TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Význam armád národních států ve 21. století – Část 1. Historický vývoj

Datum přidání 17.06.2013    Rubrika rubrika: Události     komentáře 17 komentářů    autor autor: Mgr. Ondrej Rajkovič

Účast na mezinárodních cvičeních, nasazení v zahraničních misích, pomoc při povodních, toto jsou nejčastější události, s kterými je spojována armáda v Česku i na Slovensku. A při tomto téměř folklórním pohledu na armádu se zapomíná na její skutečný význam a postavení, které se odvíjí od zásad starých téměř 250 let, ale přesto stále platných.

Armáda ČR

Foto: Armáda je jedním ze základních pilířů státu / Jakub Prokeě, Wallpapery AČR

 

Stát v takové podobě, v jaké ho dnes známe, se opírá o princip postavený na 4 základních pilířích – obyvatelstvu, území, státní moci a suverenitě. Ať už se na tyto aspekty podíváme jednotlivě nebo jako na celek, již na první pohled je možné vidět význam armády pro stát.

Ale abychom nepředbíhali. Jako nejdůležitější je možné považovat atributy obyvatelstva a území. Zárodek každého státu vzniká v okamžiku, kdy se určitá skupina lidí usídlí na určitém území, na které si začne vytvářet nárok. Tento nárok je nejdříve většinou postavený na pocitu získání daného území pomocí boje nebo překonání určité překážky a je tak vnímáno jako odměna za prožité utrpení.

Podobný pocit může vydržet maximálně jednu nebo dvě generace, pak je nahrazován tradičním nárokem, který je možné popsat vyjádřením „toto je země našich otců“. A v tomto okamžiku vyvstává potřeba bránit tento nárok. Obrana je pak svěřena zkušeným a osvědčeným členům společnosti, kteří již své schopnosti prokázali. Ale povinnost obrany je spíše věcí občasnou a to v době, kdy vyvstane potřeba na základě ohrožení.

Proměna nastává, až v čase, kdy se vytvoří existující stát i ve formálním a právním ohledu, tedy když se ustanoví státní moc. A v tomto okamžiku se formuje armáda jako ozbrojená složka, jejíž primárním (a ideálně jediným) úkolem je obrana státu jako celku proti ohrožení zvenku. Pro udržení pořádku a prosazení státní moci uvnitř státu je pak vytvářen policejní sbor nebo četnictvo. Ti nemají žádné pravomoci mimo území státu.


Pokud takovéto jasné rozdělení nefunguje, pak vzniká spletitá směs soutěžících a konkurujících složek, která destabilizuje celý systém státní moci.

A nakonec zde je poslední atribut – suverenita. Suverenita je schopnost státu prosazovat svou autoritu na svém území aniž by do jeho záležitostí zasahoval jiný stát nebo organizace. Je to také schopnost vstupovat do vztahů s jinými státy, a to včetně vztahů, které vyústí ve válečný stav.

V krátkém shrnutí je tedy možné prohlásit, že armáda je schopnost státu bránit a chránit vlastní existenci proti ohrožení zvenčí, celistvost jeho území, životy a zdraví obyvatel a svrchovanost státní moci.

 

Další díl v pondělí 24. 6. 2013

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.2 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Dusan Datum: 21.06.2013 Čas: 12:48

Švýcarsko vydává kolem 1% HDP!! Viz http://en.wikipedia.org/wiki/Military_of_Switzerland
Ovšem tam je to dáno zaprvé nemalým HDP a dále tím, že jen cca 1/30(!!!!) armády jsou profesionálové, zbytek do 130000 jsou "záklaďáci" anebo dobrovolníci.
Pro vysvětlení pojmu VZS ve švýcarské armádě: vojenská služba trvá 260 dní, z toho první tři měsíce je člověk "na vojně" v základním výcviku. Poté odchází do běžného života, ale de iure zůstává stále VZS, přičemž každý rok absolvuje x dní cvičení, podle funkce, odbornosti apod. Toto trvá až do okamžiku vyčerpání 260dní. Tím je základní služba ukončena a ex-VZS odchází do zálohy. Bývá to někde kolem třiceti let věku. Ovšem celou dobu základní služby je připraven k nasazení v řádu hodin - udává se, že k plné personální aktivaci armády stačí 12-18 hodin.

