Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Vojenská výstroj

Železný pohled IronVison: Revoluce v tankovém boji

Datum přidání 10.06.2016    Rubrika rubrika: Vojenská výstroj     komentáře 20 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Izraelská firma Elbit Systems na výstavě EUROSATORY 2016 představí helmu IronVison pro posádky obrněných vozidel - především tanků a bojových vozidel pěchoty. IronVison umožní posádce nerušený “digitální” všesměrový výhled, a to i přes pancíř vozidla.

Foto: Přilba IronVison je určená především (díky velké ceně) pro velitelé tanků; větší foto / Elbit systems

Foto: Přilba IronVison je určená především pro velitele a řidiče tanků a bojových vozidel pěchoty; větší foto / Elbit systems

 

Jedním z hlavních problémů posádek tanků a bojových vozidel pěchoty je omezený výhled. Posádka pozoruje okolí průzory nebo pomocí kamer. Velitelé a řidiči tak často mají otevřené průlezy pro lepší přehled o okolí (lepší situační povědomí). V případě bojové operace, a to především v zastavěném prostředí, jsou však snadno zranitelní palbou protivníka.

 

Izraelská firma Elbit Systems proto vyvinula helmu IronVison s průhledovým displejem, která posádce (zejména veliteli a řidiči) poskytuje nerušený výhled z vozidla.

 

Posádka může sedět uvnitř vozidla a zcela volně "skrz pancíř" pozorovat okolí. Umožňuje to důmyslný software spojující záběry senzorů na povrchu vozidla.

 

IronVison je v podstatě pozemní verzí leteckých přileb pro letadla a vrtulníky. Právě Elbit Systems je předním výrobcem leteckých helem s průhledovými displeji HMD (Helmet Mounted Display).

 

Elbit Systems je například spolutvůrcem helmy HMDS (Helmet Mounted Display System) pro stíhačky F-35 Lightning II. Helma HMDS poskytuje pilotovi nerušený výhled do všech směrů, i přes podlahu kokpitu. Podobnou technologii nabízí Izraelci i pro dopravní nebo bitevní vrtulníky. Například posádky vrtulníků AH-64 Apache mohou využít helmu s průhledovými displeji JEDEYE.

 

Elbit Systems nyní technologii nabízí posádkám tanků a bojových vozidlel pěchoty. Helma IronVison díky pohybovým senzorům přesně určuje polohu a natočení přilby, resp. hlavy velitele nebo řidiče. Díky kamerám velitel/řidič vidí obraz okolí, ať se dívá jakýmkoliv směrem.

 

"Pozemní válka se za posledních 15 až 20 let dramaticky změnila, od bojů v otevřeném prostranství, do bojů v komplexním městském terénu. Věříme, že IronVison změní způsob, jakým budou síly vést boj v tomto novém prostředí," řekl médiím Boaz Cohen, ředitel Elboty Systems pro pozemní systémy.

 

 Video: Kdo dřív uvidí protivníka, vyhrává. / YouTube

 

IronVison dokáže získávat (bez latence) obrazové informace z nejrůznějších senzorů (denní/noční/termovize), jak na vozidle, tak i například z dronů. Chytrý software zpracování obrazu navíc rozpozná stojící nebo pohybující se cíle, od osob až po vozidla na vzdálenost až 300 m.

 

Podle výrobce IronVison rapidně zkracuje čas od objevení cíle až do jeho zničení. V případě potřeby je možné helmu spárovat s ovládáním zbraňové stanice - ať již hlavní, nebo například menší robotické věže s kulometem. Zbraňová stanice pak pohybem kopíruje směr pohledu velitele.

 

Helma IronVison umí zobrazovat taktické informace ze systémů velení, komunikace, počítačů a zpravodajství C4I (Command, Control, Communications, Computers, and Intelligence). Velitel tak získá určitou formu rozšířené reality - počítač přímo do záběrů okolí dokáže zasazovat počítačové značky s taktickými informacemi (např. přítel/nepřítel).

 

Velitelé a řidiči samozřejmě raději před displeji vždy zvolí otevřený poklop. Avšak pokud se dostanou do uzavřeného městského bojiště, které je rájem odstřelovačů, chtě nechtě musí pozorovat okolí zevnitř svého vozidla.

