Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

Víceúčelová stíhačka Su-35S oficiálně ve výzbroji

Datum přidání 21.09.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 35 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Tiskové oddělení ruského ministerstva obchodu a průmyslu 19. záři oficiálně oznámilo zavedení víceúčelové stíhačky Su-35S do výzbroje ruských vzdušně-kosmických sil (VKS). Testování všech systémů Su-35S tak skončilo čtyři roky od dodání prvních 12 Su-35S do VKS.

Foto: Su-35S ruského letectva; větší foto / Dmitrij Pičugin, GFDL 1.2   

 

"V uplynulých letech armáda a námořnictvo uvedly do provozu různé vojenské vybavení, které bylo testováno a ukázalo se efektivní v bojových podmínkách," uvádí se v prohlášení ministerstva průmyslu a obchodu. "To se týká zejména letounů Suchoj Su-34, Su-35S a MiG-29K, vrtulníků Kamov Ka-52 a Mil Mi-28N, obrněného vozidla Tigr-M a obrněného transportéru BTR-82A."


Ministerstvo průmyslu a obchodu v prohlášení rovněž komentovalo úspěchy ruského vojenského vývozu. "Během uplynulých deseti let se vojenský vývoz více než zdvojnásobil," uvedl ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov.


Podle ministra více než 100 zemí nakupuje ruský vojenský materiál."Kromě tradičních trhů s ruským vojenským vybavením existují některé nové regionální trhy, které zahrnují zejména země na Blízkém východě, v jihovýchodní Asii a Latinské Americe," uvedl Manturov.


Ruské letectvo v roce 2009 objednalo 48 víceúčelových stíhaček Su-35S – objednávka byla dokončena v roce 2015. Další várka 50 letadel za 60 miliard rublů VKS objednalo na konci roku 2015 s termínem dodání do konce roku 2021.


První prototyp Su-35S vzlétl v roce 2008 a jak bylo uvedeno výše, prvních 12 stíhaček VKS získaly na konci roku 2013.


Z pochopitelných důvodů ruské letectvo nepoužívá západní vojenské názvosloví “počáteční operační schopnost” IOC (Initial Operational Capability) a “plná operační schopnost” FOC ( Full Operational Capability). IOC a FOC jasně vymezují milníky zavádění nových zbraňových systémů do výzbroje, kdy IOC zjednodušeně řečeno označuje minimální připravenost jednotky a nové zbraně na bojovou činnost. FOC označuje milník, kdy skončilo veškeré vojenské testování nového zbraňového systému – jednotka a zbraň jsou plně připraveny na bojovou činnost.


V případě Su-35S je datum dosažení IOC nejasné, ale dá se říct, že zmíněný letoun dosáhl plné operační schopnosti v tomto roce.


Stíhačky Su-35S, které se účastnily leteckých operacích v Sýrií a doprovázely ruské bombardéry při letech kolem Aljašky, se oficiálně podílely na "zkouškách s cílem zhodnotit účinnost nových druhů výzbroje, systémů s vysokou manévrovatelností a digitálních systémů řízení letu."


V současné době stíhačky Su-35S objednala Čína a Indonésie. Mezi potenciální zájemce patří Alžírsko, Vietnam a Egypt.


Video: Su-35S / YouTube

 

Víceúčelová stíhačka Su-35S je v současné době nejmodernější stíhací letoun zařazený do výzbroje ruského letectva a také nejmodernější stíhačka vůbec. Su-35S je vybaven pokročilou avionikou, moderními zbraňovými systémy a má skvělé manévrovací schopnosti díky vektorování tahu motorů AL-41F1S. Stejné motory pohánějí i stíhačky Su-5T (T-50).

 

Palubní radiolokátor Irbis-E Su-35S dokáže odhalit cíle (s RCS 3m2) až do vzdálenosti 400 km. Podle výrobce dokáže radar najednou sledovat až 30 vzdušných cílů a na osm z nich navádět výzbroj vzduch-vzduch, a to za stálého snímání vzdušného prostoru.

 

Organickou výzbroj tvoří automatický kanón ráže 30 mm se zásobou 150 nábojů. Výzbroj lze zavěsit na 12 pylonů pod křídly a trupem. Maximální rychlost Mach 2,25 dosahuje Su-35S ve výšce 11 000 m. Stoupavost na úrovni moře je 16 800 m/min a dolet s interními nádržemi (na úrovni moře) je 1529 km.

