TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Všední „nevšední" den na cvičení Nato Tiger Meet 2016

Datum přidání 30.05.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 16 komentářů    autor autor: nadp. Alžběta Doubková

Mezinárodní cvičení NATO Tiger Meet 2016 (16. - 27. května) bylo pro příslušníky 21. základny taktického letectva Čáslav výjimečné. Jak vypadal jeden den z pohledu pilota a technika na takovém cvičení ve španělské Zaragoze?

Foto: Na letošní NATO Tiger Meet přilétlo celkem 83 strojů; větší foto / Jaroslav Špaček

 

Výhoda Gripenů - velikost a manévrovatelnost

Piloty letounů JAS-39 Gripen po příjezdu na letiště čeká v ranních hodinách standardní plánování dopolední letu „Shadow waves". Standardní příprava zahrnující např. informace o meteorologických podmínkách nebo stavu dráhy se v tomto ohledu neliší od běžné přípravy na domovské základně.

 

Odlišné je plánování typu mise, konzultace o specifikách cizích letadel a jejich rizicích.

 

„Každý letoun má své silné a nějaké slabší stránky, které musíme při vzdušném manévrovém boji využít v náš prospěch," prozrazuje jeden z českých stíhačů a dodává: „Máme svou vlastní taktiku vedení boje a v závislosti na technických specifikacích stroje protivníka vybíráme tu nejvhodnější."

 

Přednostmi letounu JAS-39 Gripen jsou kromě jeho vysoké manévrovatelnosti také rozměry.

 

„Letoun je v porovnání s ostatními letouny čtvrté generace znatelně menší, protivník nás proto zpravidla zpozoruje později než my jeho. Mezi další přednosti patří velmi výkonný radar, který umožňuje detekci cílů na velkou vzdálenost. V kombinaci s rušičem pak radar dle dosavadních výsledků způsobuje nemalé problémy ostatním letounům," chválí si zkušený čáslavský pilot.

 

Zatímco se pilot připravuje na let, technici musí připravit letoun. Standardní předletová příprava obsahuje obhlídku letadla, kontrolu stavu antén, překrytu kabiny, kontrolu podvozku, tlaku v pneumatikách, množství provozních kapalin, zkontrolování magnetických zátek v motoru, množství hydraulické kapaliny, doplnění paliva, upravuje se konfigurace letadla (např. počet přídavných nádrží), odjišťuje se sedačka, kontroluje se množství kyslíku. Celý tento proces zabere dvě hodiny.

 

„Musím si být naprosto jistý, že letadlo je funkční a že jsem na nic nezapomněl. Kontrolu stvrzuji v deníku letounu svým podpisem," vysvětluje svěřenou odpovědnost za stroj starší technik praporčík Martin Kamenický. „Je to práce náročná především na pozornost a pečlivost," dodává Kamenický. Je si vědom, že kromě odpovědnosti za stroj v hodnotě stovek milionů ručí za něco mnohem cennějšího – za život pilota.

 

Foto: Jeden český JAS-39 Gripen získal unikátní tygří maskování. / Jaroslav Špaček

 

Mise může začít

Po poslední a zevrubné prohlídce už nic nebrání předání letounu pilotovi, který „nahodí" motor a komunikuje s technikem ohledně kontroly funkčnosti všech systémů a motoru. Technik odjistí zbraně, navede letoun na vzletovou dráhu a během následující hodiny už může přát kolegovi pouze úspěch v soubojích.


„Během jedné letové mise svedeme několik vzdušných soubojů a pak počítáme skóre," usmívá se český pilot. „Dopolední „Shadow waves" jsou díky menšímu počtu letadel kratší, letová akce trvá zhruba hodinu. Avšak během této hodiny se dokážeme až čtyřikrát zavázat do vzdušného souboje s letouny oponenta," prozrazuje velitel čáslavského uskupení a pilot gripenu podplukovník Jaroslav Tomaňa.

 

Lety mají především výukový charakter a vždy se dodržuje připravený plán. Domlouvá se i záložní plán (pokud se změní „bojová" situace a jeden z taktické dvojice je vyhodnocen jako sestřelený).

 

Video: Přistání Gripenu na letišti v Zargoze. / YouTube

 

Přistáním práce pilota ani technika nekončí

Při návratu ze vzduchu je letoun tzv. „chycen" technikem a „zaparkován" na stojánce. „Při pohybu kolem letounu, který má spuštěný motor, musíme být opatrní," vysvětluje praporčík Aleš Nývlt, starší technik letounu. „S pilotem následně diskutujeme, zda nedošlo k nějaké nestandardní situaci nebo k problémům za letu," dodává Nývlt.

