TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Vojenský raketoplán X-37B zpět na Zemi

Datum přidání 19.10.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 24 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

V pátek dosedl na leteckou základnu amerického letectva (U.S. Air Force) Vandenberg (Vandenberg Air Force Base) experimentální raketoplán X-37B. Raketoplán strávil na nízké oběžné dráze Země rekordních 675 dní. V jako předešlých případech, mise raketoplánu zůstává tajná.

Foto: X-37B / U.S. Air Force

Foto: X-37B / U.S. Air Force

 

Raketoplán X-37B odstartoval do vesmíru 11.12.2012 v rámci mise Orbital Test Vehicle 3 (OTV-3) z armádního kosmodromu Cape Canaveral Air Force Station. Jedná se již o třetí úspěšnou misi malé vesmírné lodě X-37B. První dvě mise (OTV-1, OTV-2) proběhly v roce 2010 a 2011.


„30. Space Wing, Air Force Rapid Capabilities Office, Boeing a další naší partneři vykonali nespočet hodin tvrdé práce na přípravě tohoto přistání a dnes jsme viděl výsledek této práce," řekl v pátek po přistání Keith Balts, velitel „vesmírného" leteckého křídla 30. Space Wing americké armády.


30. Space Wing spadá pod leteckou skupinu Fourteenth Air Force (14 AF) a pod velitelství pro vesmír amerického letectva AFSPC (Air Force Space Command). Křídlo má na starosti všechny vesmírné aktivity na západním pobřeží Spojených států, včetně testů mezikontinentálních raket.


Oficiálně udávaná životnost X-37B je 270 dní na orbitě. V rámci mise OTV-1 strávil X-37B na orbitě 225 dní, ale v rámci OTV-2 dokonce 469 dní. Úředníci amerického letectva pro tak dlouhé mise nepodali bližší vysvětlení.


Výhodou X-37B je především schopnost přivést náklad šetrně zpět na Zemi k prozkoumání. S největší pravděpodobností proto X-37B testoval dlouhodobý vliv kosmického prostoru (např. kosmického záření) na materiály, součástky (elektronika) nebo celé přístroje, například pro budoucí špionážní družice.

 

Video: X-37 přistává po téměř dvou rocích strávených ve vesmíru. / YouTube


Na X-37B mohly být také testovány nejmodernější komunikační a špionážní systémy. Podporuje to pozorování amatérských astronomů, kteří si už při druhé vesmírné misi, že X-37B prolétá nad politicky rizikovými oblastmi: nad Severní Koreou, Irákem, Íránem, Pákistánem a Afghánistánem.


„Program X-37B redukuje rizika, provádí experimenty a rozvíjí koncept operací k opakovanému použití kosmických lodí," je stručně napsáno v tiskové zprávě amerického letectva k misi OTV-3.


X-37B startuje do vesmíru v nákladovém prostoru nosné rakety. Po dosažení nízké oběžné dráhy Země LEO (Low Eatrh Orbit) se otevírají dveře nákladového prostoru se solárními články – ty zajišťují na dlouhé misi dodávky elektrické energie.


Při návratu zpět X-37B přistává zcela automaticky. Po obdržení povelu X-37B zažehne brzdný raketový motor, které sníží oběžnou rychlost raketoplánu. Díky nižší rychlosti začne vyhrávat gravitace Země a raketoplán klesá dolů. X-37B automaticky přistává jako kluzák rychlostí téměř 500 km/h.


Raketoplán má malé rozměry a s vyřazenými raketoplány Space Shuttle se nemůže srovnávat. X-37B měří na délku přibližně (oficiální údaje nejsou k dispozici) 8,8 metrů a na šířku 4,5 metrů. Nákladový prostor má rozměr 2,1 metrů na délku, 1,2 metrů na šířku. Hmotnost letounu je téměř 5 tun.


Američané ale již připravují nástupce X-37C. Stroj bude o 65 až 85 % větší než stávající X-37B.

