TACTICAL PRO

Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Nesmrtící obranné prostředky Piexon AG

Vzhledem ke zhoršující se bezpečnostní situaci v ... Více

Události

Vojenský raketoplán X-37B míří opět do vesmíru

Datum přidání 06.09.2017    Rubrika rubrika: Události     komentáře 39 komentářů    autor autor: Jakub Mareš

Dnes začíná v pořadí již pátá mise OTV-5 (Orbital Test Vehicle 5) amerického bezpilotního vojenského raketoplánu X-37B. Současná mise (stejně jako všechny předchozí) je tajná a o její podstatě se můžeme pouze dohadovat.

Foto: X-37B po přístání na Floridě (mise OTV-4); větší foto / Public Domain 

 

Dnes v odpoledních hodinách středoevropského času (startovací okno 15:50 až 20:55) odstartuje z floridské rampy LC-39A raketa Falcon 9 společnosti SpaceX. Uvnitř aerodynamického krytu bude uložen cenný náklad - raketoplán X-37B amerického letectva (USAF).

 

USAF má ve výzbroji dvojici těchto malých raketoplánu –  X-37B měří na délku pouze 8,8 m, na výšku 3 m, rozpětí křídel je 4,5 m a má hmotnost menší než 5000 kg. Nákladový prostor má velikost 2,1×1,2 m.


X-37B se podívá na nízkou oběžnou dráhu LEO (Low Earth Orbit) Země již popáté, ale ve všech čtyřech předchozích případech jej vynášela raketa Atlas V společnosti ULA (United Launch Alliance). Předchozí mise OTV-1 až OTV-4 trvaly 224, 469, 674 a 717 dní.


O misi OTV-5 se však ULA nemohla ucházet  – jedním z účelů této mise je totiž zajistit a prokázat, že X-37B je možné vynést na různých raketách. USAF také bude jistě zajímat možnost ušetřit náklady za start raketoplánu.


Podle SpaceX jeden start rakety Falcon 9 stojí 62 milionů dolarů. Podle ULA stojí jeden start rakety Atlas V 109 až 153 milionů dolarů pro komerční zákazníky. USAF jako vojenský zákazník vyžaduje složitější přípravu, což zvedá cenu o 30 až 80 milionů dolarů za start. Přesná cena za vynesení X-37B raketou Falcon 9 není známa.


První účel raketoplánu potvrzený letectvem a NASA je provádění experimentů. Během jeho čtvrté výpravy zde NASA testovala, jak dlouhodobě reaguje 100 různých materiálů na podmínky ve vesmíru. X-37B rovněž testoval nový Hallův motor – speciální verzi iontového pohonu. Hallův motor se používá například na vojenských satelitech nebo u sond letících do hlubokého vesmíru. 


U OTV-5 zase víme, že raketoplán poveze malé, blíže neupřesněné malé družice (cubesaty). S největší pravděpodobností budou opět dlouhodobě vystaveny kosmickému prostředí nejrůznější materiály a elektronika – ta je ve vesmíru velmi citlivá na záření přiházející z vesmíru a Slunce.

 

Video: X-37B se vrací z mise OTV-4. / YouTube


Podle Briana Weedena, technického poradce z nezávislé výzkumné organizace Secure World Foundation, bychom si v souvislosti s testováním Hallového motoru měli povšimnout velmi nízké LEO raketoplánu při OTV-4 (oběžná výška asi 320 km).


Hlavní nevýhoda velmi nízké LEO je, že její udržení vyžaduje velké množství paliva – v této výšce se nacházejí ještě zbytky atmosféry, které narážejí do objektů na tak nízké LEO a zpomalují je. Časem rychlost poklesne do té míry, že zvítězí gravitace a satelit zanikne v atmosféře. Při použití výkonného iontového motoru by ale bylo možné teoreticky rychlost takového satelitu udržovat v potřebné míře.


Vojenské satelity na velmi nízké LEO mají několik výhod –  jejich doprava na velmi nízkou LEO bude vyžadovat méně energie (levnější jednotková cena za vynesení satelitu), jsou menší (při jednom startu lze vynést více satelitů) a mohou dosáhnout lepšího rozlišení.


Podle některých X-37B je určen i pro operace v rámci kanceláře ORS (Operationally Responsive Space). Cílem kanceláře je prozkoumat nové možnosti velmi rychlého a levného vynášení vojenských družic – tato schopnost má za cíl rychle nahradit satelity zničené protivníkem.


