TacticalPro

Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Elitní 601. skupina speciálních sil: Vše je o lidech

Největší hodnotou 601. skupiny speciálních sil ... Více

Letecká technika

Vývoj ruské stíhačky PAK FA zdárně pokračuje

Datum přidání 06.01.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 8 komentářů    autor autor: Michal Polák

V polovině prosince minulého roku byl zalétán již čtvrtý prototyp ruského stíhacího letounu 5. generace Suchoj PAK FA. Na všech vyrobených letounech zároveň probíhá ověřování letových vlastností a ovladatelnosti. Na rok 2013 jsou plánovány zkušební odpaly řízených střel i první státní zkoušky.

ruská stíhačka PAK FA

Foto: PAK FA při pojíždění po dráze, ilustrativní snímek / Wikipedia, Rulexip


Čtvrtý ze čtrnácti plánovaných prototypů PAK FA

Zálet čtvrtého prototypu stíhacího letounu Suchoj PAK FA alias Suchoj T-50 se uskutečnil 13. prosince 2012. Rusové plánují podle dostupných informací vyrobit celkem čtrnáct prototypů a od roku 2015 rozjet sériovou výrobu. Připomeňme, že americký konkurent, stíhačka F-22A Raptor, poprvé vzlétl v roce 1990, ale byl zařazen do služby až v roce 2003.

 

Vůbec první stroj PAK FA (Perspektivny Aviatsionny Kompleks Frontovoy Aviatsii) vzlétnul 29. ledna 2010 z letecké základny na Amuru. Druhý prototyp se přidal koncem roku 2010 a hned si odbyl svůj premiérový a zhruba třičtvrtěhodinový zálet. První dva letouny nicméně byly dodány údajně bez radaru a zbraňových systémů, což je v této fázi vývoje logické. Až třetí prototyp T-50-3 byl vybaven radarem typu AESA. Testy zbraňových systémů a odpaly řízených střel mají být zkoušeny právě na čtvrtém dodaném stroji.

 

PAK FA , Suchoj T-50Foto: PAK FA „vzhůru nohama“ / Wikipedia, Dmitry Pichugin

Suchoj PAK FA se představuje

Suchoj PAK FA je vyvíjený stíhací letoun 5. generace. V ruském letectvu má perspektivně nahradit zastarávající typy Su-27 a MiG-29 a doplnit modernizované víceúčelové stíhací letouny Su-30 a Su-35.

 

Jakožto dvoumotorový stíhací letoun 5. generace je prozatím jediným vážným konkurentem amerického stíhacího letounu Lockheed Martin F-22A Raptor, který je považován za vůbec nejmodernější stíhací letoun současnosti. Suchoj PAK FA má stejně jako on využívat vlastnosti stealth, nejmodernější elektronické a zbraňové systémy v kombinaci s vysokou manévrovatelností a přebytkem výkonu.

 

O pohon se má starat dvojice dvouproudových motorů AL-41F1 s tahem jednotlivě přes 157 kN, což předurčuje PAK FA k dosažení vyšší rychlosti než M = 2, výškovému dostupu 20 km a výborné stoupavosti. Rusové zapracovali také na doletu. Kapacita vnitřních palivových nádrží je odhadována na 10 300 kg leteckého paliva, přičemž další palivo je možno umístit do externích palivových nádrží. Dolet i bez nich by měl dosahovat k 5 500 km.

 

F-22A RaptorFoto: Jediným protějškem Suchoje PAK FA je americký F-22A Raptor / Wikipedia, U. S. Air force

Plnokrevný stíhač

Mezi plánovanou výzbrojí jsou prozatím zejména střely vzduch-vzduch, což předurčuje PAK FA k plnění roli čistokrevného stíhacího letounu, tedy k vybojování a udržení absolutní vzdušné nadvlády.

 

Do dvou vnitřních zbraňových šachet se má vejít šest moderních řízených střel R-77M a do dvou menších šachet po jedné raketě krátkého až středního doletu R-73. Vedle toho může PAK FA využívat také podstatně výkonnější střely R-33 a R-37 původně vyvinuté pro těžký stíhací letoun MiG-31. Do budoucna není vyloučena ani možnost nesení protizemní výzbroje, ale dost možná PAK FA tuto úlohu přenechá typům Tu-22, Su-24, Su-34, Su-30 a Su-35.

