Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Pozemní technika

Zaměřeno na Armádu ČR: Vozidla Ajban 440A a NIMR RIV

Datum přidání 05.09.2017    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 46 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Novojičínský podnik VOP CZ na začátku letošního roku podepsal smlouvu o spolupráci s firmou NIMR ze Spojených arabských emirátů (SAE). V rámci spolupráce VOP CZ Armádě České republiky a dalším evropským armádám nabízí vozidla produkce NIMR, například typy Ajban 440A a NIMR RIV. V případě objednávky zajistí výrobu vozidel VOP CZ ve svém podniku v Novém Jičíně.

Foto: Ajban 440A; větší foto / VOP CZ

 

Ajban 440A a NIMR RIV

Společnost NIMR vyrábí celou škálu vozidel — rychlá otevřená vozidla 4×4 NIMR RIV, AJBAN LRSOV, vozidla 4×4 s pancéřovou kabinou Ajban 440A a Ajban 450A, vozidla pro logistické účely řady Hafeet, nebo např. víceúčelová obrněná taktická obrněná vozidla kategorie MRAP JAIS 4×4 a JAIS 6×6.

 

Otevřená vozidla ocení především speciální a výsadkové jednotky. Ostatní typy poslouží pro transport vojáků, přepravu materiálu, patroly, jako nosiče účelových nástaveb a zbraňových systémů (kulomety, granátomety, nejrůznějších střel, minometů, atd.), pro zdravotníky, atd.


VOP CZ spolupracuje se společností NIMR také pro chystanou obměnu terénních vozidel Land Rover (LR) a UAZ ve výzbroji Armády ČR.


“Chceme nahradit jak vozidla lehká (do 3,5 t) – UAZ, LR, tak i vozidla těžší – nad 3,5 t. Naše vozidla mohou funkčně nahradit veškerá vozidla 4×4 již zavedená v AČR již v současné době, zvažujeme však v některých případech jejich optimalizaci a přizpůsobení pro provoz v Armády ČR, zejména odlehčení (snížení hmotnosti), to pro kategorii pod 3,5 t,” říká Jan Šafařík, vedoucí odboru marketingu z VOP CZ.


Podle Šafaříka jsou vozidla značky NIMR pancéřovaná, a tudíž výrazně těžší než vozidla LR a UAZ, ale to není na škodu, ba právě naopak. Příkladem nechť je masový přechod americké armády od lehkých vozidel Humvee k mnohem těžším a silně pancéřovaným vozidlům JLTV (Joint Light Tactical Vehicle).


“Z našeho pohledu pozorujeme ve světě trend zvyšování ochrany osádek i o tohoto typu vozidel, tedy výrazně větší podíl pancéřovaných vozidel i v této kategorii, to však nutně vede k navyšování jejich hmotnosti. Je tomu tak i v případě logistických vozidel, jedná se o reakci na typ současných konfliktů a nutnost nasazování těchto vozidel do prostředí, ve kterém hrozí útok pěchotními zbraněmi a nástražnými výbušnými systémy,” říká Šafařík.


Balistická a protiminová ochrana vozidla Ajban 440A byla při ostrých testech zkoušena přímo v České republice, konkrétně ve Vojenském výzkumném ústavu Brno (VVÚ Brno). Při testech vozidlo odolalo ostré střelbě z pěchotních zbraní i výbuchu trhaviny pod vozidlem dle požadavků norem NATO. Šafařík tak zdůrazňuje, že VOP CZ dokáže garantovat kvalitu balistické i protiminové ochrany díky zkouškám u české autorizované zkušebny.

 

Video: Představení Ajaban 440A / YouTube

 

Specifikace vybraných vozidel:

 

Nimr RIV

Ajban 440A

Délka

5250 mm

5600 mm

Šířka

2000 mm

2350 mm

Výška

1850 mm

2350 mm

Rozvor kol

3280 mm

3300 mm

Užitečné zatížení

1500 kg

1200 mm

Celková hmotnost

4000 kg

10 750 kg

Dojezd

1000 km při 120 km/h

700 km při 100 km/h

Osádka

4

2 nebo 4

Průměr otočení

15 m

15,5 m

Balistická a protiminová ochrana

včetně prostoru posádky

podle mise

Provozní teplota

-

-19°C až + 49°C

Transmise

automatická převodovka, 8 rychlostí

automatická převodovka, 6 rychlostí

Brzdy

dvojité vzducho-kapalinová kotoučové brzdy

dvojité vzducho-kapalinová kotoučové brzdy

Výkon motoru

225 kW (300 koní)

221 kW (296 koní)

Kroutící moment

600 Nm

1100 Nm


Klíčovou předností nabídky VOP CZ je přenesení kompletní výroby vozidel značky NIMR do České republiky. Již nyní VOP CZ vyrábí svařované korby pro vozidla Ajban.

