Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Nesmrtící obranné prostředky Piexon AG

Vzhledem ke zhoršující se bezpečnostní situaci v ... Více

Pozemní technika

Polsko-české vozidlo Husar 4×4 na tatrováckem podvozku

Datum přidání 09.09.2017    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 74 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Na právě skončené výstavě MSPO 2017 v polských Kielcích česká firma TATRA DEFENSE VEHICLE (TDV) představila obrněné taktické vozidlo Husar 4×4 na tatrovackém podvozku 4×4. Vozidlo vzniklo ve spolupráci s polskou firmou H. Cegielski-Poznań pro polský vojenský program Pegaz.

Foto: Husar 4×4; větší foto / autor

 

Polská armáda chce pro své speciální síly v rámci programu Pegaz do roku 2022 získat 105 taktických víceúčelových obrněných vozidel. Celková potřeba je ale 280 vozidel – pro speciální síly 150 ks a 130 ks pro jednotky vojenské policie (Żandarmeria Wojskowa). Po roce 2023 několik set podobných vozidel získají i polské pozemní síly.


Varšava ale plánuje pro své ozbrojené síly nakoupit mnohem více taktických obrněných vozidel s pohonem 4×4. Varšava typově nejpodobnější vozidla hledá v rámci programu Kleszcz, známého také jako LOTR (Lekki Opancerzony Transporter Rozpoznawczy) a programu Barakuda.


Program Kleszcz hledá náhradu za průzkumné transportéry řady BRDM-2, program Barakuda pak náhradu za vozidla BRDM-2 s protitankovými řízenými střelami Maljutka. V rámci programu LOTR Varšava plánuje nakoupit až 250 vozidel, u programu Barkuda je počet nakupovaných vozidel neznámý – program právě odstartoval a provádějí se analýzy trhu.


Z hlediska vozidla Husar 4×4 je však zajímavé, že podle posledního tweetu známého polského vojenského komentátora a vojenského analytika Remigiusze Wilk‏a polský Inspektorát pro vyzbrojováni (Inspektorat Uzbrojenia) uvažuje o nákupu společné platformy 4×4 pro programy Pegaz, Kleszcz i Barakuda.


Vozidlo Husar 4×4 bylo na MSPO 2017 prezentováno jako polské vozidlo na tatrovackém podvozku. Zastupitel polské společnosti H. Cegielski-Poznań nám však řekl, že motor a převodovka je americké produkce a karosérie vznikla v režii TDV. V krátké diskuzi při slavnostním ceremoniálu představení vozidla jsme se sice nedozvěděli, kde byla karosérie navržena, ale designově byla upravena v TDV.

 

Foto: Pod vystaveným vozidlem bylo zrcadlo, ve kterém se efektivně zrcadlil podvozek; větší foto / autor

 

Každopádně Husar 4×4 je navržen polskou stranou tak, aby splnil podmínky polského programu Pegaz. V případě úspěchu v polské armádě se vozidla budou vyrábět ve firmě H. Cegielski-Poznań – v polské firmě vznikne 70 % vozidla. Dodejme, že H. Cegielski-Poznań je bývalým výrobcem obřích lodních motorů a jeho historie sahá až do roku 1854.

 

Husar 4×4 je taktické obrněné vozidlo s velkou průchodností terénem danou unikátním tatrováckým podvozkem. Systém vzduchového odpružení všech polonáprav dovoluje změnit světlou výšku vozidla (390 mm) pouhým stiskem tlačítka v rozmezí - 120 / + 90 mm.

 

Nižší světlá výška se kvůli lepším jízdním vlastnostem volí na pevné cestě nebo kvůli transportu v letadlech. Velká světla výška se hodí při jízdě v těžkém terénu a v situacích, kdy hrozí výbuch miny nebo IED.

 

Foto: Husar 4×4 měří na délku 5600 mm a výšku 2700 mm; větší foto / autor

  

V základní verzi Husar 4×4 uveze šest osob s vybavením a poskytuje balistickou ochranu úroveň 3 (7,62×51 mm z 30 m) a protiminovou úroveň 2 (6 kg TNT) podle normy STANAG 4569. Odolnost proti IED zvyšuje i (podélně) kluzné uložení monolitické karosérie na podvozku.

 

Prázdná hmotnost vozidla je 11 900 kg a bojová 13 500 kg (palivo, posádka, vybavení, munice). Podvozek však bezpečně snese zatížení až 15 000 kg, což umožňuje instalovat další vybavení nebo zbraňové systémy.

 

V případě zájmu zákazníka není problém vyvinout odvozené varianty, včetně verze s pancéřovou kabinou pro dvě osoby a nákladovou korbou nebo otevřenou variantu. 

