TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Vojenský raketoplán X-37B stále na orbitě

Datum přidání 03.04.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 9 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Třetí mise raketoplánu X-37B překonává rekordy. Raketoplán na své tajné misi a s tajným nákladem zůstává již více než 470 dní.

X-37B

Foto: Grafické znázornění X-37B na oběžné dráze Země. / NASA

 

Současný raketoplán X-37B odstartoval do vesmíru 11.12.2012 v rámci mise Orbital Test Vehicle 3 (OTV-3) z armádního kosmodromu Cape Canaveral Air Force Station. Oběžná dráha X-37B je 177 až 805 km nad povrchem Země.

 

Raketoplán má malé rozměry a s vyřazenými raketoplány Space Shuttle se nemůže srovnávat. X-47B měří na délku přibližně (oficiální údaje nejsou k dispozici) 8,8 metrů a na šířku 4,5 metrů. Nákladový prostor má rozměr 2,1 metrů na délku, 1,2 metrů na šířku. Hmotnost letounu je téměř 5 tun.

 

Původně spadal projekt raketoplánu X-37 pod NASA. V roce 1999 pověřila NASA firmu Boeing, aby zkonstruovala malý raketoplán. Vývoj trval čtyři roky a přišel na 192 milionů dolarů.

 

Druhá fáze začala v roce 2003. Dokončení raketoplánu mělo přijít na 301 milionů dolarů. O rok později však projekt převzala americká agentura pro pokročilé vojenské projekty DARPA a projekt se stal tajným.

 

Video: X-37B (OTV-2) / YouTube

 

Největší zvědavost budí obsah nákladového prostoru X-37B. Americké letectvo US Air Force, které má program a provoz raketoplánů X-37B na starosti, však náklad raketoplánů nekomentuje. Podle některých analytiků, citovaných deníkem Daily Mail, může být náklad použit na podporu amerických sil v současných bojových zónách.

 

Podle astrofyzika Jonathana McDowella však americké letectvo spíše hledá nové kapacity. Air Force má nyní politiku získávání schopností, nikoliv misí. Někde je asi generál, který si myslí, že je dobré mít letadlo schopné rychlého startu,“ říká McDowell.

 

Jedinečným rysem raketoplánu X-37B je schopnost zůstat na orbitě velmi dlouho a v případě potřeby se rychle vrátit na Zemi. Během několika dnů či týdnů je možné vyměnit náklad a poslat raketoplán znovu na orbitu Země.

 

A jak je to s nákladem? „Věřím, že testují nějaký nový druh experimentálního senzoru pro National Reconnaissance Office; například hyperspektrální snímač nebo nějaký výzvědný balíček pro studium signálů,“ řekl McDowell. „Zdá se, že náklad byl úspěšnější než se čekalo, takže zákazník požádal lidi od X-37B, aby raketoplán zůstal na orbitě déle.“

 

Spektrální kostkaFoto: Spektrální kostka. Svět kolem nás doslova září v širokém elektromagnetickém spektru. Lidské oko vidí jen úzkou část. Se správnými senzory však můžeme zjistit o okolí řadu informací. / is.muni.cz

 

Hyperspektrální senzory získávají informace napříč elektromagnetickým (EM) spektrem (různé vlnové délky). Senzory získávají obrázky z jednotlivých oblastí EM spektra a skládají je do jediného trojrozměrného obrázku – spektrální kostky.

 

Lze také mnohem lépe identifikovat objekty a jevy na snímcích. Každý objekt má jedinečné chemické složení, což mu dává jedinečný „otisk“ v elektromagnetickém spektru. Pomoci správných nástrojů se tak dá poznat druh konstrukčního materiálu, horniny, kapaliny, plynu, ale dokonce i konkretní druh vegetace, apod.