avatar
David Khol Datum: 18.06.2013 Čas: 10:26

Ten vzor Polska či Izraele je sice zajímavý, mně by se docela líbil, ale nevěřím, že by se něco takového tady prosadilo. Na to by bylo potřeba radikální zvýšení výdajů na ozbrojené síly - a to by tady nenašlo podporu - ani politickou, ani veřejnou. Pokud by jsme si vzali příklad z Polska, museli by jsme výdaje na obranu zdvojnásobit - Polsko vydává na obranu cca 2% HDP. Švýcarsko vydává ještě více -a o Izraeli ani nemluvím, tam se výdaje na obranu pohybují kolem 8% a k tomu je ještě třeba přičíst obrovskou pomoc od USA. Takže - kde bychom na to vzali?
A co se týče počtů vojáků a techniky - jsme na tom zhruba stejně jako srovnatelné státy (Portugalsko, Belgie, Maďarsko) - pravda, i v tomto srovnání jsme v některých ohledech poněkud slabší

avatar
ripper Datum: 18.06.2013 Čas: 09:25

Czech Army, by si měla vzít příklad z armád Polské republiky, státu Izrael či Švýcarské konfederace ...

avatar
Petr Datum: 17.06.2013 Čas: 23:36

Naše armáda je na tom nejubožeji v historii, z techniky nezůstalo skoro nic, z 20 tisíc profesionálních vojáků je bojeschoných profesionálů tak max 3000, ostatní jsou štáb podpora, zázemí na urovni lampasáků bývalé socialistické armády. Navíc armáda nemá žádné vycvičené zálohy, až na pár set dobrovolníků, které by mohla v případě ohrožení povolat, ani nemá dostatek zbraní, munice, výstroje pro nevycvičené civilsty, kdyby začla mobilizace.
Sice jsme ted pod křídly NATO, ale to nezmanemá že tam budeme věčně, politická situace se může změnit, navíc převaha NATO, potažmo USA němusí trvat dlouho, stačí např. větší sluneční erupce, jako roku 1859 a vyspělá technokratická armáda západních států pujde do kopru...

avatar
Martin Datum: 17.06.2013 Čas: 20:10

Martin, naprosto v pohodě, stejně se to stále mění. I v USA teď přihodili další "bojiště" a tím i složky. Myšleno cyberválčiště. Takže co platí dnes, není zítra. Těším se na pokračování.

avatar
Ondrej Rajkovic Datum: 17.06.2013 Čas: 20:01

Ano, mate pravdu. Az ted jsem si to uvedomil. Kazdopadne myslim, ze pointa toho co jsem napsal porad plati.
Ale dekuji za opravu

avatar
Martin Datum: 17.06.2013 Čas: 19:57

No naše os se pokud vím dělí na Armádu ČR, Vojenskou kancelář prezidenta republiky a Hradní stráž. A až armáda se dělá na pozemní, vzdušné síly (u nás ještě pád dní společné a pak azse tohle normální dělení) a podpůrný komplet.

avatar
Ondrej Rajkovic Datum: 17.06.2013 Čas: 19:49

ad Martin - Zde se jedna spise o to jak je kulturne a historicky ponimana armada nebo ozbrojene sily. Pokud se podivame kousek na zapad tak branna moc i ozbrojene sily jsou v nemcine oznacovany jednim terminem - Wehrmacht. V letech 1933-1945 to byla prave instituce, kterou je mozne oznacit jako ozbrojene sily. Tedy seskupeni tri druhu sil - Heer, Luftwaffe a Kriegesmarine. V nasem ohledu je mozne za brannou moc pokladat soubor vsech opatreni k zajisteni obrany statu.
Armada CR je tedy v zasade instituci ktere jsou jinde oznacovany jako ozbrojene sily (napr. na Slovensku) protoze pod jednim velenim sdruzuje jak pozemni tak i vzdusne sily i sily podpory. A cim jsou ozbrojene sily vetsi pak je i to ponimani slozitejsi.
Kdyz uz jste zminil zalohy tak se pustim i do tohoto tematu. Vnimani zaloh muze byt ruzne - muze zde byt to co je oznacovano jako AZ (nebo v USA jako National Guard) a pak klasicke zalohy povolavane v pripade mobilizace (Reserve). Zde je pak mozne se divat na AZ/NG jako na soucast ozbrojenych sil a na klasicke zalohy/reserve jako na prvek sirsi branne moci.
Kazdopadne mate pravdu v tom co pisete - neni mozne se oprostit od zaloh.