Vozidlo pohání zmiňovaný americký motor Cummins o objemu 6,7 a výkonu 210 kW (286 koní). Převodovka je automatická se šesti stupni vpřed a jedním vzad. Interní nádrž o objemu 150 l postačí na dojezd 500 km po pevné cestě a 300 km v terénu. Maximální rychlost (daná odolností pneumatik) je 110 km/h. 

 

Foto: Prostor řidiče a velitele; větší foto / autor

 

Husar 4×4 dokáže překonat kolmou překážku vysokou 0,5 m, příkop široký 0,9 m a brodit se v hloubce 1,2 m.

 

Vozidlo bylo na výstavě osazeno slovenskou dálkově ovládanou robotickou stanicí Gladius 12 vyvinutou Elektrotechnickým výzkumným a projektovým ústavem (EVPÚ) z Nové Dubnice. Stanici lze osadit kulometem ráže 7,62 mm, 12,7 mm nebo 40mm granátometem. Hmotnost stanice je 200 kg.

 

Stanice je vybavena laserovým dálkomětem a dvěma denními barevnými kamerami, jejichž přiblížení umožňuje detekci neznámého předmětu až na vzdálenost 8500 m. Rozpoznání objektu (vlastní/cizí) je možné na vzdálenost 1750 m. Stanice disponuje rovněž nechlazenou noční kamerou, jejíž prostřednictvím je možná detekce za tmy na vzdálenost 4300 m.

 

Na strop karosérie je samozřejmě možné umístit nejrůznější zbraňové systémy až do hmotnosti 3000 kg, včetně automatických kanónů. 

 

Video: O vozidlo Husar 4×4 byl na výstavě velký zájem. / YouTube

 

Husar 4×4 bude na polském trhu soutěžit s mnoha konkurenty. Ostatně výstava MSPO 2017 byla letos typická velkým množstvím nejrůznějších taktických vozidel 4×4 – to samozřejmě vypovídá o současných prioritách polského ministerstva obrany.

 

Jelikož pro úspěch v polských vojenských programech je naprosto nezbytná co největší “polskost” výrobku, největšími konkurenty Husara 4×4 budou zřejmě vozidla Tur nebo Zubr od polské firmy AMZ Kutno. Podle informací Armádních novin ale šance polsko-českého vozidla nejsou vůbec malé a reakce polské komunity speciálních sil na vozidlo Husar 4×4 jsou velmi dobré.

 

Samotnou reportáž z MSPO 2017 přineseme v pondělí.


Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
juhelak Datum: 14.09.2017 Čas: 07:30

tohle uz nejsou auta pro normální ježděni, i oproti defenderum už je to s nimrem trochu overkill. Tyhle typy aut bych uvažoval pro plánovanou lehkou brigádu..s nejakou instalovanou věži nebo s nejakou instalovanou ráží na korbě.

avatar
Joey Datum: 13.09.2017 Čas: 23:45

Tak tu mame Husar v CR-PL kooperaci, pak Tituse v cesko-franzouzske kooperaci a dalsi a dalsi typy. Dokonce i Zetor nastinuje koncepty obrnenych transporteru. Nechtelo by to vybrat to nej a na to se soustredit? Od toho odvijet varianty? Myslim, ze tatrovacky podvozek je nespornou silnou strankou.

avatar
Flader Datum: 12.09.2017 Čas: 22:00

Lukas

Keď ono je to s našimi firmami ťažké. Jednoducho sa nevedia predať. A pravdu povediac ani doterajšie vlády im nejak moc nepomáhali.

avatar
Lukas Datum: 12.09.2017 Čas: 21:50

Wracając do pojazdów 4x4 i wątku Aligator Master

Nawet jeśli Kerametal jest pewny kontraktu dla OSSR to co mu szkodzi przyjechać do PL pokazać wóz - zrobić pokaz np. WITPiS dla VIP

Kto wie? Można tak wygrać kontrakt w PL...
I tak to będzie licencja - na Słowacji może 100 maszyn by zbudowano w ramach kontraktu.
A kolejne kilkaset w PL

Ale pieniądze z opłaty licencyjnej trafiłby do Słowacji (Łatwa gotówka)
Prestiż dużego kontraktu też jest ważny
Przypominam - tak zaczynała Patria Oy, która przed wygraną w PL była nieznaną i nie liczącą się na świecie firmą...

