Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Elitní 601. skupina speciálních sil: Vše je o lidech

Největší hodnotou 601. skupiny speciálních sil ... Více

Letecká technika

Vrtulníková stíhačka S-97 Raider poprvé naživo

Datum přidání 06.10.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 7 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká firma Sikorsky Aircraft představila veřejnosti technologický demonstrátor lehkého víceúčelového vrtulníku S-97 Raider. Vrtulník díky své unikátní koncepci vyniká především velmi vysokou cestovní rychlostí a vynikajícími manévrovacími schopnostmi.

S-97

Foto: S-97 Raider. / Sikorsky Aicraft

 

S-97 Raider předobraz vrtulníků U.S. Army?

Původně S-97 Raider se měl zúčastnit programu americké armády (U.S. Army) AAS (Armed Aerial Scout). Program AAS s rozpočtem 16 miliard dolarů hledal náhradu za lehké vrtulníky OH-58 Kiowa. Díky rozpočtovým škrtům však armáda program AAS ukončila.

 

V současné době se uvažuje o vyřazení všech 818 vrtulníků OH-58 Kiowa z výzbroje bez náhrady a předání průzkumných úkolů vrtulníkům AH-64E Apache Guardian. Další možností je vývoj čistě průzkumné verze v rámci ambicozního programu FVL (Future Vertical Lift).

 

Sikorsky S-97 Raider však díky svým parametrům nepochybeně osloví nejen americkou armádu, ale i další zákazníky z celého světa. Kromě bitevních a průzkumných úkolů lze S-97 Raider využít k záchranným operacím (MEDEVAC, Search and Rescude), jako blízkou palebnou podporu, dokonce pro bezpilotní aplikace. Není vyloučena ani civilní verze pro policejní nebo záchranné složky.

 

Zkušenosti s vývojem a provozem S-97 Raider navíc Sikorsky využije pro stavbu většího vrtulníku SB-1 Defiant. Před pár měsíci koncepce SB-1 Definat uspěla v programu JMR-TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator).

 

V rámci programu JMR (Joint Multi-Role) Sikorsky/Boeing a Bell Helicopters postaví mezi roky 2017 až 2019 technologické demonstrátory víceúčelových vrtulníků. Vzniklé stroje ponesou označení „X" - znak experimentálních strojů Spojených států.

 

Program JMR slouží především k prozkoumání nejmodernějších technologií a konceptů strojů s kolmým startem a přistáním. Americká armáda díky programu JMR získá potřebné know-how a pomůže tak sama sobě lépe specifikovat požadavky pro navazující program FVL.

 

S-97 RaiderFoto: S-97 Raider zaujme štíhlou a elegantní konstrukcí. / Sikorsky Aicraft

 

S-97 Raider se představuje

Minulý týden ve středu si mohli návštěvníci vrtulník S-97 Raider poprvé prohlédnout naživo ve výrobním závodě firmy Sikorsky ve městě West Palm Beach, Florida. Jedná se o jeden z dvojice technologických demonstrátorů určených pro testovací potřeby. První let se očekává v listopadu a největší objem testovacích letů je naplánován na rok 2015.

 

„Raider je zcela nový vrtulník se zcela novou konfigurací,“ řekl během slavnostního ceremoniálu Mark Mille, víceprezident oddělení pro výzkum a vývoj v Sikorsky Aicraft. „Neviděli jsme nic podobného za posledních 30 let.“

 

S-97 Raider navazuje na zkušenosti firmy Sikorsky s vývojem a testy technologického demonstrátoru X2. Stroj X2 unikátním způsobem kombinoval protiběžné koaxiální rotory a tlačnou vrtulí na zádi.

 

Použití koaxiálních rotorů plní u S-97 Raider několik funkcí. Velkou výhodou je o 13 až 15 % větší tah při jednotkovém výkonu než v případě jediného rotoru. To se projevuje vyšší užitečnou nosností, větším dostupem a rychlejším stoupáním. Kladem je také vynikající letová stabilita a precizní ovládání.

 

Video: Slavnostní ceremoniál odhalení S-97 Raider. / YouTube

 

Koaxiální rotory můžeme vidět například u ruských vrtulníků Kamov. Unikátním rysem S-97 Raider je ale použití tlačné vrtule, která umožňuje S-97 Raider (a v budoucnu i SB-1 Defiant) dosáhnout velmi vysokých rychlostí, za fyzikálními možnostmi klasických současných vrtulníků.

