TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Zaměřovací kontejnery pro L-159 ALCA a JAS-39 Gripen

Datum přidání 19.02.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 48 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ministerstvo obrany České republiky objednalo 200 laserem naváděných pum GBU-12/16 Paveway II pro bitevní letadla L-159 ALCA a stíhačky JAS-39 Gripen. V plánu akvizic je také nakoupení čtyř izraelských zaměřovacích kontejnerů Litening III pro navádění zmíněných pum. Kontejnery mohou podle potřeby využívat oba typy letadel.

 Foto: Švédský Gripen se zaměřovacím pouzdrem Litening (na středovém závěsníku v popředí). /  Saab

Foto: Švédský Gripen se zaměřovacím pouzdrem Litening (na středovém závěsníku v popředí). / Saab

 

Podle oficiálních pramenů švédského výrobce Saab je JAS-39 Gripen schopen nést pouze zaměřovací kontejner Litening (Low-Altitude Navigation and Targeting Infrared System for Night), resp. nejnovější variantu Litening III. Ostatní západní zaměřovací kontejnery, jako americký Sniper (Sniper XR) nebo francouzský Damocles nedokáže Gripen využívat.


Litening je v každém případě nejrozšířenější letecký zaměřovací kontejner na světě. Podle údajů firmy Rafael kontejner Litening "nelétal" již 1,2 milionu hodin. Své kvality prokázal ve všech posledních konfliktech, včetně Libye, Afghánistánu nebo Iráku. Litening široce použilo izraelské letectvo při útocích na cíle v Gaze, Sýrii nebo Libanonu.


Do dnešních dní se prodalo přes tisíc kusů (dle Deagel.com 1322 kusů) a Litening lze použít na více než 20 typech letadel. Izraelský kontejner před pár lety například úspěšně otestoval český bitevní letoun L-159 ALCA.

Video: Litening v akci. Video se zobrazuje pilotům přímo v pilotní kabině. / YouTube

 

Co Litening, resp. nejnovější verze Litening III, umí a jaké je jeho poslání? Litening je zaměřovací, průzkumný a navigační systém. Jeho úkolem je především navádět na stacionární i pohyblivé cíle laserem i satelitem naváděné přesné zbraně.


Dokáže také poskytovat průzkumné, sledovací nebo zpravodajské informace. Své uplatnění najde například při zhodnocování výsledků bombardování.


V případě českých letounů L-159 ALCA a JAS-39 Gripen bude hlavním úkolem navádění přesných pum GBU-12/16 Paveway II (laserem naváděných). Pouzdro Litening je přitom schopno laserem ozářit jak stacionární cíl v podobě budovy nebo bunkru, tak pohybující se cíl, jako je například tank.

 

Foto: Litening dokáže zaměřit stacionární i pohybující se cíle. / Rafael

Foto: Litening dokáže zaměřit pohybující se i stacionární cíle. / Rafael

 

Pouzdro Litening III měří na délku 2,2 m, při průměru 0,4 m a hmotnosti 208 kg. Hlavními prvky pouzdra je termovizní kamera FLIR (Forward Looking Infra Red), televizní kamera s vysokou rozlišovací schopností a laserový značkovač/zaměřovač cílů.


Termovizní kamera poskytuje obrázek cíle s rozlišením 640×512 px ve dne, v noci i za snížené viditelnosti. Televizní denní kamera pak slouží pro rozpoznávání cílů ve viditelném pásmu elektromagnetického spektra.


Špičkové zařízení má však také svou cenu. Jednotková cena pouzdra je přibližně 1,4 milionu dolarů.