 

Díky své víceúčelovosti lze Su-35S využít nejen k obraně vzdušného prostoru, ale také k bombardovacím a útočným operacím na pozemní a námořní cíle.

 

Su-35S je pro VKS klíčový letoun, který bude společně se Su-30 a Su-34 tvořit páteř ruských leteckých sil nejméně po několik příštích desetiletí.

 

Zdroj: TASS

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
logik Datum: 29.09.2017 Čas: 16:41

Morgan: ve své "analýze" zapomínáš na podstatná fakta - a další interpretuješ špatně.

1) Není pravda, že L-Band oproti X-Band potřebuje na detekci nižší energii. Kdes k tomu přišel? Ve skutečnosti je tomu přesně naopak. Viz radarová rovnice:
http://www.radartutorial.eu/01.basics/The%20Radar%20Range%20Equation.en.html
kde se sice vyskytuje \lambda^2, ale také se tam vyskytuje kvadrát zisku antény, kde zisk antény je závislý na 1/\lambda^2.
Celkem tedy maximální detekční vzdálenost radaru s anténou dané velikosti a daným výkonem KLESÁ s prodlužováním vlnové délky - a to s druhou odmocninou vlnové délky.

Ono bys k tomu došel i selským rozumem: proč jinak by měli všechny L-Band radary tak velké antény?

2) 1 platí pro izotropní zářič. V okamžiku, kdy do toho vstupuje rozlišení radaru, tak je na tom L-Band radar ještě výrazně hůře. Pokud nemáš rozlišení, znamená to, že výkon radaru je rozprostřenej přes velkej úhel. Ve výsledku to znamená, že na cíl dopadá (a tedy zpět se odráží) jen zlomek výkonu radaru - což podstatně omezuje dosah. S 10xmenším úhlovým rozlišením dopadne na cíl 100x slabší paprsek...

3) Výkon AESA prvků je velmi limitovaný. Takže málo velmi výkonných T/R prvků tam principiálně být nemůže, protože takové prvky nikdo neumí. (A i u PESA prvků je výkon limitovaný, nemůžeš anténu "usmažit").

4) Kolik myslíš, že se Tam těch prvků vejde? Dokážeš odhadnout, jaká bude ta vertikální přesnost toho radaru?
http://www.springer.com/cda/content/document/cda_downloaddocument/9781461410737-c2.pdf?SGWID=0-0-45-1346436-p174134464
Fakt chceš tvrdit, že radar s úhlovou přesností (nemálo) desítek stupňů se dá používat k vyhledávání BVR cílů, když bude nutně dostávat daleko silnější odraz od země?


PS: Jinak evidentně překládáš z http://www.ausairpower.net, kde se sice dají často najít zajímavá "tvrdá fakta", ale úroveň jejich analýz stojí za houby

avatar
Cpt. Morgan Datum: 29.09.2017 Čas: 15:44

Neviem, k akemu zaveru si dospel ty, ale ja teda idem na to:

velkost tych radarov nie je pre vykon jednoznacne urcujuca, pretoze radar moze mat niekolko malo velkych a velmi vykonnych T/R prvkov. Bude mat sice nizke rozlisenie, ale vykon, teda nasledne detekcny dosah to neobmedzuje. Velky rozmer radaru potrebujes hlavne ak chces mat vyssie rozlisenie a preto aj potrebujes viac T/R prvkov.
Suchoj s L-band nepotrebuje ziskavat obraz ciela s vysokym rozlisenim, jemu staci detekovat ciel ako jednoduchy obrazec, ale na velku vzdialenost, resp. detekovat LO ciel. Staci mu vediet, ze ciel tam je a zistit to na velku vzdialenost bez zobrazenia detailov ciela na displeji.

L-band ma sice nizsie rozlisenie, ale na detekciu na rovnaku vzdialenost ako X-band potrebuje radovo nizsi vykon.

