TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Vrtulníky H225M Caracal polská armáda nedostane

Datum přidání 06.10.2016    Rubrika rubrika: Události     komentáře 103 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Před několika dny polská média informovala o ukončení jednání o nákupu 50 vrtulníků Airbus H225M Caracal pro polskou armádu. Podle polského ministerstva obrany firma Airbus nepředložila dostatečně zajímavý plán spolupráce s polským průmyslem.

Foto: Vrtulník H225M Caracal na polské výstavě MSPO 2016; větší foto / Archív autora

 

Polské ministerstvo hospodářského rozvoje informovalo o ukončení rok trvajících rozhovorů s firmou Airbus o rozsahu zapojení polského průmyslu (tzv. offsety) do programu nákupu 50 vrtulníků H225M Caracal.

 

“Polsko považuje jednání s Airbus Helicopters ohledně dohody o průmyslové spolupráci, která je svázaná se smlouvou o nákupu víceúčelových vrtulníků, za ukončenou. Výrobce nepředstavil průmyslovou spolupráci dostatečně zajišťující ekonomické a bezpečnostní zájmy Polska,” stojí v oficiálním prohlášení ministerstva hospodářského rozvoje.


Nedostatečné zapojení polského průmyslu do programu v loňském roce otevřeně kritizoval i polský ministr obrany Antoni Macierewicz.

 

Podle ministra mělo o osudu programu rozhodnout právě jednání ministerstva hospodářského rozvoje s firmou Airbus. Ministerstvo hospodářského rozvoje mimo jiné požadovalo průmyslovou spolupráci minimálně ve výši nákupní ceny.


Polsko plánovalo za 16 transportních a 34 specializovaných vrtulníků H225M utratit 13,5 miliardy zlotých (85 miliard Kč). Nákup dalších 20 vrtulníků H225M se očekával v letech 2026 až 2027. 


Vrtulník H225M Caracal v původním výběrovém řízení v roce 2015 porazil vrtulníky Sikorsky S-70i Black Hawk a Leonardo-Finmeccanica AW149. 

 

Foto: Black Hawk na výstavě MSPO 2016; větší foto / Archív autora

 

Airbus vyhrál, a to i přesto, že například S-70i Black Hawk se montuje v polské PZL Mielec. Polská firma mimo jiné vyrábí trup S-70i a je také známá výrobou vrtulových letadel, včetně lehkých dopravních M28.

 

Leonardo-Finmeccanica (dříve AgustaWestland) zase vlastní polskou PZL Swidnik  - výrobce vrtulníků W-3 Sokol a SW-4 Puszczyk.

 

Vrtulníky Black Hawk a AW149 ale v původním tendru nesplnily technické požadavky polské armády. Sikorsky nenabídl polskou stranou požadované zbraňové systémy.  Dlužno dodat, že Sikorsky letos představil ozbrojenou, komerčně dostupnou, verzi vrtulníku S-70i Black Hawk.

 

Leonardo-Finmeccanica zase nabízela dlouhé dodací doby. Polská strana navíc požadovala speciální protiponorkovou verzi, ale AW149 není určen k létání v agresivním slaném mořském prostředí, kde hrozí silná koroze.

 

Obě firmy Leonardo-Finmeccanica i Sikorsky navíc nesplnily požadavek na plný servis, opravy a údržby svých vrtulníků v Polsku, resp. v polské firmě WZL nr. 2. Podmínka servisu H225 Carcal v Polsku byla nepochybně také jednou z největších výzev ve vyjednávání s firmou Airbus.

 

Foto: AW149 na výstavě MSPO 2016; větší foto / Archív autora

 

WZL nr. 2 má bohaté zkušenosti se servisem vrtulníků Mi-8 a Mi-17, ale žádné s výše uvedenými typy. Jak ale dříve uvedla polská vláda, servis zahraniční vojenské techniky musí být z důvodu národní bezpečnosti v nejvyšší míře prováděn v Polsku. Dodejme, že WZL nr. 2 provádí i generální opravy a modernizace Mi-8/Mi-17.

 

Malá odbočka od tématu - bude zajímavé sledovat, jak si s požadavky na servis, údržbu a opravy 12 nových vrtulníků poradí české ministerstvo obrany. Českým ekvivalentem polské WZL nr. 2 je pražská LOM Praha, která má také zkušenosti pouze s vrtulníky Mi-8 a Mi-17.

