Bez Ukrajiny Rusko svět jadernou válkou nevystraší

Rusko prodlouží životnost mezikontinentálním ... Více

Ruské střely 40N6 s doletem 400 km pro systémy S-400

Podle deníku Izvestija ruská armáda letos získá ... Více

Česká puška CZ BREN 2 pro maďarskou armádu

Na konci minulého měsíce byla podepsána dohoda o ... Více

Německá armáda certifikovala systém protitankových raket na BVP PUMA

Pozemní síly Německého Bundeswehru úspěšně ... Více

Letecká technika

Víceúčelové evropské vrtulníky NH90 pro Katar

Datum přidání 16.03.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 61 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Během vojenské výstavy DIDMEX (Doha International Maritime Defence Exhibition and Conference) v katarském hlavním městě Doha došlo k podpisu smlouvy o dodávce 28 vrtulníků NH90 pro katarskou armádu a námořnictvo. Cena akvizice dosahuje 3 miliardy euro (3,7 miliardy dolarů).

Foto: NH90 finské armády; větší foto / Airwolfhound; CC BY-SA 2.0 

 

Smlouva byla uzavřena mezi katarskou vládou a italskou firmou Leonardo. Důležitost smlouvy potvrzovala přítomnost italského ministra obrany Roberta Pinottiho a generálního ředitele Leonardo, Alessandra Profuma.


Katar již v roce 2014 podepsal předběžnou dohodu se společností Airbus Helicopters o dodávce 22 vrtulníků NH90. Trvalo ale téměř čtyři roky jednání, než došlo k finálnímu podpisu.


NH90 vyrábí evropské konsorcium HIndustries, joint venture francouzské firmy Airbus Helicopters (62,5 %), italské Leonardo (32 %) a německé Fokker Aerostructures (5,5 %). V případě katarské dodávky je italská Leonardo hlavním dodavatelem.


Katar konkrétně nakoupí 16 víceúčelových transportních vrtulníků NH90 TTH (Tactical Transport Helicopter) a 12 vrtulníků pro námořní operace NH90 NFH (NATO Frigate Helicopter). Kromě toho Katar objednal také 12 lehkých vrtulníků H125 pro výcvik pilotů – bližší informace o této akvizici  ale nejsou známy.


Tak jako vždy je součástí dodávek kompletní balíček podpory, údržby, výcviku a také výstavba potřebné infrastruktury. V rámci smlouvy Leonardo navíc po dobu osmi let poskytne Kataru školení a technickou pomoc (italští odborníci budou působit přímo v Kataru).


Hlavním úkolem TTH je přeprava až 20 vojáků nebo 2500 kg nákladu, aeromobilní operace a vyhledávání a záchrana (SAR). Vrtulník lze upravit pro transport až 12 zraněných (MEDEVAC / CASEVAC). Verze TTH poslouží i pro přepravu speciálních sil, radioelektronický boj, jako vzdušné velitelské stanoviště nebo pro padákové výsadky.


Námořní NFH, jak název napovídá, je určena zejména pro operace z válečných lodí. Námořní NH90 je schopen vést protiponorkový boj (ASW) a boj proti hladinovým cílům (ASuW). Samozřejmostí je přeprava vojáků, námořní SAR a také přeprava nákladů z lodí v podvěsu (systém VERTREP).


U katarské zakázky si výrobu vrtulníků rozdělí Francie a Itálie – 12 námořních NFH vznikne v montážním závodě Venice–Tessera v severní Itálii a 16 transportních TTH u francouzského města Marignane.

 

Video: NH90 ve verzi TTH a NFH / YouTube


První vrtulníky Katar převezme v červnu 2022 a poslední v roce 2025. Společně s katarskou objednávkou HIndustries přijala již závazné objednávky na 543 vrtulníků. Dosud evropská firma dodala 350 vrtulníků do 13 zemí světa. Katar má přitom v budoucnu zájem nakoupit dalších šest TTH a šest NFH.


Katarská zakázka je velmi dobrou zprávou pro Francii, resp. pro francouzský průmysl, který se na výrobě NH90 výrazně podílí. „Rozhodnutí z Kataru dále posiluje strategické a vojenské partnerství mezi našimi dvěma zeměmi a představuje další exportní úspěch pro Francii,“ uvedlo francouzské ministerstvo obrany ve svém prohlášení. Ostatně francouzský ministr obrany Florence Parly se aktivně účastnil vyjednávání o dodávkách NH90 do Kataru.


„Během nedávných rozhovorů s ministrem obrany Kataru využil Florence Parly několikrát možnost představit vrtulník NH90 francouzských sil a jeho výjimečné vojenské schopnosti, které jsou nástrojem státní suverenity,“ uvedlo francouzské ministerstvo.


Podle francouzského ministerstva obrany je vývoz zbraní součástí francouzské obranné a bezpečnostní politiky. Prodeje zbraní do zahraničí jsou „zásadní“ pro obranný průmysl a služby, neboť přispívají ke „strategické nezávislosti“. Dodávky zbraní také chrání pracovní místa, průmysl a posilují francouzský vliv ve světě, uvedlo ministerstvo.

 

Video: Francouzský NH90 v Mali / YouTube


Katar je významným zákazníkem francouzského zbrojního průmyslu. V roce 2015 Katar objednal 24 víceúčelových francouzských stíhaček Dassault Rafale za 7,6 miliardy dolarů. Na podzim minulého roku Katar využil opci a za 1,3 miliardy dolarů si zamluvil dalších 12 stíhaček Rafale. Kromě toho Katar s Francií aktivně vyjednává o dodávkách 490 kolových obrněných transportérů VBCI.


Připomeňme, že program vrtulníku NH90 v minulosti stíhaly značné technické problémy. Mezi nejzávažnější problémy (kolem roku 2010) patřily problémy s motorem, selhání chladiče převodového oleje, popraskání čelního skla, chybující inerciální navigační systém a malá odolnost podlahy přepravního prostoru posádky. Zákazníci také upozorňovali na velké provozní náklady (jedna letová hodina stojí cca 20 000 dolarů), nízkou spolehlivost a velké ceny náhradních dílů.


Například podle nejnovější zprávy (únor 2018) norského ministerstva obrany, flotila 14 norských vrtulníků NH90 ročně nalétá 2100 hodin (tj. 150 hodin na jeden vrtulník), místo požadovaných 5400 hodin. Z toho důvodu se Norsko rozhodlo využívat všech 14 vrtulníků pro úkoly ASW/ASuW.


V roce 2014 se také objevily problémy s korozí. Podle firmy HIndustries jsou však všechny výše uvedené technické problémy vyřešeny a pracuje se na zvyšování provozní spolehlivosti vrtulníků NH90.

 

Zdroj: BMPD, Defense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
KOLT Datum: 22.03.2018 Čas: 20:18

Nějak si nemohu vzpomenout, kdy v Afghánistánu válka nebyla... za mého života se to rozhodně nestalo.

avatar
flanker.jirka Datum: 21.03.2018 Čas: 22:08

TF_HU: ano, a právě o Enduring "freedom" to je, tím začala invaze a válka v Afghanistánu. To že se musela situcace stabilizovat vašimi "mirovými misemi" je produktem války NATO. Je komické že ISAF nahradil Resolute support (rozhodná podpora) aby se afghánci snad neobávali, že je v tom marastu necháme, když jsme je do nich dostali. A že místo nás válku vedou námi vycvičené afghánské jednotky a kontraktoři nemění nic na tom, že tam válka je.

avatar
TF_HU Datum: 20.03.2018 Čas: 10:04

flanker.jirka

...O tom co je jaká mise, nebo jak si ji panstvo nazve je o ničem. AČR se neúčastnila pouze misi isaf ale i jiných misi v Afghánistánu, které mírové nebyly.
To už můžete nazvat mírovou misi invazi do Iráku, když si ji Američani nazvali Irácká Svoboda. Zanechalo to po sobě přes milion mrtvých Iráčanů jako přímé a nepřímé obětí tohoto konfliktu....

To si nenazývá panstvo. V Afganistánu jsou, byly operace jen dvě...operace OEF USA a dnes RSM NATO. Každá z operací měla a má jiný cíl. Vaše neinformovanost na tom nic nezmění.

avatar
Jirosi Datum: 20.03.2018 Čas: 05:18

Flanker.jirka: Gripeny létají hlavně proto, že je to reklama pro jak naši armádu tak pro Švédy.

A zbytek asi tesat do kamene.

avatar
flanker.jirka Datum: 19.03.2018 Čas: 23:27

Jirosi: provozuschopnost bude vždy záviset na vůli provozovat danou věc. Podívejte se jak to funguje s gripeny, smlouva o pronájmu je dobře postavená, tak se majitel snaží. Pokud bychom ty letadla měli ve vlastnictví, tak to dopadne jako jinde, bude se šetřit, plánovat, optimalizovat a tipnul bych si, že by létala sotva hotovost, aby zbyly peníze na jiné "důležitější" věci třeba trenky s logem, sekačky na trávu, nové medaile a tabulková místa pro generály pro kuchaře a sluzebni psy a tak podobně.
Pokud tu nepošle někdo politiky, kteří o tom rozhodují, před soud, tak se nic nezmění.

avatar
flanker.jirka Datum: 19.03.2018 Čas: 23:14

TF_HU: iluze o provozu si nedělám, existují minimálně dva pojmy. Letuschopnost, která vypovídá o tom že je to bezpečné použitelné podle pravidel letového provozu a bojeschopnost, která vypovídá, zda je to použitelné v akci. U bojeschopnosti může jít i o takové maličkosti, jako že je nefunkční systém výmetnice klamných cílů ale mašina jinak celá funguje.

