TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Vývoj vojenského raketoplánu XS-1 pokračuje

Datum přidání 11.08.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 39 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká agentura DARPA pokračuje ve vývoji vojenského miniraketoplánu XS-1 (Experimental Spaceplane 1). Agentura vybrala pro příští armádní fiskální rok tři firmy, které budou rozpracovávat koncept raketoplánu XS-1.

Foto: Představa raketoplánu XS-1 od firmy Northrop Grumman; větší foto / Northrop Grumman

Foto: Představa raketoplánu XS-1 od firmy Northrop Grumman; větší foto / Northrop Grumman

 

Pentagon dosud používal pro vynášení malých nákladů na nízkou oběžnou dráhu LEO (Low Earth Orbit) raketu Minotaur V – upravenou mezikontinentální balistickou raketu LGM-118 Peacekeeper. Raketu je možné vypustit desetkrát do roka, při ceně 55 milionů dolarů za start. Nosnost rakety je 1735 kg.

 

Úkolem miniraketoplánu XS-1 je především řádově snížit náklady za vesmírné lety a řádově zrychlit roční frekvencí startů. Cenová hranice pro start XS-1 je 5 milionů dolarů.

 

Podle současných představ bude XS-1 urychlen na rychlost větší než Mach 10 (způsob urychlení je předmětem vývojových prací). Při této rychlosti XS-1 dosáhne výšky okolo +100 km nad hladinou moře. Následně se oddělí jedno nebo vícestupňová raketa, která vynese náklad (max 2300 kg) na nízkou oběžnou dráhu.

 

Požaduje se velmi rychlá frekvence startů. XS-1 musí být připraven odstartovat do vesmíru za méně než 24 hodin od návratu. Při takovém tempu musí pracovat minimálně 10 dní. Podle představ agentury DARPA bude XS-1 provozován „podobným způsobem jako letadlo." Rozměry i hmotností se přiblíží malým obchodním tryskovým letadlům.

 

Video: Koncepce XS-1 podle agentury DARPA. / YouTube

 

Pentagon, resp. americké letectvo, chce v raketoplánu XS-1 získat nástroj, jak velmi rychle a logisticky nenáročně dopravit do vesmíru užitečný náklad - průzkumné, špionážní nebo komunikační družice.

 

Důvodem je rozvoj proti-satelitních zbraní schopných ničit americké satelity na oběžné dráze. Nejvyspělejší země světa za tímto účelem rozvíjejí laserové a anti-satelitní řízené střely. Řada zemí navíc sleduje a katalogizuje veškerý satelitní provoz nad svým územím.

 

Koncepční práce pro agenturu DARPA zajišťují tři konkurenční firmy - Northrop Grumman, Boeing, Masten Space Systems. Každá z firem získala 6,5 milionu dolarů pro vývojové práce. Cílem koncepčních prací je identifikovat klíčové technologie a prozkoumat nejzávažnější možné vývojové problémy. Příští rok DARPA zhodnotí výsledek koncepčních prací a rozhodne se o dalším osudu programu.

 

Firmy si již našly partnery ze soukromé sféry. Boeing spolupracuje s Blue Origin, Northrop Grumman s Virgin Galactic a Masten Space Systems s XCOR Aerospace. Všechny tři civilní firmy pracují na prodeji a realizaci krátkých suborbitálních letů v rámci vesmírné turistiky. Jednoznačně nejdále je firma Virgin Galactic s suborbitalní kosmickou lodí SpaceShipTwo.

 

Pokud půjde vše podle plánů, první demonstrační let se uskuteční v roce 2018. Půjde však o testovací technologický demonstrátor. Vývoj plnohodnotného vojenského systému potrvá následně ještě několik let.

 

Zdroj: IHS Janes

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Beld Datum: 31.08.2015 Čas: 19:48

Takze znova ,abyste to pochopil . To cislo 20x Bylo ciste jen matematicke vyjadreni , kolikrat by bylo treba znovupouzit PRVNI i DRUHY stupen s naklady pod 2M za recyklaci , aby celkova cena klesla pod 10M dolaru ( bez pojisteni ) . To cislo nema s spaceX a muskem nic spolecneho , to je jen alesuv vypocet nakladů . Samozrejmne je to cislo zcela nerealne .

O pouziti druheho stupne se spekuluje v ramci dalsich 20+ let ( nejspise se to nikdy nevyplati ) a pro ZNOVUPOUZITI prvniho stupne se pocita s celkovymi naklady kolem 14M . S tim ze podle poctu znovupouzitelnych motoru ( nejdrazsi cast ) To bude reuse 2-4x na jeden . Ze by byl motor znovupouzitelny 20x je s dnesnimi typy absolutne nerealne .

TAKZE ZNOVA , vas prvni prispevek bylo vesteni z kristalove koule , co teoreticky muze byt za 30+ let . A psal jste to jako blizkou realitu .

avatar
logik Datum: 31.08.2015 Čas: 00:07

Psal jsi "Cisla o 30% uspor jsou oficialni cisla spaceX . A to je opravdu maximalni hodnota , pokud se vse podari"

Mezi "vše podaří" spadá evidentně i to, že se první stupeň podaří recyklovat dvacetkrát.

Další diskuse není třeba, protože fakta už tu padla, zbytek je jen otázka křišťálových koulí, ve kterých vy možná umíte vyčíst, co se povede a co ne. Já křišťálové koule nemám a diskutovat s člověkem, co místo faktů hází jen urážky mě nebaví.

avatar
Beld Datum: 30.08.2015 Čas: 22:28

aholub@centrum.cz klidne piste co vam odpovi :D .

My se max pobavime na vas ucet .

avatar
Beld Datum: 30.08.2015 Čas: 22:25

Vy jste nejak mentalne postizeny ????? Vzdyt ten clovek tam sam napsal , ze je to za urcitych okolnosti ( ktere ani spaceX neplanuje , reUse obou stupnu min 20x teoreticky ) . A vsichni ostatni VCETNE NEHO se shodli , ze to bude MAX 30 % v nasledujicich 20 letech .

Nechcete do toho vlakna napsat , at vam tam ti lide vysvetli cemu nerozumite . Nebo klidne PM tomu adminovi , ja ho znam temer 16 let .

avatar
logik Datum: 30.08.2015 Čas: 14:03

V podstatě jeden z posledních příspěvků na toto téma - tedy založený na aktulních datech -, navíc podložený nikoli "zdáním", ale výpočty (pravda nepublikovanými) - a od člověka, který je evidentně na tom fóru respektovaný, je administrátorem toho fóra a evidetnně se v komonautice dosti orientuje (je např. autorem stránek: http://mek.kosmo.cz/) -
tvrdí 10%, a v podstatě nikdo tam proti tomu neprotestuje. To myslím jasně dokládá, že obecné mínění v tom threadu je jiné, než tvrdíte.

Takže Vy vlastně ani nevíte, co se v tom threadu, kterej jste linkoval, vlastně píše. Proč jste ho vůbec linkoval??

====

A Vám vadí a překvapuje Vás, že se kouknu na to, co jste linkoval? Vy nejste zvyklý číst to, co druzí píšou? To dosti vysvětluje... Urážky jsou zábavnější, než se snažit nalézt pravdu, že?

avatar
Beld Datum: 30.08.2015 Čas: 00:34

To si ze mne delate srandu ? jaky druhy odkaz na strane 53? :) Vzdyt se tam VSICHNI shoduji na tom ze to bude max 30% ..... A tim myslim opravdu vsichni i ti nejvetsi optimisti ...

Vy vazne prohledavate stranku na foru o 600+ postech abyste nasel alespon jeden ktery vzdalene podporuje vasi teorii ? :)

K ad hominem jsem se snizil z toho duvodu , ze jinak se s necim vaseho formatu diskutovat asi ani neda .

avatar
logik Datum: 28.08.2015 Čas: 22:07

Diskutovat nemůžeme, protože s názorem podloženým pouze argumentem ad hominem se diskutovat nedá.

Jinak děkuji za odkazy, kde i jiní (navíc Ti machři, na které se odvoláváš) potvrzují, co jsem tvrdil, konkrétně např. druhý odkaz na straně 53 tvrdí, že při dvaceti opakovaných startech prvního stupně a dobře zvládnuté recyklaci spadne cena pod deset milionů dolarů. A to do výpočtu není zahrnuto zlevnění výroby způsobené lepším zvládnutím technologií a vývinem nových levnějších technologií výroby, které se nedá předvídat a zajistit, ale ani vyloučit.

avatar
Beld Datum: 28.08.2015 Čas: 21:23

BTW: Pro jistotu jsem si to ted jeste od Davida P. neoficialne overil , prvni start se ceka na 2 tyden 11/15 . Cili tezko stihnou vice nez 2 . Protoze pro ACR je lhuta 3 tydny na samotne vyhodnoceni a pochybuji , ze tesne pred pred vanocema tam nahazou 2-3 starty .

avatar
Beld Datum: 28.08.2015 Čas: 21:11

Ja si na tomto foru vazne nekdy pripadam jako "alenka " . Ale pro lidi , co nedokazou ani pouzit gooogle radeji pripojim odkazy .

Nosič (huh) vazne neni reusable , mozna bude v dalne budoucnosti znovupouzitelny po relativne drahe rekonstrukci PRVNI stupen . Mozna , to zatim neni jiste , muzeme doufat .

Cisla o 30% uspor jsou oficialni cisla spaceX . A to je opravdu maximalni hodnota , pokud se vse podari , vetsi cast se usetri snizenim vyrobnich nakladu .

http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&tid=1731&page=1

http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&tid=1302&page=1

Hlavne ten druhy doporucuji precist vsech 60 stranek , rozsiri vam to obzory .

Cene 10 M se nikdy priblizit nemuzeme , pokud se neco nestane s dolarem , pripadne neprobehne nejaky dulezity obev . ( Coz se evidentne nechysta ) .