Vertikalny pocet prvkov by pri dole popisanom vyuziti nehra rolu, lebo L-band radar nepracuje sposobom ako hlavny prehladovy radar X-band, ktory vytvara obraz snimkovanim naraz pomocou celej plochy apertury, teda podobne ako pri fotografii. L-band moze pri otoceni stroja vyuzivat na zobrazenie interferometriu, teda postupne snimanie pomocou otacania sustavy aj s celym strojom. Postupnym skenovanim pocas otacania stroja sa da ziskat zdanliva velmi velka apertura, ktora sa pomocu nastavenia snimania a spracovanim signalu da zlozit do obrazu radaru s priemerom niekolko metrov. Ved asi vies co je interferometria.. Samozrejme je skenovaci cas takeho radaru nie v milisekundach, ale v sekundach, ale na pouzitie pre napriklad odhalenie stealth cielov v zaujmovej oblasti to moze byt velmi vykonne. Jamming a a passive scanning prebieha skor v statickom snimkovani.

Celkovo ale nie je nutny priamy suvis medzi poctami prvkov a specifickym vykonom radaru. Radar s vela slabymi prvkami nemusi mat vacsi vykon ako ten s mensim poctom vykonnych prvkov. A hlavne ide aj o to, ze pri L-band su potrebne radovo nizsie vykony ako pri X-band.

Na co si teda prisiel ty?

avatar
StandaBlabol Datum: 29.09.2017 Čas: 15:34

to Cpt.Morgan:

neřeš "různé názory" a podívej se přímo na propagační materiály od ruského výrobce nebo armády. Fakt jsem se snažil a prošel toho spoustu. Nikde u Su-35S není ani "zadní" radar, ani ty L-band radary v křídlech. Přitom Rusové se dnes výkony a parametry své techniky docela chlubí, už kvůli tomu, že je pro ně důležitý export. Takže proč by tak důležité vlastnosti opomněli? Určitě ne kvůli utajení, oboje rádi a často uvádějí u jiných letadel - Su-57, Su-34 - a to se spoustou podrobností.

Můžeme prostě předpokládat, že pokud se ani podrobné popisy Su-35S (jakéhokoliv letadla) o něčem nezmiňují, tak to to letadlo nemá?

avatar
StandaBlabol Datum: 29.09.2017 Čas: 15:34

to Cpt.Morgan:

neřeš "různé názory" a podívej se přímo na propagační materiály od ruského výrobce nebo armády. Fakt jsem se snažil a prošel toho spoustu. Nikde u Su-35S není ani "zadní" radar, ani ty L-band radary v křídlech. Přitom Rusové se dnes výkony a parametry své techniky docela chlubí, už kvůli tomu, že je pro ně důležitý export. Takže proč by tak důležité vlastnosti opomněli? Určitě ne kvůli utajení, oboje rádi a často uvádějí u jiných letadel - Su-57, Su-34 - a to se spoustou podrobností.

Můžeme prostě předpokládat, že pokud se ani podrobné popisy Su-35S (jakéhokoliv letadla) o něčem nezmiňují, tak to to letadlo nemá?

avatar
logik Datum: 29.09.2017 Čas: 14:36

ctp.morgan:

Zkus se prosím zamyslet nad velikostí těch údajných křídlových L-band radarů, nad tím, o kolik je delší vlnová délka L-band než X-band, a tedy jaký potenciální výkon ty radary mohou mít.
Obzvlášť se zaměř na maximální možný počet prvků radaru vertikálně a z toho plynoucí maximální možné vertikální rozlišení paprsku.

avatar
Cpt. Morgan Datum: 29.09.2017 Čas: 12:20

Flanker - vyvojove prace na verzii R-77 s ramjet pohonom zacali v 1996 a strelecke skusky v 1999.

Ohlado toho zadneho radaru su rozne nazory a stara Su-35 z 90-tych rokov je nieco celkom ine ako najmodernejsia verzia z roku 2009. Ani o L-band radaroch nie su ziadne jednoznacne udaje a predsa sa podla vseobecnych informacii da usudzovat, ze ich maju. Ako je to riesene pri rozmere radomu neviem, ale mozno im ani velku arturu nie je treba, lebo N012b nema byt prehladovy radar, ale sluzi na datalink a navadzanie na ciel, ktoreho poloha je z predosleho zamerania uz znama. Preto by mohol stacit aj radar s uzkym lucom a mensou aperturou.