Dodejme, že firma Boeing, výrobce X-37B, nabízí také zvětšený model X-37C. “Céčková” verze je až o 180 % větší než X-37B a dokáže dostat na LEO a zpět (kdekoliv) na Zemi šest kosmonautů (vojáků?).

 

Zdroj: The Verge, Space

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Tonotime Datum: 14.09.2017 Čas: 00:47

Ten počet dní raketoplanu naznačuje, že môže ísť v daných misiách aj o mapovanie presných gravitačných máp Zeme pre potrebu navigácii systémov nezávislých na GPS.
V Čiernom mori údajne rušili rusi GPS navigáciu niektorým západnym lodiam.
Aj Briti by už mali disponovať vo svojích ponorkách novými akcelemetrami založenými na kvantových javoch. Tie umožňujú ponorkám určovať polohu nezávisle na GPS.
Tieto systémy ale potrebujú presne poznať gravitačné mapy Zeme.
Aj Čína medializovala že vyvíja kvantové radary.
Trochu ticho v tomto smere v USA, čo veští mimoriadnú dôležitosť pre nich.

avatar
vozik Datum: 11.09.2017 Čas: 21:14

ja este doplnim marwa

delta stoji 400 milionov v konfiguracii heavy! to su 3 prve stupne! dalsia vec je, ze co je na tych stupnoch drahe, motor alebo nadrz? myslis, ze keby vyvinuli uplne novu nadrz, tak by stala vyrazne menej ako ta uz overena z delty, ked musia mat +/- rovnake vlastnosti?

samozrejme ze ULA su vyzirky, ktore dlhe roky zneuzivali svoj monopol na trhu, ale co ty nechces akceptovat je fakt, ze este velmi dlho budu jedina alternativa k falconu a kym americka armada bude pozadovat redundanciu na vynasanie druzic na GEO, tak dovtedy bude fungovat ULA. a je jedno ci s atlasom, premotorovanym atlasom, alebo vulcanom.

avatar
Marw Datum: 11.09.2017 Čas: 21:08

Darkstyle - ULA je spolocnost ktora vznikla spojenim Lockheed Martin a Boing. Obe vyrabali rakety. Ani jeden ani druhy nikdy nevyvyjal ani nevyrabal motory pre orbitalne rakety (aspon ja o tom neviem). Motory vyrabali tradicne Rocketdyne a Pratt & Whitney ktory sa spojili a vytvorili Aerojet Rocketdyne.

Absolutne netusim preco teraz od nich (ULA) chces, aby zrazu z nicoho zacali tie motory navrhovat. Mozes mi verit ze inzinieri z ULA v tomo smere AJR nepomozu preto ze prosto s navrhom raketovych motorov nemaju absolutne ziadne skusenosti.

Sorry ale radsej nech spolocnosti ktore vyvijali a vyrabali rakety vyrabaju rakety a spolocnosti ktore vyvijali a vyrabaju raketove motory vyrabaju raketove motory.

O tom ako to dopadne ked sa splocnost ktora vyrabala motory na TPH pusti (hoci aj s cudzou pomocou) do vyroby keroloxovej rakety nas presviedca prave ten Antares. O tom aka je to nestastna konstrukcia totiz vypovedaju uz jeho zakladne parametre, konkretne pomer startovacej hmotnosti k maximalnemu uzitocnemu zatazeniu. Tu mas male porovnanie:
Falcon 9 - 23.74 ; Falcon HV - 23.22;
Delta IV M - 27.8; Delta IV HV - 24.6;
Atlas V 401 - 31.35; Atlas V 551 - 30.36;
Antares 230 - 41.58
Pre nosnost na GTO su to este tagickejsie cisla.

Chapem ze z nejakeho dovodu ULA nemas rad a fandis Blue Origin (koniec koncov ako fanusik kozmonautiky im fandim aj ja) a zrejme aj Orbitalu (aj ked Orbital je v zasade firma rovnako prisata na statny cecok ako ULA tak ze neviem na zaklade coho si vysluzili tvoje sympatie).
Chapem ze Bezos ma kvantum penazi ktore do toho dokaze vrazit a dokaze pritiahnut mnozstvo talentovanych ludi (nie len peniazmi ale uz len tym ze sa pokusa o nieco neokukane a zaujimave a mozu to brat ako vyzvu) ale proste raketa s nosnostou 45 t na LEO pohanana siedmimi motormi s celkovym tahom 17 MN, u ktorej ma prvy stupen navyse motoricky pristavat, to je proste ine kafe ako vyvinut derivat existujucich technologii (Vulkan). Zvlast ked doteraz postavili len suborbitalnu srandu ako je New Shepard (a nie, ten im k tomu fakt nepomoze, si porovnaj rychlosti, max. vysku a trajektoriu po ktorej sa vracia Shepard a F9, asi taky rozdiel bude medzi tym co bude zazivat Shepard a New Glen, to kladie diametralne odlisne poziadavky na konstrukicu).

