Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků ... Více

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace ... Více

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu ... Více

Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem

Hned v první větě této práce považuji za vhodné ... Více

Letecká technika

Vrtulníková stíhačka Sikorsky S-97 Raider

Datum přidání 03.10.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 4 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká armáda hledá v rámci programu AAS (Armed Aerial Scout Competition) nástupce lehkého bitevního a průzkumného vrtulníku OH-58 Kiowa. Jedním z adeptů je i pokrokový stroj Sikorsky S-97 Raider.

Foto: S-97 Raider / Sikorski

Foto: S-97 Raider / Sikorsky

 

Firma Sikorsky v těchto týdnech dokončuje montáž prvního prototypu S-97 Raider, který konstručně navazuje na technologický demonstrátor X2. Pokud půjde vše podle plánu, první let S-97 se očekává na počátku příštího roku.

 

V současné době v US Army slouží 818 strojů OH-58 Kiowa. Jelikož však jde již o 50 let starou konstrukci, americká armáda skrze program AAS hledá nástupce těchto letitých strojů. Kromě S-97 Raider mají zájem uspět v soutěži také Boeing AH-6 Little Bird, MDHI MD 540F, EADS AAS-72X+, Bell OH-58F Block II (OH-58F je nejnovější provedení OH-58), AgustaWestland AW109, a firma AVX s vylepšenou verzi stroje OH-58D (OH-58D je poslední verze zavedená v US Army).

 

Avšak v době rozsáhlých škrtů v rozpočtu amerického ministerstva obrany, není budoucnost programu AAS vůbec růžová. Američtí vojenští úřednici otevřeně říkají, že může dojit k revizi nebo dokonce zrušení programu AAS. Přesto vše firma Sikorski intenzivně pracuje na prototypu stroje S-97 Raider, jenž může přinést v oblasti konstrukce vrtulníků malou revoluci.

 

Kromě originálního uspořádání rotorů a vrtule vyniká S-97 Raider i monolitním trupem z uhlíkových kompozitních materiálů. Celý trup, tedy kokpit, kabina i ocasní plocha, je de facto slepen z kompozitní tkaniny a poté vytvrzen. Výsledkem je výjimečně lehký a přitom pevný trup.

 

Video: Vrtulníková stíhačka S-97 Raider. / YouTube

 

S-97 Raider má dva koaxiální rotory, čímž odpadá nutnost použití vyrovnávací vrtule. Do zadní části vrtulníku tak mohli konstruktéři umístit tlačnou vrtuli, která nejenže pomáhá s dopředným letem, ale slouží také pro prudké zpomalení.

 

Použitelnost konstrukce si firma Sikorsky vyzkoušela již na technologickém demonstrátoru X2. Použití slova „stíhačka“ v nadpisu není náhodné, protože S-97 Raider má šanci stát se nejrychlejším sériově vyráběným vrtulníkem. V roce 2010 X2 dokázal létat vysoce přes 400 km/h (rekord ustavil na 463 km/h) – tedy zhruba dvakrát rychleji, než současné vrtulníky.

 

Raider má navíc údajně dále rozvíjet výkonové schopnosti X2. Půjde především o precizní provádění jemných manévrů při nízkých rychlostech, nebo naopak manévrů s vysokým přetížením při rychlostech větších než 370 km/h (200 kt).

 

Při konstrukci S-97 se také bral ohled na operaci ve vysokých nadmořských výškách při vysokých teplotách. OH-58D Kiowa Warriors údajně nemohou v Afghánistánu operovat ve výškách nad 1830 metrů (3000 stop) díky málo výkonným motorům. Naproti tomu S-97 Raider má mít v horkém podnebí statický dostup (výšku, ve které může viset na místě) až 3000 metrů.

 

S-97 Raider však nemá sloužit jen pro potřeby programu AAS. Sikorski má mnohem větší plány. S-97 poslouží také jako technologický odrazový můstek pro stavbu mnohem většího a těžšího stroje, jenž se zúčastní ambiciozního programu FVL/JMR (Future Vertical Lift/Joint Multi-Role). Cílem programu FVL/JMR za 100 miliard dolarů je najít nástupce vrtulníků UH-60 Black Hawk a také (nebo částečně) bitevní AH-64 Apache.

 

Takticko-technické informace

S-97 Raider

Posádka

2 nebo volitelně bezpilotní

Výsadek

6 osob

Délka

11 m

Hmotnost

4057 kg

Maximální vzletová hmotnost

4990 kg

Průměr rotorů

10 m

Cestovní rychlost

407 km/h

Maximální konstrukční rychlost   

444 km/h

Dolet

570 km

Výdrž ve vzduchu 

160 minut

Výzbroj

Standardně 12,7mm kulomet s 500 náboji

+ neřízené rakety

 

 

Zdroj: Janes

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
David Datum: 08.10.2013 Čas: 09:56

Mně osobně by se ve výzbroji AČR taky líbil, ale bohužel je to nereálné. Předpokládám, že ten vrtulník bude hodně drahý - a já nepředpokládám, že by se v ČR nějak zásadně zvýšily vojenské výdaje.
Navíc -předpokládám, že ten vývoj se ještě prodlouží - a AČR potřebuje nové vrtulníky mnohem dříve.

avatar
D.i.p Datum: 06.10.2013 Čas: 18:27

Ultramarinus: Armáda ovšem nechce nahrazovat Hind ve všech aspektech. Krom toho ani Hind není čistě bitevní vrtulník. Těžko vlastně hledat něco podobného. A taky mám dost pochybnosti o životnosti a účelovosti Hindu na moderním bojišti. Vrtulník je při jeho rychlosti poměrně snadný cíl a pancéřování v dněšní době ztrácí.

Tenhle Raider se mi líbí, skvělej stroj pro rychlý zásahy s výsadkem, zároveň dostatečně vyzbrojenej. Přesně na bojový využití na které je v dnešní době vrtulník nejvhodnější.

Navíc máme L-159, který mají taky air to ground úlohu, kterou zřejmě v mnoha případech (tebou zmíněných) dokážou plnit lépe než Hindy.

avatar
Ultramarinus Datum: 06.10.2013 Čas: 16:41

Az na to, ze "hind" je zamereny spis na masove nasazeni proti tankum, pancerovani ma mnohem silnejsi a vyzbroj ma nesrovnatelne vetsi.

Relativne malym rychlim strojem, ktery v US ozbrojenych slozkach ma zastavat lehky vzdusny pruzkum navrhujete nahratir tezky protitankovy, jehoz funkci je za dopredneho letu nicit pozemni cile. Nemluve o tom, ze "hind" nemuze viset ve vzduchu "na miste".

Jsem asi prilisny tradicionalista, ale myslim, ze je vyhodnejsi nahrazovat bitevni vrtulnik bitevnim (Apache, Cobra, Tiger, Aligator - pokud trvate na ruskem nahradniku) pruzkumny pruzkumnym (kiowa, little bird, eurocopter) a prepravni lehce vyzbrojeny (black hawk, sokol, atd).

Kdyz chcete stroj na vsechno z toho najednou, dostanete stroj "na vsechno" prinejlepsim prumerny ve vsech ohledech. Nejlepe lehce nadprumerny v oblasti JEDNE.

avatar
KOLT Datum: 06.10.2013 Čas: 15:52

Přesně to mě napadlo. Výsadek 6 osob by byl přesně na jedno družstvo z Chrudimi, takže by si i dogmatici "1stroj – 1 družstvo" přišli na své ;-)

arr