Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Dopravní letadlo Y-20: Čína buduje strategické letectvo

Datum přidání 12.07.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 86 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Čínské letectvo před několika dny oficiálně převzalo do výzbroje první strategické nákladní letadlo Y-20 od společnosti Xian Aircraft Corporation. Čínské letectvo plánuje postupně převzít na 1000 (!) těchto čtyřmotorových dopravních strojů.

Foto: Dopravní letadlo Y-20; větší foto / Xinhua

Foto: Dopravní letadlo Y-20; větší foto / Xinhua

 

“Vstup Y-20 do služby označuje důležitý krok pro letectvo ve vylepšování schopností a strategické projekce síly,” uvedl k předání letadla Shen Jinke, tiskový mluvčí čínského letectva. Podle tiskového mluvčí čínské letectvo potřebuje více výkonnějších dopravních letadel pro lepší plnění vojenských úkolů, včetně úkolů domácí bezpečnosti, domácích a zahraničních záchranných operací a pro práce při živelných pohromách.


Jádro strategické letecké dopravy tvoří v současné době v čínském letectvu asi 16 ruských dopravních letadel Il-76 a tři tankovací Il-78.

 

Dlužno dodat, že jednotlivé zdroje se v počtech Il-76 i Il-78 v čínském letectvu rozcházejí. Obecně je ale problém dohledat přesné počty čínské vojenské techniky.


Větším letadlům sekundují čínské turbovrtulové Xian Y-7 (43 kusů) a Xian MA60 (9) vycházející z ruských dopravních letadel An-24. Dále jde o stroje Y-8 (78 ks) a Y-9 (9), čínská “alter ega” ruských letadel An-12.

 

Nejnovější a největší Y-9 svými výkony konkuruje americkému C-130J Hercules. Nesmíme zapomenout ani na 11 Boeingu B737 a 16 Tuplevů Tu-154 pro dopravu personálu.


Dlužno dodat, že vzhledem k nutným pravidelným prohlídkám, opravám a výcviku, v současné době čínské letectvo může okamžitě nasadit jen několik strategických dopravních letadel Il-76, maximálně jedno Il-78.

 

V posledních letech Čína chystala nákup několika desítek nových ruských dopravních letadel Il-76MD. Avšak s nástupem vlastních dopravních letadel Y-20 opustila. Podle Valerije Kašina, staršího analytika moskevského Centra pro komplexní evropská a mezinárodní studia, však šance Il-76MD jsou na čínském trhu stále velké.


Vývoj dopravního letadla je jedna věc, jeho masová výroba a udržení v provozu věc jiná. Kašin připomíná, že dosud nejmasověji vyráběný čínský dopravní letoun byl menší dopravní typ Y-8. Mezi roky 1981 až 2010 vzniklo 169 letounů pro Čínu a další země. Čína tak letoun vyráběla v počtu pěti až šesti letadel ročně.

 

Foto: Y-20 poprvé vzlétl v roce 2013; větší foto / wc; CC BY-SA 4.0


Pro příklad můžeme jít také do Spojených států. Firma Boeing byla schopna při maximální rychlosti výrobní linky dodávat pouze 16 dopravních letadel C-17 Globemaster III ročně.


Je tedy otázkou jakou rychlostí se Číně podaří vyrobit 1000 požadovaných letadel, o kterých mluvil na začátku roku Zhu Qian, šéf Čínské letecko-průmyslové korporace AVIC (Aviation Industry Corporation of China). Sériová výroba Y-20 se navíc rozběhne po roce 2020.


Maximální startovací hmotnost Y-20 je 220 tun, což je méně než u C-17 Globemaster III (265 t), ale více než u nejnovější verze ruského dopravního letadla Il-76MD-90A (210 t).


Y-20 unese na své palubě maximálně 66 tun nákladu, C-17 Globemaster III 77,5 tun a Il-76MD-90A 60 tun. Dalším klíčovým atributem strategických dopravních letadel je dolet. Dolet s maximální hmotností má Y-20 4500 km, americký C-17 s maximálním nákladem 3860 km. V případě Il-76MD-90A je znám dolet jen s nákladem 52 t - 5000 km.


V praxi ale letadla s maximální zátěži nebudou nikdy létat. Například americký C-17 Globemaster III se 102 výsadkáři uletí více než 10 000 km. Podle proklamací čínské strany také Y-20 s výsadkáři dokáže uletět více než 10 000 km.


Za zmínku stojí, že Y-20 prozatím pohání čtveřice ruských motorů Solovjov D-30. Teprve až s vyvíjenými čínskými motory WS-20 (140 kN) dosáhne Y-20 požadovaných výkonnostních parametrů. Motor WS-20 je v současnosti testován - průběh testování ani začátek sériové výroby WS-20 však není znám.

