TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Význam armád národních států ve 21. století – Část 3. Civilní kontrola armády

Datum přidání 30.06.2013    Rubrika rubrika: Události     komentáře 17 komentářů    autor autor: Mgr. Ondrej Rajkovič

Po zveřejnění posledního článku jsem byl požádán, abych se v dalším pokračování více věnoval civilní kontrole armády v rámci státu. Tento prvek byl v předchozím díle pouze velmi stručně zmíněn a jistě si zaslouží více pozornosti.

Česká armáda

Foto: Civilní kontrola armády je nezbytná / Autor: Michal Marek , walpaper pro AČR

 

Politický systém v ČR tak, jak jej známe po roce 1993, je možné označit za parlamentní. Parlament se svými dvěmi komorami - Poslaneckou sněmovnou a Senátem - je tím orgánem, která z hlediska demokracie drží v rukou největší moc. S ohledem na pozici armády ve státě je právě toto jeden z kritických bodů kontroly moci.

 

Jak již bylo řečeno, ze všech státních institucí je armáda tou, která má potenciál největšího násilí. Právě proto je potřebné, aby taková instituce byla řádně kontrolována. Carl von Clausewitz napsal: "Válka je příliš vážná věc na to, aby mohla být svěřena jen generálům." Zde hrabě von Clausewitz očividně popustil uzdu svému smyslu pro humor, ale myšlenka, která je za tímto výrokem, je správná.

 

Ve státě je veškerá moc rozdělená na tři složky - legislativní (zákonodarnou), výkonnou a soudní. Každá z těchto tří složek je kontrolována ostatními a žádná nemůže převzít pravomoce ostatních. V případě armády, která patří z titulu svých úkolů a vzhledem na svůj "potenciál násilí" pod exekutivu (výkonnou mocí), je tato kontrola ještě důležitější. Zprávy, které přicházejí nejčastěji z Afriky, jsou dostatečně výmluvným argumentem pro civilní kontrolu armády.

 

Jak píše James Madison, jeden z Otců zakladatelů USA v Listech federalistů:„...je přirozenou součástí války (v tomto kontextu myšleno armády, pozn. autora), že posiluje růst výkonné moci na úkor zákonodarné.“ Pokud tedy má zůstat stát parlamentní demokracií (nebo i jakoukoliv další demokracií), je potřebné, aby každá silová složka byla dostatečně kontrolována.

 

V rámci politického a právního systému ČR tato kontrola probíhá na základě rámce určeného Ústavou ČR a jednotlivých zákonů. Kontrola určená Ústavou je postavená kolem článků 43 a 63. Tato kontrola má právní rámec a určuje, že to bude Parlament ČR, který z mandátu, který získal přímo od voličů, rozhodne o vyhlášení válečného stavu (Čl. 43 odst. 1) nebo o vyslání jednotek do zahraničních misí (Čl. 43 odst. 3).

 

Vláda jako hlavní představitel exekutivy touto možností také disponuje, ale je limitována na 60 dní. Tímto je zajištěno, že politické hry na půdě parlamentu nebudou stát v cestě potřebně rychlého, krátkodobého nasazení vojenských jednotek. Díky tomuto kontrolnímu mechanismu není omezena efektivita armády jako nástroje zahraniční politiky, ale je zabráněno ilegálnímu použití armády mimo území ČR.

 

Druhým účinným kontrolním mechanismem je státní rozpočet. Finance ministerstvu obrany i armádě jsou přidělovány na základě vládou připraveného a parlamentem schváleného rozpočtu. Zajištění celé existence armády tedy záleží i na tomto aspektu. Při dostatku financí může armáda navyšovat své stavy, vysílat své příslušníky do různých kurzů a jednotky na mezinárodní cvičení, nakupovat nové zbraňové systémy atd. Pokud by toto překáželo parlamentu, odmítnutí rozpočtu může způsobit ať již přehodnocení financování armády a nebo pád celé vlády.

