Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Pozemní technika

VOP CZ na výstavě IDEB v Bratislavě

Datum přidání 10.05.2018    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 79 komentářů    autor autor: Komerční článek

Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky IDEB v Bratislavě je významnou přehlídkou obranných a bezpečnostních technologií ve střední Evropě se silnou mezinárodní účastí vystavovatelů a odborných návštěvníků.

Foto: NIMR RIV; větší foto / VOP CZ

 

VOP CZ, s.p. navazuje na účast v několika předchozích ročnících výstavy IDEB a připraví pro návštěvníky ve své expozici č.105 v hale D zajímavé exponáty. K těm nejzajímavějším bude patřit určitě vozidlo rychlého nasazení NIMR RIV, které zaujalo odborníky Armády SR při jeho prvním představení na Slovensku ve vojenském prostoru Záhorie na konci roku 2017.


NIMR RIV je lehký speciál koncepce 4×4, umožňující rychlou reakci na vzniklé bezpečnostní situace, a to i na vzdálených místech, díky vlastnímu rychlému pozemnímu přesunu nebo ve vrtulníku CH-47 (uvnitř i v podvěsu). NIMR RIV je typologicky určen zejména pro mise s důrazem na rychlost a mobilitu. Toto vozidlo je schopno díky své rychlosti a průchodnosti překonávat jak složitý terén, nebo využívat běžné komunikace.

 

Čtyřčlenná nebo šestičlenná osádka RIVu může disponovat velkou palebnou silou, například kulometem ráže 12,7 mm. Vozidlo NIMR RIV je standardně vybaveno antiminovou ochranou a modulárně aplikovatelnými pancéřovými panely pro balistickou ochranu. Celková hmotnost vozidla je 5 tun. Vozidlo je poháněno motorem MASERATI s může jet rychlostí až 160 km/hod.


Vozidlo NIMR RIV je jedním z celé řady vozidel společnosti NIMR Automotive ze SAE, které VOP CZ nabízí pro českou a slovenskou armádu a zemím ve střední Evropě.


Neméně zajímavé exponáty ve stánku VOP CZ budou z oblasti ochrany osob a kritické infrastruktury. Je to především bezosádkový robotický systém UGV TAROS V2, který lze využit v armádě i bezpečnostních složkách. TAROS je bezosádkový pozemní dálkově řízený prostředek kategorie UGV (Unmanned Ground Vehicles) schopný pohybu v náročném terénu, který je možno osadit širokou škálou senzorických a zbraňových komponent, robotickou rukou, komunikačními podsystémy, logistickou nástavbou atd.

 

Součástí systému je operátorský/ovládací terminál pro přímé dálkové řízení vozidla. Komunikace a přenos řídících signálů je řešen pomocí bezdrátových modulů. Určení prostředku je možné zejména v přímé podpoře bojové činnosti mechanizovaných, průzkumných a speciálních jednotek.

 

Foto: UGV TAROS 2 na cvičení FOURLOG 2017; větší foto / army.cz

 

TAROS je schopen vést průzkumnou, případně bojovou činnost (podle typu nástavby) a také zaměřovat nepřátelské jednotky a palebná postavení. Prostředek je určen pro nasazení a manévrovou činnost v rizikových prostorech, například pokrytých palbou nepřítele, nebo s pravděpodobným výskytem, případně aktivaci nebo deaktivaci nepřátelského IED, kde realizuje rizikové aktivity, včetně bojové činnosti a váže na sebe pozornost nepřátelských vojsk.

 

Tím šetří životy vlastních vojsk, poskytuje okamžitou informační převahu nad nepřítelem a okamžitou bojovou podporu v operacích. Tento prostředek ve střednědobém horizontu není určen jako absolutní náhrada vojáka v plném spektru jeho operačního nasazení, ale spíše jako nástroj, nebo podpora řešení vybraných průzkumných nebo taktických aktivit.


Z oblasti ochrany kritické infrastruktury představí VOP CZ i unikátní systém pro kontrolu podvozků motorových vozidel KERBEROS 3D VISION. Tento systém je určen pro kontrolu podvozků osobních a nákladních motorových vozidel při vjezdu do objektu.

