TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Vylepšený V-22 Osprey pro speciální operace

Datum přidání 17.05.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 13 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Velitelství letectva pro speciální operace AFSOC (Air Force Special Operations Command) plánuje výrazně rozšířit schopnosti flotily konvertoplánů CV-22B Osprey. AFSOC počítá s instalací nových radarů nebo zbraní. Umístění zbraní na své MV-22B Osprey připravuje také americká námořní pěchota.

Foto: CV-22 Osprey

Foto: MV-22B americké námořní pěchoty startuje z výsadkové lodi USS Makin Island (LHD-8); větší foto / Public Domain

 

Unikátní platforma

Americké letectvo již získalo 42 konvertoplánů CV-22B Osprey z 51 objednaných. Letectvo, resp. AFSOC, používá CV-22B především pro akce speciálních jednotek. Jedním z typických úkolů CV-22B je vyzvednutí sestřelených pilotů nebo dalšího personálu z “horkých” zón.

 

CV-22B se od mariňácké verze MV-22B liší použitím radarů pro mapování země AN/APQ-186, přídavnými palivovými nádržemi nebo posílenou obranou proti střelám země-vzduch s infračerveným navedením. CV-22B dokáže díky radaru létat ve velmi nízké výšce nad terénem.


Námořní pěchota v současné době provozuje 204 konvertoplánů MV-22B a plánuje nakoupit dalších 126 strojů. Hlavním úkolem MV-22B je doprava a podpora invazních jednotek z výsadkových lodí na pobřeží a hlouběji do vnitrozemí.


AFSOC, a paralelně námořní pěchota, nyní připravují modernizaci konvertoplánů CV-22B, resp. MV-22B. Konvertoplány Osprey totiž představují světově naprosto jedinečnou leteckou platformu. “Je to první letoun, co znám, který má podobnou rychlost jak dopravní C-130, ale přistává vertikálně,” říká plukovník Steve Breeze z AFSOC. “Není žádný jiný letoun, který tohle dokáže s rychlostí C-130 a dosahem C-130.”


Rychlost je pro speciální jednotky klíčová, především kvůli nutnosti provádět operace v noci. CV-22B dokáže pod pokrývkou tmy dopravit speciální jednotku tam a zpět na mnohem větší vzdálenosti a rychleji, než dokáže vrtulník.

 

Video: Osprey v akci. / YouTube
 

Lepší motory a nový radar

AFSOC nyní plánuje ještě více posílit schopnosti svých CV-22B. První změna se týká radaru AN/APQ-186 - ten umožňuje létat s CV-22B ve výšce pouhých 30 m nad terénem, ve dne, v noci i mlze. “Jinými slovy, pilot se ani nemusí dívat ven, aby létal v takto malých výškách a přitom vede stroj bezpečně,” říká Breeze.


Velitelství plánuje současné radary AN/APQ-186 od firmy Raytheon nahradit za poslední typ AN/APQ-187 “Silent Knight” od stejné firmy. Nový radar získá rozšířené schopnosti pro let ve velmi nízké výšce a přitom bude lehčí (75 kg) a méně energeticky náročnější než předchůdce.


Nové radary první CV-22B získají v roce 2021 a všech 51 konvertoplánů projde úpravou do roku 2027. Radar “Silent Knight” je již testován na vrtulnících pro speciální operace MH-47G Chinook a MH-60M Black Hawk. CV-22B ale létá mnohem rychleji, takže zavedení AN/APQ-187 do CV-22B si vyžádá rozšířené testování.


Další vylepšení - instalace nového filtračního systému - zlepší životnost motorů. Nový filtrační systém vzduchu Ospreye dostanou během tří až čtyř let.


“Filtr zvýší počet hodin, po které mohou motory zůstat na letadle,” vysvětluje Breeze. “U jakéhokoliv letadla vždy musíte po určitých hodinách vyměnit motor, protože technická kondice motoru klesá v průběhu času.”


Nová filtrace především posílí schopnost CV-22B létat v prašném a písčitém prostředí, které jinak rychle zkracuje životnost motorů. Delší životnost motorů se samozřejmě projeví na nižších nákladech za údržbu.

 

Foto: Testovací V-22 odpaluje střely Hydra 70 (2014). / Public Domain

 

Nové zbraňové systémy

Klíčovou součástí vylepšení CV-22B se stanou nové zbraňové systémy - AFSOC ale ještě neurčila optimální zbraně ani způsob jejich umístění na letoun. Uvažuje se především o kulometech ve dveřích a o řízené/neřízené raketové výzbroji. O způsobu ozbrojení CV-22B se AFSOC rozhodne do roku 2018.


“V současné době máme 12,7mm zbraň na ocase, ale počítáme, že v budoucnu budeme potřebovat více ochrany,” vysvětluje Breeze.


Osprey již několikrát prokázal schopnost používat raketovou výzbroj. Konstruktéři v roce 2014 osadili testovací V-22 kontejnerem pro neřízené rakety Hydra 70 (ráže 70 mm). Během střeleckých testů bylo odpáleno 26 raket a dvě laserem naváděné 70mm střely APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System).