 

I když je armáda stále odborně vedena generalitou dle určitého organizačního systému, její existence a rozvoj spočívá v rukou orgánu voleného občany. Je tak zaručeno, že z dlouhodobého hlediska nebude spočívat kontrola a řízení armády v rukou jednoho člověka. Díky tomu se nemusíme bát, že se jednoho rána probudíme a zjistíme, že našemu státu vládne vojenská junta.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
David Khol Datum: 04.07.2013 Čas: 10:09

Když hodnotíme velikost naší armády, je možná třeba podívat se do zahraničí a srovnávat. Ano, naše armáda je poměrně malá. Ale berme v potaz to, že ČR je prostě malý stát. Máme při počtu cca 10 mil. obyvatel cca 20 tis vojáků. Ale sousední Německo - které je navíc ekonomicky mnohem silnější má při počtu cca 80 mil obyvatel 185 tis vojáků. I Německo zásadně snížilo početní stavy svých Leopard 2 Zhruba podobné počty jako AČR má i armáda srovnatelného Maďarska, která mimochodem používá stejný počet nadzvukových letadel a která také chce zachovat jen 30 T-72, navíc nemodernizovaných.
Takže ano, já osobně bych si třebas přál silnější AČR, ale realita je taková, jaké je.
Co se týče srovnávání s policií, to maličko nechápu, armáda je přece určena pro docela jiné úkoly než policie, takže srovnávání výzbroje je podle mne nesmyslné

avatar
Pim Burger Datum: 03.07.2013 Čas: 23:01

Ondrej Rajkovic

Jak píše kolega, je to myšleno s nadsázkou - tedy do určité míry. Pár letadel a tanků je sice větší palebná síla, ale přirozeně silnějším a pro život občana důležitějším je z mého pohledu ministerstvo vnitra. Armádu chápu spíše jako účinný nástroj zahraniční politiky, který je samozřejmě také důležitý, ale vnitro je vnitro.

Jinak pokud jste zmiňoval tu výzbroj, tak co se týče automatických zbraní, tak na tom byla policie donedávna opravdu lépe než armáda, protože co vím, tak na služebnách byla pro každého policistu připravena buď 58, Heckler či nějaká ta brokovnice. Navíc disponují i určitým počtem balistických vest. Krom toho bych se nedivil, kdyby specializovaný útvar, jako je URNA, neměl i ty minimi - obzvláště, když slouží i v zahraničí. Celkově vzhledem k tomu, že se pořád ještě stále jedná o ozbrojenou složku, tak u PČR najde kromě letadel, tanků a celkově těžších zbraní, víceméně to samé jako u armády.

avatar
Left Datum: 03.07.2013 Čas: 21:16

To O. Rajkovič: To samozřejmě ne. Berte to prosím s nadsázkou. Měl jsem jen na mysli například kompletní vyřazování T-72 a ponechání si pouze 30 modernizovaných ve verzi T-72M4 CZ, které se vyřadí po skončení životnosti a nepočítá se s jejich náhradu. Čili tankové vojsko de facto končí. Nechci ale spekulovat, jestli je to správné rozhodnutí a jestli bylo možné dělat vůbec něco jiného vzhledem k současné ekonomické situaci. Dále jde pak například o vrtulníkové letectvo, kde začíná vyřazování (modernizovat se jich bude jen pár) starých Mi-17 a Mi-24 a měl by proběhnout snad i odprodej novějších Mi-24, respektive Mi-35, které ČR dostala v rámci deblokace ruského dluhu.
Tudíž jsem na samozřejmě nemyslel doslova a kompletně vážné.

avatar
Ondrej Rajkovic Datum: 03.07.2013 Čas: 08:28

ad Left - Rad bych se Vas zeptal na cem stavite Vas argument o tom, ze se ACR zacina vyzbroji priblizovat PC. Mam to brat tak, ze zarazovani kulometu Minimi, pancerovek Carl Gustav, utocnych pusek Bren a nebo KBVP Pandur jsou tim priblizovanim se ACR k vybaveni PCR?

avatar
Left Datum: 02.07.2013 Čas: 23:12

To O. Rajkovic a Pim Burger: Jenom bych do diskuze přihodil přesná čísla, aby jsme tu neházeli jen tak on oka. Počet příslušníků PČR je 39 000 a počet členů AČR je dnes 21 000 (ano, už jen tak málo). Toť fakta.
Co se týče výzbroje, tak se v posledních letech armáda výbavou přibližuje a ještě bude výrazně přibližovat PČR, o tom není pochyb. Pokud tedy nedojde k rozsáhlým investicím na poli výzbroje respektive techniky v AČR.

