Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Pozemní technika

Vozy Tatra a Armáda České republiky patří neodmyslitelně k sobě

Datum přidání 10.11.2017    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 18 komentářů    autor autor: Redakce AN

Už několik desítek let tvořily a tvoří nákladní automobily Tatra pomyslnou páteř československé potažmo české armády. Tatrovky jsou bez nadsázky symbolem českých ozbrojených sil a je jen málo armád na světě, které by měly podobně unifikovaný vozový park spjatý s jednou značkou.

Foto: Tatra T 815LT 8x8; větší foto / Tatra

 

Mobilita dnešní české armády, co se týče nákladních vozidel, je téměř kompletně zajišťována automobily pocházejícími od kopřivnické společnosti Tatra Trucks. A podle slov představitelů armády i ministerstva obrany na tom české ozbrojené síly nechtějí nic měnit ani do budoucna.

 

Tatra se může pyšnit titulem jednoho z nejstarších stále existujících výrobců vozidel na světě (už od svého vzniku vyráběla kočáry, později železniční vagony), který jako druhý v historii postavil a vyráběl sériový nákladní vůz v moderním slova smyslu. Tradice služby tatrovek v ozbrojených silách trvá už více než sto let. Za tu dobu prokázaly své kvality, zájem armády i nadále provozovat vozy z Kopřivnice tedy není překvapující.

 

Ostatně už rakousko-uherská armáda využívala jejich služeb. Když vypukla první světová válka, tehdejší ministerstvo války zadalo kopřivnické automobilce NW vývoj nákladních vozů s nosností dvě a čtyři tuny. V roce 1916 se tak do armádních služeb dostaly první tatry, tehdy ještě pod označením NW, konkrétně to byla dvoutuna TL2 a od ní odvozená čtyřtunka TL4. Tyto vozy Tatra vyráběla a pro armádní použití dodávala pod změněným označením Tatra T 51 a T 50 i po skončení války, staly se tak prvními tatrovkami ve výzbroji čs. armády.


A nezůstalo jen u nich, i když ve dvacátých letech armáda spíše sázela na vozidla značek Škoda a Praga. O desetiletí později už měly automobily značky Tatra na motorizaci čs. armády významný podíl. V roce 1938 tvořily tatry 43 procent armádní flotily nákladních vozů, u speciálních vozidel to bylo dokonce více než 51 procent. Celkem měla čs. armáda v roce 1938 ve své výzbroji 2837 tatrovek z celkového počtu 7846 vozidel.

 

Z typů vyráběných v Kopřivnici se nejvíce uplatnila T 27, armáda těchto vozů mezi lety 1933 až 1938 odebrala přes 1400 kusů. Druhou nejpočetnější armádní tatrou byl typ T 82, ten armáda zakoupila v počtu tří stovek, třem stovkám se blížily i počty nákladních, velitelských a obrněných tatrovek typu T 72 z let 1933 až 1935. V armádních službách byly i více než dvě stovky T 85 dodaných v posledních dvou letech existence první republiky, na desítky kusů se počítaly například osobní vozy T 57 a dílenské vozy či dělostřelecké tahače na podvozcích T 29 a T 25.


Tatra připravovala pro armádní použití i další typy, ty se ale do výzbroje čs. armády nedostaly kvůli začátku okupace. Některé z nich se pak uplatnily například v řadách rumunské či čínské armády, několik typů používal i Wehrmacht. Zajímavostí je, že chystané vozy Tatra V 750 a T 28 se do sériové výroby nakonec dostaly pod značkou Lorraine, to když licenci na jejich produkci zakoupila tato francouzská společnost.

 

Foto: Tatra T 111R; větší foto / Tatra


Legenda zvaná T 111

Začátek dominance nákladních vozů Tatra v ozbrojených silách Československa a později Česka můžeme najít u legendární T 111. I když vznikla v roce 1942 podle požadavků Wehrmachtu, její vlastnosti nemohly zůstat bez odezvy ani u obnovené poválečné čs. armády. Do roku 1962 vzniklo přes 33 tisíc „stojedenáctek“ a velké procento z nich sloužilo právě v armádě.

 

Tatry se tak staly páteří ozbrojených sil, což bylo částečně dáno i direktivním rozhodnutím komunistické vlády, že doménou kopřivnické automobilky budou nadále především těžké nákladní vozy. Nicméně to nic neubíralo na užitných vlastnostech i schopnostech tatrovek v dalších letech. Proto také na jejich podvozcích vznikly ve své době špičkové zbraňové systémy jako například obrněné transportéry OT-64 SKOT nebo samohybné houfnice DANA vz. 77, na jejichž vývoji a výrobě se kopřivnická Tatra významně podílela.