Samozřejmě klíčové komponenty (motor a převodovka) jsou produkty renomovaných evropských a světových zbrojovek. V ČR kromě finální montáže ale mohou vzniknout všechny “železné” díly nákup dalších komponentů je dán zejména ekonomickou výhodnosti a návratností investic, které jsou s výrobou spojené, zejména: zaškolování vlastních pracovníků, speciální přípravky a zařízení i příprava výrobní infrastruktury.


Samozřejmě vše je otázkou počtu vyráběných vozidel. Při velkém počtu se českým výrobcům vyplatí investovat do drahých výrobních strojů, výrobních/montážních přípravků a dalšího strojního vybavení. Kromě pancéřové korby jsou však již nyní ve vozidlech NIMR z ČR komponenty pohonné soustavy (diferenciály a rozvodovka).


“Vozidla jsou zkonstruovaná s využitím zkušeností designérů velkých zbrojovek, kteří v NIMR pracují a jsou z komponentů renomovaných světových výrobců. Kromě výroby počítáme, že budeme vlastními silami provádět přizpůsobení vozidel pro AČR,” říká Šafařík. Pro Armádu ČR nabízí VOP CZ vozidla více odlehčená a upravená pro provoz v zimních podmínkách.


Jde zejména o úpravy pohonné soustavy pro startování za nízkých teplot (ohřev chladicí kapaliny, ohřev paliva) nebo zvýšení výkonu topení v kabině. Zároveň VOP CZ pracuje na tzv. “NATOizaci” vozidla přizpůsobení vozidla standardům NATO.

 

Foto: Ajban 440A; větší foto / VOP CZ


V rámci smlouvy VOP CZ může vozidla NIMR přizpůsobovat a vylepšovat. Ve VOP CZ tak mohou vzniknout nejrůznější speciální varianty, včetně nosičů nejrůznějšího vybavení a zbraňových systémů dle požadavků Armády ČR. Vozidla mohou být také přizpůsobena pro speciální síly, logistiku, průzkumné, bojové, ženijní, protivzdušné, protichemické nebo zdravotnické jednotky, ale také pro požadavky velení nebo jako spojovací uzly.


Naprosto klíčovou oblastí je servis a údržba vozidla. V “servisu a opravách” mohu být skryty nejen další náklady v desítkách nebo dokonce stovkách miliónů korun, ale také výrazné bezpečnostní riziko, protože při servisu a opravách je výrazně nežádoucí být závislý na zahraničních kapacitách. Ideálním stavem tedy je, aby nástupce LR a UAZ byly servisovatelné/opravitelné výhradně na českém území za pomocí českých firem.


“VOP CZ počítá s tím, že bude poskytovat servis jak ve vlastních prostorách, tak i přímo u zákazníka. Reagujeme tím na požadavek MO zajištění tzv. „bezpečnosti dodávek“, tj. dosažení maximální kontroly nad dodávkami náhradních dílů a provádění oprav v ČR,” vysvětluje Šafařík s tím, že VOP CZ poskytne všechny služby spojené se zajištěním životního cyklu vozidla.

 

Video: Prezentace vozidla Ajban 440A / YouTube


S hladkým servisem a údržbou (a tedy nasaditelností a bojeschopností) vozidla úzce souvisí dostupnost náhradních dílů, resp. nastavení přístupů Armády ČR k logistice.


Jak na dotaz Armádních novin připomíná Šafařík, použité motory ve vozidlech NIMR jsou tzv. duálního užití, tj. jsou používány jak ve vojenských, tak i civilních/komerčních vozidlech. Motory jsou poměrně snadno dostupné, nicméně i jejich výroba trvá v řádu měsíců.