Vzhledem k porovnávání ČR a Švýcarska, tak je to jak porovnávat, jak se na Moravě údajně říká, koše s baňama. To už by jsme se opravdu spíše měli v těchto věcech porovnávat s Polskem, byť má skoro 4x více obyvatel.

avatar
Ondrej Rajkovic Datum: 02.07.2013 Čas: 14:19

Jiri - K Vasemu komentari mohu snad napsat jen to, ze armada zde je pro pripad "co kdyby" (v ohledu obrany fyzickeho uzemi statu). A co se tyce Vaseho navrhu potom bych Vas rad upozornil, aby jste venoval pozornost rozdilnym ukolum ozbrojenych sil a policejniho sboru. Tyto dve instituce nejsou zamenitelne. Pokud by opravdu doslo k necemu takovemu tak by nas politicky system udelal krok od demokracie k autokracii.

Pim Burger - Policistu mozna muze byt o 10 000 vice, ale podivejte se na vybaveni PCR a ACR a pak zkuste porovnavat. Jeden priklad za vsechny - kolik kulometu najdete ve vyzbroji PCR? A kolik ve vyzbroji ACR? Pocty nejsou vse.

K otazce Svycarska - Vztah argumentu, ktere jsou zde v diskusi casto videt mi pripada jako porovnavani jablek a hrusek. A to jen proto, ze jako jeden ze zpusobu kontroly armady byl zminen statni rozpocet. David Khol ma v tomto ohledu pravdu. Svycarsko je atypicky priklad kde je neutralita podlozena politickou tradici a historii. Nic takove v pripade CR neexistuje. Krom toho at jiz se to mnohym nebude libit tak clenstvi v NATO je prostredkem jak udrzovat nizsi rozpocet na obranu jelikoz castecnym garantem suverenity a uzemni celistvosti je aliance.

avatar
lan Datum: 02.07.2013 Čas: 10:48

já myslím že bychom měli jít po vzoru polska, dát více peněz z rospoštu do armády, vybudovat znovu protiletadlovou obranu z ruských a izraelských systému a doplnit to větším počtem RBS-70 NG, zachovat nadzvuková letadla v trochu větším počtu a to samí s bitevníky alca v tý nejmodernější verzi, Mi-24 zrušit a zvýšit počet mi171š s rampou a dále je modernizovat
Další LMV nový BVP třeba puma nebo CV9040, pokud nový tanky tak můžou bajt i z Ruska t-90ms se západním kanonem a západní vnitřní elektronikou (počínaje některýma senzorz přes řízení palba a vnitřní počítač konče u západních datalinků) no a samozřejmě zvýšit počet vojáků a dát jim větší plat

avatar
David Khol Datum: 02.07.2013 Čas: 10:22

Nevím - kde jste vzali údaj, že Švýcarsko vydává jen 1% HDP na obranu? Ve všech zdrojích, které jsem našel, jsou údaje vyšší, je to často vnímáno právě jako daň za neutralitu.
Stačí se třebas podívat na počty výzbroje. Letectvo - 34 F-18, doplněné staršími F-5, které má nahradit Gripen - ale ne v počtu 14 ks jako v případě ČR, ale 22.
Tanky - nikoliv 30 modernizovaných T-72, ale více než 300 Leopard 2. Takže kdyby jsme se měli dostat na úroveň Švýcarska, museli by jsme hodně nakupovat - a tedy zvýšit výdaje na obranu. Je zde pro něco takového veřejná podpora?
Švýcarsko je atypický příklad - a to nejen ze zde zmíněných geografických důvodů. Je sídlem spousty mezinárodních institucí a bank - díky tomu je tak respektované. Takové postavení ale nemůže mít každý stát - včetně ČR.
A co se týče branecké armády - jak velké procento obyvatel by chtělo pravidelně se účastnit cvičení?