O tom co je jaká mise, nebo jak si ji panstvo nazve je o ničem. AČR se neúčastnila pouze misi isaf ale i jiných misi v Afghánistánu, které mírové nebyly.
To už můžete nazvat mírovou misi invazi do Iráku, když si ji Američani nazvali Irácká Svoboda. Zanechalo to po sobě přes milion mrtvých Iráčanů jako přímé a nepřímé obětí tohoto konfliktu.

avatar
Jirosi Datum: 19.03.2018 Čas: 17:13

Luky: Nebylo to na tebe, ale na flanker.jirka. Ale před odletem do Afgh. dostávali upgrade, takže lze očekávat vysokou. Ale rychle upadající.

avatar
Luky Datum: 19.03.2018 Čas: 17:04

já hádal bojeschopnost na misi, ne celou flotilu

avatar
Jirosi Datum: 19.03.2018 Čas: 16:59

V tom Německém reportu asi nepočítaly mašiny co mohou letět po Německu, ale takové co mohli nastartovat a letět do "hodiny" do války. Tzn. u nás by to byli asi ty 3 v tom Afghanistanu. Tedy 3/16 ... 19% vs 25%.

avatar
Luky Datum: 19.03.2018 Čas: 14:53

Můžu hádat? Ze tří strojů většinou létaly tři, občas se jeden servisoval.
Provozuschopných tedy bylo 66,66666% - 100% mašin....jednou třeba nastala situace, kdy bylo vyjímečně provozuschopných 33,33333% strojů.

Jsem daleko od pravdy? Je to tajné?

avatar
TF_HU Datum: 19.03.2018 Čas: 14:28

flanker.jirka

...já bych vám do mailu napsal jak to bylo s naší provozuschopností. To byste se divil. Statisticky to ale spočítáno nemám. Taky je dobré vědět, že neprovozuschopná je určitý "nadřazený" termín, protože existuje mraky důvodů pro které ta technika je mimo "provoz".

Já se s vámi přít nebudu. Bojovou operaci v Afganistánu NATO nevedlo. NATO v Afganistánu od počátku má mírovou operaci. Válku musí někdo někomu vyhlásit. Operace tam probíhaly dvě, operace USA a NATO. O mírové operaci se muví od počátku, ne až někdo musel "stáhnout" ocas...cíl vojenské operace USA byl splněn dopadením UBL. Cíl mírové operace NATO je vybudovat bezpečné prostředí, tedy vybudovat Policii Armádu a jiné složky státu, které zajistí suverenitu atd. Což je dnes spíše politický problém dnešního Afganistánu, než vojenský.

Komentář k Ukrajině už asi vynechám, nechci tady být zase off topic jako minule.

avatar
flanker.jirka Datum: 19.03.2018 Čas: 12:48

TF_HU:omlouvám se za překlep, těch 8 % je blbost, provozuschopných mají cca 25%

avatar
flanker.jirka Datum: 19.03.2018 Čas: 12:36

TF_HU: vezmu-li procenticky, tak snad máme větší počet provozuschopných míček, než 8% celkového stavu, tak jako to má uvedené v tom odkazu Německo v případě podobné kategorie NH 90.
Jo, poláci si občas některé věci nedokázali dobře spočítat a dost toho museli prosedět. Více se dokázali s Mi 24 zapojit do akcí v Iráku. V AFG tuším o jednu mašinu přišli při nehodě na základně.

Co se týče toho co je a co není válkou, tak pokud se tam od roku 2001 vedly "bojové operace" tak je jedno jak to nazvete, těch misí tam probíhá paralelně celou dobu více a ne všechny mají "politicky" nazvaný jejich název, lišily se i jejich ROE. Prostě se teď korektně mluví o mírové operaci potom co museli stáhnout ocas a rezignovat na velkou část zpočátku dobytého území. Ukrajinci, pro změnu, válečnému tažení proti vlastnímu obyvatelstvu říkají protiteroristická operace. Jsou to všechno války.

avatar
TF_HU Datum: 19.03.2018 Čas: 10:51

flanker.jirka

situace v Afganistánu není problém vojenský, ale politický. Vojáci NATO tam nejsou ve válce, je to součástí mírové operace NATO ISAF v současné době RS.

avatar
TF_HU Datum: 19.03.2018 Čas: 10:43

flanker.jirka

Troufám si tvrdit, že jsme se střemi mašinami měli větší nálet jak Polské vrtulníky :-) Zajímalo by mě jak a dle čeho, statistická data, hodnotíte provozuschopnost letecké techniky ve srovnání našich Mi 171 a Německých CH53 a NH90?

JInak je to zábavné čtení...

arr