Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

VTOL X-plane – vysokorychlostní letadla s kolmým vzletem a přistáním

Datum přidání 03.03.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 4 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká agentura DARPA odstartovala nový program vývoje letadel s kolmým vzletem a přistáním, tzn. letadel kategorie VTOL (Vertical Take-Off and Landing). Cílem programu označovaného VTOL X-Plane je vývoj vysokorychlostních strojů s kolmým startem i přistáním a možností alespoň částečného visu ve vzduchu.  

VTOL X-Plane

Foto: DARPA představila ideovou vizi možných letounů VTOL X-Plane k podnícení

a nasměrování kreativity soutěžících. / DARPA

 

VTOL X-Plane je 52měsíční program s rozpočtem 130 000 000 dolarů (cca 2,56 mld. Kč). Výsledkem má být experimentální letoun, který dokáže létat minimální rychlostí 550 km/h a viset na místě ve vzduchu se 75% efektivitou.

 

Jsou to rozhodně ambicioznější cíle, než si stanovil podobný americký program Future Vertical Lift v případě nového dopravního vrtulníku. Zde požaduje armáda minimální rychlost 425 km/h. Tyto požadavky splňují například experimentální vrtulníky Sikorsky X2 (480 km/h) nebo současný konvertoplán V-22 Osprey (510 km/h), jenž má ovšem nízkou účinnost visu na místě. U programu VTOL X-Plane však bude třeba porozhlédnout se po exotičtějších nápadech…

 

VTOL X-Plane

Foto: Další z ideových návrhů letadel VTOL X-Plane / DARPA

 

"Máme jednoduchý cíl: létat mnohem rychleji, s vyšší účinností dopředného letu a vznášení se na místě, aniž by byla obětována schopnost vykonávat užitečnou práci," vysvětluje záměr Ashish Bagai, jeden z programových manažerů DARPA a bývalý hlavní inženýr firmy Sikorski.

 

Užitečnou práci Bagai definuje jako co největší rozdíl mezi prázdnou a maximální vzletovou hmotností letadla. Jinak řečeno: Cílem je schopnost nést co největší náklad při co nejmenší vlastní hmotnosti. Bagai požaduje, aby vítězné řešení uneslo užitečný náklad o hmotnosti alespoň 40 % své prázdné hmotnosti, tj. pro experimentální letoun přibližně 2 až 2,5 tuny. 

 

X-50 DragonflyFoto: X-50 Dragonfly / Boeing

 

Agentura DARPA má v úmyslu přilákat kromě velkých výrobců i menší firmy, které mohou přijít s netradičními řešeními a neotřelými nápady. Představivosti se meze nekladou, jednou z podmínek ale je, že výsledný letoun nemá být příliš složitý a má kombinovat pevná a rotační křídla. Složité, těžké a na palivo náročné proudové motory zůstanou proto stranou.

 

VTOL X-Plane není prvním pokusem zkonstruovat vysokorychlostní letadlo s kolmým startem a přistáním. Před deseti lety DARPA testovala pokusný letoun Boeing X-50A Dragonfly,  jehož dvojlistý rotor se mohl ve vzduchu zastavit a fungovat jako pevné křídlo. Bohužel oba demonstrátory při testech havarovaly, aniž by došlo k přechodu z visu do dopředného letu. Program byl nakonec v roce 2006 ukončen.

 

Zdroj: Wired, Wikipedia

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Ultramarinus Datum: 05.03.2013 Čas: 09:00

Hmm, vysledny stroj by mohl byt zajimavym meziclankem mezi turbovrtulovymi letouny s pilotem, vrtulniky a UA(C)Vcky. Bohuzel si nejsem jisty, jakou niku na bojisti by mel tento hybrid opanovat. Na boj ve visu je lepsi zodolneny bitevni vrtulnik, na manevrovaci souboj proti vzdusnym cilum je vhodnejsi klasicka stihacka, na bombardovaci podporu zase tezke bitevni letadlo, jako je suchoj, nebo thunderbolt a na kradme utoky jsou dobra mensi, ticha uacv.

Samozrejme, z hlediska logistiky a operacni flexibility pujde o skok vpred, ale... Nevidim presne, kterou niku na bojisti by mel takovy stroj naplnit.

avatar
RiMr Datum: 04.03.2013 Čas: 12:29

"který dokáže létat minimální rychlostí 550 km/h"
Možná bych použil spíše slovní spojení "...létat cestovní rychlostí minimálně 550 km/h".
Minimální rychlost bývá v letectví spíš chápána jako rychlost pádová...

avatar
Jan Grohmann Datum: 03.03.2013 Čas: 21:56

Dobrý večer, 75% efektivita. Jde o to, aby letoun měl alespoň částečnou schopnost zůstat viset na místě. Resp. schopnost zásadně snížit svou rychlost.

avatar
Vojtěch Sokol Datum: 03.03.2013 Čas: 21:45

Co se myslí tímto: "být se 75% efektivitou schopen viset na místě ve vzduchu"?
A malý šotek v úvodu - V-22 Osprey je konvertoplán, ne korvetoplán.

arr