 

Maximální rychlost S-97 Raider je 463 km/h (250 uzlů/h). Cestovní rychlost je 407 km/h (220 uzlů/h), tedy téměř dvakrát větší než dosahují vrtulníky klasické konstrukce. Koaxiální uspořádaní snižuje také vibrace, hlučnost a umožňuje provádět operace v teplém a vysokohorském prostředí, kde klasické vrtulníky rychle ztrácejí výkon.

 

Kromě originálního uspořádání rotorů a vrtule vyniká S-97 Raider i monolitním trupem z uhlíkových kompozitních materiálů. Celý trup, tedy kokpit, kabina i ocasní plocha je slepená z kompozitní tkaniny a poté vytvrzena v obří peci. Výsledkem je výjimečně lehká, pevná konstrukce s dlouhou životností.

 

Maximální startovací hmotnost S-97 Raider je 4990 kg. Dolet s interními nádržemi je 600 kilometrů. Pod křídla je možné umístit zbraňové systémy (kulomety, neřízené/řízené rakety) nebo přídavné nádrže.

 

Zdroj: DefenseTech, FoxtrotAplha

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Matesaax Datum: 09.10.2014 Čas: 11:44

Paradoxem je,že na většinu potenciálních protivníků by bohatě stačilo na koupit nejnovější verze F-16 a F-15 a na dvacet let by byl klid..

avatar
Poryv Datum: 08.10.2014 Čas: 13:46

Elegantní design. Tohle je budoucnost vrtulníků, tuhé rotory, tlačné vrtule, výrazně vyšší rychlosti...

avatar
Arccos Datum: 07.10.2014 Čas: 10:20

Ovšem ohledně ceny a vývoje má tento vrtulník oproti třeba vývoji F-35 jednu dost značnou výhodu: Už teď existuje funkční technologický demonstrátor, ufinancovaný výrobcem samotným. Nešlo tedy o strašlivé sumy, které postupně polykal program JSF, tudíž ani koncová cena by nemusela být tak hrozivá.
Mimochodem ani cena F-35 nakonec nemusí být tak vysoká, záleží na počtu vyrobených kusů.
Jinak ale souhlasím s tím, že nahrazovat specializované stroje univerzálními je chyba. Speciální Apache s celým jeho designem podřízeným jedinému účelu nemůže plně nahradit nějaký univerzál. Už teď je na S-97 vidět několik zjevných nevýhod: Špatný výhled posádky, menší (žádné?) pancéřování, zbytečně velký trup...
Podobně zcestné jako plánované vyřazení A-10 a jejich nahrazení F-35tkou. Nic proti schopnostem F-35, ale bitevní letadlo je bitevní letadlo.

avatar
Matesaax Datum: 06.10.2014 Čas: 23:49

Stroj to bude rozhodně zajímavý,nicméně souhlasím s Nudou,že cena asi nebude zrovna nízká.Američané poslední dobou začínají vyrábět samé hight tech stroje na které však bude málokdo mít,takže budou dost obtížně hledat zákazníky.Je to vidět na zminované F-35,která rozhodně nebude pro každého dostupná a F-15 či F-18E také nepatří k levným či provozně nenáročným letounům,které si bude moci každý dovolit.

avatar
shal Datum: 06.10.2014 Čas: 21:33

Nuda: No ekonomika USA je na tom popravdě lépe než sami čekali. Nezaměstnanost klesá rychleji než kde kdo očekával a HDP roste taky rychleji než se předpovídalo. Velký vliv má na to frakování a s tím velmi nízké ceny energií. Ty se po té dále podepisují jak ve spotřebě, tak v investicích v energeticky náročných koncernech v oborech jako jsou ocelářský, petrochemický a sklářský a to se samozřejmě přelévá do celé ekonomiky. Nehledě na ty peníze které šetří za dovozy ropy.

avatar
flanker.jirka Datum: 06.10.2014 Čas: 17:20

Konečně slušný nástupce stávajících vrtulníků.

avatar
RiMr71 Datum: 06.10.2014 Čas: 11:19

...zdají se mi ty rotory dost blízko u sebe, ale tak určitě to boys mají dobře spočítané aby se jim to nepotkalo nebo nepromáchlo až na trup při těch plánovaných manévrech ve vysoké rychlosti...

A k tomu lepení :)
Celý trup, tedy kokpit, kabina i ocasní plocha slepená z kompozitní tkaniny..."

Velmi nešťastný překlad a popis. Myslím, že zdejší čtenáři slovní spojení "laminování do formy" pochopí :)
Takto to působí spíš jak popis výroby stanu... :)

MImochodem stejně je vyráběn V-22. TO je taky takový létající kajak... :)

arr