 

Zdroj: The Spaceflight Now

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
shal Datum: 21.10.2014 Čas: 12:14

Muž, co zírá na kozy: Rozpočet na X-37C neschvaluje kongres, ale musí si to zaplatit letectvo z vlastních zdrojů.

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 21.10.2014 Čas: 10:30

shal: Zatím mám pocit, že se až podivuhodně opakuje historie. Když vznikal Space Shuttle v civilní režii NASA, vojáci hlasitě volali po vlastní vojenské variantě.
Jenomže to si ani USA nemohly dovolit, vždyť na úkor raketoplánu padl například projekt vojenské orbitální laboratoře MOL. Takže nakonec byli vojáci uchlácholeni několika tajnými misemi STS a startovacím komplexem pro Space Shuttle ve Wandebergu, ze kterého ale nikdy žádný neodstartoval....

Dnes, se situace opakuje. Staví se nákladný nosič SLS, kterému samotní američané přezdívají hladová zeď nalévají se peníze do SpaceX a Boeingu na jejich vesmírná taxi, navíc je tu ještě Orion.
Nedovedu si představit, že Boeing předstoupí před vládu, s tím, že chce zafinancovat další projekt dopravy lidí na oběžnou dráhu (byť vojenského zaměření) v podobě X-37C a vláda mu, v období snahy zredukovat astronomický statní schodek rozpočtu, ty peníze dá....

avatar
Vrata Datum: 21.10.2014 Čas: 08:21

RIMr71: dik za info. Dnes to zkusim prostudovat.

avatar
Ledna Datum: 21.10.2014 Čas: 07:14

Ať už pan NUDA je falešný, nebo není tak má pravdu ve výčtu současných US projektů.
Ohledně G.F.Ford, novej dražší Nimitz...třebas to má ale nějaký speciální vychytávky, které my nevidíme a nevíme o nich. Prej má levnější provoz. Zumwalt, je to samé, LCS taky...
Naštěstí mají dost (jde o to jestli těch peněz mají furt dost) aby mohli mít takovéto divné boční projekty. Podívejte se ale třebas na US mezikontinentální balistické rakety Minuteman 3, ty jsou ze 70. let. Rusko má Topol-M a Yars, je pravdou že třebas mají parametry jako Minutemann 3, akorát o 30 let později. Nevím, nevyznám se v tom, ale v tomhle USA moc invenci nemají. Co se týče X-37, nikdo nemá ani páru k čemu to je, třebas vozí jen vzduch...
Ať pan NUDA je, nebo není fake, přehled má, a neryl bych do něj.

avatar
shal Datum: 20.10.2014 Čas: 21:38

Muž, co zírá na kozy: CST100 financuje NASA a x377 americké letectvo. Každáý z nich je určená k jinému účelu. Kde vidíte ten problém?

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 20.10.2014 Čas: 16:25

Bohužel, přes všechny (utajené) úspěchy X-37B to s variantou C vypadá všelijak. Především pro něj neexistuje nosná raketa, protože americké Atlasy s ruskými motory, byť velmi spolehlivé, nemají valné vyhlídky na úspěšné pokračování.
Navíc Boeing dost nešťastně tříští síly mezi X-37 a CST-100. A jelikož druhý jmenovaný dostal od NASA zelenou, tedy finanční krytí projektu, bude těžké obhájit další nákladný projekt, se stejným účelem, i když je podle mého názoru progresivnější.

avatar
RiMr71 Datum: 20.10.2014 Čas: 15:17

Překopírováno z článku na mek.kosmo.cz

Myslím, že jsou i zajímavé ty pasáže o tom, kdo co kdy sliboval...
Prostě divadýlko se nemění, jen diváci se obměňují...

