TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Námořní technika

Vozidla ACV a MPC ve světle nového pohledu na obojživelné operace

Datum přidání 24.07.2013    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 3 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká námořní pěchota (US Marine Corps) vyvíjí nové kategorie vozidel pro obojživelné operace. Kromě výsadkového vozidla ACV (Amphibious Combat Vehicle) je to i kolové obrněné vozidlo MPC (Marine Personnel Carrier MPC) určené k transportu námořního výsadku do vnitrozemí. Avšak nová vozidla musí bojovat o své místo na slunci a dokončení obou programů není zcela jisté.

AAV

Foto: Výsadková vozidla AAV jsou ve službě již více než 40 let / Wikipedia

 

Z ACV do MPC: Na pobřeží a dále do vnitrozemí

Obojživelné bojové vozidlo ACV má v americké námořní pěchotě nahradit letitá obojživelná vyloďovací vozidla AAV (Amphibious Assault Vehicle). Program ACV nahradil v roce 2011 ambiciózní, ale technický náročný a drahý projekt vyloďovacího vozidla EFV (Expeditionary Fighting Vehicle).

 

Jak název napovídá, ACV je určen k dopravě mariňáků z velkých vyloďovacích plavidel třídy San Antonio a America plujících na horizontu. Vyvíjená vozidla ACV musí dopravit 17 mariňáků na vzdálenost alespoň 20 kilometrů. Rychlost plavby nesmí být menší než 15 km/h.

 

Dalším požadavkem je bezproblémová plavba ve vlnách o minimální výšce 1 metr. Kromě samotné plavby však stroje ACV musí být schopné držet na pobřeží krok s dalšími obrněnými jednotkami, především tanky M-1 Abrams.

 

US Marine Corps plánuje mezi léty 2020 a 2022 zařadit do výzbroje 573 vozidel ACV. Cena vozidla a programu však ještě není oficiálně známá.

 

Po dobytí pobřeží je však nutné postupovat dále a především, co nejrychleji do vnitrozemí. K tomu již neohrabaná pásová ACV nejsou vhodná. Američtí mariňáci proto rozvijí program kolového transportéru MPC, jenž umožní rychle transportovat mariňáky dále do vnitrozemí.

 

Terrex

Foto: Jedním z adeptů v programu MPC je i singapurský transportér Terrex / Wikipedia

 

MPC je určeno k dopravě dvou členů posádky a devíti mariňáku. Kromě vysoké rychlosti a manévrovatelnosti má MPC také schopnost plavby. MPC sice není určená k dlouhé plavbě po moři, ale jen k plavbě z pláže na pláž, k překonávání jezer nebo vodních toků.

 

Samozřejmostí je u nových vozidel vysoká mobilita na úrovni ostatních obrněných jednotek a tanků M-1 Abrams. Požadovaná je také maximální balistická ochrana proti projektilovým zbraním a náložím IED.

 

Soumrak obojživelných operací?

Obě vozidla však musí tvrdě bojovat o své místo na slunci. Jednak kvůli snižujícímu se vojenskému rozpočtu Spojených států, jednak kvůli kritikům obojživelných operací. Jak se dočteme ve zprávě Congressional Research Service, existuje možnost, že v po-irácké a po-afghánské době již není místo pro velké vyloďovací operace.

 

Ostatně to naznačuje i nová doktrína US Army. Ta jasně pro budoucnost upřednostňuje použití malých jednotek speciálních sil před velkými invazními akcemi.

 

Jedním z hlavních problémů pro provádění obojživelných operací v budoucnu je masivní rozvoj řízených střel, jak u státních, tak i u nestátních aktérů. V roce 2010 ministr obrany USA Robert Gates například varoval, že organizace jako Hizballáh vlastní pokročilé proti-lodní střely. Jmenoval konkrétně čínské střely C-802 s doletem až 500 kilometrů, schopné zničit invazní lodě daleko od pobřeží.

 

Foto: Mají masivní obojživelné operace v 21. století ještě smysl? V pozadí výsadková loď San Antonio vysadila jednotku vozidel AAV. / Wikipedia

 

Ostatně podobné výkonné střely byly v popředí zájmu nedávno. Můžeme zmínit nedávnou akci, kdy Izrael pravděpodobně zničil výkonné syrské protilodní střely P-800 Jachont dodané Ruskem.