LIWA a její následovníci

Ostatně o výjimečnosti tater se mohli přesvědčit bývalí protivníci zpoza železné opony během operací Pouštní štít a Pouštní bouře, kdy jejich služeb využívala i americká armáda, neboť získala určitý počet vozidel z přebytků sjednoceného Německa. Po letech velitel čs. protichemického praporu Ján Való vzpomínal, jak tatrovky naší jednotky nové spojence překvapovaly, a to natolik, že jimi Saudská Arábie plánovala vybavit celou svou armádu. Nestalo se tak jen díky neschopnosti tehdejších státních orgánů zahraničního obchodu, ale to je jiný příběh.

 

Foto: Tatra T 816 LIWA; větší foto / Tatra

 

Konec komunistického režimu v Československu i zkušenosti z Perského zálivu však znamenaly další milník pro vývoj vojenských vozidel Tatra i jejich službu v české armádě. Projekt LIWA z počátku 90. let, který automobilka nabízela i mimo své tradiční odbytiště, přinesl změnu. Zahraniční zákazníci vyžadovali specifické úpravy a verze vozidel, Tatra tak začala do svých typů montovat i motory, převodovky a nástavby zahraniční provenience. Díky tomu také v Kopřivnici získali s vozy řady T 816 LIWA první velkou zakázku z Blízkého východu, když do Spojených arabských emirátů putovalo na 1127 vozidel.


Zahraniční mise české armády a vstup do NATO přinesly další podněty, a tak v roce 1999 Tatra představila nové modely, které začaly psát současnost tatrovek v ozbrojených silách. Modelová řada T 815 Armax zastupovala českou cestu, tyto tatry dostávaly tatrovácké motory i převodovky, naproti tomu řada T 816 Force nabízela i motory a převodovky zahraniční provenience. Dalším významným bodem v historii působení tatrovek v českých ozbrojených silách bylo zavedení tzv. automobilu terénního středního (ATS) v minulém desetiletí.

 

Automobilka Tatra v roce 2002 zakoupila práva a technickou dokumentaci k výrobě vozu ROSS R-210, který byl ve velmi malém počtu přijat i do výzbroje AČR. Ukázalo se však, že v původní podobě není možné automobil armádě dodávat. Tatra tedy provedla rozsáhlou modernizaci a v roce 2004 představila nový typ T 810 6x6 ATS. Do stavu armády se netradiční tatrovky s žebřinovými podvozkovými rámy dostaly v roce 2008 na základě objednávky z roku 2006 na 556 kusů.

 

Foto: Tatra Force 8x8 s dlouhou pancéřovou kabinou; větší foto / Tatra

 

Ve stejném roce jako T 810, která je dnes označována jako Tatra Tactic, spatřil světlo světa i první exemplář nového vozu zprvu označovaného jako T 817, později T 815-7, dnes Tatra Force. Force navázala na klasickou řadu T 815, ovšem její konstrukce a vnější tvary vycházely z požadavků na moderní vojenský vůz, nejde tedy o vojenský derivát civilního typu. Technická konstrukce vozů řady Force rozvíjí klasickou tatrováckou koncepci a posunula ji o úroveň výše. Typickým znakem řady Force jsou výrazné unifikační vazby mezi jednotlivými modely. Vývoj konstrukce podvozku, a především pneumatického systému odpružení, přídavných/sestupných převodovek a systému řízení přispěl k sjednocení technologických prvků a částí s dalšími obchodními řadami automobilky Tatra Trucks.

 

Podvozkový systém je velmi variabilní, základní varianty se znakem náprav 4x4, 6x6 a 8x8 mohou být doplněny o vícenápravové provedení podle potřeby při zachování jejich unifikace. Do vozů řady Force lze instalovat různé pohonné jednotky a převodovky, aniž by to omezovalo přepravní kapacitu pancéřované kabiny. Řada Force se do sériové výroby dostala v roce 2007, v roce 2016 došlo k modernizaci standardních dvou i čtyřdveřových kabin a také byla v Tatře zavedena nová moderní technologie jejich výroby. Tatra Trucks rovněž začala ve svých výrobních prostorách vyrábět pro řadu Force nové pancéřované kabiny, opět ve dvou i čtyřdveřovém provedení.