 

Foto: Schéma fungování podvozkového 3D skeneru KERBEROS 3D VISION. / VOP CZ


Systém zajišťuje poloautomatické sejmutí intenzitního a hloubkového 3D obrazu v oblasti viditelného světla a blízkého IR spektra projíždějícího vozidla. Výsledkem je potom prostorový 3D model kontrolovaného podvozku, který je automaticky porovnán s předchozími průjezdy daného vozidla.

 

Zároveň s pořízeným 3D snímkem podvozku má operátor k dispozici také klasický snímek podvozku ve vysokém rozlišení, na němž probíhá kontrola případných zjištěných nežádoucích objektů či vizuální kontrola podvozku jako celku při prvním vjezdu vozidla do objektu.

 

Zařízení Kerberos 3D Vision je schopno velmi účinně detekovat a identifikovat potenciální hrozbu a umožňuje efektivně reagovat na vzniklou situaci bez nutnosti přímého pohybu v blízkosti kontrolovaného vozidla v průběhu jeho kontroly. Zajímavá je také vysoká propustnost systému, která činí až 10 vozidel za minutu.


V případě potřeby provádět vizuální inspekce podvozků v terénu, VOP CZ nabízí i mobilní verzi systému KERBEROS, označovanou jako KERBEROS MOBILE. Toto zařízení umožňuje velmi rychlou vizuální kontrolu podvozku vozidla s automatickou archivací pořízeného záznamu a možností porovnání s dříve pořízeným snímkem podvozku. Zajímavá je také kompaktnost systému a doba nasazení, jež činí pouze několik minut.

 

Foto: Skenování podvozku systémem 3D KERBEROS VISION; větší foto / VOP CZ


Produkty kontroly podvozků doplňuje zařízení s označením SKP neboli systém kontroly podvozku, které plně nahrazuje ještě stále běžně používaná inspekční zrcadla ke kontrole podvozků vozidel. Digitální snímání obrazu podvozku je realizováno analogovou kamerou a v online režimu je obraz promítán na displeji operátora. Kamera je doplněna o přísvit LED diodami umožňujícími osvětlit tmavá místa snímaného prostoru a práci za zhoršených světelných podmínek. V případě požadavku ze strany zákazníka je možno jednotlivé videozáznamy archivovat pro pozdější použití.


Kompaktní systém pro ochranu významných osob za jízdy a na místě tvoří produkty skupiny ORTHOS. V expozici uvidíte jeden nich a to mobilní systém pro detekci podezřelých vozidel ORTHOS PROTECTOR, jehož klíčovou vlastností je technologie automatického sledování registračních značek vozidel pohybujících se před a za střeženým vozidlem. Systém na základě zadaných hodnot sám vyhodnocuje dění před a za vozidlem a upozorňuje na podezřelá vozidla.

Foto: Zbraňová stanice MGC 01; větší foto / VOP CZ


Dalším vystavovaným produktem bude dálkově ovládaná zbraňová stanici MGC 01 určená především pro kulomet NSV 12,7 mm. Systém MGC 01 je navržen a vyvinut speciálně pro tanky T-55, T-72 a jejich modernizované verze, popř. jej lze umístit na obrněné transportéry či další vozidla.


Vystavované exponáty představují jen část rozsáhlého portfolia produkce VOP CZ, o němž můžete informace získat na webových stránkách VOP CZ.

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Nesher Datum: 17.05.2018 Čas: 10:13

Tomas.kotnour
Vypadá to, že Zetor uložil Wolfdoga, stejně jako OT 8x8 k ledu
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=297&t=7148&p=268646&hilit=wolfdog#p268646

avatar
saracen1 Datum: 17.05.2018 Čas: 08:51

a na doplnenie tá bugina ajban od VOP je super vozítko

avatar
saracen1 Datum: 17.05.2018 Čas: 08:47

Bol som sa na ten zázrak od zetoru pozrieť. Nepýtal som sa na typ motoru ale v prospekte je uvedený výkon 326 H.p. Znova som si vyzkúšal sadnúť do peruna, ale chlapi poviem Vám že ak je toto etalon vozidiel pre špeciálov, no neviem sú to obrovské krabice. Mne osobne sa najviac dizajnom a aj vnútorným priestorom páčila Sherpa light APC.

