TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Vrtulníková stíhačka S-97 Raider poprvé naživo

Datum přidání 06.10.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 7 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká firma Sikorsky Aircraft představila veřejnosti technologický demonstrátor lehkého víceúčelového vrtulníku S-97 Raider. Vrtulník díky své unikátní koncepci vyniká především velmi vysokou cestovní rychlostí a vynikajícími manévrovacími schopnostmi.

S-97

Foto: S-97 Raider. / Sikorsky Aicraft

 

S-97 Raider předobraz vrtulníků U.S. Army?

Původně S-97 Raider se měl zúčastnit programu americké armády (U.S. Army) AAS (Armed Aerial Scout). Program AAS s rozpočtem 16 miliard dolarů hledal náhradu za lehké vrtulníky OH-58 Kiowa. Díky rozpočtovým škrtům však armáda program AAS ukončila.

 

V současné době se uvažuje o vyřazení všech 818 vrtulníků OH-58 Kiowa z výzbroje bez náhrady a předání průzkumných úkolů vrtulníkům AH-64E Apache Guardian. Další možností je vývoj čistě průzkumné verze v rámci ambicozního programu FVL (Future Vertical Lift).

 

Sikorsky S-97 Raider však díky svým parametrům nepochybeně osloví nejen americkou armádu, ale i další zákazníky z celého světa. Kromě bitevních a průzkumných úkolů lze S-97 Raider využít k záchranným operacím (MEDEVAC, Search and Rescude), jako blízkou palebnou podporu, dokonce pro bezpilotní aplikace. Není vyloučena ani civilní verze pro policejní nebo záchranné složky.

 

Zkušenosti s vývojem a provozem S-97 Raider navíc Sikorsky využije pro stavbu většího vrtulníku SB-1 Defiant. Před pár měsíci koncepce SB-1 Definat uspěla v programu JMR-TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator).

 

V rámci programu JMR (Joint Multi-Role) Sikorsky/Boeing a Bell Helicopters postaví mezi roky 2017 až 2019 technologické demonstrátory víceúčelových vrtulníků. Vzniklé stroje ponesou označení „X" - znak experimentálních strojů Spojených států.

 

Program JMR slouží především k prozkoumání nejmodernějších technologií a konceptů strojů s kolmým startem a přistáním. Americká armáda díky programu JMR získá potřebné know-how a pomůže tak sama sobě lépe specifikovat požadavky pro navazující program FVL.

 

S-97 RaiderFoto: S-97 Raider zaujme štíhlou a elegantní konstrukcí. / Sikorsky Aicraft

 

S-97 Raider se představuje

Minulý týden ve středu si mohli návštěvníci vrtulník S-97 Raider poprvé prohlédnout naživo ve výrobním závodě firmy Sikorsky ve městě West Palm Beach, Florida. Jedná se o jeden z dvojice technologických demonstrátorů určených pro testovací potřeby. První let se očekává v listopadu a největší objem testovacích letů je naplánován na rok 2015.

 

„Raider je zcela nový vrtulník se zcela novou konfigurací,“ řekl během slavnostního ceremoniálu Mark Mille, víceprezident oddělení pro výzkum a vývoj v Sikorsky Aicraft. „Neviděli jsme nic podobného za posledních 30 let.“

 

S-97 Raider navazuje na zkušenosti firmy Sikorsky s vývojem a testy technologického demonstrátoru X2. Stroj X2 unikátním způsobem kombinoval protiběžné koaxiální rotory a tlačnou vrtulí na zádi.

 

Použití koaxiálních rotorů plní u S-97 Raider několik funkcí. Velkou výhodou je o 13 až 15 % větší tah při jednotkovém výkonu než v případě jediného rotoru. To se projevuje vyšší užitečnou nosností, větším dostupem a rychlejším stoupáním. Kladem je také vynikající letová stabilita a precizní ovládání.

 

Video: Slavnostní ceremoniál odhalení S-97 Raider. / YouTube

 

Koaxiální rotory můžeme vidět například u ruských vrtulníků Kamov. Unikátním rysem S-97 Raider je ale použití tlačné vrtule, která umožňuje S-97 Raider (a v budoucnu i SB-1 Defiant) dosáhnout velmi vysokých rychlostí, za fyzikálními možnostmi klasických současných vrtulníků.