avatar
ADM Datum: 02.07.2013 Čas: 00:55

Lukáš Karlík:

USA válku v Afghanistánu vyhrát nepotřebují. Create problem - bring solution - profit. Destabilizace regionu je daleko jednodušší 'forma' výhry. Nicméně, kdyby chtěly, za jak dlouho si myslíte, že by se jim to povedlo? Za předpokladu, že by armády srovnávaly vesnice se zemí jenom by se na ně někdo křivě podíval, tak bych řekl, že by ta doba byla velice krátká...
______

Osobně věřím, nebo spíše chci věřit, že AČR má plno schopných lidí a kvalitně vycvičených vojáků, ale problém je přece někde jinde a v armádě to není. Mentalita věčně nespokojeného obyvatele ČR nám model, který Švýcaři mají nedopřeje ještě pěkně dlouho.

avatar
Left Datum: 01.07.2013 Čas: 23:33

To L. Karlík: Vzhledem k tomu, co píšete, bych Vám zbraň rozhodně nedal. Píšete akorát nesmysly.

To Pim Burger: Souhlasím s 99% toho, co píšete.

To asdf: Nevím, co tím myslíte. Respektive, co konkrétně... Můj názor je takový, že spíše kvůli lidem jako pan Karlík to tu tak vypadá.

P.S. Chválím autora za kvalitní článek. Základem fungující demokracie je totiž informovaný občan.

avatar
Pim Burger Datum: 01.07.2013 Čas: 21:46

Lukáš Karlík

"Také věřím, že by u nás vymyzela kriminalita, jelikož by nikdo z těch neřádů nechtěl riskovat kulku z pušky, kterou má okrádaný doma... Nemluvě o politice... Oni by si politici rychle rozmysleli, jestli zvednou daně, nebo jestli si přidají prémie atd., když by měl každý druhý doma svou pušku..."

Promiňte, ale už jen způsob, jakým uvažujete, je přesně to, proč si myslím, že ČR není správnou zemí pro švýcarský model. Dle mého by Švýcaři nikdy nenapsali, že mají zbraně pro to, aby jim politici nezvedli daně. Od toho jsou volby, abyste si zvolil stranu, která Vám je nezvedne, na to nepotřebujete mít doma pušku. Rovněž nechápu, co má nějaké lobování nebo kradení společného se švýcarským nebo jiným systémem, ale snad jsem pouze nedovtipa. Pokud jde o rozkrádání státního majetku, tak když se podíváte do okolních států, tak na tom nejsou o mnoho lépe - bez ohledu na armádu a systém záloh.

Nicméně uznávám, že v jednom pravdu máte - oproti takovým Švýcarům a dalším zemím jsme nedisciplinovaní, příliš si nelámeme hlavu s pravidly a často je porušujeme. Děláme to všichni, i když to většinou z gauče odsuzujeme pouze u politiků. Ale to je právě ten důvod, proč si u nás nedokážu představit, aby tu každý druhý dostal do opatrování automatickou zbraň. To ale bohužel nemá co dělat s psychologickým vyšetřením. A propos - vážně byste chtěl dělat na milionu lidí (nebo kolik by jich bylo) psychologické vyšetření? Jste asi větší odborník než já, já totiž nechápu, jak by se to zvládlo.

Souhlasím s Vámi v tom, že máme asi jeden z nejlepších zákonů o zbraních, co vůbec na světě je. Není ani příliš přísný, ale zároveň jakoby prozatím odrazoval ty největší magory a díky bohu se u nás ještě nestal se zbraněmi žádný větší průser. Ale to mě nepřesvědčí o tom, abych začal rozdávat 58 do každé rodiny.

asdf

Ano, díky lidem, jako jsem já, to u nás takhle vypadá...:-) Dnes jsem zalil květiny na balkóně, takže to u nás vypadá zase o něco lépe.:-)

avatar
asdf Datum: 01.07.2013 Čas: 21:22

diky lidem jako Pim Burger to u nas taky tak vypada..

avatar
Lukáš Karlík Datum: 01.07.2013 Čas: 21:18

To: Pim Burger
Pravda, proč se opičit. To jste řekl správně. Tak tedy necháme politiky vesele krást, lobisty vesele lobovat a armádu vesele rozpadat a rozkrádat. No já myslím, že od nás by se měl v tomhle směru učit celej svět...