 

Rusko však nemá být jediným uživatelem stíhačky PAK FA. V rámci programu FGFA (Sukhoi/HAL Fifth Generation Fighter Aircraft) vyvíjí na jeho základě víceúčelový stíhací letoun s Indií, jejímž požadavkům bude PAK FA přizpůsoben.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Argonaut Datum: 07.01.2013 Čas: 19:02

To Wladis:

Zrovna Hlas Ruska bych bral mnohdy s hodně velkou rezervou. A předpovídat ceny ropy na světových trzích ovlivňuje tolik faktorů, že s určitostí říci kolik bude stát barel za rok mi přijde až hraničící s věštěním. Vzpomínám si, že např. některé odhady v průběhu roku 2008 kalkulovaly až s 200 USD za barel v roce 2009 ( maximum roku 2008 bylo 140 USD) a v roce 2009 se cena za barel propadla až ke 40 USD. Reforma ruských ozbrojených sil je postavená na exportu ropy a zemního plynu. Ale není to jediná finančně náročná oblast, kam Rusové nutné potřebují investovat. Stále častěji se objevují analýzy varující před stárnoucím ruským obyvatelstvem, které v budoucnu spolyká obrovské sumy. Ubývá totiž ekonomicky aktivního obyvatelstva (podle některých odhadů bude v Rusku do roku 2050 o 20 milionů méně obyvatel). S tím kalkuluje rovněž i reforma ruských ozbrojených sil, i proto se má stát ruská armáda efektivnější a akceschopnější s využitím menšího množství jednotek.

avatar
Wladis Datum: 07.01.2013 Čas: 18:41

podla mna to pojde podla planov a nie ako pisali niektore media ( skodoradost ) za skor nez v 2020 nic nebude. tusim v ATM ( nie som si isty ) som cital, ze do roku 2015 ma byt dodanych armade 10 lietadiel tzv. 0 ( nultej ) serie. no uvidime.

samozrejme je vsetko hlavne aj o financiach, .. ta ,,reforma do roku 2020,, co pocita s obnovou 70% armady Ruska sa mozno aj vydari. na hlase ruska som cital ze cele financovanie by malo byt OK pokial cena barelu ropy neklesne pod 80 usd a podla novych info v celkom roku 2013 nema klesnut ani pod 100usd.

avatar
David Datum: 07.01.2013 Čas: 13:54

Podle mne je asi nejzajímavější to, že zatím zkoušky atd. probíhají podle plánu - a to u takovýchto projektů je zpoždění docela běžné. takže moc nevěřím těm sýčkujícím hlasům, které říkají, že sériová výroba se rozeběhne až v r.2020. Zpoždění tipuji maximálně na rok. Jako problém vidím spíš to, kolik jich bude - podle některých údajů by jich mělo být méně než sto. Ale možná o to více se Rusko bude snažit o export - a v rukou států typu Venezuela, Alžírsko, Vietnam mohou být opravdu jakousi globální bezpečnostní výzvou

avatar
Standa Datum: 06.01.2013 Čas: 13:29

Tak to jsem zvědavý, jak dokážou odpovědět západní státy, až v Indii a nakonec proč ne ve Venezuele budou lítat stealth letadla 5 generace. Jedině USA budou mít F-22, ale v omezeném počtu. F-35 je jiná váhová kategorie.

avatar
Coffin Corner Datum: 06.01.2013 Čas: 13:10

KV: Nicméně ne tolik aby byly lopatky motorů úplně skryté: http://www.f-16.net/attachments/img_9777_922.jpg
Zatím to vypadá, že tento problém vyřeší radar blockerem jako u F-18E

avatar
KV Datum: 06.01.2013 Čas: 12:48

Suchoj T-50 má tiež nasávanie zahnuté do tvaru S

avatar
Pokky Datum: 06.01.2013 Čas: 10:42

Zajímalo by mě, jak mají Rusové řešení nasávaní, aby se radarové paprsky neodrážely od lopatek motoru. U F-22 je to řešené tak že přívodní kanál vzduchu je zahnutý do písmene S.

avatar
Daniel Datum: 06.01.2013 Čas: 10:18

nemůžu si pomoct, ale není zdola nějak moc členitý na stealth, zvlášť v porovnání s F22? http://media.defenseindustrydaily.com/images/AIR_F-22A_Upside-down_lg.jpg

arr