Muzeme podebatovat na srazu . Ale vzhledem k vasi informovanosti , pochybuji , ze se o kosmonautiku vubec zajimate . Vymysly o 99% zlevneni jsou smesne , vzhledem k tomu ze cena 1 stupne bez paliva neprekracuje sama o sobe 60% ceny startu . U casti GTO to bude jeste mene , to ani nehovorim o realne znovupouzitelnosti tech motoru . To je zatim ciste kristalova koule . Muzeme podebatovat na kosmo foru , moje jmeno snad bez problemu uhadnete .

avatar
logik Datum: 27.08.2015 Čas: 20:44

pet.rok: může, a nemusí. Pokud tu ale na jedné straně argumentuje Shania hromadou odkazů a je to podpořené výrokem chlapa, co jako první dostal do vesmíru komerční raketu - a na druhé straně je beld, který když se ho zeptám na něco co podloží jeho tvrzení, tak začne mluvit vulgárně, tak je myslím jasné, která strana přinesla důvěryhodnější argumenty.

To, že znovupoužitelný nosič nesníží cenu stokrát je jasné, ale v principu opravdu není nemožné dostat lety do vesmíru na podobnou úroveň, jako dnes běžně dělané mezikontinentální lety. Jistě, je to asi hudba daleké budoucnosti, ale jak rychle se jí budeme přibližovat a kdy se pokoří úroveň 10 milionů za let je otázka. A pro tvrzení, že něco srazí cenu zrovna o x% a ne o y% chce více argumentů, než jen jak tvrdil beld "někde jsem četl", Shania alespoň přinesl nějaké argumenty, Beld nikoli. Před dvaceti lety by každý pokládal za utopii všeobecné mobilní připojení.

Ohledně Tvého rozboru nákladů, tak např. palivo dělá opravdu minimální součást ceny - tam těch 99% opravdu platí. Ceny za montáž a testování pak jsou velmi závislé na tom, kolik je letů - v principu by údržba neměla být dražší, než např. pravidelné servisní prohlídky letadel, takže u té analýzy hodně záleží, z jakých dat a jak to vlastně počítala. A kdo a za jakým účelem ji vydal, i v tomhle oboru už existuje velkej lobing a konkurence.

avatar
pet.rok Datum: 26.08.2015 Čas: 22:28

nech si kazdy vezme s verejnych vyjadreni Elona co sa mu paci pre mna je to divadlo kombinovane s marketingom a PR pre investorov
to vsak neznamena ze neocenujem jeho vysledky a prinos k tomu aby boli kozmicke technologie po rokoch stagnacie znovu dynamicky rozvijali

logik: "ale že 99% z ceny tvoří cena na výrobu nosiče"
obavam sa ze to je dost hlboky omyl.
cital som kedysi dobru analyzu s pomerne vystiznymi kolacovymi grafmi rozdelenia nakladov na start a ak si spravne spominam samotna vyroba rakety predstavovala zhruba len 60% nakladov, zvysok su pripravne prace na vypustenie, palivo, montaz, testovanie a pod. Snazil som sa to vygooglit ale bohuzial sa mi to zatial nepodarilo.
Ak na to narazim tak to sem hodim.

takisto si treba uvedomit ze znovu pouzitelnu cast rakety ktora pristane po uspesnom starte treba dokladne prekontrolovat (dokladnejsie ako po vyrobe) a to ma taksito svoju cenu, nehovoriac o nutnosti obetovat cast paliva a zvyseni hmotnosti konstrukcie (pristavacie nohy + zvysenie tuhosti) k dosiahnutiu schopnosti pristat.
Kazdopadne cislo o 30% uspore pri opakovanom pouziti 1. stupna nosica ktore tu uviedol Beld moze byt blizke realite.

avatar
Beld Datum: 26.08.2015 Čas: 20:39

Shania : Doufam , ze chapete , ze ty vymysly od logika "dopadaj"i i na vasi "hlavu" .....

Diskutovat o tom muzeme , ale oba vime , ze ne tedy . Z naseho pohledu konec debaty .....

avatar
Beld Datum: 26.08.2015 Čas: 20:33

logik : Ja vam nemam ani silu oponovat :D Jen reknu , pro zbytek lidi , kteri toto jeste berou vazne LOGIK keca p.....y .

Pokud budete tvrdit naprosto prokazatelne blbosti v tomto pripade , kteremu evidentne nerozumite , tak vase Veskera ostani vrzeni poslete do "zachoda" ....



Jo a musk nema zdny problem rikat 1+1 =27 . Paradoxne si tim i chlubi . Cela tato odiskuze je smutny doklad CR zdroju .

avatar
logik Datum: 26.08.2015 Čas: 19:37

A ohledně toho, co je realita: realita je, že cena teď je 60milionů (ta je ovšem možná dotovaná, odhadovaná cena je kolem 200milionů), ale že 99% z ceny tvoří cena na výrobu nosiče. Zatím jste nedoložil svoje tvrzení, že cena po znovupoužití nosiče klesne max o 30% ničím.

avatar
logik Datum: 26.08.2015 Čas: 19:31

Beld: máš teda dost odvahu označit citace člověka, co jako první vede firmu úspěšnou v komerčních letech do vesmíru, jako "bláboly".

arr