 

Zdroj: Rafael

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Deutschmann Datum: 26.06.2015 Čas: 07:31

Nemáte někdo tušení zda byla tato akvizice uskutečněna?
Popřípadě kdy bude uskutečněna.

avatar
skelet Datum: 23.02.2015 Čas: 17:28

Trochu soudnosti? Proč?
Su-25 a Su-25K může operovat toliko ve dne
A-10A de facto to samé, a až do verze A-10C neměla ani autopilota.
L-159 může operovat ve dne i v noci, a navíc si terén a cíle obšlápne radiolokátorem, díky kterému pak měla ony cíle dorazit Brimstone. Na nějaký vizuál neměla vůbec čekat.

avatar
RiMr71 Datum: 23.02.2015 Čas: 12:19

Skelet: "...L-159...měl potencionál mít převahu nad A-10 a Su-25 ve všem krom pancéřování"

Ale no tak... trochu soudnosti... :)

avatar
Matesaax Datum: 23.02.2015 Čas: 11:07

Technicky by to problém nebyl vůbec,např. rumunské Lancery také nosí jak západní,tak východní výzbroj.To samé v Iráku nosili Mig-23 rakety Exocet,či naopak Mirage F1 ruské střely Ch-29.
Nicméně po "odbornících",kteří objednali 72 jednomístných letadel bez jediné spárky opravdu nelze chtít zázraky..

avatar
Arccos Datum: 23.02.2015 Čas: 09:33

Mně už od počátku vrtá hlavou jedna věc a totiž to, že L-159 vlastně vůbec nemůže nést východní výzbroj. Přitom jsme jí měli plné sklady a přinejmenším neřízené střely v raketnicích UB-16 a B-20 nebo pumy FAB by šly použít určitě. Uměly to ostatně už Albatrosy. Nebyl by to problém mechanický (závěsníky jsme měli), ani softwarový. Akorát se to asi někomu z manažerů nebo politiků nelíbilo. Nemyslím, že by to byla hloupost konstruktérů.

avatar
CerVus Datum: 23.02.2015 Čas: 09:13

No pravdou je, že by to letadlo mělo alespoň dostat tu šanci selhat v úloze pro kterou bylo vyrobeno. Škoda, že ho nemůžeme vyvézt do Sýrie tam používají na bojové mise l39 takže by si s lepší verzí určitě poradili.

avatar
D.i.p Datum: 22.02.2015 Čas: 21:08

CerVus: Výzbroj se dá vyřešit, pokud ty letadla bude chtít Irák používat na něco víc. Takže bych to do úvah vůbec netahal.
Co se týká bezpečné vzdálenosti. No nevím, to by asi byly k ničemu všechny bitevní vrtulníky. ALCA nebude zranitelnější. I když to je samozřejmě jiný způsob podpory.

Pokud IS má dobrou PVO výzbroj, rakety země - vzduch, tak SU-25, Mi-24 budou padat stejně snadno. A kanónem trefit letadlo už není taková sranda. Zapomínáte, že i tyhle zbraně obsluhujou zase Arabové :-).

Každopádně vše ukáže jedině praxe. A byla by užitečná ať už by L-159 uspěly či vyhořely. Stejně by je čekal šrot.

avatar
CerVus Datum: 22.02.2015 Čas: 16:03

Dip: Podle mě chyba, hrát si u tohohle letadla v případě Iráku na plnohodnotný bitevník. Pro ně to je čistě tréninkové letadlo s tím, že v případě nejvyšší nouze je ho možné použít na nějaký ten nálet v relativně bezpečné oblasti. Arccos má navíc pravdu v tom, že kvalita arabských pilotů byla vždy mizerná tudíž oni potřebují stroj, který jim dá nějakou větší výhodu. Navíc pro boj by bylo třeba letadlo vybavit pořádnými zbraněmi ne jen namontovat podvěsný kanon a neřízené rakety. S takovou na Vás budou pěšáci dole koukat jako na větší hrozbu než ta které čelí tam dole. Tohle letadlo se dá účinně používat jen jako platforma na odpalovaní chytrých zbraní z bezpečného prostoru alá Reaper.