Co sa tyka L-band modulov na Su-35 a Su-57, maju ovela viac moznosti ako len IFF.
Technicky maju rovnake moznosti zdielania multifunkcnej apertury ako aj X-band radary, dokonca kvoli mensiemu poctu prvkov je to jednoduchsie a vyzaduje si to technicky menej narocne riesenia.

Podla dostupnych info moze L-band plnit ulohy ako:

- vyhladavanie, sledovanie a navadzanie na LO ciele
- IFF, sekundarny prehladovy radar
- pasivne sledovanie a geolokacia JTIDS/MIDS/Link-16 zdrojov na velke vzdialenosti
- pasivne sledovanie a geolokacia L-band AEW&C/AWACS na velke vzdialenosti
- pasivne sledovanie a geolokacia IFF transponderov nepriatela na velke vzdialenosti
- aktivne rusenie zdrojov JTIDS/MIDS/Link-16
- aktivne rusenie prijimacov satelitnej navigacie na velkych plochach
- aktivne rusenie zdrojov L-band AEW&C/AWACS radarov na velkych vzdialenostiach
- vysokovykonne aktivne rusenie datalinkov navadzanej municie na dlhe vzdialenosti

Podla mna by sa pri sucasnej urovni spracovania signalu mozno dal vyuzit aj princip radiovej interferometrie na radikalne zvacsenie apertury pri otoceni stroja okolo pozdlznej osi o 360°, kedze moduly su v kridlach vzdialene od stredu stroja. V inych odvetviach je to zauzivana metoda. A v podmienkach mimo najvyssieho ohrozenia je mozne taky manever urobit kedykolvek. Princip by sa mohol uplatnit vzdy, ked stroj kona akekolvek otocenie okolo pozdlznej osi automaticky a ziskane prehladove data pouzit v dalsom sensor fusion, alebo pripadne netcentricky dalej navysovat relativnu aperturu v sucinnosti s inymi strojmi cez datalink a to by efektivny priemer anteny rastol exponencialne. Technicky tomu nebrani nic, vsetky potrebne prvky Su-35 ma.

avatar
flanker.jirka Datum: 24.09.2017 Čas: 15:48

Shania: mělo jít o verzi s dlouhým motorem pro Indii, ta si stěžuje na nízkou kvalitu R 77.
Rusové mají R77 zavedeny všude tam kde jsou modernizované sucka a nové stroje, tahali je i SU 35 v Sýrii. To že nejsou nikde vidět třeba při setkání při airpolicingu bych přikládal té ceně a tomu, že střely mají omezený počet hodin v podvěsu. ... kolikrát je k vidění ostrý AIM 120 pod Gripeny?
Na MAKS 2017 ukázali doublepody pod Sú 35, mašina měla mezi motorovými gondolami 4x R 77.
Spíše by mne zajímalo zda ty verze s ramjety už testovali?

KOLT: vypadá to spíše na IFF, jako radar to má malou aperturou, tak by se to hodilo pouze na detekci přibližujících se předmětů na menší vzdálenosti. Ale podobnou věc prý testují i v Evropě na Typhoonu. Pro pak fa s tím počítají také, asi vědí proč.

avatar
KOLT Datum: 24.09.2017 Čas: 14:54

Také by mě zajímal nějaký relevantní zdroj o L-band radaru v křídlech zavedených Su-35. Navíc ani u Su-57 není úplně jasné, jestli tento umí něco jiného krom IFF.

Dále bych rád takový zdroj ohledně K-77M. Protože IOC-2017 by znamenalo, že by jej měla dosáhnout letos, což zatím nikdo oficiálně nepotvrdil, ale tak ještě máme asi čtvrt roku, takže vyloučené to není. Navíc ramjet má mít K-77ME, o které je těch informací ještě méně. K-77M má mít dvoufázový raketový motor (což samozřejmě také není k zahození).

Nevím, jaká raketa s AESA seekrem má mít IOC do 2017, nicméně AAM-4B šla do produkce v roce 2010. Tak nějak bych se divil, kdyby do dnes nebyla FOC... A Japonci spolupracují s Brity na AESA radaru pro Meteor. Tak uvidíme, jestli dřív bude nový Meteor nebo K-77ME :-)

avatar
Shania Datum: 24.09.2017 Čas: 13:34

flanker.jirka: poslední co jsme o ARH R-27 viděl byl ukrajisky pokus vyvinout nové seeker, to bylo v 2012.