“Z pohledu servisu to nemusí představovat problém, v případě efektivně nastavené logistiky náhradních dílů to vyžaduje uzavírání dlouhodobých servisních smluv a doplnění oprav „ad-hoc“ (tedy až se něco pokazí - pozn. red.) také o preventivní opravy,” vysvětluje problematiku servisu Šafařík.

 

Jízdní vlastnosti Ajban 440A

Armádní noviny měly v průběhu srpna možnost vozidlo na vlastní kůži otestovat na známé truck-trialové dráze v Mohelnicích. Jezdecký doprovod nám dělal armádní instruktor a řidič Lukáš Kvapil, který se proslavil záchranou italského motorkáře na letošním závode Rallye Dakar.

 

Foto: Ajban 440A; větší foto / VOP CZ

 

“Byl jsem moc překvapen z jízdních vlastností a přizpůsobení se nerovnostem. Místní trať (Mohelnice - pozn. red.) je vyhlášená a měli jsme možnost vyzkoušet extrémní jízdu. Musím vyzdvihnout kvalitu podvozku, kterou doplňuje výkon motoru a výborná ovladatelnost,” uvedl pro Armádní noviny Kvapil.


VOP CZ nabízí Armádě ČR vozidla Ajban 440A (na přání také v odlehčené verzi) jako náhradu nepancéřovaných vozidel LR a UAZ. Zajímalo nás, zda lze nějak porovnávat jízdní vlastnosti pancéřovaného Ajban 440A a výrazně lehčích LR a UAZ: “Nemůžu srovnávat nesrovnatelné, ale vozidlo Ajban 440A klame svým vzhledem, protože působí mohutně a neobratně a přitom se chová jako lehký off-road.”


Lukáš Kvapil také podle vlastních slov oceňuje na vozidle kvalitu zpracování, podvozku, brzd a výkonu. “V detailech se poznají hodiny práce a vývoje,” říká Kvapil.


Jak se chová vozidlo v terénu? “Měl jsem to štěstí, že jsem mohl vyzkoušet vozidlo nejenom v našich podmínkách, ale i 7denní extrém v poušti, horách, cross-country. Mám otestováno přes 2000 km a viděl jsem srovnání i s jinými značkami a vozidlo AJBAN 440A obstál na výbornou,” odpovídá na dotaz Armádních novin Kvapil.


Podle Kvapila není také problém zaučení nových vojáků. “Vozidlo se velmi dobře ovládá a pro mě je velmi důležité, že je velmi jednoduché k ovládání. Stačilo 30 min a věděl jsem všechny funkce a dokázal aplikovat v terénu,” uzavírá Kvapil.

 

Fotogalerie


 


Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
KOLT Datum: 09.09.2017 Čas: 08:17

Myslím, že u těžkých 4x4 se jim to tak snadno nepovede. U náklaďáků ap. to je naprosto logické a dle mě i v pořádku – nemá smysl zbytečně zesložiťovat logistiku kvůli pár kusům. V téhle kategorii těch kusů budou desítky, možná i přes sto vozidel, takže budou logisticky zásadní sama o sobě. Dále jsou u nich důležité i jiné vlastnosti než jen podvozek. A v neposlední řadě ten podvozek bude mít s podvozky náklaďáků jen málo společných dílů na to, aby mělo smysl se kvůli tomu omezovat jen na něj.
Samozřejmě, u nás je možné všechno, ale tohle mi přijde i na naše poměry trochu moc...

avatar
Gorn Datum: 09.09.2017 Čas: 00:12

Rase: Já bych Husar neviděl jako další z mnoha překvapení, naopak se to dalo čekat. CSG najde partnera se kterým takové vozidlo připraví pro trh o který má zájem on a následně ho CSG prodá do AČR. Víceméně stejný postup jako s TITUSem. Mimochodem dovedu si představit že to opět prolobujou a konkureci tady odstaví (tentokráte veškerou, což bude těžký) tím že bude přímo požadován podvozek Tatra. U podvozků 6x6 a 8x8 to tak doposud fungovalo, nebo tady byl minimálně silný tlak aby to tak fungovalo, tak proč ne 4x4?