Ake to moze byt narocne demonstruje Space X, kde ich Falcon Heavy bol ohlaseny v roku 2005, doteraz nelieta napriek tomu ze je to vlastne "len" zlepenina troch Falconov 9, pricom Falcon 9 letel prvy krat v roku 2010. A aj tak je Musk velmi opatrny co sa tyka uspesnosti prveho letu ktoreho sa mozno dockame na konci tohto roku.

avatar
darkstyle Datum: 11.09.2017 Čas: 20:16

chybicka sa vloudila D..

uznavam..

ale celkovo su moje prispevky neni tak o antarese ako o tom ze new glenn ma sancu prist pred vulcanom.. a ze vulcan asi nebude..

ze nemaju kam liat peniaze? a co do vlastneho motora alebo ked sa teda caka na vyvoj ar-1 alebo bh-4 priamo do ich vyvoja motorov, a co tak poskytnut firemnych pracovnikov na urychlenie vyvoja motora.. ved nejake skusenosti maju..


lenze to vsetko stoji peniaze..
oni radsej budu stat vedla, tvarit sa aky su cool, prepustat zamestancov a po kazdej dalsej prehratej/neucastneni sa sutazi so spacex sa tvarit, ze nabuduce to vyjde..
a mat huste reci o tom aky su oni dedicated to the sector..


ja sa nesmejem z pohladu pasovania nadrzi k zvolenemu motoru, ale k cene tych nadrzi - kedze delta stoji 400 milionov a poslat nieco nou je ako si kupit cosi zo zlata.. tak mam pocit ze aj nadrze budu take zlate.. chapes uz na co narazam?


zosumarizujem ti to..
Tory Bruno, sef ula tvrdi, ze vulcanom ponuknu konkurecnu cenu k falcon9..
skutocnost daju tam suciastky z delty 4 - smrdi mi to..

dalej tvdia ze to bude 2019 potom 2020,potom po 2020..
nepripomina ti to niekeho?

dalej tvrdi, ze su dedicated..
ale ide prepustat zamestnancov.. klamstvo

dalej tvrdi, ze idu stavat raketu..
ale natahuju ruky k statu.. klamstvo, stat ima ist za svoje peniaze stavat raketu ula..


vysledok je viac ako jasny.. ved aj take spaceX vlozilo najprv svoje peniaze a potom prisla statna podpora.. a ULA nechce nic dat do projektu a byt zavisla na rozpoctovych komisiach, obrannych komisiach,prerusenych jednaniach, vid hurikan irma a pred a po volebnych treniciach a bipartisan vojnach..
dnes uz nie su 90 roky.. ked sa robi nejaky progam tak sa rozdavaju peniaze minimalne este jednemu ak nie dvom hracom..

tory buno povedal, ze to vydi na 1-2 mld, tak ak maju dat aj BO a spaceX..
tak hovorime o sume 3-6mld dolarov?...

neverim, ze tolko prejde cez rozpoctove.. len preto,aby natlacili tretinu do ULA a ostatnym firmam len tak darovali peniaze, ktore ani nepotrebuju :D

avatar
vozik Datum: 11.09.2017 Čas: 15:45

darkstyle, musim sa smiat :)

tak najprv tvrdis ze raketa sa neda len tak vyvyjat, kym nieje hotovy motor, potom sa zas divis, ze ULA nedava peniaze na vyvoj vulcana, ked este v podstate nevedia, aky motor tam daju... odhliadnuc od toho, ze maju uz vyvynuty horny stupen a urychlovacie bloky, takze zatial sa nemaju velmi kam ponahlat.

to ze chcu pouzit na prvy stupen nadrze z delty je logicke, teda ak maju pouzit BE-4. ono by asi nedopadlo velmi dobre, keby sa pokusia natankovat nadrze z atlasu kvapalnym metanom. zato nadrze delty zvladaju kvapalny vodik, takze metan problem nebude. ak by sa rozhodli pouzit AR-1, tak samozrejme sa ponukaju skor nadrze z atlasu.