Dovolil bych si argumentovat na váš názor: "Navíc si nedokážu představit, že by u nás měl každý magor doma kvér."
Pokud vím ČR a paradoxně zase Švýcarsko mají v Evropě jedny z nejmírnějších zákonů o držení palných zbraní. Je s podivem, že se u nás naneštěstí nevyskytují vámi zmiňovaní magoři v takové míře jako třeba v USA. Že naopak míra násilí s použitím střelných zbraní je mnohonásobně nižší, než je tomu v sousedních zemích. A přitom je počet legálně držených zbraní v ČR přibližně u čísla 700 000 kusů. Logicky, člověk, který slouží své vlasti, chodí na psychologické testování, je mu dokonce svěřena důvěra ve formě zbraně... Zkrátka nevěřím, že by tímto procesem prošel naprostej šílenec, nebo vámi zmiňovaný magor...

avatar
Pim Burger Datum: 01.07.2013 Čas: 20:34

Souhlasím s Jiřím, armáda v ČR má celkem omezenou moc a nejsilnějším a zásadním silovým ministerstvem je u nás Ministerstvo vnitra - koneckonců je policistů asi o 10 000 více, takže bych se armády až tak nebál.

Pokud jde o můj laický pohled na švýcarskou armádu, tak tam velkou úlohu hraje i to, že si všichni ti vojáci zalezou do hor a nikdo je odtamtud jen tak nevykutá. U nás totéž armáda v polabské (a jiných) nížině udělá jen stěží. Navíc si nedokážu představit, že by u nás měl každý magor doma kvér. Každá země má svá specifika a své tradice. Nechápu, proč bychom se měli opičit po Švýcarech, když k tomu u nás není ani jedno.

avatar
Lukáš Karlík Datum: 01.07.2013 Čas: 20:07

Souhlasím s tím, že bychom se měli vydat stejným směrem, jako Švýcaři. Konec konců, mi připadá tento způsob využití živé síly jako nejefektivnější. Když dojde na nejhorší, Švýcaři jsou schopni zmobilizovat přes milion velice dobře vycvičených vojáků, což je v poměru k velikosti jejich země a celkového počtu obyvatel, největší armáda minimálně v západní Evropě.

Dále si myslím, že pokud máme mít profesionální vojáky, měli by to být opravdoví specialisté, kterých by využívaly i zahraniční armády pro své potřeby. Co si budeme povídat, špatně placený voják svým vlastenectvím rodinu nenasytí... Proto si myslím, že má smysl investovat peníze do účelných věcí a ne například do několika Gripenů, které nepřítele nezastaví... O to víc se utvrzuji v myšlence, že 5 milionů "vojáků" infiltrovaných v řadách obyvatelstva, znalých tuzemských podmínek a využívajících partyzánského způsobu boje by dříve, nebo později srazilo na kolena kteréhokoliv okupanta. (Tato myšlenka vychází z možné alternativy, že by naše armáda vypadala obdobně jako ta ve Švýcarsku)
Konec konců, vidíme to dnes a denně: Na co je Američanům nejmodernější technologie, když se jim ani po několika letech nepodaří získat kontrolu nad Afganistánem?! Věřím, že je to právě díky schopnostem druhé strany - "teroristů" efektivně využívat domovského prostředí...
Také věřím, že by u nás vymyzela kriminalita, jelikož by nikdo z těch neřádů nechtěl riskovat kulku z pušky, kterou má okrádaný doma... Nemluvě o politice... Oni by si politici rychle rozmysleli, jestli zvednou daně, nebo jestli si přidají prémie atd., když by měl každý druhý doma svou pušku... Na druhé straně by se tím pozdvihlo vlastenectví a zodpovědnost občanů vůči státu. Ale v této zemi se spíše jedná o utopický scénář, jak by to u nás mohlo fungovat...

arr