avatar
KOLT Datum: 08.09.2017 Čas: 23:51

V této kategorii je dnes rozhodně z čeho vybírat. Takže doufám, že MO provede pořádné otestování a dá na názor vojáků. Každopádně tahle kategorie může ještě pár let počkat, důležitější jsou BVP a lehké teréňáky.

avatar
Rase Datum: 08.09.2017 Čas: 19:47

Ještě něco k té těžké kategorii vozidel 4x4:
Husar vypadá zajímavě, ale je to jen další z mnoha překvapení co byla v této kategorii představena. Krom Ajbanu ještě není ze hry ani MOWAG Eagle, Renault Sherpa a slovenský Master II. Kategorie je to stejná a všechny byly nebo jsou nabízeny i pro AČR. Zajímavý je i onen Eagle, který dřív nabízelo CSG. Dnes asi spíš upřednostní Husara. Chtěl bych je ale vidět pořádně porovnat vojáky.
Ajban má balistickou ochranu Level 4 - Husar Level 3, o jeden stupeň má i lepší ochranu podvozku. Délka je stejná, ale Ajban je jinak menší, taky je lehčí, pojme ale méně lidí (4 proti šešti), má větší dojezd, rychlost je stejná. Provozní teploty jsou teď taky v podstatě srovnatelné, dle STANAG -32°C až +55°C. Ajban bude patrně dražší, ale záleží s čím přijdou. Rozhodně bych ho nevyřazoval předem.

avatar
Gorn Datum: 08.09.2017 Čas: 19:00

CerVus: pokud chcete řešit ze ma ACR málo osobaku/dodávek tak prosím. Nicméně nahrazování LR dodávkami je cesta do pekel a označovat je jako nejuniverzalnejsi je nesmysl. Nejuniverzalnejsi, pro armádu, je terénní auto .tečka.

avatar
KOLT Datum: 08.09.2017 Čas: 14:23

kazd, ale centrální nákup civilních aut už momentálně nabíhá a MO se na něm podílí. Oč tu běží, je, na co ještě se civilky použít dají a na co už ne a kolik civilních aut na prapor (jakožto nějvětší organizačně "celistvou" jednotku) má význam, aby zajistily, že se vojenská auta nebudou používat zbytečně, zároveň aby jejich provoz nevyšel ve výsledku dráž, než kdyby se občas (třeba v zimě) použil vojenský teréňák (myšleno LR, nikoliv LMV).

avatar
kazd Datum: 08.09.2017 Čas: 13:31

CerVus:
auta kategorie co zmiňujete potřebuje stát napříč složkami - od povodí Moravy, přes státní lesy, hasiče po KRNAP...

Takže si myslím, že to je přesně šance pro společný nákup, protože armádní specifika těchto vozů jsou minimální a zvládne je upravit x firem v ČR.

Ten zbytek jsou vojenská auta, do nich by jiné složky armádě mluvit neměly a slova jako haldex by zde měla být zakázána.
(kdysi šla na netu reálná zkouška 4x4 kde brutálně pohořely tyhle marketingové sytémy hondou počínaje haldexem konče ve srovnání s klasickým 4x4 (honda pak dělala nějaké čachry se SW).
O výsledku hyundai u PČR při nasazení na Balkáně také něco vyšlo)

avatar
CerVus Datum: 08.09.2017 Čas: 12:28

Gorn: Zatímco všechny vojenské objekty jsou přístupné po komunikacích, tak ne ke všem se v zimě dá s předohrabkou dohrabat. Třeba taková střelnice v Moravské Třebové. Kvůli tomu ale není třeba hned šahat po offroadu. Přizvednutý Multivan/Transporter ve stylu Alltrack by měl zvládnout drtivou většinu úkolů pro které se v dnešní době ve skutečnosti používají LR. Přitom provozní a užitné vlastnosti náklady na tahle auta budou úplně jinde než u čistokrevných offroadů a na rozdíl od pickupů to má běžně poháněný předek ne lehoučký zadek se kterým to je v zimě o hubu. Netvrdím s tím nahradit LR. Jen by to bylo pro většinu útvarů šikovné auto na běžné používání a převážení více lidí nebo materiálu. Navíc by se tím šetřily nové offroady jako takové. K čemu jezdit s permanentní čtyřkolkou po rychlostkách za 15, když to může dělat něco lépe vhodného za polovinu. A to že se jezdí s LR přes půl republiky kvůli kdejaké kravině za pár korun je známý fakt.