inak ked to prezentujes ako taku samozrejmost to premotorovanie antaresu na AR-1, tak preco by mal byt problem premotorovat atlas na AR-1? odhliadnuc od toho, ze ako ti uz bolo povedane, tak na antarese by sa museli kompletne prerobit aj vsetky ostatne casti rakety aby mohli vykonovo konkurovat atlasu a so sucasnym antaresom by to nemalo spolocne vobec nic.

mimochodom AR-1 ani nahodou nevyvyja orbital ATK ale aerojet rocketdyne, ktori s antaresom nemaju vobec nic spolocne. o ULA nemam velmi dobru mienku, ale na rozdiel od orbital ATK aspon dokazu postavit stupen na kvapalne palivo. ked sa orbital ATK rozhodne montovat AR-1 do antresu, tak ich akurat tak nalozia na lod a poslu na ukrajinu nech im z toho spravia prvy stupen. a otazka je, ze ci by sa s ich hornymi stupnami vobec boli schopny dostat na GEO, nie ze kolko by tam vyniesli ked pouziju AR-1

avatar
RiMr71 Datum: 11.09.2017 Čas: 15:08

...bylo by fajn žít v zemi kde dolaroví miliardáři investují do těchto věcí a ne do skupování fotbalových klubů, závodních velbloudů, sjezdovek na poušti... do mafie..
Kdyby místo Čapího hnízda na tom místě stálo třeba vývojové centrum...
Jenže východ je prostě východ...

avatar
darkstyle Datum: 11.09.2017 Čas: 14:50

ano 70-75 milionov bude mozno stat antares, ale ar-1 maju vatsi tah, takze aj viac vynesu..
teda za 70 mil daju 9 ton na LEO a 3 tony na GEO s novymi motormi..
stale budu drahsi.. ale uz zacnu byt zaujmavejsi pre mensie satelity a tych co nebudu chciet cakat v rade na spaceX..

lebo povedzme si aj arianne 6 aj vulcan ma byt aj pri znovupouzitelnosti hocicoho stale drahsi ako nove od spaceX..

inak ULA preco nedala na vyvoj vulcanu z firemnych penazi ani euro?
preco cakaju s vulcanom na vladne peniaze?
to cakanie moze riadne predlzit ich vyvoj.. lebo budu volby do senatu, volby do kongresu, volby prezidenta a kapitol sa stale moze vyhovarat a posielat sice financie, lebo ULA su zdatny lobisti, ale neskor a po castiach..
to pri trojici orbital atk, spacex a BO odpadava..

proste politicke riziko+ nizky pocet zamestnancov+ziadne firemne financovanie projektu+ ovela vatsi tlak konkurencie ako v minulosti pre mna paradoxne robi s ULA posledneho v poradi co to dokonci - je to moj nazor..

inak prave som sa docital, ze tankovacie nadrze vo vulkane maju byt z delty :D.. to mi ako super napad nepride..
vznikne z toho zlpenec ako SLS, ktory bude extra drahy..
a poleti este menej ako atlas v tychto dnoch..

avatar
Marw Datum: 11.09.2017 Čas: 13:56

Vulkan nema byt znovupouzitelny, zachranovat sa ma len motorova sekcia a aj to az niekedy v buducnosti (podobnou cestou ide aj Ariane 6). Tak ze koncepcne az na oddelitelnu motorovu sekciu to bude stale klasicky nosic odvodeny od Atlasu. Ak bude BE-4 meskat tak sa pojde cestou keroloxu s AR-1, co uz je pre ULA davno odskusana technologia a ako som pisal, nemusia vyvijat cely nosic ale len novy centralny stupen kedze Centaur aj SRB uz maju a na tych dojde tak max. k lahkym upravam a az neskor sa ma nasadit ACES. Btw ULA prave z tychto dovodov rozpracovala predbezny dizajn aj pre keroloxovu, aj pre metanovu verziu tak ze podla toho ktory motor bude dostupny sa spusti proces finalneho navrhu.

New Glen je jednak ina trieda (supertazky nosic) a od zaciatku je postaveny na znovupouzitelnosti prveho stupna, tak ze je to z pohladu vyvoja uplne ina liga ako Vulkan, zvlast ked to robi firma ktora sa zatial nedostala dalej ako po suborbitalny let. Tak ze aj ked by bol BE-4 zajtra hotovy, tak objem prac ktory musi spravit BO pri vyvoji NG je niekde uuuuplne inde ako co bude cakat ULA s Vulkanom. Nehovoriac ze ak sa vyvoj BE-4 sekne tak vyvoj vulkanu moze pokracovat s AR-1 ale NG bude vzdy cakat na BE-4.

