne tipec....Hitlerovské Německo i Usrael trpělo stejnými příznaky, obě v zóně bankrotu, který přichází blíž každým dnem....válka byla a je pro tyto státy "řešením" problému....Trdlomatchu, udělej raději krok dozadu, abys pořád neměl plešku od hnědky..:)

avatar
Luky Datum: 26.09.2016 Čas: 12:24

obr nespal, protože čert nikdy nespí...je ale pravda, že těch konceptů se tu teď objevuje mnoho... stejně se spíš v reálu bude škrtat, upgradovat stávající technika a zaměstnanci ministerstva obrany USA si budou do práce nosit vlastní toaletní papír...

avatar
Todomatch Datum: 26.09.2016 Čas: 11:57

Heh, koncept stíhá koncept a vize stíhá vizi. Některé nápady se zdají až bláznivé - jako třeba LightningStrike z programu VTOL-X Plane (viz. AN zde http://www.armadninoviny.cz/vtol-x-plane-nahradi-vrtulniky-apache-a-black-hawky3f.html#comentvypis). Ale nějak nám ten zbrojní vývoj a výroba ožívá. Navíc asi není pro americké firmy obtížné kombinovat všemožné poznatky a zkušenosti z vývoje a provozu dronů a poměrně snadno generovat nové a nové varianty obdobných prostředků pro speciální úkoly. Připomínám mi to situaci, kdy si Hitler podepsal rozsudek smrti tím, že vtáhl prostřednictvím Japonska USA do války, tím bylo rozhodnuto. USA začali chrlit loď za lodí, letadlo za letadlem. Horem dolem lifrovali munici, tanky, náklaďáky, jídlo, letadla do SSSR do Anglie a samozřejmě pro vlastní armádu. Věděli jste, že třeba do Brna vjela rudá armáda na Shermanech (http://tanks.webz.cz/RudeShermany.pdf)? A teď to podle článků na AN vypadá, že jsou USA znovu nasrané, koncept stíhá koncept a současně se velmi pokročilé kousky zavádějí. Čína s Ruskem a potažmo Íránem a dalšími tak dlouho zkoušeli jak tvrdě obr spí, až ho vzbudili.

avatar
Charlie Datum: 26.09.2016 Čas: 11:44

Jako článek good, ale ta hrubice hnedka zkraje? Pobřeží, stejně jako hrad, se dobÝvá... s měkkým dobíjíte baterku v mobilu.

arr