Rase:
Bavil som sa s chlapíkom pri pume aj o českom tendri, konkrétne o miestach naviac. Oni dokážu s minimálnymi zásahmi vytvoriť až dve miesta, teda na miesto nejakej bedne na výstroj posádky jedno miesto a na druhej strane po odstránení vakov vedľa každej sedačky na zbrane miesto druhé. Tiež spomínal nejakú americkú štúdiu o koncepcii mech. čaty, z ktorej vychádza ako ideálna konfigurácia a podľa toho bola aj puma projektovaná, teda posádka 3 + 6 roj a v čate 4 vozidlá.

avatar
kisam Datum: 17.05.2018 Čas: 08:39

Tiež sa prikláňam k tomu, že u Gerlacha ide o prerobenú tureckú konštrukciu. Prečo? Jednak výrazná podobnosť s vozidlom od Otokaru. Druhá vec je, že vývoj takého vozidla od základu by stál ťažké milióny a trval roky. Kto by tie milióny platil? Prečo by sa také niečo robilo v utajení? Ešte predvčerom nikto ani len netušil bližšie informácie o tom vozidle.
To samozrejme nie je zlá vec, turci majú veľa skúseností s vývojom obrnených vozidiel. Len nech sa pri prípadnom výbere Zetoru nikto neoháňa tým, že to kúpime preto lebo ide o produkt slovenského vývoja.

Inak sa mi Zetor páči, len som osobne dúfal že takto "modifikujú" Iveco LMV 2, alebo mokrý sen austrálsky Hawkei :)

avatar
tomas.kotnour Datum: 17.05.2018 Čas: 00:53

Vzhledem k FOXovi bych spíše tipoval jiného Němce, MB OM 926 LA

A jestli si dobře pamatuji, tak nápravy k 8x8 (která jen tak mimochodem zmizela z webovek) měl dělat Timoney

avatar
cejkis Datum: 17.05.2018 Čas: 00:06

Zetor Gerlach motor...můj tip MTU 6R 106 TD21

A jsem opravdu zvědav, zda jsem se trefil :-)

avatar
Josef Datum: 16.05.2018 Čas: 22:27

To Kolt:

S tím se dá souhlasit, nicméně zmiňujete etalony, které si malá armáda dovolit nemůže. I tak tam máte jedinou osmitunku.

V podstatě žádný renomovaný výrobce přesné hodnoty balistické ochrany neuvádí. Ty se stanou dostupné až v okamžiku, kdy mně producent uzná za seriózního zákazníka. To je rovněž důvodem, proč se k nám ti dobří zahraniční moc nehrnou, když máme zákonem danou povinnost zveřejňovat uzavřené smlouvy na internetu.

U té hmotnosti jde rovněž o úroveň balistické a protiminové ochrany. Zpravidla se dá říct, že co úroveň nahoru, to plus minimálně půl tuny. V závislosti na velikosti auta. U vozidla, kde se předpokládá boj ve městě, nemá význam chodit níž, než na level 3.

Dalším důležitým faktorem je payload, který se odvíjí od způsobu operačního použití. Pokud chcete na vozidle působit v cca 4 lidech soběstačné aspoň 2-3 dny (včetně nouzového režimu), je 1,5t minimum. A to se bavím jen o hmotnostním payloadu, který většinou nekoresponduje s payloadem objemových. Proto čistě útočné vozidlo s operačním úkolem v řádu hodin může být menší a tudíž lehčí. Naopak s rostoucí délkou operačního úkolu roste i požadovaná hmotnost.

Tím chci jen říct, že bez znalosti konkrétního určení lze jen velmi těžko porovnávat jednotlivá vozidla.

Žádný flame, to jen trocha co jsem posbíral za pár let příležitostných debat s producenty.

avatar
Josef Datum: 16.05.2018 Čas: 22:27

To Kolt:

S tím se dá souhlasit, nicméně zmiňujete etalony, které si malá armáda dovolit nemůže. I tak tam máte jedinou osmitunku.

V podstatě žádný renomovaný výrobce přesné hodnoty balistické ochrany neuvádí. Ty se stanou dostupné až v okamžiku, kdy mně producent uzná za seriózního zákazníka. To je rovněž důvodem, proč se k nám ti dobří zahraniční moc nehrnou, když máme zákonem danou povinnost zveřejňovat uzavřené smlouvy na internetu.

U té hmotnosti jde rovněž o úroveň balistické a protiminové ochrany. Zpravidla se dá říct, že co úroveň nahoru, to plus minimálně půl tuny. V závislosti na velikosti auta. U vozidla, kde se předpokládá boj ve městě, nemá význam chodit níž, než na level 3.