 

Současnost AČR je spjata s tatrovkami

Jak již bylo řečeno, česká armáda s tatrami počítá i nadále. A není to dáno jen tím, že se v praxi osvědčily. Nákladní automobily jsou jedním ze základních stavebních kamenů české armády, ze strategického hlediska je tedy zásadní podmínka, aby pocházely z domácích zdrojů. Provoz vozidel, jejich výroba či dodávky náhradních dílů tak nemůžou být ovlivněny například politickými nebo vojenskými změnami v zahraničí.

 

Tatra Trucks je vlastně jediný výrobce v Česku, který armádě tuto jistotu dává, je tedy logické, že je státem zařazena mezi strategické podniky. Společnost Tatra Trucks je navíc od roku 2013 plně v českých rukou a úzce napojená na holding Czechoslovak Group, jednu z největších českých strojírenských firem, která má ve svém portfoliu i společnosti zabývající se výbojem a výrobou speciální a vojenské techniky.

 

Video: Obrněné vozidlo Titus francouzské policie. / YouTube

 

To, že česká armáda disponuje vozidly české provenience, má i praktickou stránku věci. Výrobce může rychle reagovat na její potřeby a požadavky, naopak Tatra dostává nezprostředkovanou zpětnou vazbu týkající se každodenního provozu automobilů. To je dobrý způsob, jak vlastnosti vozidel neustále vylepšovat. A to nejen u vyvíjených modelů, takováto symbióza dokáže zajistit i výhodné modernizační projekty pro starší vozy.

 

Prospěšný je také vysoký stupeň unifikace celého vozového parku české armády. Ten znamená menší náklady na údržbu a opravy, ale i levnější náhradní díly. V neposlední řadě dodávky tater české armádě představují významnou podporu pro domácí průmysl, napomáhající technologickému rozvoji a samozřejmě i zaměstnanosti, na čemž má stát přirozeně zájem. K tomu všemu ještě můžeme připočítat dlouhou tradici spolupráce armády a Tatry i výjimečnou konstrukci tatrovek, které jsou díky ní pro službu v armádě jako stvořené.

 

Ostatně to dokazuje rozrůstající se okruh zájemců ze zahraničí. Zmiňme jen dodávky i výrobu tatrovek pro armády Indie, SAE a Izraele či projekty speciálních vozidel postavených na základech tater, jako jsou izraelské typy Wildcat, Karkadan, houfnice ATMOS, speciální pancéřovaná vozidla brazilské společnosti Avibras, francouzsko-český obrněnec TITUS, francouzská houfnice CAESAR či modifikace tater amerického výrobce Navistar nebo raketometné a raketové systémy Smerš a Brahmos indické armády.

 

Foto: Tatra Force pro minometná družstva Armády ČR; větší foto / Tatra


Nové tatry pro českou armádu

Česká armáda má dnes ve svém stavu přes 3,5 tisíce nákladních vozidel, z toho téměř 2700 tvoří typ T 815. Druhá nejvíce zastoupená je Tatra Tactic, kterých je v armádním inventáři přes 600. Zatím poměrně malé množství čítající desítky kusů představují vozy řady Force, jejich počty ale armáda plánuje rozšiřovat, postupně by se měly stát páteří flotily těžkých vozidel.

 

Na desítky kusů se počítá i starší typ T 148. Samozřejmě musíme také zahrnout 105 kusů samohybných houfnic DANA vz. 77 na tatrováckém podvozku. Na jejichž vývoji a výrobě se Tatra v minulosti významně podílela a v příštích letech také provede ve spolupráci s několika českými firmami modernizaci části z nich, a to na základě rozhodnutí české vlády.


Že budou vozy Tatra i nadále hlavní platformou logistických a bojových jednotek AČR dokazují i akvizice a projekty z tohoto roku. Už na konci roku 2016 armáda od společnosti Tatra Trucks převzala s předstihem tří měsíců 26 kusů Tatra Tactic v provedení valník na podvozku 6x6 se zadní hydraulickou zdvihací plošinou pro přepravu výzbroje i materiálu. Koncem letošního března pak následovala dodávka 18 nových vozidel Tatra Force určených pro přepravu vojáků nebo nejrůznějších nákladů po zpevněných komunikacích i v těžkém terénu.

 

Video: Francouzská houfnice CAESAR na podvozku Tatra Force. / YouTube

 

V červenci Tatra Trucks armádě dodala 42 kusů vozidel Tatra Force 8x8 s již zmiňovanými novými pancéřovanými kabinami pro přepravu minometů ráže 120 mm a příslušné munice. V současnosti probíhají testy vyprošťovacího vozidla pro AČR na podvozku Tatra Force 8x8 rovněž s pancéřovanou kabinou, které bylo k vidění například během nedávného Dne s Armádou ČR na pražské Letenské pláni. Po dokončení zkoušek armáda obdrží několik kusů těchto speciálů.


