TacticalPro

Kaspické moře: Ruský trumf na Středním východě

Lodě ruského námořnictva v Kaspickém moři jsou ... Více

Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Letecká technika

TALOS: Robotizace vrtulníků začíná

Datum přidání 11.11.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 1 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká společnost Aurora Flight Sciences vyvinula a otestovala robotický navigační systém TALOS (Tactical Autonomous Aerial Logistics System) pro vrtulníky. TALOS dokáže vrtulníky bez osádky navádět v členitém terénu nad zemí a automaticky najít vhodné místo k přistání.

Foto: UH-1 Huey, ilustrační foto /  Public domain

 

TALOS je součástí větší iniciativy AACUS (Autonomous Aerial Cargo Utility System) amerického námořnictva, resp. Úřadu pro námořní výzkum ONR (Office of Naval Research).

 

Cílem AACUS je vyvinout technologie a postupy, které promění klasický pilotovaný vrtulník v létající robotickou zásobovací platformu.

 

Hlavním úkolem takových prostředků, především vrtulníků, bude zajistit autonomní dopravu zásob a munice vojákům v přední linii.


V poslední fází programu AACUS se počítá s přestavbou vrtulníku UH-1 Huey. Letecké testy takto upraveného stroje jsou naplánovány na roky 2017 až 2018. V současné době probíhají testy systému TALOS na vrtulnících Bell 206 a AH-6 Litttle Bird. 


AACUS je projekt amerického námořnictva (US Navy) a americké námořní pěchoty (US Marine corps). Mariňáci mají zájem především o robotizaci svých vrtulníků UH-1 Huey, které pak následně vytvoří "robotický zásobovací most" mezi výsadkovými plavidly a bojujícími mariňáky na pobřeží a vnitrozemí.


Vrtulníky upravené pomocí technologie TALOS budou navíc stále schopny létat s posádkou při klasických misích.


“Příchod vrtulníku Huey jako naší třetí testovací platformy je klíčové pro naše budoucí zákazníky (námořní pěchotu - pozn. red.). TALOS vylepšuje současné platformy; nekupujete tedy novou flotilu vrtulníků, ale kupujete set schopností pro současnou flotilu,” vysvětluje John Wissler, viceprezident firmy Aurora Flight Sciences.


“TALOS není letadlo, ani to není robotické letadlo - TALOS je přenositelný inteligentní systém určený pro pilotované i nepilotované vrtulníky. Předností systému TALOS lze popsat několika slovy - agnostická platforma, nastavitelná autonomie, schopnost chápat okolní prostředí a rozhodovací schopnosti, který žádný jiný systém na světě neposkytuje,” dodává Wissler.

 

Foto: TALOS zajistí bezpečné přistání robotických vrtulníků v členitém terénu. / YouTube

 

Základem systému TALOS je laserový radar (LIDAR) a elektro-optický senzor na nose vrtulníku, který skenuje prostředí před a pod vrtulníkem. Software ze získaných informací “chápe”, co se děje kolem vrtulníku a dokáže ho tak navigovat v členitém přízemním terénu. Například nejrůznější věže i dráty vysokého napětí TALOS pozná na vzdálenost 1 km.

 

TALOS nemusí fungovat pouze v autonomním režimu, ale je schopen také pomáhat s navigací a orientací v prostoru pilotům. V budoucnu tak TALOS teoreticky nahradí druhého pilota vrtulníku u složitějších misí

 

Rovněž americká armáda (U.S. Army) v rámci programu MURAL (Manned/Unmanned Resupply Aerial Lifter) plánuje vývoj robotických vrtulníků. MURAL si klade za cíl vyvinout a otestovat technologický demonstrátor volitelně pilotovaného vrtulníku UH-60 Black Hawk.

 

Programy AACUS a MURAL podle svých tvůrců navýší přepravní kapacity, využitelnost a bezpečnost dopravního vrtulníkového letectva. Jakým způsobem? Problém je, že současná vrtulníková přepravní kapacita není omezená (v americkém případě) počtem dostupných strojů, ale v daný čas počty dostupných posádek.

 

Pokud však jednoduché nebo monotonní mise (jako je přeprava nákladů z bodu “A” do bodu “B”) nahradí vrtulníky s bezpilotním režimem, posádka může odpočívat a připravovat se na složitější mise. Stejně tak nasazení robotických vrtulníků chrání životy pilotů jejichž náročný výcvik stoji miliony dolarů.

 

Díky nasazení robotických vrtulníků navíc není nutné držet v pohotovosti záchranný tým CSAR (Combat Search And Rescue) pro případnou záchranu sestřelených pilotů.

 

Zdroj: Defense-Update

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
TF_HU Datum: 12.11.2016 Čas: 01:32

Díky nasazení robotických vrtulníků navíc není nutné držet v pohotovosti záchranný tým CSAR (Combat Search And Rescue) pro případnou záchranu sestřelených pilotů.

Tahle věta v originále není, že?

arr