TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Vrtulníková stíhačka Sikorsky S-97 Raider

Datum přidání 03.10.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 4 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká armáda hledá v rámci programu AAS (Armed Aerial Scout Competition) nástupce lehkého bitevního a průzkumného vrtulníku OH-58 Kiowa. Jedním z adeptů je i pokrokový stroj Sikorsky S-97 Raider.

Foto: S-97 Raider / Sikorski

Foto: S-97 Raider / Sikorsky

 

Firma Sikorsky v těchto týdnech dokončuje montáž prvního prototypu S-97 Raider, který konstručně navazuje na technologický demonstrátor X2. Pokud půjde vše podle plánu, první let S-97 se očekává na počátku příštího roku.

 

V současné době v US Army slouží 818 strojů OH-58 Kiowa. Jelikož však jde již o 50 let starou konstrukci, americká armáda skrze program AAS hledá nástupce těchto letitých strojů. Kromě S-97 Raider mají zájem uspět v soutěži také Boeing AH-6 Little Bird, MDHI MD 540F, EADS AAS-72X+, Bell OH-58F Block II (OH-58F je nejnovější provedení OH-58), AgustaWestland AW109, a firma AVX s vylepšenou verzi stroje OH-58D (OH-58D je poslední verze zavedená v US Army).

 

Avšak v době rozsáhlých škrtů v rozpočtu amerického ministerstva obrany, není budoucnost programu AAS vůbec růžová. Američtí vojenští úřednici otevřeně říkají, že může dojit k revizi nebo dokonce zrušení programu AAS. Přesto vše firma Sikorski intenzivně pracuje na prototypu stroje S-97 Raider, jenž může přinést v oblasti konstrukce vrtulníků malou revoluci.

 

Kromě originálního uspořádání rotorů a vrtule vyniká S-97 Raider i monolitním trupem z uhlíkových kompozitních materiálů. Celý trup, tedy kokpit, kabina i ocasní plocha, je de facto slepen z kompozitní tkaniny a poté vytvrzen. Výsledkem je výjimečně lehký a přitom pevný trup.

 

Video: Vrtulníková stíhačka S-97 Raider. / YouTube

 

S-97 Raider má dva koaxiální rotory, čímž odpadá nutnost použití vyrovnávací vrtule. Do zadní části vrtulníku tak mohli konstruktéři umístit tlačnou vrtuli, která nejenže pomáhá s dopředným letem, ale slouží také pro prudké zpomalení.

 

Použitelnost konstrukce si firma Sikorsky vyzkoušela již na technologickém demonstrátoru X2. Použití slova „stíhačka“ v nadpisu není náhodné, protože S-97 Raider má šanci stát se nejrychlejším sériově vyráběným vrtulníkem. V roce 2010 X2 dokázal létat vysoce přes 400 km/h (rekord ustavil na 463 km/h) – tedy zhruba dvakrát rychleji, než současné vrtulníky.

 

Raider má navíc údajně dále rozvíjet výkonové schopnosti X2. Půjde především o precizní provádění jemných manévrů při nízkých rychlostech, nebo naopak manévrů s vysokým přetížením při rychlostech větších než 370 km/h (200 kt).

 

Při konstrukci S-97 se také bral ohled na operaci ve vysokých nadmořských výškách při vysokých teplotách. OH-58D Kiowa Warriors údajně nemohou v Afghánistánu operovat ve výškách nad 1830 metrů (3000 stop) díky málo výkonným motorům. Naproti tomu S-97 Raider má mít v horkém podnebí statický dostup (výšku, ve které může viset na místě) až 3000 metrů.

 

S-97 Raider však nemá sloužit jen pro potřeby programu AAS. Sikorski má mnohem větší plány. S-97 poslouží také jako technologický odrazový můstek pro stavbu mnohem většího a těžšího stroje, jenž se zúčastní ambiciozního programu FVL/JMR (Future Vertical Lift/Joint Multi-Role). Cílem programu FVL/JMR za 100 miliard dolarů je najít nástupce vrtulníků UH-60 Black Hawk a také (nebo částečně) bitevní AH-64 Apache.

 

Takticko-technické informace

S-97 Raider

Posádka

2 nebo volitelně bezpilotní

Výsadek

6 osob

Délka

11 m

Hmotnost

4057 kg

Maximální vzletová hmotnost

4990 kg

Průměr rotorů

10 m

Cestovní rychlost

407 km/h

Maximální konstrukční rychlost   

444 km/h

Dolet

570 km

Výdrž ve vzduchu 

160 minut

Výzbroj

Standardně 12,7mm kulomet s 500 náboji

+ neřízené rakety

 

 

Zdroj: Janes

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
David Datum: 08.10.2013 Čas: 09:56

Mně osobně by se ve výzbroji AČR taky líbil, ale bohužel je to nereálné. Předpokládám, že ten vrtulník bude hodně drahý - a já nepředpokládám, že by se v ČR nějak zásadně zvýšily vojenské výdaje.
Navíc -předpokládám, že ten vývoj se ještě prodlouží - a AČR potřebuje nové vrtulníky mnohem dříve.

avatar
D.i.p Datum: 06.10.2013 Čas: 18:27

Ultramarinus: Armáda ovšem nechce nahrazovat Hind ve všech aspektech. Krom toho ani Hind není čistě bitevní vrtulník. Těžko vlastně hledat něco podobného. A taky mám dost pochybnosti o životnosti a účelovosti Hindu na moderním bojišti. Vrtulník je při jeho rychlosti poměrně snadný cíl a pancéřování v dněšní době ztrácí.

Tenhle Raider se mi líbí, skvělej stroj pro rychlý zásahy s výsadkem, zároveň dostatečně vyzbrojenej. Přesně na bojový využití na které je v dnešní době vrtulník nejvhodnější.

Navíc máme L-159, který mají taky air to ground úlohu, kterou zřejmě v mnoha případech (tebou zmíněných) dokážou plnit lépe než Hindy.

avatar
Ultramarinus Datum: 06.10.2013 Čas: 16:41

Az na to, ze "hind" je zamereny spis na masove nasazeni proti tankum, pancerovani ma mnohem silnejsi a vyzbroj ma nesrovnatelne vetsi.

Relativne malym rychlim strojem, ktery v US ozbrojenych slozkach ma zastavat lehky vzdusny pruzkum navrhujete nahratir tezky protitankovy, jehoz funkci je za dopredneho letu nicit pozemni cile. Nemluve o tom, ze "hind" nemuze viset ve vzduchu "na miste".

Jsem asi prilisny tradicionalista, ale myslim, ze je vyhodnejsi nahrazovat bitevni vrtulnik bitevnim (Apache, Cobra, Tiger, Aligator - pokud trvate na ruskem nahradniku) pruzkumny pruzkumnym (kiowa, little bird, eurocopter) a prepravni lehce vyzbrojeny (black hawk, sokol, atd).

Kdyz chcete stroj na vsechno z toho najednou, dostanete stroj "na vsechno" prinejlepsim prumerny ve vsech ohledech. Nejlepe lehce nadprumerny v oblasti JEDNE.

avatar
KOLT Datum: 06.10.2013 Čas: 15:52

Přesně to mě napadlo. Výsadek 6 osob by byl přesně na jedno družstvo z Chrudimi, takže by si i dogmatici "1stroj – 1 družstvo" přišli na své ;-)

arr