Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Vrtulník nové generace FVL/JMR – časový plán

Datum přidání 01.05.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Program nového víceúčelového transportního vrtulníku FVL (Future Vertical Lift)/JMR (Joint Multi-Role) dostal časový plán. Do konce roku 2013 chtějí američtí armádní úřednici oslovit čtyři firmy, resp. čtyři projektové týmy. Určitě nebudou chybět takové firmy jako je Boeing, Sikorski, Bell nebo EADS. Cílem je do konce roku 2014 vybrat dva nejnadějnější koncepty, z nichž vzniknou letuschopné prototypy.

AVX Aicraft

Foto: Vize vrtulníku FVL/JMR od potenciálního uchazeče AVX Aicraft / AVX Aicraft

 

Nejúspěšnější týmy musí postavit letuschopné technologické demonstrátory do konce roku 2017. „To je S&T (věda a technologie – pozn. redakce) snaha o vývoj nové střední platformy. Cílem je navrhnout, vyrobit a demonstrovat pokročilý stroj s kolmým startem a bojovým doletem 424 kilometrů, to je s dosahem 848 kilometrů bez tankování a s cestovní rychlostí 425 km/h,“ říká Todd Turner, ředitel Armádního výzkumného a technologického leteckého portfolia (Army Research and Technology Air Portfolio).

 

Snem amerických vojenských stratégů je získat cenově dostupný střední transportní „vrtulník“ schopný létat dvakrát rychleji než současné vrtulníky. U stroje však nesmí být nijak ovlivněna schopnost kolmého startu a přistání, včetně schopnosti viset ve vzduchu.

 

 „Právě dokončujeme to, co nazýváme ´konfigurační dohody‘ a ´analytickou část´ našeho úsilí (udělení čtyř kontraktů – pozn. redakce), které skončí v letošním roce. Jednáme o ceně, hmotnosti, výkonových parametrech, konfiguračních balíčcích pro mise a o nákladech na celý životní cyklus stroje. Rovněž zvažujeme všechny možné konfigurace,“ objasňuje Turner současnou fázi programu JMR.

 

Zda bude budoucí stroj FVL/JMR podobný současným vrtulníkům, nebo půjde o stroj zcela nové koncepce, není jisté. V úvahu připadá konfigurace „konvertoplán“, jako je V-22 Osprey od Bell Helicopter. Ostatně Bell již představil koncept konvertoplánu V-260 Valor a zatím tak je v soutěží na pomyslné první příčce.

 

V úvahu také připadají různé variace na vrtulník. Buď klasická koncepce s tlačnou nebo tažnou vrtulí (případně vrtulemi) nebo vrtulník s koaxiálními protiběžnými rotory a tlačnými/tažnými vrtulemi.

 

Program FVL/JMR však nehledá jen podobu stroje, který spíše funguje jako nosná platforma, ale také pokročilé vybavení „vrtulníků“ pro plnění budoucích misí – moderní avionika, průzkumné a pozorovací senzory a zbraňové systémy. Počítá se, že vrtulník FVL/JMR v určitých úkolech zastoupí také stroje AH-64 Apache.

 

Nové stroje mají pohánět zcela nové turbínové motory vzešlé z programu ITEP (Improved Turbine Engine Program). Motory mají dosahovat výkon 2200 kW (3000 koní) při mnohem menší spotřebě paliva. Současně má motor vykazovat až o 1/3 menší finanční náklady na výrobu a údržbu.

 

Americká armáda paralelně vyvíjí i mnohem výkonnější motory FATE (Future Affordable Turbine Engine). Motor o výkonu až 5150 kW (7000 koní) bude určen pro těžké vrtulníky jako je CH-47 Chinook.

 

Pro názornost uveďme, že současné střední vrtulníky UH-60 Black Hawk využívají dvojici motorů o výkonu 2×1410 kW. Těžký vrtulník CH-47 Chinook pak dvojici motorů o výkonu 2×3631 kW.

 

Zdroj: DefenseTech

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr