Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Vyprošťovací speciál TATRA 815-7 8x8

Datum přidání 23.10.2014    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 15 komentářů    autor autor: Komerční sdělení

Armáda České republiky v současnosti plánuje v souvislosti s přezbrojením na moderní obrněná vozidla PANDUR nakoupit 5 kusů vyprošťovacích vozidel. Přinášíme krátký profil nového vyprošťovacího automobilu z produkce kopřivnické automobilky, který bude bojovat o vítězství v příslušné veřejné zakázce.

Foto: TATRA TRUCKS a.s. má již zkušenosti s výrobou vyprošťovacích vozidel. Společně s polskou firmou Szczesniak vyvinula vyprošťovací/odtahové vozidlo T 815-7 Mamut. Vozidla jsou určeny k „vyprošťování" polských kolových obrněných bojových vozidel pěchoty Rosomak. / TATRA TRUCKS a.s.

Foto: Vyprošťovací/odtahové vozidlo TATRA 815-7 8. Vozidla jsou určená k vyprošťování kolových obrněných vozidel. / TATRA TRUCKS a.s.


Nový vyprošťovací automobil těží ze všech výhod podvozků „sedmičkové“ řady, které jsou již v AČR používány – vyznačují se zejména vysokou průchodností terénem, vysokým komfortem jízdy v terénu i mimo něj a relativní jednoduchostí údržby.

 

Vyprošťovací speciál TATRA 815-7 8×8 se řadí do kategorie těžkých kolových vyprošťovacích vozidel. Speciální výbava vozidla spolu s vysokým užitečným zatížením umožňuje bezpečné vyproštění a následné vlečení většiny typů současných i budoucích kolových obrněných vozidel. Nová TATRA dokáže převrátit havarovaná vozidla, vyprostit je ve svahu, nebo např. zpřístupnit těžko dosažitelná místa v těžkém terénu pro komplikovanější záchranné zásahy.

 

Částečně imobilizované vozidlo je potom nová TATRA schopná vléct pomocí zadní zvedací vidlice při jejím zatížení až do 14 tun. V případě nutnosti transportu zcela nepohyblivého vozidla může být k vyprošťovacímu speciálu připojen přívěs.

 

Foto: TATRA táhne Tatrapán. / TATRA TRUCKS a.s.

 

Velkou devizou nového vozidla je moderní jeřáb HIAB s dálkovým ovládáním, které umožňuje jeho obsluze zvolit při práci s jeřábem tu nejvhodnější pozici např. z hlediska výhledu na místo zásahu. Ovládací systém jeřábu představuje naprostou špičku na současném trhu a zajišťuje vysokou rychlost a přesnost pohybu ramena jeřábu.

 

Vyprošťovací TATRA je vybavena dvěma hlavními navijáky s tažnou silou 24 tun a s délkou lana 100 metrů. K dispozici je rovněž přídavný dvoutunový naviják s lanem o délce 220 metrů.

 

Kabina je pancéřovaná na úrovni 2/2b STANAG 4569 díky přídavnému balistickému pancéřování. Instalována je rovněž protiminová podlaha, pohlcující část energie při výbuchu miny či IED.

 

Foto: Mohutný jeřáb uzvedne i V3S. / TATRA TRUCKS a.s.

 

Vozidlo je poháněno motorem DEUTZ TCD 2015 V08 o výkonu 440 kW při 2100 ot/min. Automatická sedmistupňová převodovka ALLISON je doplněna dvoustupňovou pomocnou převodovkou TATRA. Vozidlo je vybaveno systémem ADM (Automatic Drivetrain Management) - plně automatickým systémem uzávěrek diferenciálů. Nechybí systém centrálního dohušťování kol, umožňující jak změnu tlaku v kolech během jízdy, tak například jízdu s prostřelenou pneumatikou.

 

Toto zajímavé vozidlo je dalším příkladem toho, co kopřivnická Tatra umí nejlépe – vysoce specializované automobily vyráběné v řádu jednotek či maximálně desítek kusů, s důrazem na potřeby individuálních zákazníků. Doufejme, že i do budoucna budou z bran automobilky vyjíždět podobně zajímavé vozy.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
LubosHa Datum: 23.10.2015 Čas: 22:36

Tak to je nádhera! Zajímalo by mě, jestli na to budou mít tady http://eshop.svetluska.cz/nahradni-dily-tatra-za-skvele-ceny/ náhradní díly, protože jinak mají snad všechno :D

avatar
pjek Datum: 29.11.2014 Čas: 17:51

Asi měl na mysli 813...

avatar
skelet Datum: 29.10.2014 Čas: 17:49

Jak by se jim povedly se neví, protože vývoj byl zastaven. Ale vyvinut byl, prototypy vyrobené byly, a byly na nich prováděny testy. Nicméně pro tak malou výrobu se to prostě neoplatí vyvíjet do sériové podoby..
jinak malá chybička se vloudila.. 613 byly osobní limuzíny, Terrno je řada "815"

avatar
Charlie Datum: 29.10.2014 Čas: 07:50

Tak jim se u vzducháče povedla i Euro 6? Tak to je mazec! Co se týče směřování Tatry - cesta výroby stylem "podvozky jsou naše, motory dodáme kdyžtak taky, ale zbytek kupujeme" je dle mého logická při současných objemech výroby (a dělají to tak všichni). Aź bude Tatra produkovat tolik náklaďáků jako MAN nebo Mercedes, tak možná výrobu zase rozšíří. Jediné, co mě mrzí, je zapadnutí dle mého zdařilého designu kabin řady 613 - Terrno, které po faceliftu vypadají opravdu moc pěkně a moderně, přitom drží logickou návaznost na předchůdce. Né že by Phoenixy byly ošklivé, ale už to není "šestsettřináctka".