R-27 AE byla zrušena kdysi kvuli R-77, kterou pak nezavedli.

O jaké verzi to tedy mluvíš, máš nějaký zdroj?

avatar
flanker.jirka Datum: 24.09.2017 Čas: 12:27

Marthy: v mém předchozím příspěvku najdete odkaz na fotografie letadel SU 34 a SU 35, u obou se uvádí, že mají stejný typ radaru pro zadní polosféru, ale u SU 35 to bude spíše chyba na wikipedii, když s podíváte na odkaz fotografii z výrobního závodu, tak uvidíte, že velká část odklopného krytu u zadního vřetena SU 35 je z materiálu stejného jako potah jinde a jen špička je z radioprůzračného materiálu, jako u SU 27, kde jsou všude výstražné přijímače. Ten radar se tam oproti SU 34 fyzicky nevejde.

Standablabol: L band část nejspíše už používají, zkuste si najít odkazy na fotky SU 35, větší část náběžné hrany křídla má jinou barvu z radioprůzračného materiálu, na odkaze níže je fotka z výrobního závodu, kde je vidět nějaké dělnice a nainstolavané a nezakrytované prvky antény v náběžné hraně křídla. Z funkčnosti je klidně možné, že půjde o nějakou novou generaci systému IFF.
http://indiandefence.com/threads/sukhoi-su-57-pak-fa-5th-generation-aircraft.851/page-309

Shania: R 77 mají pomálu, ale používají R 27 s ARH hlavou, je to krapánek levnější. V ostatním jsou stále v závěsu, do EB výbavy bych se moc nepouštěl, testování kontejneru SPS 141 z výbavy východoněmeckých SU 22M4 pod F 4 byl závěr takový, že i přesto, že je vše analogové, tak je to funkční i proti systémum jako improved hawk, roland a MIM 104, nutno podotknout, že testování probíhalo v polovině 90. let a k dispozici neměli nové verze MIM 104. A rozdíl mezi SPS 141 pro SU 22M4 exportní verze bude jiná než, generačně novější systémy Sorbtsia nebo Chibiny pro vlastní letectvo.

avatar
Shania Datum: 24.09.2017 Čas: 11:53

Cpt. Morgan: rusové/sověti byli vždy ve většině oborů pozadu (mimo raketových motorů a pár dalších oblastí)… obzvlášť v avionice a to ještě před rozpadem SSSR, nemluvě o tom co se stalo po rozpadu… a nakonec ještě konflikt s Ukrajinou….

Pak tu máš daleko větší bojové zkusenosti západů a to se vše projevilo v jejich systémech, obzvlášť v AG jsou světelný roky před rusy...

Rusové sice zazářili s Archery, který nebyl technologicky lepší jak sidewinder (který byl na západě považovan za dost dobrý cena/výkon a zařízli výkonnější rakety), ale prostě uměl víc... ty doby jsou dávno pryč a na novou generaci západních SRAAM se nikdy nedotáhli.


Takže co se týká moderních raket, tak R-77 nezavedli vůbec..., měli jen testovací kousky a raketa šla na export, R-77-1 mají ve velmi malých počtech a výroba nepřesahuje 200ks ročně… R-77M je čirá fantazie kde mají max pár prototypů…žádný rmajet a už vubec ne aesa seeker... pokud budou mít aesa seeker, bude to PR střela kterou budou mít v desítkách kusů...

R-37M dodávána v malých počtech, R-74M díky konfliktu s UA přišli o seeker a musí nejdřív zajistit náhradu atd…
Naprostá většina jejich flotily je pořád závislá na R-27…

Dalo by se říct, že naše letectvo mělo donedávna víc moderních střel než RUAF….

Zajímalo by mě, jestli ty Hornety taky budou smět mít vybavení co je dnes max ve fazi prototypu a není reálně ve službě...

