TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Armádní letadla zítřka: Spotřeba paliva na prvním místě

Datum přidání 17.02.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 2 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Firmy Lockheed Martin a Boeing pracují na nové kategorii dopravních a tankovacích letadel blízké budoucnosti. Alfou a omegou je nízká spotřeba paliva. Nová letadla tak pravděpodobně dojdou zásadních konstrukčních změn.

Foto: Vize letounu amerického letectva se splývajícím křídlem a trupem. / Lockheed Martin

Foto: Vize dopravního letadla amerického letectva se splývajícím křídlem a trupem. / Lockheed Martin

 

Revoluční konfigurace pro energetickou efektivitu

Fosilní palivo, chceme-li ropa, je strategickou surovinou. Bez paliva nejezdí auta, neplují lodě ani nelétají letadla – jak vojenská, tak civilní. Každý stát a armáda si proto pečlivě hlídá zásoby fosilních paliv a zásobovací cesty.

 

V posledních letech navíc do hry vstoupily rostoucí ceny ropy a klesající obranné rozpočty. Armády po celém světě jsou donucené hledat cesty, jak palivo ušetřit. Nejednodušším způsobem je zavést do své výzbroje „válečné stroje“ s co nejnižší spotřebou paliva.

 

Jedním z největších spotřebitelů fosilních paliv v Ozbrojených silách Spojených států je americké letectvo US Air Force, které ročně spotřebuje přibližně 7,5 miliónů metrů krychlových paliva. Jde o přibližně stejný objem jako osm fotbalových stadiónů naplněných palivem do výšky 200 metrů.

 

Na dopravní a tankovací letouny US Air Force připadne 2/3 roční spotřeby paliva. Americké letectvo již nyní pracuje na projektech rychlého dopadu jako je létání ve formacích, instalace wingletů (vertikální křidélka na konci křídel) nebo aerodynamické úpravy letadel. Všechny jmenované projekty mohou pomoci snížit spotřebu paliva, ale nejde o dlouhodobě udržitelné řešení.

 

Foto: Elektrický hornoplošník s přihradovým křídlem. / BoeingFoto: Vize RCEE podle Boeing. Elektrický hornoplošník s přihradovým křídlem. / Boeing

 

Výzkumné laboratoře vzdušných sil AFRL (Air Force Research Laboratory) již od roku 2011 řídí program Revoluční konfigurace pro energetickou efektivitu RCEE (Revolutionary Configurations for Energy Efficiency). Jeho cílem, jak ostatně napovídá název, jsou dramatické změny v konstrukci vedoucí k zásadnímu poklesu spotřeby paliva.

 

První fáze (RCEE Phase 1) programu běžela od roku 2009 do roku 2011. Zúčastněné firmy Boeing a Lockheed Martin připravily návrhy budoucích dopravních a tankovacích letounů. Nové stroje, jak požadovala AFRL, mají mít až o 90 % (!) menší spotřebu než současné dopravní letouny.

 

Druhá fáze (RCEE Phase 2) končí v roce 2015. Do té doby obě firmy musí detailně technicky rozpracovat své koncepty budoucích dopravních/transportních strojů.

 

Budoucí letouny podle firmy Boeing a Lockheed Martin

Firma Boeing v rámci Fáze 1 připravila hned trojici letadel. Nejmenší letoun je hornoplošník s příhradovým křídlem. O pohon se stará plně elektrický pohonný systém. Letoun s nosností 40 tun využívá stejnou konstrukci, ale kupředu jej žene hybridní-elektrický motor.

 

Foto: Na letounech se splývajícím trupem a křídlem pracuje také NASA. / NASAFoto: Na letounech se splývajícím trupem a křídlem pracuje také NASA. / NASA

 

Třetím typem je stroj se splývajícím křídlem a trupem (Blended-Wing-Body) a hybridním-elektrickým pohonem. Jeho nosnost je vypočítaná až na sto tun. V současné době Boeing na všech třech konceptech intenzivně pracuje.

 

Lockheed Martin se rozhodl soustředit pouze na stroje se splývajícím křídlem a trupem. Lockheed navrhuje letoun o nosnosti 100 tun, doletem 6000 kilometrů, se startovací dráhou kratší než dva kilometry. Podle propočtů stroj spotřebuje až o 70 % méně paliva na kilometr než dopravní letoun C-17 Globemaster III o nosnosti 78 tun.

 

Nový letoun sází především na úspornější motory, pokročilejší materiály (nižší hmotnost) a lepší aerodynamiku. Letoun se splývajícím trupem a křídly podle simulací má až o 65 % lepší aerodynamickou účinnost než C-17 a dokonce až o 5 % oproti nejmodernějšímu dopravnímu Boeing 787.

 

Dlužno podotknout, že RCEE je pouze studií, která umožňuje americkému letectvu prozkoumat nejmodernější koncepty dopravních/tankovacích letounů blízké budoucnosti. Jaký vzhled nakonec získají americké dopravní letouny blízké budoucnosti je ještě ve hvězdách.

 

Zdroj: Boeing, Lockheed Martin

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.1 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
shal Datum: 17.02.2014 Čas: 17:35

Já se řídím zásadně podle UFMT. Univerzální Fábiová měřící technika. Hojně ji prosazují na Nově. Dá se tím změřit, objem, vzdálenost nebo i hmotnost. Doufám, že už brzy bude zavedená v astronomických poučkách. Žádný světelný rok, ale počet Fábií postavených za sebou.

avatar
Borek Datum: 17.02.2014 Čas: 16:19

Objem se přeci neudává ve fotbalových hřištích, ale v olympijských bazénech! :)

arr