 

Zdroj: CNN

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
cejkis Datum: 20.07.2016 Čas: 00:08

4 logik,

O tom, že Rusko neosvobodilo žádné město a spojenci hned několik si moc rád poslechnu více. Je to demagogie na entou.

Zatímco v Iráku bojují proti ISIL. V Sýrii Rusko s Asadem bojuje nejen proti ISIL, ale proti "umírněným" islamistům, kteří jsou zásobováni USA, Saudy, Katarem a Tureckem.

To je ta demokratická opozice v rámci dalšího US mejdanu na Blízkém východě.

avatar
cejkis Datum: 19.07.2016 Čas: 23:57

4 logik

Píšete, že informace o dodávkách vozidel Toyota islámskému státu je ruská propaganda.

Tak to upřesním. USA je dodaly Al Nusrá, která je největším dodavatelem zbraní ISIL.
Tady najdete rozhovor Swana s Obamou, kde se k dodávkám nestřelných zbraní přiznal v čase 4:27 https://www.youtube.com/watch?v=o5SgLo1S1k4

A fakt, že USA dodává zbraně AlNusrá a tím i ISIL skrze Karar a Saudy je známá věc. Záběrů střel TOW podléhající licenci je plný youtube.

Tedy není to ruská propaganda, ale naopak US propaganda. A doporučuji si přestat myslet, že rodina Rothschieldů a Saudů sponzorující volební kampaně US prezidentů je tou mírumilovnou globální silou této planety podporující demokracii.

avatar
gaunt Datum: 19.07.2016 Čas: 12:41

Ještě k čínskému "kopírování". Oni většinu těch technologií získávají legálně na základě smluv o joint venture se západními firmami. Pěkný článek o tom je zde:

https://hbr.org/2010/12/china-vs-the-world-whose-technology-is-it

Západní státy šíří protičínskou propagandu jen aby zakryly svou blbost.

avatar
Nadšenec Datum: 16.07.2016 Čas: 00:04

Cejkis: Aké zbrane (napr. TOW)? Americké
Kto dáva povolenie? Odpovedzte si...

Vätšinov mám názory pro Americké ale toto je svinstvo... Nech si Jackovia najprv riešia problémy doma a potom nech dodrbávajú ostatné krajiny...

avatar
logik Datum: 16.07.2016 Čas: 00:03

Superme: volby o směřování ukrajiny na ukrajině byly - bylo jich za sebou asi pět, a ve všech vyhrála strana podporující rychlý vstup do EU. Včetně těch posledních celoukrajinských, kde vyhrála Janukovičova strana regionů. I ta slibovala rychlý vstup do EU.

avatar
logik Datum: 16.07.2016 Čas: 00:01

Co dodat, např, že
- Rusko za půl roku svého hlavního angažmá v Sýrii nezaznamenalo proti IS významnější vojenský úspěch (neosvobodili jediné větší město), zatímco ve stejné době
spojenci osvobodili nemálo měst od IS na východní frontě
- Nejvíce ropy od IS kupoval ve skutečnosti Asad
- a že Toyoty IS pocházejí od dodávek USA je jen ruská propaganda, která má zastřít výše uvedená fakta

PS: Dodatek pro admina - pokud smažete mě a cekise, vůbec mi to nebude vadit.

avatar
cejkis Datum: 15.07.2016 Čas: 21:59

rintintin

V Sýrii obhajuji Rusko a Asada.

Kdo chrání zájmy křesťanů ? Asad
Kdo bojuje proti islamistům ? Rusko a Asad
Kdo je prezident Sýrie ? Asad
Kdo je legálně v Sýrii ? Rusko
Kdo bombardoval transporty ropy, které západní spojenci záměrně několik let přehlíželi ? Rusko
Kdo dodal vozdila Toyota Islámskému státu ? USA
Kdo dodal zbraně Islámskému státu Saudská Arábie a Katar ?