A to ze sa remotorizuje Antares je pekne, ale z tych 85 milionov co stoji robia motory asi 32 mega, tak ze holy Antares bez motorov stoji 53 mega...Tie AR-1 tiez nebudu zadarmo tak ze aj keby vo vysledku stali polovicu toho co stoji RD-181 tak stale to bude skoro 70 milionov za start, dobrych 8-10 mega viac ako stoji start o triedu silnejsieho Falconu. Okrem ineho ani horne stupne s motormi na TPH nie su ziadna hitparada ani z pohladu riaditelnosti ani z pohladu Isp. Proste Antares je zlatanina ktorej nepomozu nove motory ale kompletny redizajn, co Orbital sam neda. Skus hadat preco mu prvy stupen robilo Yuznoje (Orbital roby motory na TPH a s keroloxom ma nulove skusenosti). Antares je z nudze cnost pre to, aby mali ako hore dostat Cygnus a nemuseli platit Atlas (co nakoniec aj tak museli po tych problemoch co mali). Mimochodom ak vyhra BE-4 tak je otazka ci AR-1 vobec budu vyrabat, pochybujem ze by AJR zivilo linku len pre to aby 3x za rok dodali jeden par AR-1 do Antaresu a neviem o ziadnom inom nosici ktory by ich aktualne mohol vyuzivat (aj ked spekulovalo sa ze AJR by sa mohol snazit udrzat pri zivote remotorizovany Atlas subezne s Vulkanom).

Tak ze aby som to zhrnul, Antares by mohol byt dobra raketa, keby ho cely prekopali tak, ze to uz vlastne nebude Antares.

avatar
darkstyle Datum: 11.09.2017 Čas: 12:26

marw

clovece precitaj si posim ta vsetky moje prispevky v tejto diskusii,
lebo mi tu objasnujes a vypichujes presne tie veci co som pisal nizsie..

trosku to upresnim:
usaf nedalo financovanie na ziadnu novu rodinu nosicov..
usaf dalo peniaze na vyvoj 2 novych rodin motorov..AR-1 a BH-4..
ziadne cele rodiny rakiet sa nefinancuju vladnymi peniazmi..

troshku sa nevieme dohodnut s antaresom..
ty sa divas na stav ktory je dnes.. 85 milionov je fakt, je to drahe a okrem ISS donasok sa to inde nevyuziva..
ja sa pozeram na buducnost..
usaf im plati vyvoj AR-1..matke antaresu orbital atk..
tak ked bude hotovy, preco ho nesupnut do antaresu - este o tom nebolo rozhodnute, ale kedze to ma byt lacnejsi aj silnejsi motor, tak nevidim dovod preco by to tak nespravili..
vidis konkretne v pouziti ar-1 v prvom stupni antares nejaky problem?
uz je druha verzia antaresu a planuje sa aj tretia verzia.. tak preco nie stvrta s AR-1??


teraz co sa tyka vulcan + new glenn + atlas V..

dokym nemas hotovy motor, nemozes zacat stavat raketu..
pretoze potrebujes vediet ako sa motor chova, ake vybracie bude produkovat pri starte, mid course a pri vypinani..

a dokym nebude BH-4 hotove, tak ani ULA ani bezosove blue origin maju co sa tyka nosica maximalne tak pekne nacrty..

toto ma nijako nepresvedcis, ze sa robi inak..
a kto to nahodou chcel urobit inak, len si sakramensky predlzil naslednu vystavbu nosica..
a robis potom len prerabky prerabiek a posuvas neustale terminy..

teraz k tym castiam atlasu..
vulcan ma byt znovupouzitelny, atlas vobec nikdy nebol ani nebude..
takze kvalita spracovania vonkajsieho plasta musi byt uplne inde.. ten nemozu pouzit..
ula so znovupouzitelnim plastom ma nulove skusenosti, naproti tomu bezosovci vdaka new sheppardovi uz nejake maju, i ked na suboribitalnej urovovni, ale su..
hlavne pri startoch a stupoch do atmosfery..
maximalne mozu pouzit z atlasu nejake pumpy na cerpanie paliva.. ani vnutorne nadrze nemozu byt rovnake kvoli znovupouzivaniu.. hlavne vzpery..

zase new glenn bude potrebovat vyvinut druhy stupen - s tym nemaju ziadne skusenosti a ula ma bohate..