 

Maximální rychlost S-97 Raider je 463 km/h (250 uzlů/h). Cestovní rychlost je 407 km/h (220 uzlů/h), tedy téměř dvakrát větší než dosahují vrtulníky klasické konstrukce. Koaxiální uspořádaní snižuje také vibrace, hlučnost a umožňuje provádět operace v teplém a vysokohorském prostředí, kde klasické vrtulníky rychle ztrácejí výkon.

 

Kromě originálního uspořádání rotorů a vrtule vyniká S-97 Raider i monolitním trupem z uhlíkových kompozitních materiálů. Celý trup, tedy kokpit, kabina i ocasní plocha je slepená z kompozitní tkaniny a poté vytvrzena v obří peci. Výsledkem je výjimečně lehká, pevná konstrukce s dlouhou životností.

 

Maximální startovací hmotnost S-97 Raider je 4990 kg. Dolet s interními nádržemi je 600 kilometrů. Pod křídla je možné umístit zbraňové systémy (kulomety, neřízené/řízené rakety) nebo přídavné nádrže.

 

Zdroj: DefenseTech, FoxtrotAplha

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Matesaax Datum: 09.10.2014 Čas: 11:44

Paradoxem je,že na většinu potenciálních protivníků by bohatě stačilo na koupit nejnovější verze F-16 a F-15 a na dvacet let by byl klid..

avatar
Poryv Datum: 08.10.2014 Čas: 13:46

Elegantní design. Tohle je budoucnost vrtulníků, tuhé rotory, tlačné vrtule, výrazně vyšší rychlosti...

avatar
Arccos Datum: 07.10.2014 Čas: 10:20

Ovšem ohledně ceny a vývoje má tento vrtulník oproti třeba vývoji F-35 jednu dost značnou výhodu: Už teď existuje funkční technologický demonstrátor, ufinancovaný výrobcem samotným. Nešlo tedy o strašlivé sumy, které postupně polykal program JSF, tudíž ani koncová cena by nemusela být tak hrozivá.
Mimochodem ani cena F-35 nakonec nemusí být tak vysoká, záleží na počtu vyrobených kusů.
Jinak ale souhlasím s tím, že nahrazovat specializované stroje univerzálními je chyba. Speciální Apache s celým jeho designem podřízeným jedinému účelu nemůže plně nahradit nějaký univerzál. Už teď je na S-97 vidět několik zjevných nevýhod: Špatný výhled posádky, menší (žádné?) pancéřování, zbytečně velký trup...
Podobně zcestné jako plánované vyřazení A-10 a jejich nahrazení F-35tkou. Nic proti schopnostem F-35, ale bitevní letadlo je bitevní letadlo.

avatar
Matesaax Datum: 06.10.2014 Čas: 23:49

Stroj to bude rozhodně zajímavý,nicméně souhlasím s Nudou,že cena asi nebude zrovna nízká.Američané poslední dobou začínají vyrábět samé hight tech stroje na které však bude málokdo mít,takže budou dost obtížně hledat zákazníky.Je to vidět na zminované F-35,která rozhodně nebude pro každého dostupná a F-15 či F-18E také nepatří k levným či provozně nenáročným letounům,které si bude moci každý dovolit.

avatar
shal Datum: 06.10.2014 Čas: 21:33

Nuda: No ekonomika USA je na tom popravdě lépe než sami čekali. Nezaměstnanost klesá rychleji než kde kdo očekával a HDP roste taky rychleji než se předpovídalo. Velký vliv má na to frakování a s tím velmi nízké ceny energií. Ty se po té dále podepisují jak ve spotřebě, tak v investicích v energeticky náročných koncernech v oborech jako jsou ocelářský, petrochemický a sklářský a to se samozřejmě přelévá do celé ekonomiky. Nehledě na ty peníze které šetří za dovozy ropy.

avatar
flanker.jirka Datum: 06.10.2014 Čas: 17:20

Konečně slušný nástupce stávajících vrtulníků.

avatar
RiMr71 Datum: 06.10.2014 Čas: 11:19

...zdají se mi ty rotory dost blízko u sebe, ale tak určitě to boys mají dobře spočítané aby se jim to nepotkalo nebo nepromáchlo až na trup při těch plánovaných manévrech ve vysoké rychlosti...

A k tomu lepení :)
Celý trup, tedy kokpit, kabina i ocasní plocha slepená z kompozitní tkaniny..."

Velmi nešťastný překlad a popis. Myslím, že zdejší čtenáři slovní spojení "laminování do formy" pochopí :)
Takto to působí spíš jak popis výroby stanu... :)

MImochodem stejně je vyráběn V-22. TO je taky takový létající kajak... :)

arr