To właśnie są "zmarnowane szanse"...
Podobnie z haubicą EVA
Gdyby ktoś w 2007-9 na MSPO przyjechał z modelem, dobrą grafiką projektu chciał kogoś tym zainteresować, to kto wie może Eva byłaby Krylem?

avatar
Flader Datum: 12.09.2017 Čas: 17:16

mikojan29

Myslím, že také početné stavy by boli pre OSSR ideálne. Možno aj tie počty vrtuľníkov o niečo vyššie (predsa len sa vravelo, že ten početný stav 18 by mal byť minimálny). V takýchto počtoch by bola zvládnuteľná aj prevádzka.

avatar
mikojan29 Datum: 12.09.2017 Čas: 14:48

...vystrelí... :-D

avatar
mikojan29 Datum: 12.09.2017 Čas: 14:48

Presne ako píšeš, nikto nemal "gu.e" na to, aby buchol po stole a postupne, pomaly menil starý systém za nový. Len sa písali elaboráty, ale to bolo všetko.
Konečne sa riešia dopravné lietadlá, vrtuľníky a ostatné sa tiež dostáva na program dňa. Je pravda, že za tým "akože bezúhonní politici" vidia šancu na prilepšenie si, preto sa modernizácia tak rozbehla.
Ak sa budú kupovať kvalitné veci, človek prižmúri trochu oko, ale ak to bude vec priemerná ale za cenu špičkovej, tak potom je to viditeľná krádež a obohacovanie sa zo štátnych peňazí. Dúfam, že sa obstarajú kvalitné veci (Spartan a Blackhawk kvalitné sú), dobre sa vycvičí obsluha a bude sa pokračovať v ostatnej modernizácii.
Páčilo by sa mi, keby letectvo malo aspoň 3 letky, lebo cvičné a stíhacie lietadlá a v takýchto počtoch nie je nič moc. 12x supersonik, 12x ľahký podzvukový bitevník a 12x cvično-bojové lietadlo, k tomu 12-18x UH60M a 6x ľahký vrtuľník, 3x C27J a 6x L410. Takáto je moja predstava o letectve. No realita bude iná, ale možno keď motyka vysterlí... :-D

avatar
Flader Datum: 12.09.2017 Čas: 07:53

mikojan29

Ja viem že to bude ako píšeš, ja som skôr prezentoval predstavu ako by mohli vzdušné sily vyzerať. V súčasných početných stavoch totiž okrem air policingu na nič iné nezostávajú v podstate žiadne kapacity.
Kedysi bol tuším zámer mať 4 letky, dve stíhacie na migoch a 2 pre vzdušnú podporu na L159. Bohužiaľ potom prišli samé škrty a vyraďovanie až sme prišli do súčasného stavu. To že dnes je treba meniť pomaly všetko, tak je spôsobené ani nie tak tým, že by neboli peniaze v rozpočte, ale že za 20 rokov pomaly nik nemal odvahu na väčší nákup pre armádu.

avatar
tryskac Datum: 12.09.2017 Čas: 00:21

Zacnem od konca: "o vojenstvi je radove mensi zajem": Tazko to komentovat, kedze neviem podla akeho kriteria sa to da hodnotit. OSSR su daleko najdoveryhodnejsia organizacia SR. Mozno sa o tych vojakoch a ich technike vela nehovori, ale nevidel by som to negativne. Pracu si plnia na vybornu (hodnotenie od prislusnikov Bundeswehru, co sluzili v Afg.). O tej diskusii som to myslel s nadsazkou, myslel som podobne diskusne fora, kde moze prispievat kazdy, staci sa registrovat. Su oblasti, o ktorych si kazdy mysli ze je expert. Ci je to problematika aut, zbrani, techniky ako takej, kazdy si mysli ze je architekt, stav. inzinier, kazdy si mysli, ze je pomaly lekar a kazdy casto len mudruje, internet tomu dava temer neobmedzene moznosti. Nastastie sa diskusie vedu aj na prislusnych miestach a minimalne OSSR, z techniky, tej malo co modernej dostali, myslim, ze dostali vyrobky na urovni doby. Ale ano, aj v CR boli diskusie, najma diskusie spojene s korupciou, kauza Pandur a odsudeny Dalik, obstaranie Gripenov tiez nebolo ciste..

avatar
Jura99 Datum: 11.09.2017 Čas: 23:21

tryskac: ta strategie predpoklada kombinaci cvicneho a bojoveho stroje v jednom, proto jsem psal o L-159B, jakkoliv je pro vycvik zbytecne vykonny. Nevim jak se stane, ze bez diskuse se vybere "lepsi" technika, to jsem nepochopil. Ale souhlas, ze na Slovensku je o vojenstvi radove mnohem mensi zajem, nez v CR.

avatar
tryskac Datum: 11.09.2017 Čas: 22:38

to mi je samozrejme vsetko jasne. ono, kludne nech sa na tych modernizaciach nabalia aj konstrukta, aj zts aj zvl aj vyvoj aj evpu aj neviem kto este, ine staty subvencuju takuto vyrobu uz roky a nikomu to nepride divne. len na slovensku si myslime ze musime byt papezskejsi nez papez a potom sa nam vo svete smeju aki sme naivni a hlupi...