 

Zdroj: Mail Online

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Smirnov Datum: 06.04.2014 Čas: 16:02

pro Blazer00: Při vývoji obvykle probíhají testy. Pokud by to byla zbraň, tak by bobmbardování z oběžné dráhy by již dávno vyzkoušely, vrátily by se zpátky. Rozhodně by netvrdli ve vzduchoprázdnu. Špionážní účely jsou stale nejlepší typ účelu.

avatar
shal Datum: 06.04.2014 Čas: 10:45

papaHoth: Vzhledem k tomu, že ani jeden z nás nezná povahu mise a její cíle, tak jsou to čisté spekulace. Kdyby jenom potřebovali dostat něco na oběžnou dráhu, tak použijí levnější rakety. Takže je to něco, co potřebují bezpečně dostat i zpátky. Pak vůbec nemusí záležet na tom, jak dlouho ve vesmíru bude, pokud to zařízení dělá přesně to, co se od něho žádá a pokud palivo vystačilo na dobu delší než jaká byla původně plánovaná, tak není důvod neprodloužit misi.

avatar
papaHoth Datum: 06.04.2014 Čas: 08:57

pro shal: mise dlouhá skoro rok a půl mi prostě jen přišla dlouhá pro prostředek, který jako návratový a tedy je v zásadě autobusem. Jako by zájezdní autobus zůstal s výletníky na místě po celou dobu pobytu.

avatar
Blazer00 Datum: 06.04.2014 Čas: 08:37

Ohledně nákladu je tu hodně spekulací, tak přidám také jednu. Do nákladového prostoru se vleze podstatně více jak nějaký snímač, navíc snímače mohou nést v klidně i družice a tajných družic má US. armáda dostatek. Naopak časté manévrování spotřebovává nemálo paliva, takže přesné zaměřování snímače by zkrátilo délku letu. Né prodloužilo. Podstatně reálnější mi přijde jiná možnost. US armáda se snaží získat supersonické letouny, ale do těch mají zatím daleko. Takže mohli využít nosič ve vesmíru který latentně spí a nese bojovou hlavici. Takováhle zbraň pak může být použita kdekoliv a ve velmi krátké době zasáhnout. Navíc s téměř nulovou možností obrany proti ní. Berte v úvahu i ten fakt že nosič musí použít pozvolnou sestupnou křivku. Bomba ji bude mít podstatně prudší a bude rychlejší.
Co se týká přistávání na zemi a prodlužování se každé mise oproti předchozí, tak bych v tom viděl jen kontrolu vybavení a nákladu a tím i ověření naprosté spolehlivosti.

avatar
Blazer00 Datum: 06.04.2014 Čas: 08:37

Ohledně nákladu je tu hodně spekulací, tak přidám také jednu. Do nákladového prostoru se vleze podstatně více jak nějaký snímač, navíc snímače mohou nést v klidně i družice a tajných družic má US. armáda dostatek. Naopak časté manévrování spotřebovává nemálo paliva, takže přesné zaměřování snímače by zkrátilo délku letu. Né prodloužilo. Podstatně reálnější mi přijde jiná možnost. US armáda se snaží získat supersonické letouny, ale do těch mají zatím daleko. Takže mohli využít nosič ve vesmíru který latentně spí a nese bojovou hlavici. Takováhle zbraň pak může být použita kdekoliv a ve velmi krátké době zasáhnout. Navíc s téměř nulovou možností obrany proti ní. Berte v úvahu i ten fakt že nosič musí použít pozvolnou sestupnou křivku. Bomba ji bude mít podstatně prudší a bude rychlejší.
Co se týká přistávání na zemi a prodlužování se každé mise oproti předchozí, tak bych v tom viděl jen kontrolu vybavení a nákladu a tím i ověření naprosté spolehlivosti.

avatar
shal Datum: 04.04.2014 Čas: 23:58

Proč by se mělo hned něco kazit? Zřejmě mise byla úspěšná, tak ji protáhli.

avatar
Smirnov Datum: 04.04.2014 Čas: 15:07

To si opravdu myslíte? Manévry toho prostředku jsou bedlivě sledované. Dlouho by to netrvalo, než by se přišlo, že je stroj mrtvý. A asi by už tu ostudu někdo zveřejnil.

avatar
Ezekyl Datum: 04.04.2014 Čas: 11:55

Také se domnívám, že "výborná funkce nákladu" není důvodem prodlouženého pobytu, ale vyloučit se to samozřejmě nedá.

Nevěřím že by jakákoliv vojenská velmoc přiznala, že její nejmodernější kosmická hračka je rozbitá. I rozbitého kusu šrotu se musí nepřáteleé obávat, pokud neví že je šrotem :-)

avatar
papaHoth Datum: 04.04.2014 Čas: 10:21

Vzhledem k době, po jakou zůstává na misi a i s ohledem na to, že má jít v podstatě o "pendlující" prostředek mě napadá, jestli překonává rekordy dobrovolně....

arr