 

Mezitím, co technický personál kontroluje letoun, doplňuje palivo a připravuje supersonic k odpolední letové akci, piloti absolvují tzv. „element debrief", při kterém s kolegy vyhodnocují úspěch provedené mise.

 

„Zhruba po hodině proběhne hlavní vyhodnocení letu, kdy se konzultuje pohled ostatních účastníků na vzdušný souboj, hodnotí se taktika, kontroluje se bezpečnost a zda nedošlo k porušení stanovených limitů," dokresluje další z pilotů českého gripenu.

 

Foto: Český Gripen na cvičení Tiger Meets 2016; větší fotoJaroslav Špaček

 

Zkušenosti ze vzduchu i ze země

Mezinárodní letecká cvičení, jakým je i NATO Tiger Meet, jsou specifická také tím, že piloti mohou absolvovat let se zahraničním kolegou v dvojmístné verzi letounu.

 

„Je skvělé mít možnost proletět se i v jiných typech letounu a sledovat jaké mají technické vybavení a jak se ve vzduchu chovají.Tyto lety nám pomáhají si vytvořit obraz o manévrovacích schopnostech a výkonnosti jiných typů letounů, než je JAS-39 Gripen," popisuje český pilot výhody prestižního cvičení, kde je možné také srovnávat přístupy jednotlivých zahraničních armád k logistickému zabezpečení kontingentů nebo k plánování vlastních letových akcí.

 

Redakčně upraveno

Zdroj: 21. zTL Čáslav

Udělte článku metály:

Počet metálů: 0 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Luky Datum: 02.06.2016 Čas: 18:22

Tak já hádám, že digitální vyhodnocování odraženého signálu zahrnuje velmi složitou analýzu, jejíž výsledkem je nezahlcující a přehledná informace pro operátora. Pokud je to operátor pozemní stanice, která je schopna detekovat ŘS a dělostřelecké projektily na větší vzdálenosti, je celkem jedno, zda má letadlo 0,08 nebo 0,06. Obě se zobrazí, protože projdou filtrem.
Pokud je ale operátor zároveň pilotem stíhacího letadla a cíl mu projde filtrem až o deset mil později (blíž), může to znamenat značnou taktickou nevýhodu, případně překvápko končící sestřelem...

avatar
KOLT Datum: 01.06.2016 Čas: 20:06

Díky. Z toho bych chápal, že pokud nedostaneme RCS na úroveň stealth letounů, tedy na řádově desetitisíciny m², je proti moderním radarům vcelku putna, jestli má letoun 0.08 nebo 0.06. Správně?

Pokud by tedy byla pravda, že Gripeny jsou výrazně nebezpečnější při zapnutých prostředcích EB, svědčilo by to o tom, že SAAB a BAE mají tyto prostředky skutečně dobré...

avatar
Shania Datum: 01.06.2016 Čas: 10:36

Tady je celá citace o tom rcs (jinak např. Saab uvadí, že rcs je 1/6 F16..., takže nakonec je to jen o tom, jestli jsou ty stroje čistý nebo ne)

hornetfinn wrote:
Well, I've actually followed an international air defense exercise from radar data where Gripen A, F-16 MLUs, Mirage 2000-5s and F/A-18C/Ds have participated. From actual radar data it's pretty clear that all of those aircraft have fairly similar RCS. Gripen likely has the lowest RCS of those aircraft, but the difference is rather hard to see on actual radar and fighters carrying external stores. With relatively modern radars the detection/tracking ranges are so large that relatively minor differences in RCS make little actual difference. I agree that every single bit counts and JAS Gripen NG will very likely have smaller RCS than A-D, mainly due to AESA radar which can be angled to reduce the reflections from its own radar (not discounting any other improvements). Of course as noted modern and upcoming radars have improved so much that small RCS improvements can't even compensate fully.

----------------------------------------

AESA se dá rušit, ale bude to podstatně obtížnější a bude to vyžadovat moderní a výkonné ESM (+kvalitní knihovnu signatur) jen na to zjistit, že tam někde AESA radar vysílá.

Pro amiky je asi podstatně snažší rozpoznat radar F-22, když vědí jak přesně pracuje a US F-35 pak dostanou kompletní data (pochybuji, že je dají někomu jinému).

avatar
Luky Datum: 01.06.2016 Čas: 09:41

Gripen je v lehké konfiguraci hůře zpozorovatelný než F-16...má kompaktnější tvar v podstatě ze všech úhlů, ze předu výrazněji (F16 má ten hulvátský vstup ala Tempest).
Navíc v posledních verzích je F-16 už poněkud zbytnělá...což dostihlo i Gripena EF, ale ne tak hrozně.

Co jsem dříve sledoval dogfajty mezi našemi Gripeny (viděl jsem jich desítky), tak většinou s jednou centrální nádrží. Na videích spoterů ze Zaragozy jsou se dvěma bagy, někde i tři... ale to může být z příletu nebo i nějaké COMAO AG mise...moc záběrů jsem zatím neviděl.

avatar
KOLT Datum: 01.06.2016 Čas: 08:34

Vyjádření v článku znělo nějak ve smyslu: "...piloti Typhoonů považují v soubojích Gripeny za kanonenfutter, ovšem jen do chvíle, kdy Gripeny zapnout REB, pak začnou nepříjemně kousat...". Přiznám se, že mám trochu pochybnosti, že by F-16 byla vidět na radaru stejně jako Gripen, neb ten má přecijen modernější a na malou RCS zaměřenou konstrukci. Samozřejmě je otázka, co F-16V, ale ty snad ještě ani operačně nelétají.

pro Shania: Ohledně toho AESA jede o to, že jej prostě lze špatně rušit? Pokud (až) by měl Gripen také AESA, má opět šanci, nebo jsou AESA radary tak špatně zarušitelné, že se bude hrát jen na "přirozenou" RCS? Mám takový dojem, že jsem někde postřehl cosi o zarušení AESA radaru F-22 pomocí REB F-35, pamatuju si správně?

avatar
Shania Datum: 31.05.2016 Čas: 21:07

je to kombinace několika věcí, je to malý stroj, takže je špatně vidět a je snažší v dogfightu překvapit protivníka nebo se mu ztratit. Takže když to porovnáš např s F-15 (nebo ještě lepší přirovnání je F-14 vs F-5), tak výhoda bude obrovská, pokud s F-16, tak jen minimální.

Pak menší velikost a konstrukce znamená i menší rcs + moderní rušička může být výhoda proti starším letadlům v BVR, které nemají AESA radar.

Takže zase, proti něčemu co má větší rcs a starší typ radaru výhoda, proti např superhornetu s AESA a ještě menším rcs .....


Na druhou stranu mám od jednoho operatora radarů, že gripen je na radaru vidět +- stejně jako F-16 a podobné stroje.

pak je otázka v jaké konfiguraci lítají, předpokládám že pilot myslel jen lehkou AA konfiguraci a nízká viditelnost a rcs bude i s přídavnými nádržemi podstatně horší (protivník je ale nejspíš bude mít taky).

Pokud bude mít grypen dobré rakety, pilota a aspoň stejnou podporu jako protivník, tak to rozhodně není stroj co by si někdo mohl dovolit podcenit.

avatar
KOLT Datum: 31.05.2016 Čas: 20:45

pro madrabbit: Už jednou jsem na toto tvrzení narazil v článku, na který sem dával někdo link. Zřejmě kombinace velice malého RCS s dobrými rušícími schopnostmi. Nicméně také bych se o tom rád dozvěděl více, ale ani Shania k tomu neměl nic přesnějšího.

avatar
madrabbit Datum: 31.05.2016 Čas: 14:58

Mne spíš než název budoucího neexistujícího letectva zaujala pasáž o radaru a ECM, kdy se Jas-39 stává nepříjemným protivníkem. O tomhle bych rád více informací ne o "blbé" pomlčce.

avatar
RiMr71 Datum: 31.05.2016 Čas: 14:00

Prosím admina o smazání duplicity. Dík.

avatar
RiMr71 Datum: 31.05.2016 Čas: 14:00

Ale článek výborný a zajímavý, díky!
Kdyby byl doplněný nějakým onboard videem z "goproučka" nejen z průběhu těch cvičných soubojů, bylo by to ještě lepší :)

avatar
RiMr71 Datum: 31.05.2016 Čas: 13:59

Ale článek výborný a zajímavý, díky!
Kdyby byl doplněný nějakým onboard videem z "goproučka" nejen z průběhu těch cvičných soubojů, bylo by to ještě lepší :)

avatar
RiMr71 Datum: 31.05.2016 Čas: 13:58

...dyť je to blbost... to se nikdy nezrealizuje..

avatar
SeaWolf Datum: 31.05.2016 Čas: 11:44

Jura99
jsou tam uvozovky před i za. Spojení jsem použil zcela záměrně, protože idea je o společném stíhacím letectvu :-D nikoli o jeho z mé strany zcela smyšleném názvu.

avatar
Jura99 Datum: 31.05.2016 Čas: 11:07

SeaWolf: to je už neplatný název, správný by mohl znít "České a Slovenské.." nebo "Česko-Slovenské". Tentokrát je už pomlčka namístě, jedná se o dva oddělené státy a tam se pomlčka používá vždy.

avatar
SeaWolf Datum: 31.05.2016 Čas: 07:08

vlasto
Tak pokud se konečně po 16 letech úvah zrealizuje "Československé stíhací letectvo" budou na Slovensku taky tygři ;-)

arr