avatar
Arccos Datum: 22.02.2015 Čas: 15:55

Jakub Mareš: Už jsme to tu probírali. Jedinou protizemní výbrojí, mimo cvičné, byly doteď jenom kontejnery Plamen. To se týká i neřízené munice. Alcy nosí výcvikový kombinovaný kontejner s malými cementovými pumami a (tuším) čtyřmi trubkami na neřízené rakety. To je vše a to ještě bych byl opatrný s tím, kolik takových raket u nás bylo.
Pokud se pletu, budu se plést rád. Kdyžtak mě opravte.

avatar
D.i.p Datum: 22.02.2015 Čas: 14:09

Arccos: Podle mě bude záležet, jak se k tomu postaví Aero a AČR. Pokud by součástí prodeje nebyl kvalitní výcvik bude to špatný. Ono je taky potřeba vědět, co si s tím strojem lze dovolit a na co a jak ho použít.

avatar
Jakub Mareš Datum: 22.02.2015 Čas: 13:21

Chtěl bych se zeptat, L-159 nahradila bitevníky Su-25. Ale nepamatuju si že by při cvičeních nějak víc podporovala pozemní jednotky. Vím že maj nějaký ty cvičný řízený pumy, ale neviděl sem je nikdy například s neřízenýma raketama a pod. 90% fotek je ukazuje jenom s protiletadlovou výzbrojí.

avatar
Arccos Datum: 22.02.2015 Čas: 12:58

Já už jsem to asi nejmíň jednou psal, ale stejně: Případný bojový provoz L-159 v Iráku jim neudělají dobrou vizitku. Ta letadla vůbec nejsou špatná, ale co je to platné, když se dostanou do rukou takových pilotů, jací jsou k dispozici v Iráku. Arabové nikdy nebyli dobří vojáci, natož při zacházení se složitějšími prostředky. Myslím, že by naši instruktoři, co v arabských zemích působili, mohli vyprávět...
Zkrátka, piloti budou v Iráku sestřelovány a jejich výsledky budou mizerné. Ale sveze se to i na hodnocení nasazených letadel.

avatar
skelet Datum: 22.02.2015 Čas: 12:18

třeba britský Hawk 100? Což je vlastně to co měla být L-159B. V čumáku Flir, pilot, operátor zbraňových systémů, inteligentní munice, a v době míru pokračovací výcvik.
Jinak Rusové bitevní variantu Jak-130 zamítli kvůli tomu, že mají ve výzbroji kvanta Su-25, které je možno modernizovat.

avatar
D.i.p Datum: 22.02.2015 Čas: 11:30

Kdyby se 159 do toho Iráku dostala, tak věřím, že by ten projekt ožil a dotáhlo se to. Bude to určitě v zájmu Iráku. Nebo to může být i podmínkou nákupu od Aera. Proto ty letadla taky můžou stát několikanásobně víc než je Aero odkoupí od armády.

Ono to chirurgický bombardování z vysoké výšky je sice "fajn", ale pozemní ofenzívu tím asi moc podpořit nejde. Na to zatím má Irák v podstatě jen Mi-24 a Su-25. Apache jim amíci v dohledný době asi neprodají. A co jiného dostupného na tom trhu vlastně je? Možná Jak 130? Pokud mě ovšem paměť neklame, tak pro tenhle účel Jak 130 sami rusové zamítli.

avatar
skelet Datum: 21.02.2015 Čas: 19:47

Dolet i nosnost jsou dosti sporná věc.
L-159 stačí dosti málo .. dokončit integrace výzbroje, tak jak bylo zamýšleno a rázem zde máme letoun nesoucí 2xPLŘS, 4xSDB a 6-9x Brimstone/Hellfire.
S tupou municí, kterou L-159 má certifikovanou teď bude skutečně na odstřel (ale to i Su-25) a nikdy nevyužije svůj potenciál + inteligentní munice, kterou má certifikovanou je pro lehký bitevník nevhodná

arr