Chcete k tomu seznamu něco dodat ??

avatar
Superme Datum: 15.07.2016 Čas: 18:46

rintintin - Jaká konkrétní část ČR by chtěla být součástí Německa? :D Žiju na hranicích a nikdo by v Německu žít nechtěl už kvůli jejich imigrační politice. Krom toho.. všichni také říkali, že VB nikdy z EU neodejde, ale skutečnost je taková, že 52% obyvatel VB hlasovalo pro odchod. Zatím žádné referendum nedopadlo ve prospěch EU! Takže já si naopak myslím, že být tu referendum, tak ČR odejde.. proto se toho Sobotka a spol. tak moc bojí. Ty jsi prostě jen klasický eurohujer, který evidentně ani neví, že tyto výhodu by nám zůstali i po odchodu z EU.. mají je Norové, mají je Švýcaři, budou je mít i Britové...
https://www.youtube.com/watch?v=fJ4r7CKu4oA

Pokud by to podepsal, dopustil by se vlastizrady (podle tvé logiky) na té druhé půlce Ukrajiny, která si to nepřála. To je fakt, který ti ale evidentně nevoní. Ale jak říkám, ono to nakonec dopadne podobně, jako v případě Egypta a jiných zemí, kde tyto barevné revoluce proběhly.
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/svet/1646383-podpora-porosenka-klesa-podle-vyzkumu-je-nizsi-nez-jakou-mel-od-ukrajincu-janukovyc

S Ukrajinou se mělo dál jednat, počkat na volby ve kterých by se rozhodlo o dalším směřování země. Díky té tzv. "revoluci" je ta země v rozpadu, východ rozbombardovaný, krachuje celá země, ale tak hlavní je, že za vše může Rusko a naši ochráci demokracie mají svého nepřítele... no ne? :D

avatar
rintintin Datum: 15.07.2016 Čas: 15:28

Gaunt, podla vsetkych ukazovatelov Rusi a Kazasi na rozdiel od Rumunov a Bulharov nepredavaju svoj um a svoju pracu ale PLYN. Ak by si ich ekonomiku ocistil o tieto prijmy, tak su Kazasi na urovni Mongolska a Rusi za Bulharmi. To ze mas na uzemi plyn nie je zasluha, ale nahoda.

avatar
gaunt Datum: 15.07.2016 Čas: 14:57

rintintin: "Porovnaj si zivotnu uroven krajin ktore sa do EU dostali so zivotnou urovnou krajin krore sa tam nedostali, a potom hovor nieco o nevyhodnych zmluvach." - Podle všech ekonomických ukazatelů jsou na tom Rusko a Kazachstán lépe než Bulharsko a Rumunsko. Ve východní Evropě jsou na tom lépe suverénní státy jako Bělorusko, než státy řízené z Washingtonu jako Ukrajina. Kdybychom porovnávali poměr životních nákladů a platů, ČR by nedopadla moc dobře.

avatar
logik Datum: 15.07.2016 Čas: 14:06

danny: protože je to OT, tak jen krátce. Vše, co je v Tebou linkovaném článku pravda, tak jsou skutečnosti, které byly známy již hodně let nazpět, nic nového. Takže pokud Janukovič celou dobu sliboval vstup do EU a najednou otočil, tak prostě buď byl totálně nekompetentní, že si neuvědomoval jasné skutečnosti, anebo lhář.

A ohledně podpisu dohody - že by to byla katastrofa? Zajímavé je, že alespoň část těch katastrofických věcí se děje v podstatě +- stejně, obchod s Ruskem se přetrhal mnohem víc a katastrofa to není, Ukrajinu srážej úplně jiný věci, než odbourávání cel s EU....

avatar
danny Datum: 15.07.2016 Čas: 13:56

Omlouvám se za OT, ale nedá mi to...
to rintintin: hodnotíš ne/podpis asociační dohody Ukrajinou ideologicky a používáš neanalogická srovnání. Prostě nemůžeš porovnávat podobný právní akt u dvou tak rozdílných zemí, jako je UK a ČR, v úplně jiné době a v jiné makroekonomické situaci, a to navíc ve chvíli, kdy nemáš ani povrchní povědomí o obsahu a textaci konkrétních smluvních dokumentů a parametrech vyjednaných podmínek. Musím se jednoznačně zastat Supreme - Janukovič nepodepsal, protože si možná poprvé otevřel dokumenty, které obdržel a byť to byl pitomec, zdá se, že mu aspoň část obsahu došla. Ano, podpis tehdejší podoby asociační dohody by pro Ukrajinu byla ekonomická katastrofa (a brutální komplikace pro Rusko a Bělorusko, které by byly nuceny velmi rázně reagovat). Podmínky navržené v asociační dohodě byly šíleným pochybením ze strany EU úředníků, kteří svou pitomostí značně přispěli k současnému katastrofálnímu stavu Ukrajiny a zhoršení bezpečností situace v Evropě. Zdroj je to sice pochybný, ale celkem srozumitelně shrnuje všechna rizika, které z dohody pro Ukrajinu plynuly: http://www.rodon.cz/print/clanek.php?id=2458. Pokud budeš chtít, pošlu ti podrobnější a hlavně odborné materiály, které jednotlivé oblasti analyzují, ale upozorňuji, že k jejich pochopení je už nutná hlubší znalost dotační politiky speciálně v oblasti agrární výroby a ochrany krajiny, celní a daňové problematiky a v neposlední řadě mezibankovního trhu.

