Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Francie zmanipulovala tendr? České letadlo L-39NG neuspělo

Datum přidání 09.09.2015    Rubrika rubrika: Události     komentáře 144 komentářů    autor autor: Tisková zpráva

Aero se s novým cvičným letounem L-39NG přihlásilo do francouzského tendru, avšak s ohledem na zásadní pochybení francouzského zadavatele v průběhu řízení se společnost rozhodla připravit podnět k prošetření zákonnosti postupu francouzských orgánů.

L-39NG

Foto: Počítačový model L-39NG; větší foto / Aero Vodochody

 

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. dosud vyrobilo přes 6000 cvičných proudových letounů, tedy počet nepřekonaný žádným jiným výrobcem na světě. Je společností se zkušeností s provozem ve všech klimatických podmínkách a s více než půl století trvající kontinuální podporou uživatelů svých letounů.

 

Nový cvičný letoun L-39NG zúročuje nejen bohaté zkušenosti z provozu letadel L-39, L-59 a L-159, ale i zkušenosti nabyté při kooperacích s předními leteckými společnostmi jako Airbus, Alenia, Boeing, Bombardier, Embraer či Sikorsky, pro něž Aero vyrábí rozsáhlé části jejich letadel či rovnou celé stroje.

 

Diskriminační kritéria

Kritéria předvýběru partnerů, kteří budou vyzváni k předložení detailních nabídek, jsou nastavena nesystematicky a nelogicky a nemají vztah k dodávanému výrobku. Především považujeme za velmi zvláštní a neobvyklé, že francouzský úřad požaduje pro účast v tendru oprávnění dle civilních předpisů EASA pro kontinuální údržbu letecké techniky.

 

Toto oprávnění se vztahuje výhradně na výrobce civilních letounů, zatímco tendr požaduje vojenský cvičný letoun. Nejenom, že se takovéto oprávnění v rámci této zakázky žádným způsobem neuplatní, ale zároveň tento požadavek jednoznačně diskriminuje čistě vojenské výrobce.


Nestandardní postup zadavatele

V rámci zavedené praxe státních zbrojních zakázek je standardem existence mechanismu pro pokládání a zodpovídání dodatečných dotazů jednotlivých uchazečů. Takovýto mechanismus umožní vyjasnit případné nejasnosti v zadávací dokumentaci a dává tak uchazečům možnost podat kompletní nabídku, jež nebude vyloučena kvůli zbytečným formálním nedorozuměním. Vzhledem ke komplexnosti a významu takovéhoto tendru je to nezbytný předpoklad pro jeho úspěšný průběh.


V zadávací dokumentaci i postupu zadavatele francouzského tendru jsme nalezli celou řadu pochybení a nejasností. Obrátili jsme se na zadavatele s dotazy a žádostí o vysvětlení a případně napravení těchto nedostatků, což zadavatel neučinil, dokonce na naše formální dotazy nereagoval včas dle daných lhůt.


Neférová soutěž

Dalším zásadním předpokladem pro úspěšný průběh takto klíčového tendru a výběr nejlepšího řešení je nestrannost zadavatele. Považujeme proto za nepřijatelné, že v otevřených zdrojích nacházíme informace o preferenci předem vybraných dodavatelů ve spojitosti s prohlášeními čelních představitelů budoucího uživatele. 

 

Za doslova skandální považujeme zveřejnění rozhovorů s velitelem vzdušných sil Francie, který otevřeně preferuje dodavatele bez řádné soutěže a určuje žádoucí parametry budoucího cvičného letadla. Je více než jasné, že takovýto postup není slučitelný s férovým průběhem soutěže, jelikož předem znemožňuje účast širokého množství odborně způsobilých dodavatelů a fakticky vylučuje průběh francouzským i komunitárním právem předjímané regulérní hospodářské soutěže.


Z výše uvedených důvodů považuje naše společnost probíhající výběrové řízení za nestandardní, neprofesionální a neodpovídající jak francouzským tak evropským pravidlům pro zadávání veřejných zakázek. Společnost se proto rozhodla učinit nezbytné právní kroky pro přezkoumání a revizi tohoto tendru. Rovněž jsme se obrátili na úřady České republiky s žádostí o spolupráci při prošetření zákonnosti postupu francouzské strany.

 

Zdroj: Aero Vodochody

Redakčně upraveno

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
belkin Datum: 16.09.2015 Čas: 13:44

Tak ne, obou amerik, to je paráda

avatar
belkin Datum: 16.09.2015 Čas: 13:36

Píšou USA, ale vzhledem k tomu, že je albík oblíbeným sportovním nářadím amíků a albatros je tam hodně rozšířený, takže draken nemusí nic vytvářet+dostal alcy zadarmo, nemá podíl v aeru,nenese žádná obchodní rizika, je toto kšeft na úrovni brodu :-)))))

avatar
CerVus Datum: 16.09.2015 Čas: 13:29

Draken má exkluzivitu na celý kontinent ne? Jak sever, tak jih.

avatar
belkin Datum: 16.09.2015 Čas: 13:21

No, v USA má albatros útrum. (Proč aero nabídlo exlusivit výhradního práva k prodeji nechápu). Toto je naprosto mimo

avatar
CerVus Datum: 16.09.2015 Čas: 12:46

No.. očividně si to dokázali spočítat a pomalu se mění ze zákazníka/partnera na partnera/vedení Aera. Aero bude hezky jak čínské podniky pro Apple jen vyrábět díly a montovat.

avatar
RiMr71 Datum: 15.09.2015 Čas: 14:11

Hele, .com doménu má pod sebou "natvrdo" Draken International.
http://www.l39ng.com/#about

avatar
RiMr71 Datum: 15.09.2015 Čas: 14:09

to Kolt - hlavně se nesmí hlavně stahovat před Brodem :)
Mě někdy připadá, že je to jak s dětmi, jak se říká, že po obou rodičích podědí to špatné.
Mě se občas zdá, že jsme z obou systémů a mentalit (jak na západ tak na východ od nás) převzali to nejvychcanější..