avatar
mikojan29 Datum: 11.09.2017 Čas: 22:13

Flader, tryskac

Myslíte si, že tu sa budú riešiť 3 letky? Obstará sa asi 12 nadzvukov, potom dlho nič a zase až keď nám bude tiecť do topánok, obstarajú sa nejaké L39NG vo verziách ako je L39 C a ZA. Možno to bude len jedna verzia ako píšete nižšie, ktorá bude nahrádzať tieto dve a to bude všetko. Alcy sa mohli nakupovať doteraz, boli za babku a nikto ich nechcel, preto nevidím, dôvod na ich obstaranie.
Momentálne nie je na trhu v tejto kategórii (ľahké bojovo-cvičné lietadlo) veľká ponuka, možno sa to časom zmení a bude tu jednomotorová alternatíva k dnes vyrábaným strojom.
Tanky - kupovať nové, alebo iné ako sú teraz T72M nie je na programe dňa, ide asi iba o to, aby sa udržala na čas spôsobilosť a po rozbehu a prezbrojovaní 8x8 a 4x4 sa začnú riešiť nové tanky a možno, ak budú peniaze aj BVP. Len dúfam, že sa nebudú modernizovať tie staré, lebo by to zase bola ďalšia premrhaná možnosť posunúť sa ďalej.
Riešiť by sa mali aj radary, ktoré sú viacmenej už muzeálne unikáty, skoro ako všetko bojové, čo je v OS SR. A takto by sa dalo pokračovať so všetkým a spadneme zase do víru diskusií o nesmrteľnosti chrústa.
Teraz sú priorita 8x8, 4x4, stíhačky, radary...ak sa toto všetko dobre rozbehne, môžeme pokračovať v ďalšej modernizácii.

avatar
tryskac Datum: 11.09.2017 Čas: 21:51

podla mna je a bol L159A je vo svojej podstate dost zbytocny stroj - v prospech dvojmiestnej verzie (L159, B, T1, T2). NGcko bude jednoznacne lacnejsie na prevadzku, uz len preto, ze to ma civilny - hoci militarizovany motor s nezanedbatelne (vyrazne) nizsim vykocom 28kN vs nieco vyse 16kN. Vsetci tu riesia logistiku, ako by to v dnesnej dobe bol problem. Aj tak jediny autorizovany servis lietadiel Aero bude vo vyrobnom zavode, ktory je od SK tak do 400km. Tam su odbornici na slovo vzaty a robia to uz velmi dlho. Ci to bude 6-8, alebo 12 kusov je v podstate jedno, na tom rozpocet SK nestoji ani nepadne. Musime brat do uvahy, ze za slabou prevadzky schopnostou Mig 29 boli najma nevyhodne zmluvy stat-sprostredkovatel-Mig, kde ziadna zo stran na Slovensku nevedela zarucit kvalitu a vcasnost dodavok ND. Samozrejme, vsetko za plne dolarove ceny. Predpokladam, ze akykolvek dodavatel buducej techniky sa bude spravat skor trhovo nez vydieracsky, potom si Slovensko moze dovolit aj drahsie stroje....

avatar
Flader Datum: 11.09.2017 Čas: 21:38

Len pri "mojej predstave" je otázne, na koľko by mohli zdielať ALCA a Albatros NG spoločnú logistiku, či by nebolo výhodnejšie spojenie L159A + L159B. Ale ak by to nebol logistický problém to NG by malo byť lacnejšie a mať aj nižšie prevádzkové náklady oproti L159, preto je asi lepšia na výcvik kde je treba čo najvyšší nálet hodín pre pilota.

avatar
tryskac Datum: 11.09.2017 Čas: 21:30

Flader: tusim som niekde zachytil tvoju predstavu. Inak je to vlastne kopia ceskeho modelu. Ja si aj tak myslim, ze 2motorove stroje su pre SK vhodnejsie (F18), ale moj nazor samozrejme nie je podstatny. Ono voci tym nizko a pomaly letiacim cielom na vychode je umiestnenie Sliaca ako hlavnej zakladne velmi nevyhodne. V podstate nie je sanca stihnut a stihat takyto ciel - prilis daleko. To uz by sa muselo pouzit letisko Presov a to uz je velmi vyrazna a nakladna reforma. Ono to NGcko samozrejme nieco malo bojove zvladne, koniec koncov - takisto to zvlada L39C v Syrii, kde na to nalepia nejake zavesniky a hura do akcie, aj ked si myslim, ze ucinnost je skor psychologicka a ohrozenie vlastneho lietadla velke.

arr