"MHD efekty při obtékání těles ionizovaným plynem
V poslední době se objevují informace o magnetohydrodynamických (MHD) jevech při obtékání těles ionizovaným plynem - plazmatem. Při podzvukovém obtékání tělesa (koule) ionizovaným plynem bylo zjištěno snížení čelního odporu tělesa. Ukazuje se (viz Air et Cosmos č. 1812 (5. 10. 2001)), že těleso je obklopené nejprve mezní vrstvou, zodpovědnou za čelní odpor v proudění, dále vrstvou kationů, která má tak kladný objemový náboj a nakonec vrstvou elektronů a anionů se záporným nábojem (tato situace nastává při selektivním dopování vzduchu ionty tak, aby taková vrstevnatá struktura kolem obtékaného tělesa vznikala). V podzvukovém režimu je teplota a efektivní tlak vzduchu zhruba všude konstantní. V proudění vzduchem s kladnými ionty s k tlaku vzduchu připočítává i dodatečný elektrostatický tlak. Aby efektivní tlak vzduchu zůstal zachován, klesá hustota vzduchu v mezní vrstvě, což snižuje čelní odpor a zvyšuje Reynoldsovo číslo. Tento efekt by bylo možné využít i v klasické podzvukové letecké dopravě - snížení čelního odporu o 1% dovoluje zvýšení nákladu o 10% (nebo lze letět dále a rychleji).
Při nadzvukovém proudění teplota ani efektivní tlak nejsou konstantní a těleso je obklopeno rázovou vlnou. V případě ionizovaného plynu je rázová vlna dále od tělesa, než při proudění v neionizovaném plynu. Je to tím, že ionizované plazma je v nerovnováze a před tělesem je jeho lokální teplota až 6krát vyšší, než by se očekávalo z klasické hydrodynamiky. V horké nerovnovážné oblasti plazmatu, kde je energie elektronů značně vysoká, se rázová vlna pohybuje rychleji než v neionizovaném plynu a proto je dále od tělesa. (Rychlost zvuku v plasmatu je úměrná odmocnině z elektronové teploty, měřící jejich energii). Těleso, obklopené plazmatem má jakoby nový zdánlivý (virtuální) tvar, lépe přizpůsobený poměrům proudění. Nadto za rázovou vlnou je opět v důsledku elektrostatických sil snížená hustota vzduchu a tak čelní odpor tělesa klesá. Podle článku J. Mullinse: Plasma Magic (New Scientist, 28. 10. 2000) (viz též volný překlad článku pod názvem "Vyvolá plazma revoluci v letecké dopravě" v Hospodářských novinách z 9. 1. 2001) by použití ionizovaného plynu v aerodynamice by tedy přineslo jednak (a) již zmíněné snížení čelního odporu jak při podzvukovém tak nadzvukovém letu a dále (b) pohlcování elektromagnetických vln či deformace radarové signatury na tělesech, obklopených plazmatem - těchto efektů lze využívat k elektromagnetickému maskování letadel a družic (Air et Cosmos č. 1770) a tudíž i k technologii tzv. "kradmých" letounů. USAF od roku 1997 financuje výzkumný program APR (Air Plasma Ramparts). Jeho cílem je nalezení fyzikálních mechanizmů, které by dovolovaly vytvářet a udržovat v normálním volném vzduchu s průměrnou teplotou mezi 300 - 2000 K značný objem plazmatu s hustotou elektronů 1013/cm3 po dobu nad 10 ms. Další praktickou podmínkou je přirozeně nutnost vynaložit k vytvoření tohoto oblaku plazmatu co nejmenší energii. Toto tzv chladné plazma má velkou vodivost a tak je dopadající elektromagnetická vlna buď částečně nebo úplně pohlcená (část nebo veškerá energie dopadajícího elektromagnetického záření je totiž předána volným elektronům, které si tak zvýší kinetickou energii (tj. střední teplotu)). V každém případě část odražené elektromagnetické vlny je natolik zkreslená, že neobsahuje charakteristiky objektu, schovaného za takovým štítem.
Hlavním technickým problémem je přirozeně vytvoření takového oblaku chladného plazmatu. Klasický elektrický výboj by k vytvoření plazmatu se zmíněnou elektronovou hustotou vyžadoval příkon 25 kW/cm3. Nadto při klasickém výboji není plasma rovnoměrně rozložené v objemu, ale má tendenci vytvářet vláknitou strukturu. Na Standfordské universitě šli jinou cestou a klasický výboj nahradili kombinací elektronového děla, které vstřikuje do objemu vzduchu mrak elektronů a pak se s frekvencí 100 kHz aplikuje nanosekundový napěťový puls, který prodlužuje životnost volných elektronů v plazmatu (Air et Cosmos č. 1805 (20. 7. 2001). Touto technikou se v laboratoři podařilo vytvořit plazma s elektronovou hustotou vyšší než 1012/cm3, přičemž spotřeba energie nepřesáhla 12W/cm3. Jinou možností prodloužit životnost elektronů ve vzduchu je excitace molekul vzduchu infračerveným zářením CO2 kontinuálního laseru.
Volné elektrony, které se vstřikují do vzduchu, jsou vytvářeny ve vakuové komoře elektronového děla. Aby se dostaly do volného vzduchu, musí projít beryliovým krytem elektronového děla, přičemž ztratí asi 20 - 50% své energie a nadto září v rentgenovém spektru. Beryliové krycí destičky je tedy třeba chladit a také je třeba chránit se před rentgenovým zářením. Je tedy vidět, že současné elektronové generátory bude ještě třeba zdokonalit.
V případě družic by mohlo jít např. o virtuální ochranný štít tvořený takovým plazmatem v jejich okolí, schopný zabránit dopadu záření v mikrovlnné oblasti na družici buď pohlcením tohoto záření nebo jeho odrazem.