avatar
Nesher Datum: 08.09.2017 Čas: 11:20

Tak nám povstal přímý konkurent Ajbanu, tentokrát v česko-polské spolupráci - http://www.militarybox.cz/news/husar-4x4-polsko-ceske-vozidlo-na-podvozku-tatra/

avatar
Gorn Datum: 07.09.2017 Čas: 17:52

CerVus: teď jsem se pobavil, děkuju. Hlavně ten haldex je důležitej, na ten ty lidi od stolu nesmí zapomenout.

avatar
CerVus Datum: 07.09.2017 Čas: 13:00

Ono co si budeme povídat. Nejuniverzálnější auto, které by se hodilo je VW Caravelle s haldexem. Polovina našich LR beztak jezdí jen po asfaltkách a když přijde na to v tom krumplu něco odvézt, tak se to tam stejně nevejde. Tohle je schopné převézt i nějaké ty vojáky aniž by se je při tom snažilo zabít.
Jenže se holt vozidla nakupují tabulkově od stolu v Praze a ne podle toho co by se jaké jednotce hodilo. Takže je třeba vybírat něco univerzálního. Přitom je zajímavé, že u IFV se zvažují dvě platformy. Proč by bojové útvary nemohly mít J8 a ostatní LandCruisery a Transportéry?

avatar
KOLT Datum: 07.09.2017 Čas: 11:41

Hlavně to nahradit a) rychle; b) něčím běžným a c) dostatečně velikým – i u LR Defender si vojáci stěžovali, že s dnešní výstrojí se do něj vejít je trochu puzzle.

sgtlk, já vím. Jde mi spíš o to, aby byly rozumně využívané, klidně je přikoupit. Orat dálnice Defenderem, protože jedu pro výstroj, kterou bych hodil do kufru osobáku je plýtvání prostředky. Samozřejmě nesmí pořízení civilních jít na úkor vojenských vozidel. To radši občas zajet někam teréňákem po silnici než aby jich bylo málo v terénu.

avatar
Charlie Datum: 07.09.2017 Čas: 09:02

Místo LR a UAZ bych viděl ty Jeepy J8 - klidně bychom je mohli brát od Izraelců s tím, že něco by se vyrábělo tady (máme s nima teď moc pěkný vztahy a tohle je narozdíl od M60 nová tchnika).

Hiluxy by asi taky šly, ale to auto by se muselo militarizovat.

Všechy ty obří Ajbany a další věci jsou o hmotnostní i odolnostní třídu výš.

avatar
Gorn Datum: 07.09.2017 Čas: 01:20

JirkaM: No pokud myslíte NIMR RIV tak asi nehrozí že ho budeme provozovat 30 let. I kdyby nakrásně VOP CZ udržoval schopnost výroby "vlastních" dílů (což už samo o sobě bude výkon jelikož ta série pro AČR bude relativně malá a jinde to skoro určitě neprodaji) tak je tu drobný problém jak to za 20-30 let bude se vším co VOP nevyrábí. Navíc Nimr je celkem nováček a současné RIV není zrovna produkt který se bude prodávat ve velkém (prezentují to jako vozidlo pro speciální jednotky). Mimo jiné i proto dává větší smysl když založíte svůj produkt na něčem co vyrábí zavedená automobilka, masově, "desítky" let např. Zetor FOX- Mercedes G, STV Jeep J8.

Jinak jasně Toyota je fajn, nicméně pokud vím tak na lidi od armády udělal dojem ten Jeep od STV. Jasně, Jeep Wrangler nemá pověst jako Hilux, nicméně Jeep J8 je už vojenské vozidlo a jedním z hlavních zákazníků je IDF (lokálně prezentováno jako AIL Storm 3)

avatar
JirkaM Datum: 06.09.2017 Čas: 23:53

Já bych byl pro Toyotu Hilux. Jsou to skvělá, univerzální, odolná a levná auta, kterých by šlo pořídit hodně a v klidu je obměňovat s tím, že vždycky půjdou výhodně odprodat.

Když koupíme drahé speciály, budeme je mít na krku dalších 30 let.

arr