US nepoužívají mechanické natáčení antény a jejich radary jsou nakloněné z důvodu redukce RCS. V době kdy ty rakety bude navádět stejně jiný stroj než co střílí to asi ani nepovažují za nutné... Gripen NG a EFT tr3 budou mít mechanické naklonění radaru za cenu větší váhy a menší antény…

I kdyby Su35 mělo radar sledující zadní polosferu, na jakou vzdálenost by ta malá aparatura viděla Super Hornet a dokázala ho sledovat, když hlavní obrovská anténa ho zachytí na 100nm…

Celý ten tvůj scénář je na hlavu, obzvlášť poznámka o více stojích, fantasy scénář je, že budou stát proti sobě dva stroje za rovnocenných podmínek…

SH sice neakceleruje nijak výborně, ale ty rozdíly jsou tak mále vzhledem k času co na tu akceleraci budou mít, že je to uplně bezpředmětné… Kolik času asi budou mít dva vzajemně se přibližující stroje které se detekují na 100nm? (A to počítej okamžitou reakci, reálně Su bez podpory nebude mít ještě dlouho páru proti čemu stojí...) Když se k sobě budou přibližovat okolo Mach 1,2..

A mimochodem Su-35 MAWS pracuje v UV spektru, takže na relativně krátké vzdálenosti.

Pirate taky v žádném případě není žádná špička v IRST…

Západní stoje měli obrané rušičky dávno před tím než je zavedli rusové...
Iranci museli nakupovat REB kontejnery od FR a bez nich jejich piloti odmítali vůbec do Iranu letět, kvůli F-14...

K tomu co ty stroje mají integrované v trupu, mají možnost nest extra REB kontajnery.... A při střetnutí SH s SU-35, kde obě služby (USN a RAAF) co mají SH zavedený, mají i dedikované EA letadlo....
A SH mají navíc AN/ALE-50/55 vlečné návnady atd...

avatar
StandaBlabol Datum: 24.09.2017 Čas: 10:59

to flanker.jirka,

nejak nemam jasno v tom L-band radaru v nabeznych hranach kridla. Pise se o nem v internetovych diskuzich jako planu do budoucna. Ale clanky, ktere Su-35 podrobne popisuji, ho ve vybave nezminuji. Tady jej oba s Cpt.Morganem uvadite. Neni to spis mylka s Su-57, ktera ho mit ma?

Jinak diky za vysvetleni s tim radarem zadni polosfery, uvadi ho jen ceska wiki, ale ta je chyb plna.

avatar
Marthy Datum: 24.09.2017 Čas: 10:46

flanker jirka-opis z wiki o Su-35S
"Radiolokátor zadní polosféry N-012b je uložen v koncovém vřetenovém trupu a jeho součinnost s N-011 je koordinována počítačem. N-012 slouží ke zobrazování vzdušné situace za letounem a může zjištěné informace o cíli předávat přednímu radiolokátoru, který následně řídí odpal a navedení protiletadlových střel."

avatar
flanker.jirka Datum: 24.09.2017 Čas: 10:14

Cpt. Morgan: nerad vám beru iluze, ale na odkazu posílám foto SU 35, kde jasně vidět otevřený příklop pro brzdící padák, podobně jako u SU 27, kde jinde by ta anténa radaru pro zadní polosféru měla být? (po bocích u té klapky jsou pak antény výstražných systémů)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a1/Sukhoi_Su-35S_07_RED_PAS_2013_05.jpg

zde odkaz na fotografie z výrobní haly, stopy po usmístnění klasického radaru tam nenajdete, jen stené kryty antén jako u SU 27.
http://www.alamy.com/stock-photo-komsomolsk-on-amur-russia-16th-july-2015-a-sukhoi-35-fighter-being-86631496.html

tady pak najdete fotografii uspořádání u SU 34, je vidět, že padák je umístněn na hrbu v části před kořeny SOP a na dlouhém laně
http://www.airforce-technology.com/projects/su34/su342.html

Pokud se budeme bavit o radaru Irbis, tak celých 240° je dáno kombinací mechanickým natočením antény a elektronickým vychýlením svazku, tak že dochází ke stejnému negativnímu jevu jako u radarů AESA, výhodu má Irbis v tom, že má větší průměr antény, při využití stejného frekvenčního pásma, tak má užší svazek, výhodou je pak větší dálka uzamknutí cílů do sledování, nic víc.

avatar
Cpt. Morgan Datum: 24.09.2017 Čas: 02:45

Shania, rusi maju s vyvojom rakiet a technologii bojoveho letectva jednu z najdlhsich skusenosti a vyvojove centra s velmi dlhou tradiciou. Ze by boli pozadu je skor subjektivne vyjadrenie osobneho dojmu v kategorii onej peliskovej krabicky zapaliek, nez objektivny fakt.