Jedno mi není jasné - tento prototyp L-39 NG co včera vzlétnul už má "mokré" křídlo, nebo "jen" nový motor a kokpit?

avatar
OndrejK Datum: 14.09.2015 Čas: 21:13

Řekl bych, že na barvu nebyl čas. Mašina zůstala tak jak létala před přestavbou a jen nalepili samolepky. A barva bude zbytek po generálkách tuniských L-59E. Nic víc bych za tím nehledal. Na aerosalony určitě dostane novej nástřik.

avatar
CerVus Datum: 14.09.2015 Čas: 20:30

http://www.novinky.cz/domaci/380580-ve-vodochodech-poprve-vzletl-modernizovany-letoun-l-39-albatros.html

avatar
KOLT Datum: 14.09.2015 Čas: 19:55

RiMr71: Když ono je problém Brodu tak důležitý ;-)

avatar
RiMr71 Datum: 14.09.2015 Čas: 19:26

Kde to vidíš?

avatar
CerVus Datum: 14.09.2015 Čas: 18:55

NG v pondeli poprvé vzlétl. Tak teď mu jen popřát hodně štěstí. Tu barvu teda mohli zvolit lépe.

avatar
RiMr71 Datum: 14.09.2015 Čas: 18:46

...a já jsem se těšil, že je tu tolik novým příspěvků o novém Allbíkovi.
A vy se přitom už zase Brodíte... :)

avatar
Zbrojir Datum: 14.09.2015 Čas: 08:18

Tak samozřejmě. Mnohé nešvary zde mohou projít jen proto, že to společnost nezajímá, resp. opakovaně se nechává PR bláboly opíjet rohlíkem. A hlídací pes demokracie, novináři a „nezávislá média“, vždyť je to jen takový vypelichaný ratlík, kterého si koupí prakticky každý, a to za pouhý kousek žvance.

Kdyby nám někdo po… rekonstrukci bytu, byl k nám arogantní a ještě si řekl o přemrštěnou cenu, nikdy si ho už na práci nevezmeme. Stát u CZUB nakupuje, ačkoli po… prakticky všechno, nešťastné z jejích výkonů byly státní orgány již za hlubokého socialismu (vznik monopolu – reorganizace zbrojního průmyslu). Už tehdy se CZUBáci vyznali v tlačenici a věci ve svůj prospěch obvykle zvrátili získáním těch správných lidí na ÚV KSČ (zpravidla tuším VIII. oddělení). Oni totiž již tehdy čelili doslova drtivé kritice ozbrojených složek za neplnění kvalitativních a kvantitativních ukazatelů a dokonce se státem prohráli i arbitráž...

Pravdou také je, že CZUB má pro hospodářství země jen marginální význam, to není Škoda Auto, ačkoli PR CZUB i PR MO ČR se snaží vytvořit dojem, že takovým významným podnikem CZUB ve skutečnosti je. Politici se pak bojí nezaměstnanosti, či výpadku příjmů, ale v praxi, kdy CZUB dodává především na civilní trhy, by nepřidělení vládního kontraktu z pohledu státu vážným problémem nebylo, navíc za hospodaření soukromého podniku logicky nese odpovědnost management a nikoli stát.

Státní úředníci odpovědnost před zákonem mají, ale po létech politikaření a po mnoha personálních rošádách je státní aparát natolik rozvrácen, že úředníci většinou skáčou tak, jak politici, resp. lobbisté pískají, takže pokud je třeba srovnat nějaký agresivní moloch typu CZUB, nemá takto zdecimovaný státní aparát, navíc s politiky a lobbisty za zadkem, prakticky žádnou šanci.

Pokud někdo okrade občana, který si své věci nedostatečně zabezpečil, je to stále prachsprostý zloděj a měli bychom jím opovrhovat. Přestože je selhání na straně státu zjevné, protože v praxi se nechá molochem vlastně úkolovat (postupuje dle priorit CZUB), nemůžeme opomenout, že tím „zlodějem“ je zde právě a pouze již zmiňovaný agresivně jednající moloch.

avatar
belkin Datum: 13.09.2015 Čas: 22:24

Zbrojíř : spíš je to lidem šumafuk, zvykli si. Systém státních zakázek je špatný v tom, že za zadavatele není nikdo odpovědný. Odpovědnost st.úředníků a politiků je nulová a žádný předpis to nezmění. Jen a pouze důsledné dodržování platných zákonů.
Ale je to možná nivní představa a může za to umělý monopol :-))))

arr