avatar
Martin Datum: 17.06.2013 Čas: 18:53

Není to tak, že územní celistvost státu, tedy suverenitu brání ozbrojené síly, dříve pak branná moc? A armáda sama o sobě je pouze jednou složkou těchto sil? A v tomto kontextu se pak profesionální armáda nemůže odprostit od záloh, jedno jestli aktivních či pasivních, ale vycvičených, vybavených a schopných k nasazení. Jinak pěkný text, zvlášť první odstavec mám rád.

avatar
Left Datum: 17.06.2013 Čas: 17:49

Jen pár slov ke množícímu se názoru na zrušení armády.
Nechci nikoho strašit, ale armáda se u nás již de facto ruší - za pár let, jak to tak vypadá, bude mít schopnosti podobné jako policie.
Osobně si myslím, že 2% HDP na obranu je zdravé minimum, které by nás (a ostatní členy NATO) nikterak netížilo. O tom, jak je armádá drahá, anebo dokonce, že může za naše současné ekonomické a rozpočtové problémy mluví povětšinou ti, kteří naprosto netuší a nemají sebemenší pojem o penězích, českém HDP a státnímu rozpočtu.
Jen pro ilustraci - na splácení úroků našeho státního dluhu (opakuji: úroků, nikoli samotného dluhu) jsme v roce 2012 dali 57 miliard a ministerstvo obrany mělo ve stejném roce rozpočet 43 mld.

Holt podmínkou fungují demokracie jsou informovaní občané...volby by potom nedopadaly tak, jak dopadají. Ale to už je na širší debatu.

avatar
Jan Grohmann Datum: 17.06.2013 Čas: 16:47

Armáda bez podpory veřejnosti nemůže existovat.

Více peněz pro armádu = podpora politiků= politikové se musí svým chováním zalíbit voličům=voliči musí ukázat, že armáda je pro ně důležitá=je třeba popularizovat armádu mezi voliči.

Dokud nenastane obroda myšlení mezi lidmi, ve vztahu k armádě, pořád bude naše armáda "živořit" , ať už finančně nebo, co se týče postavení (prestiže) ve společnosti.

avatar
mart Datum: 17.06.2013 Čas: 14:18

Jakub:
přesně proto chválím Armádní Noviny, že se snaží armádu pro civilní obyvatelstvo trochu přiblížit a navzájem se (civil vs. voják) pochopit....

Jak už bylo řečeno, jedno bez druhého nemůže dost dobře existovat. To si musíme všichni uvědomit!

avatar
Jakub Datum: 17.06.2013 Čas: 12:42

to Ondrej Rajkovic : Ja tomu rozumiem. Len ten nadpis na FB ma presvedcil o tom ze to budem kompletny clanok a nie serial. Ale neva aspon sa mam naco v buducich tizdnoch tesit. Inak zrusenie armady je chore, hovoria o tom len ludia ktory o tom nic nevedia. POdla mna ich k tomu vedie fakt ze o armade sa toho na slovensku, popripade v cechach, moc nevie, a ked uz sa aj nieco dostane do medii tak je to bud skandal, kradez alebo jenaky trapas.

avatar
Ondrej Rajkovic Datum: 17.06.2013 Čas: 11:29

ad Jakub - Dalsie casti budu nasledovat tak ako napisal Jan, raz za tyzden. Tento diel sa naozaj tyka iba vzniku statu a armady pretoze su to spojene nadoby. Jedno bez druheho nedokaze existovat (az na par vynimiek). S clenstvom CR a SR v NATO, ktore je postavene okolo kolektivnej obrany sa ozyvaju hlasy volajuce po zruseni armady. Ak by sme sa vzdali armady potom sa vzdavame aj moznosti a prostriedku ako udrziavat vlastnu suverenitu a nezavislost a nakrocili by sme k vlastnemu zaniku.

avatar
mart Datum: 17.06.2013 Čas: 11:02

Nooo,
už se těším na další díly. Vypadá to na zajímavou sérii.

arr