 

Ministr obrany Macierewicz již dříve oznámil zájem nakoupit vrtulníky Black Hawk a/nebo AW149. Vzhledem k tomu, že žádná část AW149 se v Polsku nevyrábí a AW149 má nízkou antikorozní ochranu pro operace v mořském prostředí, je favoritem nového tendru ozbrojený typ Black Hawk.


Více se dozvíme v listopadu, kdy Macierewicz představí Národnímu výboru obrany polského Parlamentu aktualizovaný technický modernizační plán polských ozbrojených sil.

 

Zdroj: Defence24

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
JiriR Datum: 13.10.2016 Čas: 14:41

Pánové, já bych byl prozatím velmi opatrný ve výběru typu modernizace Mi24, popř. v nových názvech Mi. Těch x mln. Kč (245) / cca 10 vrtulníků a to jak jsem já slyšel pana ministra, tak to odpovídá spíše opravám strojů, nákupu ND a maximálně nějaké drobné westernizaci za účelem Nato kompatibility- (např. vysílačky). Vycházím z toho, že modernizace Mi171, se dle verze pohybovala od 50-100 mln Kč v závislosti na verzi. U bitevního vrtulníku se navíc např. k optoelektronické hlavici musí navíc pořídit nová ŘS, protože Sturm/Raduga Š jsou už beznadějně zastaralé systémy. A to jsou navíc další nemalé peníze. Naopak kladně hodnotím to, že bitevní vrtulník zatím zůstane a že soutěž na nový LUH (10 mld Kč) by měla pokračovat a doufám, že tady nebudou časem tendence alternace LUH za Mi24. Přesněji řečeno doufám, ale nevěřím :-)

avatar
Rase Datum: 13.10.2016 Čas: 14:18

Bazinga20:
Samozřejmě, modernizační balíčky se dají poskládat různě. Ideální by bylo, kdyby modernizované vrtulníky byly pořád kompatibilní s Mi-171š. Izraelci by už něco navrhli, dle zadání. 30mm kanón, nějaké ty protitankové a protizemní rakety (vše kompatibilní s NATO) tak by se to poskládat nějak dalo z již existujících modernizačních balíčků pro Mi-24.

avatar
Bazinga20 Datum: 13.10.2016 Čas: 13:21

Nebylo by řešením co se týče Mi-24 nějaká modernizace ve stylu superhind V? Přináší nové senzorové vybavení i spektrum zbraní co se dají používat.

avatar
Nesher Datum: 12.10.2016 Čas: 20:15

Matesaax
Je slušná šance, že armáda a potažmo i policie leteckou záchranku dlouhodobě provozovat nebudou. Plánem je, dle polského vzoru, převést celou leteckou záchranku na státní podnik pod ministerstvem zdravotnictví. Policie by na tuto novou entitu převedla část vrtulníků, které by už nepotřebovala a za cca 2 mld. by se dokoupily nové. Tím pádem by nové luh pro Líně a Bechyni nebyly potřeba.

avatar
Matesaax Datum: 12.10.2016 Čas: 19:53

Donedávna nás ze všech médií masírovali tím,že Mi-24 je na konci životnosti a musí se koupit nové stroje.Ted zjistili,že nové vrtulníky nebudou nejlevnější a najednou vylezou na světlo ze skutečností o které se nesmělo mluvit,i když odborníci na to upozornují už dlouho a to,že Mi-24 jsou sotva v půlce životnosti.
Pokud část Mi-24 zůstane,tak bych to viděl podobně jako Rase.Např. 10 Mi-35 by doplnilo u letky 6 strojů H-145M.Dalších 6 strojů H-145M by se po pár letech pořídilo jako náhrada Sokolů po roce 2020.A v dalším horizontu např. 2025 by dalších 6 H-145M nahradilo zbylé Mi-35.Takže by armáda měla celkem 18 H-145M s toho 12 v Náměšti,4 v Líních a 2 v ČB(Bechyni).