V literatuře se často zmiňuje i ruský projekt hypersonického letounu Ajax, o kterém se začalo hovořit již koncem 80. let a který má právě využívat magnetohydrodynamických efektů ionizovaného plazmatu v okolí letounu. Zde se zmíníme o koncepci letounu Ajax, jak je popisována v časopise Air et Cosmos č. 1777 (5.1. 2001), č.1815 (26. 10. 2001). Ionizované plazma v okolí letounu má vznikat díky vysokému napětí, indukovanému v jeho čelní části. I při rychlosti 14 M je teplota vzduchu díky odporu totiž jen asi 4000°C, což ale na ionizaci nestačí. Elektrickou indukcí se v čelní části letounu vytvoří kanál ionizovaného plynu, který pak lze dále elektromagneticky ovlivňovat (ovládání mezní vrstvy). Je tedy možné letoun ovládat elektromagneticky a nahradit tak klasické aerodynamické řídící prvky. Ionizované plazma proniká i do motoru, část kinetické energie nabitých částic (elektrický proud) se v magnetohydrodynamickém generátoru mění na elektrickou energii, potřebnou k napájení ionizačních prvků. Nadto při výstupu ze spalovací komory lze plyny prohnat dalším magnetohydrodynamickým generátorem, který ionizovaný výtokový plyn může dále urychlit. Jako palivo se spíše použije obvyklý kerosin. Ten se míchá s H2O2 a prochází silně zahřívanými partiemi letounu. Ty jsou tak ochlazovány a současně dochází k tzv. "krakování" paliva, které se mění na CO a H2.
Maketa letounu Ajax byla sice vystavena na aerosalónu v Le Bourget v roce 1999, ale k realizaci projektu tohoto typu bude ovšem nutný značný pokrok v technologiích. Ruští inženýři slibovali už v roce 1999, že během několika let budou mít k dispozici plazmové generátory druhé generace o hmotnosti kolem 100 kg. Pro chlazení silně zahřívaných partií letounu jako je nosová část a náběžné hrany se uvažuje o použití porézních materiálů, kterými by protékalo chladící médium - kerosin. Tyto materiály by ovšem měly mít i značnou pevnost, aby vydržely mechanická napětí v důsledku silných magnetických polí, potřebných pro modifikaci mezní vrstvy. K vytvoření silných magnetických polí je zase třeba pokroku ve výzkumu a vývoji nových vysokoteplotních supravodičů.
V USA se od roku 1996 zabývá firma Accurate Automation Corp. (AAC) aktivní modifikací fyzikálních vlastností vzduchu (složení, teplota, tlak, hustota) pomocí chladného plazmatu. Právě tato firma používá selektivní dopování vzduchu kolem obtékajícího tělesa kladnými i zápornými ionty. Při této technice již není zapotřebí dalšího elektrického či magnetického pole k modifikaci parametrů proudění vzduchu kolem tělesa. K separaci iontů