takze oba projekty aj new glenn aj vulcan sa idu pustat do niecoho co predtym nerobili..
jediny co s tym maju skusenosti a mozu projekty urychlit su ludia pracujuci v spacex, ale bezos ma viac penazi ako ULA, ma hodnotnejsiu firmu ako boeing a lockheed dokopy a ak by som mal vsadit komu sa viac a lepsich zamestnancov podari pritiahnut.. je moj kon jasny :D

inak bezos este minuly rok vyhlasil, ze naleje do new glenna rocne 1mld dolarov..
minuly rok tak spravil koncom roka a tento rok ma spravit zase..
vyjadril sa, ze tu nejde ako pri amazone o znovunavratene investicii, ale o investovanie srdcom a bude tak robit dokym new glenn nebude dokonceny..
on tych miliard ma cca 90 :D


inak do roku 2020 ma ULA opustit v ramci znizovania nakladov 700-900 ludi..
ako chce ULA stavat novy nosic, ked pride o cca 20-30% svojich zamestnancov???
to mi proste nejde do hlavy, a recicky o tom ako brunno keca o pouziti veci z atlasu do vulcanu su podla mna len PR.. pojde o tak malo veci a tak vyznamne prepracovane, ze budu vlastne nove.. alebo aspon cena bude taka ako nove :D

avatar
Marw Datum: 09.09.2017 Čas: 20:41

dakstyle:
Vynasat na LEO cubesaty a male naklady dokazes pomocou x inych nosicov, od dokoncovaneho Elektronu cez vsetky mozne odvodeniny vyuzivajuce motory z vyradenych ICBM. To sa fakt nebudeme bavit o nosicoch triedy Antares a vyssie.

Este raz ti zpoakujem co tu uz odznelo: USAF chce mat k dispozicii minimalne 2 nezavisle rodiny nosicov pre vynasanie tazkych satelitov na GTO/GEO. Do tejto kategorie spada len F9/F9 HV, Delta IV a Atlas V. Akekolvek bluznenie o Antarese je uplne mimo, preto ze to je proste stredny nosic ktory ani zdaleka nestaci na tazke vojenske druzice. Okrem toho prvy stupen vyraba ukrajinske Yuznoye, tak ze USAF asi nebude 2x nadseny z dalsieho nosica ktory tento krat nema zahranicne len motory, ale este aj cely prvy stupen. Mimochodom start Antaresu stoji asi 85 milionov, to nie je velmi konkurencieschopne a myslim ze Antares okrem misii vramci CRS este nikdy neniesol komercny naklad (co je trosku divne ak je to taky uzasne perspektivny nosic).

Delta je draha a komplikovana koli tomu ze prvy stupen je hydroloxovy. Porovnaj si laskavo pocty startov Delty (35 z toho hv 9) a Atlasu (72), Delta IV HV stoji medzi 400 - 500 mio $ za start.
Ak vznikne nahrada za RD-180 a je jedno ci to bude AR-1 alebo BE-4, tak bud dojde premotorovaniu Atlasu alebo (a to povazujem za pravdepodobnejsie) dokoncia Vulkan a ak nieco pojde k vode bude to skor mega draha Delta (ak za verziu HV bude nahrada v podobe FH, tazkej verzie Vulkanu alebo trebars aj New Glen). Atlas si napriek vyssiej cene dokaze zarobit aj komercnymi vynaskami. Neviem ci Delta vobec niekedy vynasala nieco ine ako vladne naklady (USAF, NRO, NASA). Kazdopadne bez ohladu na to, ze nosic od ULA bude zrejme vzdy o hodne drahsi ako Falcon, jedna z tychto dvoch rodin sa 100 % zachova koli redundancii bez ohladu na cenu, preto ze v tejto kategorii proste nic ine nie je a este dost dlho nebude a to pri vsetkom optimizme.

Co sa tyka New Glen, nie je pravda ze ako daleko je Vulkan, tak daleko je New Glen. To je kravina - Vulkan je konvencna raketa ktora bude vyuzivat odskusane koncepty z Atlasu a Delty aj ked v pripade BE-4 by bolo samozrejme nove palivo, koncepcne to ale bude na lacnejsiu a seriovejsiu vyrobu optimalizovany Atlas V. Aj horny stupen bude zo zaciatku standardny Centaur a SRB budu kusok vylepsene sucasne GEM63.
New Glen je uplne novy nosic supertazkej kategorie, vyvijany spolocnostou ktora este ziaden orbitalny nosic nevyvinula. Pri vsetkych prachoch ktore ma Bezos niektore veci sa nedaju oklamat a aj ked som optimista a verim ze ho dokoncia, kym prvy krat poleti New Glen z Vulkanu uz bude osvedcena raketa.

avatar
darkstyle Datum: 09.09.2017 Čas: 16:12

Ani nie..