 

Rozvoj pokročilých „anti-access“ zbraní (zamezující vstupu) donutil některé analytiky si položit otázku, zda je třeba masivně investovat do specializovaných vyloďovacích kapacit. Výsledkem těchto obav byla cela řada studií a debat mezi akademiky a v rámci amerického ministerstva obrany.

 

V květnu 2012 US Army a US Marine Corps vydali studii Gaining and Maintaining Access: An Army-Marine Corps Concept, kde obhajují obojživelné operace jako způsob pro provádění invazních operací. „Obojživelné síly námořní pěchoty jsou speciálně navrženy s víceúčelovými schopnostmi, které se dají uplatnit z moře. Síly US Army mohou také v některých scénářích operovat z moře. Námořní síly využívají přímořského manévru (za použití hladinových plavidel a strojů s kolmým vzletem a přistáním) pro využití mezer a nedostatků v protivníkově obraně, klamou protivníka, a míří rovnou ke klíčovým cílům na pobřeží,“ dočteme se ve zprávě.

 

V jiné zprávě, Naval Amphibious Capability in the 21st Century: Strategic Opportunity and a Vision for Change, se pak připomíná, že Spojené státy jsou námořní národ, jehož zájmy se týkají především přímořským oblastí. Připomíná rovněž, že 90 % objemu obchodních cest (rozumějme: cest se zdroji) se odehrává po oceánech a mořích. Ve zprávě se pak píše, že „pro námořní národ s globálními zájmy, jsou minimem alespoň dvě obojživelné brigády, reprezentující dostatečnou sílu k zajištění vstupu pro zbytek společných sil.“

 

V obou studiích se vysloveně nemluví o podpoře programu vozidel ACV a MPC. Avšak doporučením je studovat schopnosti a technologie vozidel ACV a MPC pro provádění budoucích vyloďovacích operací. Podobné obří vyloďovací operace jako byl např. Den D za druhé světové války sice nehrozí, ale podle obou studií mají obojživelné operace v blízké budoucnosti stále své místo.

 

Zdroj: Marine Corps Amphibious Combat Vehicle (ACV) and Marine Personnel Carrier (MPC): Background and Issues for Congress

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Iceman Datum: 26.07.2013 Čas: 02:04

Jinak s temi studiemi souhlasim (ma uboha malickost :D)... obojzivelne operace tu budou mit vzdy misto... zvlast pro spojene staty maji obrovsky vyznam. Vzdyt americka namorni pechota je starsi nez spojene staty samotne. Slova americkych politiku po vylodeni na Iwo Jime (o zarucene exitenci USMC na dalsich 500 let), jsou jiz dnes pamatna. :)

Pobrezni obranne systemy se dynamicky rozvijeji, ale porad to bude sveho druhu mažinotova (pardon, jsem frankofoni ingorant :D) linie. Kdo si zachova schopnost pronikat statickou obranou, ten zvitezi, to je znamy princip.

Casto zapominam (jako obcan vnitrozemskeho statu), ze americani maji sice obrovske uzemi, ale jsou a vzdycky byli namorni narod... :) Trochu to tem namornim narodum zavidim, at uz anglie, holandsko, atd.... :)

avatar
Iceman Datum: 26.07.2013 Čas: 01:39

@liberal shark

Vtip je v tom, ze prave to probiha casto zaroven a proto to vozidlo musi umet "vsechno". Vylodeni na tezce branenem pobrezi a nasledny prulom do vnitrozemi -- prave to je podstata a smysl existence USMC. A na to potrebuji specialni viceucelove vozidlo ktere nasadit masove (podporovane sem tam treba i nejakym M1 dopravenym pomoci LCAC). I s rozvinutim techniky vertikalniho obchvatu a dalsich, schopnost vylodit se kdekoli a kdykoliv musi byt zachovana, je velmi dulezita.

Uz od zruseni AAAV mi to taky prijde nejake zamotane :(, asi to doopravdy neni sranda skloubit casto i protichudne pozadavky, myslim si ale ze je to spravna cesta. Holt marina neni zadnej med, ani co se tyce konstrukce nove bojove techniky. :)

avatar
Charlie Datum: 24.07.2013 Čas: 10:42

Je sranda, jak vždycky nějací odborníci tvrdí že něco není potřeba, aby se pak narychlo látalo nouzové řešení. Námořní pěchota dělala výsadky od té doby co vznikla a nedá se vždy předpokládat, že se bude moct vylodit v přístavu. Navíc, deset AAV se ničí hůř než jedno velký vznášedlo nebo vyloďovací člun.

arr