 

V-22 také otestoval dvojici přesně naváděných střel AGM-176 Griffin nebo "kamikadze" drony Switchblade. Pro zaměřování cílů u testovacího V-22 posloužilo elektro-optické pouzdro L-3 Wescam MX-15 s laserovým značkovačem.


Kromě zbraňových systémů je zkoušeno na CV-22B dodatečné pancéřování o hmotnosti 360 kg (66 lehkých pancéřových panelů). Důvodem úprav se stala neúspěšná záchranná akce v Jižním Súdánu z roku 2013, kdy byly tři stroje Osprey zasaženy palbou ze země - celkově šlo o 112 zásahů.

 

Palba poškodila hydrauliku, nádrže s palivem a zranila čtyři členy posádky. Akce byla přerušena a strojům při zpáteční cestě dlouhé 1460 km muselo být několikrát doplněno palivo.

 

Také americká námořní pěchota začíná uvažovat o vhodných zbraních pro své MV-22B. Před několika dny generálplukovník Jon Davis, zástupce velitele leteckého křídla námořní pěchoty uvedl, že námořní pěchota chce osadit MV-22B takovými systémy, jaké najdeme na strojích UH-1Y Venom nebo AH-1Z Cobra.


Davis jako příklady zbraní uvedl laserem naváděné střely vzduch-země AGM-114 Hellfire, laserem naváděné pumy GBU-44/B Viper Strike a lehké střely AGM-176 Griffin. Námořní pěchota také testuje nový laserový značkovač, který poslouží k navádění přesných zbraní.
 

 

Zdroj: National Defense

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
RiMr71 Datum: 19.05.2016 Čas: 14:12

Rase, nejsi v jiném tématu? :)

avatar
Rase Datum: 18.05.2016 Čas: 18:56

Shania:
čekal jsem že víc upraví vzhled (ale to by už nebyl Gripen).
Pěkně ho vyžehlili a vypadá "svižně"

avatar
RiMr71 Datum: 18.05.2016 Čas: 15:33

"Pro mě osobně je Osprey čím dál větší zklamání. "

...tak je nekupujte a máte klid...

avatar
RiMr71 Datum: 18.05.2016 Čas: 15:32

...no vida... na stroj, na kterém nenechali při vývoji nýt suchý (kam se hrabe F-35!), docela slušně rozběhnutá kariéra...

avatar
Rase Datum: 18.05.2016 Čas: 14:42

danny:
O to větší naděje vkládám do nové generace konveroplánů, která se snad vyvaruje chyb V-22. Koncept V-280 Valor vypadá mnohem použitelněj - pokud dodrží slibovanou nižší cenu a nižší poruchovost).

avatar
Shania Datum: 18.05.2016 Čas: 14:38

za 20min bude odhalen Gripen NG

http://saab.com/air/gripen-fighter-system/gripen/gripen/evolution-evolution-event/

avatar
danny Datum: 18.05.2016 Čas: 14:27

Pro mě osobně je Osprey čím dál větší zklamání. Jak mě před lety tato myšlenka nadchla, s postupem času se sympatie vytrácí. Ano, je to revoluční konstrukce atd..., takže se s porodními bolestmi počítá, člověk je ochoten nad spoustou věcí přivřít oko, ale v případě tohoto stroje je těch nectností nějak moc. Ano, za cenu ohromných dodatečných investic se nakonec dostane do jaksi použitelného stavu, ale už to nějak nedokážu zařadit mezi úspěšné projekty a účelně vynaložené peníze.

avatar
jsk1 Datum: 18.05.2016 Čas: 08:52

Někde jsem viděl projekt (ale nevím zda oficiální), kde byla pod přídí instalován věžička s GAU-19.

avatar
Todomatch Datum: 17.05.2016 Čas: 20:18

Tenhle stroj mi vždycky přišel tak komplikovaný, náročný, nepraktický a zranitelný, že vůbec nechápu, jak se takový koncept vůbec mohl prosadit a navíc v armádě! Poslední dobou se ale začínám bát, že je možná ve skutečnosti velmi praktický, velmi použitelný a náročný stejně jako všechno, co má vrtule a létá.

avatar
Pokky Datum: 17.05.2016 Čas: 19:54

Koncept V-22 by byl ideální stroj pro zdravotníky,

avatar
crusader Datum: 17.05.2016 Čas: 19:20

To je na netu jen jediná fotka, kterou lze použít na titulce?
Už jste ji jednou použili.
http://www.armadninoviny.cz/cmv-22b-osprey-pro-americke-namornictvo.html

avatar
fotr Datum: 17.05.2016 Čas: 19:07

Asi slušel ale díky váze a rozměrům by byla asi celá koncepce V-22 na draka, no ale co se týče té výzbroje a opancéřování, jsem překvapen že se s tím nepočítalo už dříve vzhledem k tomu k čemu byl celý projekt určen.

avatar
Roland Datum: 17.05.2016 Čas: 18:07

docela by tomu slušel GAU-8 z A10 ne - co myslíte?

arr