Dalším důležitým faktorem je payload, který se odvíjí od způsobu operačního použití. Pokud chcete na vozidle působit v cca 4 lidech soběstačné aspoň 2-3 dny (včetně nouzového režimu), je 1,5t minimum. A to se bavím jen o hmotnostním payloadu, který většinou nekoresponduje s payloadem objemových. Proto čistě útočné vozidlo s operačním úkolem v řádu hodin může být menší a tudíž lehčí. Naopak s rostoucí délkou operačního úkolu roste i požadovaná hmotnost.

Tím chci jen říct, že bez znalosti konkrétního určení lze jen velmi těžko porovnávat jednotlivá vozidla.

Žádný flame, to jen trocha co jsem posbíral za pár let příležitostných debat s producenty.

avatar
PavolR Datum: 16.05.2018 Čas: 21:54

Rase - 21:26
Také isté zošikmenie má už aj Otokar Ural 4x4.

avatar
Flader Datum: 16.05.2018 Čas: 21:48

Rase, práve, že podobne sa dá vyargumentovať Aligator, a v podstate pri troche snahy aj Patriot (tým, že by sa vyrábal v závode Tatry na Slovensku).

avatar
Rase Datum: 16.05.2018 Čas: 21:45

Flader:
myslím že pojedou na to, že se vozidlo "vyvinulo" na Slovensku. Byl vůbec už vyhlášený tendr, nebo je to zatím jen průzkum trhu jako s novým BVP u nás ? Osobně si myslím, že by mohl mít podobné šance jako třeba Patriot.

ps. osobně bych dost sledoval spíš velikost vnitřního prostoru a počet lidí co se do vozidel vejde, než jen samotnou hmotnost. Ideálně balistická ochrana 3/2 (což většinou mají všichni).

avatar
KOLT Datum: 16.05.2018 Čas: 21:40

OT: Teď jsem kouknul na fotky slečen, co byly na stánku Zetoru... normálně pionýrky z 80. let, málem jsem si poplival klávesnici :-D

avatar
Flader Datum: 16.05.2018 Čas: 21:33

Rase, len práve neviem, či s ním neprišli neskoro. Keby ho vytiahli pred polrokom tak by mohlo zaujímavé ho vidieť na Záhorí spolu s Aligátorom alebo Patriotom/Husarom.

avatar
KOLT Datum: 16.05.2018 Čas: 21:27

Josef, tak to znáte fakt málo ;-)

Oshkosh L-ATV (J-LTV): prázdné 6400 kg, maximální zatížení 8000 kg, ochrana 3/2 (pravděpodobně, protože přesné hodnoty jsou tajené, což poněkud překvapuje, když se jedná o vývozní artikl), s B-kitem (360 kg, ale nikde jsem nenašel, jestli už není započten v těch 6400 kg) je odolné i proti RPG

GDELS Mowag Eagle V: prázdné 7000 kg, max 10000 kg, ochrana 2/2 (mělo by jít zvýšit na 3/2, nosnost na to v pohodě je)

Oshkosh M-ATV: 12500/14000 kg, ochrana by měla být 2/2, ale za to neruším.

Tatra Husar/Patriot: 11900/13500 kg, 3/2

NIMR AJBAN: 9500/10750, 3/2

Takže jde to i s nižší hmotností, fakt jo ;-) Přičemž ceny těch aut nejsou nějak zásadně odlišné, konkrétně ta špička (J-LTV) stojí zhruba stejně jako Zetor Gerlach.

avatar
Rase Datum: 16.05.2018 Čas: 21:26

Já v tom podobnost se zmíněnými pancéřáky moc nevidím. Mimo jiné má jinak tvarované plechy dveří (ono sešikmení je netradiční) a podobně, tedy už je to stejně nové vozidlo. Hodně se mi líbí, že najednou vytáhli prototyp - osobně čekám něco podobného s Vlčákem. Vlastně jsem tak nějak čekal, že ho vytáhnou už teď - uznávám ale, že na BVP se vyhlásí tendr až kdo ví kdy. 4x4 ale OSSR chce už teď - proto si asi mákli a radši ukuchtili jeho. Jak a kde se jim to podařilo je mi záhadou

arr