Další navýšení počtu tatrovek v řadách AČR přinese již vládou schválené pořízení 62 obrněných vozidel TITUS na tatrováckém podvozku 6x6. TITUS vznikl ve spolupráci kopřivnické Tatra Trucks a francouzské zbrojovky Nexter Systems a pro českou armádu se bude v Kopřivnici v následujících letech i vyrábět. Armáda chce také vedle plánované modernizace 33 houfnic DANA pořídit na dvě desítky nových samohybných houfnic ráže 155 mm standardu NATO s podmínkou jejich instalace na podvozek Tatra.

 

Stejně tak se mají podvozky Tatra stát přepravní platformou pro nové radary MADR, které armádě dodají izraelská společnost Elta Systems a česká Retia. Pro českou armádu může být v příštích letech zajímavá i možnost modernizace původních T 815 na standard T 815 LT, který před časem představila společnost Excalibur Army patřící do holdingu Czechoslovak Group.


Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
meec Datum: 15.11.2017 Čas: 13:41

Já určitě tohle nerozporuji a ty subdodávky mi nevadí. Akorát by mě zajímalo, jakým způsobem fungují zakázky, které nějakým způsobem procesuje typicky VTÚ - chtěl bych si udělat obrázek o tom, jaké schopnosti a kapacity doopravdy tahle firma má.

avatar
Jan Grohmann Datum: 15.11.2017 Čas: 11:06

technik - tak na jedné straně si ztěžujeme, že čeští výrobci jsou jen subdodavatelé zahraničním firmám a nemám vlastní produkt. Tak hold teď Tatra nabízí vlastní produkt a zahraniční firmy jsou subdodovatelé.

avatar
stirling Datum: 14.11.2017 Čas: 14:02

Buďme soudní v dnešním globálním světě málo která automobilka v tomto objemu má vůbec vlastní převodovku a motor, takže to že tatra má stále i vlastní výrobu a dokonce se vyvíjí i E6 verzi je spíše neuvěřitelné.
Stále doufám, že by se mohli pokusit o to OT na podvozku tatry.

avatar
technik Datum: 13.11.2017 Čas: 07:26

Bylo to už řečeno. Mám na mysli nový vyprošťovak. Podvozek Tatra, motor Cummins, převodovka Alison, nástavba czesniak, takže Poláci se na vývoji podílejí. Hlavní naviják ze Švédska, kabina z Izraele.
Na rozdíl od nových logistických Tater použita klasická automatická převodovka s hydromenicem a ne ten nesmysl robotronic. Tím to Tatra podelala, ani automat ani manuál, nechápu tenhle krok.

avatar
Nesher Datum: 12.11.2017 Čas: 11:34

Ale o tom, že se vozidlo bude sestavovat dílů od různých dodavatelů přeci není sporu. VTU je cosi jako systémový integrátor. Vozidlo "nakreslí" a od různých dodavatelů pak objednává jednotlivé komponenty, případně i větší celky, které sestavuje do funkčního celku. Tedy je možné, ba přímo pravděpodobné, že některé části budou z Polska, ale to neznamená, že se Poláci podílejí na vývoji, další komponenty jsou z jiných zemí, jeřáb je např. z Dánska.

avatar
meec Datum: 12.11.2017 Čas: 11:22

Přesně tak, VTÚ má subdodavatele, a to často prakticky celého celku. Jen přemýšlím, do jaké míry je to jen překupnictví a do jaké míry to má nějakou přidanou hodnotu - teoreticky by tam mohlo být to pozitivum, že by měl kompletní technickou dokumentaci, ale to jen spekuluji...

avatar
tomas.kotnour Datum: 12.11.2017 Čas: 01:46

http://psszczesniak.pl/en/node/116
To, že bude VTU dodavatelem, neznamená, že to musí vyrobit. VOP tady vyhrál CAP-6M, ale nástavby dělal Kobit.

avatar
Nesher Datum: 12.11.2017 Čas: 00:12

Nerad bych se mýlil, ale myslím, že se na vývoji vyprošťovacího vozidla Poláci nijak nepodílejí. V tendru bylo několik nabídek a jedna z nich byla od Excalibur army a jejich polského partnera AMZ Kutno ( které předtím nabízelo neúspěšně obdobné vozidlo na podvozku Tatra polské armádě), nicméně tendr vyhrál státní Vojenský technický ústav a Tatra bude pouze dodavatelem podvozků.