Avionika je vyznamna, ale aj ostatne vykonove charakteristiky urcuju, ci a ake ma stroj schopnosti viest boj v akych podmienkach. Nemoznost co najskor udelit strelam co najlepsiu energiu na odpal avionikou nenahradis, ani neschopnost doletu stroja do cielovej oblasti. Podobne je to aj s dalsimi specifikami vzdusneho boja ako schopnost natocit antenu do extremneho uhla a poskytovat strelam ARH, alebo neschopnost urobit to. Napr. Hornet nic take nedokaze. pocitame, ze mu s tym pomozu ine Hornety, tak ide o situaciu, kde pocitame, ze nase stroje su v pocetnej prevahe a ovladaju bojisko. To je ale zla uvaha, pretoze potom uz vobec schopnosti strojov, ale o pocetnu prevahu na bojisku. To je techologia "cinskej capice"...

Ma Hornet schopnost detekcie 3m2 na 400 km?
Su doakze antenu vychylit na 240 °. Dokaze to na podobny uhol Hornet? Ak AESA s pevnym uchytenim vyhyluje luc do strany, neklesa jej efektivny priemer luca a rozlisenie? Su moze vychylovat mechanicky antenu na strany a neklesa jej efektivny priemer luca elektronickeho skenovania a tym ma zaruceny rovnaky vokon aj v extremnych uhloch. To staticky uchytena AESA nevie. ARH je prave najsilnejsia stranka takeho ulozenia ako ma S. Ak Hornet vypali po Su strelu, SU ju zdetekuje (ma take senzory, aj ked je to na neuverenie) otoci sa na unik a vypali po Hornete vlastnu strelu. Maximalny vykon motorov (nie avionika) sposobi, ze Su vyznamne predlzi vzdialenost strele Horneta na dosiahnutie ciela a vycerpa jej energiu. Zaroven strela Su leti proti Hornetu, ktory ak chce navadzat svoju strelu, musi ju udrzovat kvoli nevychylovatelnej AESA vo viac menej uzkom uhle a prenasledovat Su. Su navadza svoje strely na Horneta zadnym radarom (naozaj ho ma, nepodoba s vretenom Su 34 je dana tym, ze 34 tam ma aj APU jednotku) a tym ma zabezpecene, ze Hornet im energiu naopak setri. Ak chce Hornet dalej zameriavat svoju strelu, musi viac menej ist v kurze oproti strelam prichadzajucim od Su a naopak Su sa stale unika strelam Hornetu. Energia striel Hornetu sa neustale znizuje a naopak striel Su sa zvysuje, lebo Hornet im leti oproti, ak chce vlastne strely dalej navadzat. Ak uhne, aby to strelam z Su stazil, nebude uz moct kvoli mechanicky nevychylitelnej AESA navadzat vlastnu strelu a tej zostane iba malicky palubny senzor, co znamena takmer isty chain break. Nechutne, co? A to sanebavime o moznostiach L-band na nabeznych hranach kridiel a smeroviek...
Ale americka krabicka zapaliek je aj tak lepsia...


Neviem ake vykonne EW systemy ma Hornet, a ostatni, ale Su ma na koncoch kridel dva naozaj objemne pody, ktore umoznuju zamontovanie velmi vykonneho systemu, akym podla vsetkeho aj chibiny su. Objem nicim nenahradis... a urcite nie nejakymi malymi EW krabickami v trupe. Alebo budeme zaberat pylony na kridlach? To cerpa kapacity striel, prid. nadrzi a zvysuje odpor, co nie je velmi sofistikovane riesenie.

Aim 120, Meteor su iste fajn, ale podla Deagelu ma na Su 35 v 2017 IOC K77M, ktora ma pohon ramjet a hlavicu AESA. Sediet v hocicom, co bude celit tomuto nie je velmi dobra sprava. Btw., ktora ina strela s AESA ma IOC v 2017?

Podla vacsiny zdrojov ma IRST OLS 35 vykony podobne ako PIRATE z EF, ktory sa povazuje za jeden z najlepsich.

arr