zkouší firma různé techniky, například umístění do proudu iontů vysunutou kladnou elektrodu (vodivý drát), zatímco katoda (vodivá destička) je na náběžné hraně obtékaného tělesa. Vysoké napětí mezi těmito elektrodami vede rozvrstvení iontů. Další metodou je selektivní zahřívání iontů a elektronů mikrovlnami. Volné elektrony absorbují většinu energie mikrovln a jejich rychlost roste. Ionty jsou těžší a jejich rychlost roste pomaleji. Tím též dochází k rozvrstvení iontů a elektronů.
V experimentech s hypersonickými tělesy se k jejich pohonu používá jako paliva vodíku. Důvodem je rychlost reakce vodíku s kyslíkem při spalování vodíku v nadzvukovém proudění vzduchu náporovým motorem. Použití klasických paliv na bázi uhlovodíků by bylo z konstrukčního hlediska motoru snazší, ale jejich použití zatím bránilo to, že charakteristická doba zážehu a hoření uhlovodíkového paliva se počítá na desítky milisekund, což je příliš dlouho. Než stačí palivo shořet, je již mimo motor, což podstatně snižuje jeho účinnost. Ukazuje se však, že řešení tohoto problému existuje. Rychlost hoření uhlovodíků se zvyšuje, nachází-li se ve směsi se vzduchem aktivní radikály typu O, H, OH, NO a excitované molekuly, které vlastně působí jako katalyzátory hoření. Přidáním takových radikálů do směsi vzduchu s palivem typu C3H8 (propan) lze dosáhnout snížení charakteristické doby zážehu až na 30 - 50 mikrosekund a doby hoření na 100 - 150 mikrosekund. Zmíněné radikály lze vytvořit ionizací vzduchu například obloukovým výbojem případně jiným typem generátoru, vstřikujícího do vzduchu proudícím motorem oblaka elektronů (Air et Cosmos (2002) č. 1829, s. 16). Jde tedy o další využití plazmatu v oblasti hypersonických letů.
Zmíněné technologie jsou zajímavé nejen v oblasti kosmonautiky, ale v bližším horizontu zejména ve vojenském letectví či ve vojenství všeobecně. Některé informace (Air et Cosmos (2005) č. 1980, s. 27) naznačují využití plazmatu pro manévrování těles (projektilů, hlavic), na kterých nelze umístit aerodynamické manévrovací plochy. V tom případě lze použít miniaturizovaných generátorů vysokého napětí a ovládacích povrchových elektrod k řízené generaci plazmatu. Při nadzvukovém letu projektilu např. s kuželovým vrcholem se u vrcholu kužele vytváří rázová vlna, která je též kuželová. Pokud se v blízkosti vrcholu vytvoří výbojem plazma, dojde zde určitá nesymetrie v aerodynamice proudění, která lokálně poruší povrchovou mezní vrstvu. Jak naznačují počítačové simulace, taková lokální porucha již vede k vychýlení tělesa z původní trajektorie."