z hladiska udrzania si pristupu amerika potrebuje dostavat veci na na LEO a GEO..

trh s GEO az tak prudko nerastie ako trh s LEO..
predsa bud s micro alebo nano satelitmi ide hlavne o LEO..
ja sa pozeram na trh cely tak ako je..
minus nejakych blaznovstiev, vynesme si 10kg do vesmiru..

antares teraz vyoesie nieco malo cez 6 ton na LEO.. ak sa pouzije 2 nove ar-1 motoy do rakety tak mas 9 tonovu raketu..
je to taky mali medzi-klass ktory vynesie hodne na LEO alebo mensi satelit na GEO o vahe 3 tony..

ako sa satelity zmensuju vdaka elektrickemu pohonu a rozvoju technologii, bude to zaujmavy nosic neboj sa.. hlavne ak budes chciet rychlo nieco niekam vyniest, tak poruke..

preto pocitam dopredu s tym, ze dokym atlas a vulcan pridu na nieco neruske.. a to ze obaja musia.. tak konkurencia narastie aj tu..

SLS moze napriklad pri armade strhnut k budovaniu cohosi, co zmensi v innej sfere moznosti pre atlas,
predstavujem si nejaky velky projekt armady - uz coraz viac kongresmanov hovori o vybudovani samostatnej casti vesmirneho velenia..
a ono bude chcet ako ma namonictvo svoje velke projekty, letectvo i pozemne casti, ten svoj..
multibilion projekt..
a ten prave SLS bude musiet vyniest..

koncia obaja podla mna aj delta aj Atlas..

armada aj stat je pod tlakom si vyberat najlacnejsie..
a preto vatsinu misie budu musiet tlacit do najlacnejsieho a to vulcan a delta nebudu..
ako daleko je new glenn tak daleko je vulcan..
a so styrmi startami rocne sa ULA dlho prezit nepodari..

avatar
Marw Datum: 09.09.2017 Čas: 10:57

Darkstile - sorry ale ty tu mixujes dohromady vsetko bez rozmyslu. SLS je specialita pre deep space exploration s kadenciou mozno jeden start za rok. Kedy a ci bude New Glen ked este nemaju ani BE-4 dokonceny ani besne sviste netusia, Antares je uplne ina kategoria nosica (stredny kym ten zvysok je tazky alebo supertazky) tak ze realne zostava Falcon & Falcon HV, Delta & Delta HV a Atlas...podotykam ze ak by bol koli problemom uzemneny Falcon atak automaticky mas zrejme uzemnenu aj tazku variantu. Tak ze realne tri rodiny v kategorii tazky a supertazky nosic, z toho Delta je vdaka hydroloxu na prvom stupni fest draha a ked uz tak bude snaha zbavit sa Delty a nie Atlasu.

avatar
darkstyle Datum: 09.09.2017 Čas: 09:34

jedna vec je vypustat majetok americkej armady= co je v pripade x-37B..

uplne ina je vypustat konkurecny modul v pripade ak nebude mat nosic..
on je sukromna spolocnost, sierra nevada je sukromna spolocnost..
on nemusi nic z tohto pohladu..

americania nedopustia jednu rodinu rakiet..
no delta IV bude nadalej - to mas jednu rodinu,
antares lieta uz dnes so cygnusom a ar-1 pojde tam - to mas druhu rodinu..
a spaceX bude mat tretiu rodinu rakiet..
new glenn ma byt stvrta rodina rakiet od 2 najbohatsieho cloveka na planate /momentlane mozno 3/
sls - nasa - 5 rodina

takze 6 rodina - atlas V/vulcan mi uz pride ako zbytocnost kedze maju najmenej z hore spomenutych rodin vlastnych veci vyvinutych a su najmenej vo vyvoji..
ci ULA alebo siera nevada vydim proste ako tych co si vytiahli kratsiu zapalku..
samozejme najviac pri sierra nevada..
aj keby sa ukoncila delta + atlas /vulcan - tak im ostanu cele 4 rodiny rakiet..
a to este na nano a micro satelity bude lietat electron coskoro..

avatar
vozik Datum: 08.09.2017 Čas: 23:01

@darkstyle no ja velky rozdiel medzi tym to skusat na zemi alebo byt zaveseny 30m na kabli vo vzduchu moc nevidim..
keby to dali na niekolko km kolajnicu a zrychlili na nej, tak maju podla mna viac dat ako toto, ale budiz, nejdem sa hadat..