avatar
Rase Datum: 12.10.2016 Čas: 15:55

Pokud by se zbylé Mi-24 modernizovaly ve spolupráci s Izraelci, na standart typ, s pracovním názvem Mi-242š, za cenu několik stovek milionů (všechny) tak je to celkem v pohodě a můžou dosloužit s Mi-171š.
S tím že první várka lehkých vrtulníků by sloužila spolu se Sokoly a po jejich dosloužení by je nahradila další várka - aby měla armáda třeba 20 nových lehkých vrtulníků ve stylu H-145m / UH-72

avatar
petres Datum: 12.10.2016 Čas: 11:30

Díky za upřesnění. Myslel jsem, jestli je nedodělávali.

avatar
skelet Datum: 12.10.2016 Čas: 10:56

ty u nás slouží jen pro podvěšení přídavných nádrží. Dle LK z dob dodání Mi-171 nejsou vybaveny elektrikou pro výzbroj

avatar
petres Datum: 12.10.2016 Čas: 07:49

upřesnění odkazu:
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/216411000101011/obsah/497559-vic-penez-na-opravy-vrtulniku

Na závěr klipu v čase 2:00 + je za redaktorem Mi-17 AČR číslo 9873, který má zjevně namontovaný (ještě ne v kamufláži) pod pro rakety.

avatar
skelet Datum: 11.10.2016 Čas: 21:47

Rase bohatě by stačila modernizace a lá Mi-171š

avatar
Lukas Datum: 11.10.2016 Čas: 21:04

Tak, w 2002 roku była dyskusja na temat modernizacji śmigłowców Mi 24 - w PL program miał się nazywać "PLUSZCZ"
Co ciekawe kilka polskich Mi 24PL miało pełnić role śmigłowca CSAR (To chyba byłaby najlepsza maszyna CSAR na świecie ;) )

Silniki Motor Sicz, zachodnia awionika i uzbrojenie.
Jedyny problem to łopaty wirnika...

No ale nikt z V4 nie chciał zainwestować w projekt który miały realizować polskie zakłady.

I tak zostały nam Battlehawki...

avatar
Rase Datum: 11.10.2016 Čas: 20:42

Mno ideální řešení by asi bylo, těch pár Mi-24 vymazlit na co nejlepší možnou úroveň. Ideálně ve spolupráci s JAR a Izraelci, aby vzniklo něco ve stylu Mi-24 SuperHind Mk.V, třeba rakety Spike, pořádná elektronika a klidně i aktivní ochrana ( :) ) - zkrátka stroj ze kterého si všichni sednou na zádel a ať mají alespoň kvalitu, když už jich bude jen pár. Připomenu, že původně se měly základní hrubé Mi-24 modernizovat v rámci V4, z čehož ale sešlo. Takže modernizaci potřebovaly už v 90.letech... LOM by tak mohl získat i nějaké ty zkušenosti a technologie + měli by práci.
Vedle lehkých helikoptér bez výzbroje by jim to slušelo.
ps. jo, trochu jsem se zasnil :D

avatar
kazd Datum: 11.10.2016 Čas: 20:15

6.10 v 23:52 jsem u článku Tři možné vrtulníky pro AČR napsal
"Předpokládám, že teď se vezmou dvě miliardy a nalejou se do LOMu, který je cugrunt aby udržel Hindy nějak v provozu"

Takže jsem zklamán, jestli si řeknou jen o 240 mega. Ale oni to časem vylepší. A pak že nejsou peníze.

Samozřejmě na nic nerezignujeme jak říká Stropnický, jen to musíme efektivně využívat (a to jsme do teď nevěděli :-)))

avatar
petres Datum: 11.10.2016 Čas: 19:57

Nesher mne předběhl, tak alespoň přidám odkaz na zdroj:
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/216411000101011

avatar
Nesher Datum: 11.10.2016 Čas: 19:44

Tak další změna, armáda nevyřadí všechny Mi 24, ale část si jich nechá, ostatně na opravu vrtulníků žádá MF o navýšení rozpočtu o cca 240 milionů. Tendr na nové vrtulníky dál běží, max. cena 10 mld. Z toho plyne jediné, u nových strojů se rezignuje na PTŘS a vrtulníky budou buď zcela bez výzbroje nebo max. pouzdra s kulomety a neřízené rakety. Palebnou podporu budou dál poskytovat v LOM zgenerálkované hindy, byť je otázkou jak je na tom letectvo s PTŘS, pokud vím, tak jich moc nemají (navíc jsou zastaralé) a ani se už nějakou dobu nekonají ostré střelby. Zdroj: Události ČT před několika minutami.

arr