avatar
Vrata Datum: 20.10.2014 Čas: 13:52

Panove, vite nekdo, co je to ta plazma, ktera ma obtekat "neviditelne" letadlo? Je to klasicka plasma, tedy vice ci mene ionizovany celkove elekticky neutralni plyn nebo je tim mineno neco jineho? Mne to pripada jako jako celkem nesmyslne scifi, takze jsem liny to nekde hledat. Dik ze pripadnou odpoved.

avatar
Deortc Datum: 20.10.2014 Čas: 13:18

to "RiMr71 Datum: 20.10.2014 Čas: 12:21"
K té češtině pana/paní Nuda. Připadalo mi to hodně off-topic, takže jsem to nechal být, ale když už se o tom tady začalo diskutovat..... také moc nevěřím, že hlavní mateřský jazyk diskutéra Nuda je angličtina....
Shodou okolností rodina mojí mámy (děda, babička a teta) v roce 1968 vyemigrovala - přes uprchlický tábor v Rakousku se nakonec všichni dostali do USA, kde teď mám bratrance a sestřenici. Oba po stránce ústní češtinu ovládají naprosto dokonale, bez jakéhokoliv cizího přízvuku, ale protože češtinu znají pouze z domova, nikdy nechodili do české školy, tak jejich psaný projev je z pohledu Čecha velmi zvláštní a často vymýšlejí takové kreace, které by Čecha ani ve snu nenapadlo napsat. U diskutéra Nudy nic takového nevidím. Všimnul jsem si u něj pouze chyb typu "hold" versus "holt", apod.... což jsou, mám takové tušení, chyby celkem typické pro Čechy, kteří dobře neovládají svou mateřštinu.
Nechci nikomu křivdit, pouze jsem do diskuze hodil svůj osobní názor na dané téma. :p

avatar
RiMr71 Datum: 20.10.2014 Čas: 13:12

Pane "NUDA" - jak jsem psal, třeba se mýlím, hlavně to není podstatné.

Ještě k tomu X-37B - na mě to působí hlavně tak, že při všem tom rušení programů i v pokročilých fázích, při zdůvodňování každého utraceného "prašivého" milionu dolarů, toto si existuje tak nějak bokem, mimo ten halas...
To musí být sakra důležitý projekt, jehož je X-37B součástí!

TO je námět k šuškandě! :)

avatar
Jecchus Datum: 20.10.2014 Čas: 13:08

Možná jsem blbej (a NUDU rozebírání jeho češtiny asi už bude nudit :o) ), ale nějak nejsem schopen vidět to jeho problematické vyjadřování, ze kterého je patrné, že by byl cizinec, nebo dokonce ruský cizinec. Vždyť píše líp, než kdejaký zdejší přispivatel, co se narodil s jitrnicí v jedné ruce, Švejkem v druhé a rádiovkou na hlavě... :D :D :D

Jestli to co NUDA píše je lež nebo ne, tak to nejsem schopen posoudit, ale pokud to někdo dovozuje jen z jazykové formy jeho příspěvků, tak to má podobný reálný základ jako věštění z kávové sedliny...

avatar
Nuda Datum: 20.10.2014 Čas: 12:48

Svou Češtinu zde vysvětluji po 4té, ale vy si to nevyhledáte, tak vám to řeknu: matka byla češka a mluvila na mně česky, nyní žiji 12 rokem i když půlku roku strávím v USA v ČR, umím zcela plyně a nikdo nepozná že jsem se zde nenarodil (dává mi problémy skládat správně věty a někdy nedávají smysl), ale nechodil jsem v ČR do školy takže neznám gramatiku, ale snažím se to zlepšit, proto píši na tuto stránku, protože když něco napíši špatně, tak se to červeně podtrhne.
Toto je poslední odpověď, ten kdo mi nevěří ať to nečte a nereaguje.