avatar
meec Datum: 11.11.2017 Čas: 23:17

Konečně se mi podařilo najít zmíněnou grafiku té inovované verze:

http://www.defence24.pl/453934,polskie-pojazdy-ewakuacji-technicznej-dla-czech

-> článek zároveň potvrzuje pokračující spolupráci s polskou firmou

...a pak také reálné fotky z akce den s armádou na Letné - vypadá to tedy, že je již minimálně jeden kus/prototyp nějakou dobu postaven:

https://forum.valka.cz/topic/view/205810/CZE-POL-KWZT-3-vyprostovaci-vozidlo

avatar
ALCR Datum: 11.11.2017 Čas: 23:04

Fotky i videa prototypu vyprošťovací vojenské Tatry s pancéřovanou kabinou a s polskou vyprošťovací nástavbou z roku 2010 existují, ale zřejmě kdyby šla do výroby dnes asi by ji v Tatře osadily nejnovější verzí tatrovácké pancéřované kabiny a vyprošťovací nástavbu by si asi taky udělali jinou bez Poláků v rámci Czechoslovak Group.

https://www.youtube.com/watch?v=8vTX_NOoAzI

http://www.armadninoviny.cz/vyprostovaci-special-tatra-815-7-8x8.html

http://forum.valka.cz/topic/view/115291/CZE-POL-KWZT-1-Mamut-vyprostovaci-vozidlo

http://www.tatra.cz/nakladni-automobily/odvetvovy-katalog/armada/dalsi-vozy/8x8-high-mobility-heavy-duty-recovery-vehicle/

http://www.tatra.cz/o-spolecnosti/tisk-a-media/aktualne/tatra-v-brne-predstavila-kompletni-radu-vozidel-pro-hasice-a-armadu/

avatar
meec Datum: 11.11.2017 Čas: 22:52

to:Valda1: Já jsem právě onehdá nějaký návrh nebo grafiku té pancéřované verze zahlédl, ale už ho nemůžu dohledat...držím si však v paměti, že jsem měl subjektivní pocit, že byla lehce posunuta poloha hydraulického ramene a především, že se mi zdálo na pohled masivnější...

avatar
jerry Datum: 11.11.2017 Čas: 22:36

Vyprošťovací Tatra byla začátkem listopadu teprve na montáži.Modernizace houfnic DANA super , ale jen 33 kusu proč?Nakupovat nové zbytečně drahé, nejstarší 815ky v AČR by nebylo špatné taky modernizovat nebo nahradit.

avatar
meec Datum: 11.11.2017 Čas: 21:19

ad1) V rámci článku a výčtu chystaných Tater pro AČR chybí ještě dílenská vozidla, pokud se nepletu.

ad2) Jaké požadavky (nebo parametry) jsou kladeny na testované vyprošťovací vozy pro Pandury? Nevíte někdo o fotkách té poslední varianty s pancéřovanou kabinou? Je spousta fotek a videa s klasickou kabinou 815-7, ale pancéřovaná (kterou na tom bude mít AČR) kde nic, tu nic...

avatar
stirling Datum: 11.11.2017 Čas: 12:37

Souhlas, že by se mělo na Tatru zatlačit a podepsat nějakou smlouvu, kde se AČR zaváže ke každoročnímu odběru a naopak, že jí nebude ždímat. Minule při předání nějakých tater někdo z Tatry zdůrazňoval jak velkou laskavost udělali MO a že uspíšili výrobu. Chápu, že mají teď kšeftů dost, ale toho hlavního zákazníka/referenta si prostě musí vážit a neždímat ho.
Výměna kabiny u modernizace je zbytečná (nerealizovatelná - jinak posazený motor), časem se snad nakoupí všude kde je předpoklad nebezpečí nové 815-7.
Tatře jinak obecně úspěch moc přeju a jsem za ní moc rád, snad se bude dařit i dále a nejen v domácích podmínkách za to patří těm dvěma pánům díky a také za to, že nevzali hned první nabídku na prodej do číny a dál se rozvíjí tato tradiční značka u nás.

avatar
tomas.kotnour Datum: 11.11.2017 Čas: 01:48

To by bylo hodně náročné, musel by se posunout motor a ten by se nevešel k převodovce s rozumnou kardankou, takže by se muselo hýbat i se sestupem. Sedmičková kabina nebyla dělaná na umístění monobloku řízení podélně s rámem před prvním příčníkem, takže by se musel udělat nový celý systém řízení. Navíc pancéřovat novou hliníkovou kabinu by bylo dost obtížné. Ostatně proto se udělala KAPA, která je za příplatek 4 mil.Kč.

arr