avatar
rintintin Datum: 15.07.2016 Čas: 10:20

Supreme - mas pravdu, vychod Ukrajiny je na tom teraz podstatne lepsie, obchod z Ruskom prekvita, hlavne v zbrojarskej oblasti . . . to im ten Janukovic pomohol. To ze by napriklad cast obyvatelov juhu slovenska bola radsej sucastou Madarska, pripadne cast obyvatelov CR sucastou Nemecka je tiez fakt - ale napriek tomu Madarska ani Nemecka armada nedodava tanky. To je rozdiel medzi EUROPOU a Ruskom, ktore do nej patri iba geograficky. Neverim ze by Cesko z EU odislo - krcmove debaty o zlom Bruseli su jedna vec, peniaze na dialnice su vec druha, a PRISTUP NA SPOLOCNY TRH a volny pohyb ludi a kapitalu vec tretia - to co by sa z CR dialo v prvych 2 rokoch po vystupeni by velmi spolahlivo odradilo vsetkych ostatnych. Dufam ze sa to CR nestane. A vlastizrada preto, ze zaujmy obcanov svojej krajiny zradil tym, ze svojvolne bez mandatu volicov ktorych velka vacsina chcela by sucastou EU zasadnym sposobom zmenil smerovanie celej krajiny a nasmeroval ju do zony volneho obchodu v ktorej nie je cim obchodovat. A spravil tak po voli mensine obyvatelov a cudzej mocnosti.

Cejkis: Ak obhajujes Asada tym, ze za totality CSSR obchodovala s jeho otcom, tak k tomu fakt nie je co dodat. Co potom taky Kim Cong Un? CSSR obchodovala s jeho otcom aj dedom, to je pan! Nevyhodna zmluva s EU??? Porovnaj si zivotnu uroven krajin ktore sa do EU dostali so zivotnou urovnou krajin krore sa tam nedostali, a potom hovor nieco o nevyhodnych zmluvach. Myslis ze by Skoda predavala tolko aut keby platila clo? Tomu moze verit ziak 5. triedy. To ze mal niekto niekde historicky zakladnu je irelevantne - historicky by CR patrila Rakusku a SR Madarsku . . . Mongolsku by patrina cela azia, (ano, aj Rusko :-) ) - toto nie je argument. A Rusko vy sankcie nevykoledovalo za kobercove nalety strategickymi bombarermi v Syrii, ale v povojnovej Europe bezprecedentnou vojnou o uzemie voci mensiemu susedovi.

A tymto sa opravedlnujem za za.ieranie vlakna o cinskom lietadle nikam neveducou debatou.

Stroj to vyzera byt slubny, 1000 kusov je bud preklep alebo "preklep" marketingoveho oddelenia vyrobcu.

avatar
cejkis Datum: 14.07.2016 Čas: 19:25

Tedy měli bychom začít dělat vlastní středoevropskou politiku a mít racionální vztah nejen se západem, ale i s Ruskem, Čínou a dalšími státy.

Po válce jsme byli orientovaní na Rusko. Po 89 na Ameriku. Nyní bychom už konečně měli přestat někomu lézt do zadku a začít být orientovaní na sebe tj. na střední Evropu.

avatar
cejkis Datum: 14.07.2016 Čas: 19:22

4 rintintin

Asociace s Ukrajinou se Vám nepovedla, nelze ji totiž obhájit.
Naopak podepsáním nevýhodné smlouvy s EU by Ukrajinu srazilo na kolena. Nicméně snaha manipulovatelné EU a Ameriky způsobila reakci Ruska. Rusové měli historicky základnu v Sevastopolu a cílem tohoto převratu ji bylo uzavřít a udělat zde základnu NATO. Co jste čekal ? Výsledek ? Jediný kdo ztratil životy, území, infrastrukturu a budovy jsou Ukrajinci.

Uplně stejně dopadne zvyšování napěti V Evropě, kde manipulovatelná EU dělá vše proto, aby pro zájmy US finančníků zvýšila napětí v Evropě Místo debaty s Ruskem a hledání průsečíků zahraničí politiky děláme na žádosti někoho sankce a přesouváme jednotky blíže k ruským hranicím. To je tedy politika!

A jen na okraj. Rusové pomáhají osvobodit Sýrii, tradičního obchodního partnera Československa. Bojují proti islamistům, které podporuje Obama, Saudové a Katar. My naoplátku za to dáváme Rusku sankce místo toho, abychom Sýrii pomohli.

arr