avatar
RiMr71 Datum: 20.10.2014 Čas: 12:21

Ale tak to je přece vidět, komu co reálně lítí, jezdí, pluje, stříli - s dostupnými a veřejně presentovanými výstupy - snímky a videa reálných prototypů, případně přímo už vyrobenými sériemi (F-117, B-2, F-22, JSF, EM děla, Laser "zbraně", programovatelná munice i pro granátomety, dávno ukončené raketoplány, pomalu ale jistě se rozbíhající privátní létání do kosmu, drony a roboty ve všech velikostech, způsobech využití a nasazení, stratosférické vzducholodě, letadlové lodě, konvertoplány V-22, torpédoborce třídy Zumwalt, trimaran Independence aco já vím co ještě...?), komu se vrací po dvou letech automaticky raketoplány z misí a kdo jen tajemně žvaní o tříhlavňových tancích, plazmou potažených Su-27 s novou kastlí a prostě spoustě super dokonalých, lepších a nejlepších, ale hlavně nikdy neviděných zbraních a technologiích. Vždyť je ten nepoměr mezi reálným a smyšleným zřejmý a to nikd ynekončící otáčení se na dětinských spekulacích z internetového podhoubí je trapné. Ještě tu chybí HAARP a chemtrails...

TO že západní svět (EU vinou toho,,, že je to prostě EU a USA vinou HUsejna) je v současné době bez dostavníku na orbitu je tristní, ale taky se to časem srovná.

Pane "NUDA" - přiznám se, že moc důvěry ve mě nevzbuzujete. J8 osobně vám nevěřím ani čárku. Navíc - velmi často a skoro denně komunikuji s lidmi, co neumí česky, z různých zemí. Vaše čeština není ani náhodou britská (nebo německá, ani francouzská), ale zcela jednoznačně ruská.
Ale třeba se mýlím. To je lidské :)

avatar
Nuda Datum: 20.10.2014 Čas: 12:09

Zcela souhlasím s KOLTem, zpětně k tomu PAAMS, nikdy jsem nepochopil, proč evropa nutila aby jsme to dělali s hloupýma žábožroutama, kdybysme to dělali sami měli bysme to rychleji a byl by lepší než Aegis, ale evropa řekla ne, musí být stejně britů, francouzů, italů aby byla národní rovnost, čekám kdy zavedou genderovou vyváženost (i když žádnou ženu-dobrou konstruktéku neznám).

K zvědavci a jiným: v česku čtu zvědavce a křesťanské zprávy, a hrozně se bavim těma nesmyslama, i když proti těm nesmyslům co jsou v US-nedávno jsem se dozvěděl že ebola neexistuje ;) a rozhodně takovým věcem nevěřím

Jen tak k vaší naivitě podpořené Hollywoodem, když je skype kódovaný, je velmi těžké ho odposlouchávat, druhá věc je že když se bavim se svými kolegy 90% padne na to jak se daří dětem, a jen minimum na nějaké informace těžko přístupné veřejnosti a o informacích citlivých a tajných víme všichni tak málo že by to nestálo za námahu, nejsem žádný významný konsreuktér.

avatar
KOLT Datum: 20.10.2014 Čas: 10:11

Nehodlám se zapojovat do diskuse ohledně tajných technologií, skypu a plazmatu ;-) Jen přidám něco ohledně výzkumu – evropský výzkum je skutečně nesmírně finančně nákladný, vinou papírování, nesmyslných částek vydávaných na "spolupráci" v rámci EU, omezení na co se dají využít udělené prostředky (rozdělení na mzdy, provozní a investiční náklady je ZLO intergalaktického rozsahu; kdo zažil, ví, o čem píši). Nemám nejmenší tušení, jak je tomu v Rusku (s ohledem na tamní míru korupce a klientelismu si ale nedělám moc iluze, že to ve státní sféře bude fungovat nějak efektivně). Nicméně na efekt jednoho dolaru, který vynaloží na výzkum v USA, by v EU muselo jít možná víc jak dva dolary. Obecně to tam funguje tak, že dostanete z grantu peníze (rozdělené zpravidla do několika let), použijete je více méně na co chcete, a po skončení projektu musíte především prokázat, že jste splnili, co jste slíbili. Naproti tomu v EU musíte především prokázat, že jste utratili přesně na haléř/cent tolik za toto a tolik za ono ap. K tomu připočtěte mnohem menší zálibu v impact factoru a podobných hodnoceních, která je za oceánem, a je jasné, proč jsou USA na špičce (nejen) primárního výzkumu.

arr