avatar
Sunakashi Datum: 28.10.2014 Čas: 18:06

clanek o tom jak Tatra uvedla na trh motor Euro 6

http://www.novinky.cz/auto/351637-tatra-uvadi-na-trh-vozy-s-motory-nejprisnejsi-emisni-specifikace.html

avatar
skelet Datum: 27.10.2014 Čas: 11:26

motor Euro 6 byl vyvinut a spokojeně si vrčel na testovací stolici, ale jeho certifikace se nevyplatí, takže noví majitelé jeho vývoj stopli. Je to poměrně logický krok, když hlavní modelovou řadou je řada Phoenix, do které se "vzducháč" nevejde.
Vzduchem chlazené motory se budou vyrábět i nadále, ale jen pro trhy, které nevyžadují normu Euro 6. Tedy např.Austrálie, Rusko, Indie, a pro vojenské aplikace.
Jinak zatím nejsilnější motor, který do Tatry dali byl MTU o výkonu 610kW, který byl namontován v tankovém tahači T816 8x8.1R

Jinak jestli sleduju dobře stránku pozary.cz, tak se hasiči pozvolna vracejí k Tatrám, všude tam, kde hledají stroje určité váhové kategorie ;)

avatar
Nesher Datum: 25.10.2014 Čas: 11:38

Jakub Mareš
Ty důvody jsou dva, jednak právní, v rámci společného evropského trhu nemůžete diskriminovat ostatní výrobce. Druhý důvod je technicko-ekonomický. Pokud je většina zásahů realizována ve městě nebo lehkém terénu, tak vám normální nákladní auta nabízí lepší jízdni vlastnosti než primárne terénní tatra a díky velkoseriove výrobě jsou tyto podvozky i levnější.

avatar
Jakub Mareš Datum: 25.10.2014 Čas: 09:34

Mám asi takovou blbou otázku, ale Tatra je česká společnost, platí v česku daně, zaměstává místní lidi atp. Proč teda např. vozidla pro HZS nejsou hlavně Tatry? Proč se nechává vydělávat zahraniční firmy jako MAN, SCANIA a nevím jaké podvozky jsem to ještě viděl. Obměna hasičských vozidel třeba není tak velká, jestli to může bejt desítky kusů za rok, ale i to by snad bylo znát nebo snad ne?

avatar
Nesher Datum: 24.10.2014 Čas: 16:59

Vrata
Maličko Vás opravím, nejde jen o trh vojendkých speciálů, ale trh speciálních terenních vozidel, tedy nejen vojenské speciály, ale např. vozidla pro těžbu, zachránáře, nástavby se speciální zemědělskou technikou atp.

avatar
Vrata Datum: 24.10.2014 Čas: 12:48

K produkci Tatry: myslim, ze tento tyden jsem v novinach (asi Lidovych) cetl clanek, kde uvadeli, ze Tatra nema sanci konkurovat velkym vyrobcum nakladaku a je schopna se uplatnit jen na trhu vojenskych specialu. Tam je celosvetova rocni potreba cca 2700 kusu a Tatra doufa, ze ziska cca 70 procent trhu, coz by byla rocni vyroba do 2000 ks. Takze zadne desitky tisic kusu rocne se nedaji ocekavat.

avatar
Charlie Datum: 23.10.2014 Čas: 20:31

Bojar: Tatra motory umí, ale výkon 400kW a výš je velice úzkoprofilové zboží (navíc pro typy vozů, které Tatra vyrábí, né úplně vhodný) a musíte být OPRAVDU velká fabrika, aby se vám vyplatil jeho vývoj. Navíc - u vzduchem chlazených motorů začínají být problémy s plněním Euro specifikací. Na Euro 5 si ještě tatrováci troufli, Euro 6 už bude nejspíš konečná.

Za mě nevidím problém v osazování vysokovýnonových motorů od jiných výrobců, až bude mít Tatra prodeje v řádech desetitisíců, tak třebas začnou něco takového vyvíjet.

avatar
Jan Grohmann Datum: 23.10.2014 Čas: 19:53

leviathan - musíte číst častěji Armádní noviny. :)

Podvozek TATRA nestojí 50 miliónů Kč
http://www.armadninoviny.cz/podvozek-tatra-nestoji-50-milionu-kc.html

avatar
bojar Datum: 23.10.2014 Čas: 19:33

Škoda že TATRA neumí na dnešní dobu silný vzduchem chlazený motor, ale i tak je výborná.

avatar
leviathan Datum: 23.10.2014 Čas: 17:16

Aka ke cena? Pocul , ze to chcu 1,5 mil Eur :) za nakladak?

avatar
Lukas Datum: 23.10.2014 Čas: 12:46

Bez przesady - jeśli WP zdecyduje się na KWZT Mamut - to takich pojazdów może zamówić ponad 100...

arr