Ten test bol aj o tom, aby sa overila funkcnost vsetkych senzorov a aby sa namerane udaje dali porovnat s realnymi hodnotami, ktore boli zname vdake podveseniu pod helikopterov. Taky vyskomer by sa na tej kolajnici skusal asi dost tazko :)

K tym ostatnym veciam:
Americania nikdy nedopustia, aby boli zavisli na jednej rodine rakiet, nech budu akokolvek uspesne a lacne, lebo nahoda je svina a ked sa nieco posere (co sa v spacex cas od casu stane) tak pol roka by nic vypustit nemuseli... Takze naozaj sa nebojim, ze by dream chaser a rovnako aj starliner, kedze ma tiez lietat na atlase nemali na com lietat. Vsak aj teraz letel x37 na falcone len koli tomu, aby sa preverilo, ze dokaze startovat aj na inej rakete ako na atlase. a ked nalozili na falcon x37, nevidim najmensi dovod, preco by tam nenalozili aj dream chaser. ked to niekto Muskovi ponukne, nebude vahat ani sekundu :)

Tiez by som bol opatrny ohladne toho ako falcon heavy prebere v roku 2019 vsetky armadne zakazky. Sam Musk nedavno povedal nieco v tom zmysle, ze pri tom prvom teste co ma byt tento rok, nebude sklamany, ak sa raketa dostane aspon tak daleko, aby neznicila rampu pri pripadnom zlyhani :) ale tak mozno to bude velky uspech hned na prvy krat, uvidime uz onedlho

A ze preco ULA nevyvyja vlastne motory? Asi preto, preco napriklad ani vyrobcovia lietadiel nevyvyjaju vlastne letecke motory. Samozrejme ze sa to da, ako vidime na priklade spacex, ale to je skor taka vynimka. A pri tom ako ULA efektivne hospodari s peniazmi, je mozno aj lepsie, ze tie motory robi niekto iny :)

avatar
darkstyle Datum: 08.09.2017 Čas: 18:13

no ja velky rozdiel medzi tym to skusat na zemi alebo byt zaveseny 30m na kabli vo vzduchu moc nevidim..
keby to dali na niekolko km kolajnicu a zrychlili na nej, tak maju podla mna viac dat ako toto, ale budiz, nejdem sa hadat..

ar-1 nie je riesenie pre vulcan ako taky - je to drahy motor s drahou spotrebou ako si sam naznacil.. ar-1 ma mat dobre 2 roky sklz oproti BE-4..
a podla mna, moj sukromny nazor, vobec nie je iste ci atlas V alebo vulcan budu vobec existovat..

ULA existuje len vdaka stedrej dotacii 1mld rocne /vznikla na zaciatku 90-tych rokov/, ktora ma koncit cca 2019 ak sa nemylim, teda ovela skor ako remotorizovany atlas V alebo Vulcan budu hotove..
a o nu sa uz bude moct uchadzat aj spacex.. /aj keby ULA vybavila, ze sa o nu nemoze uchadzat na kapitole, tak ako vybavila neziskanie licenzie pre armadu pre falcon 9 - sud do pol roka to povolenie da ako dal to armadne, je uz predsa predcedens - pricom spacex uz je firmicka v hodnote 30mld dolarov - ona uz sa dostava do vahovej kategorie lockheedu - teda do vahy jeho vesmirneho biznisu/
bez tejto dotacie, takz. rialiability dotation - do 2 rokov cely projekt ULA zanikne..
akcionary v boingu ani v lockheede nebudu akceptovat stamilionove dotacie len kvoli 4 startom rocne.. /momentlana situacia s atlasom V/ ktore este aj tie im ma vyfuknut falcon heavy..

aj projekt vulcan sa ma dostat pri znovupouziti na 100mil rocne..
stale bude drahsi ako 45/63 mil pri znovupouzitom/novom falcone 9..
lenze zase to je len vypocet spoza stola oproti realnym hodnotam za ktore let sa da dnes kupit..
co ak vulcan bude drahsi???
preco ULA nanaleje 100-miliony do motorov, ale caka na armadne dotacie vo vyske 170 mil dolarov + vlastne rozpocty 3-tich firiem na motor do svojej rakety??
a preco vlastne nevyvija vlastny motor???
no lebo sama tomu projektu neveri - ak ho pretlaci zazrakom na kapitoli a cez sudy - budiz.. ak nie.. materske firmy si len z knih odpisu stratu majetku, ale nie penazi, kratkobodo padne hodnota akcii o 5-7%, ale pri dalsich pozitivnych spravach ci o F-35 alebo 777 sa to dozenie a karavana ide dalej..

arr