 

"Souhlasím, že je lepší mít hlavu venku. V mírových operacích, když chcete ukázat svou přítomnost. Ale když půjdete do vysoce rizikových oblastí, otázka zní: Můžete mít hlavu venku a přežít? Během minuty odstřelovač zasáhne velitele tanku a všichni ve vozidle skončí s ním," vysvětlil přednosti helmy IronVison Cohen.

 

Zdroj: Defense Update

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Yetti Datum: 15.06.2016 Čas: 17:05

Arassuil: Takže teď jelikož ty kamery nemají, tak jsou velitelé pořád venku, protože když jim byť jen jednu zničí, musí vylézt. Omlouvám se, nevšiml jsem si.
Jak dlouho myslíte, že bude ručníkářům trvat naučit se mířit na předmět o průměru 5-10 cm (nevidím duvod, aby byly větší), když velice často střílí od pasu a i když ne, tak alespoň dávkou. Pokud by toho byly schopní, proč už se dávno nezaměřili na periskopy a pozorovací senzory, které jsou výrazně větší? V takovém případě by byl tank během několika minut vyřazený z boje, protože alespoň jeden periskop, nebo senzor by byl zasažený. Vycházím z vašeho odhadu životnosti výrazně menších kamer.
A když se nad tím zamyslíte, tak se tady psali hlavně o použití v městských oblastech, kde velitel i řidič venku jsou výborný terč pro odstrelovače a mohou být vystaveni například výbuchu IED, nebo ROH i když bouchne na ochranné síti. Takže i kdyby vydržely deset minut boje, tak dávají bezpečnost po dobu patroly plus deset minut boje. I to je plus.

avatar
RiMr71 Datum: 14.06.2016 Čas: 13:23

K té latenci - tam to není jen o neaktuálnosti informace, ale i o nesouladu mezi tím co vidím a co chytá vestibular. Výsledkem je nevolnost až zvracení, může dojít i k totální ztrátě orientace, dokonce i bezvědomí.

avatar
Dundee Datum: 12.06.2016 Čas: 11:38

Arassuil:

V dnešní době jsou takové možnosti, že není z technického ani finančního hlediska problém u tanku každou z těch kamer mít několikrát pojištěnou pro případ jejího zničení.

Pojištění sezorů je okrajově zmíněno i v článku: "IronVison dokáže získávat (bez latence) obrazové informace z nejrůznějších senzorů (denní/noční/termovize), jak na vozidle, tak i například z dronů."

avatar
Arassuil Datum: 12.06.2016 Čas: 11:25

Yetti: Už dnešní tanky jsou na pancíři ověšené elektronikou a optikou za desetitisíce dolarů. Přitom stačí jedna dávka z těžkého kulometu/autokanónu v počáteční fázi bitvy a všechny tyhle dolary letí oknem. Tyhle kamerky budou muset měnit pokaždé, když dojde na nějakou větší přestřelku.

Ano periskopy jim zůstanou. Jenže ve chvíli, kdy jim vyřadí i jednu kamerku, tak bude muset velitel chtě nechtě vystrčit hlavu z průlezu, aby si kontroloval mrtvý úhel. A vzhledem k tomu, že tyhle kamerky mají jedinou funkci - zamezit tomu, aby velitel zbytečně lezl z průlezu - tak i vyřazení jedné znamená, že k ničemu budou i ty ostatní (ten mrtvý úhel si musí nějakým způsobem ohlídat a prostě vyleze ven).

Takže IMHO jde zase jen o další drahou hračku, která bude skvěle fungovat, když tank nebude pod palbou - jenže to jsou zase ty kamerky zbytečné, když velitel může být venku. Ve chvíli, kdy zaleze pod pancíř, tak mu ty kamerky poskytnou 360° maximálně prvních pár minut a pak začnou postupně odcházet. Jak dlouho myslíte, že bude ručníkářům trvat, než se naučí zaměřovat palbu na tato místa? Podobně jako se dnes snaží primárně vyřadit dálkoměry, veškerou optiku a jiné senzory, popřípadě naperou RPG do nejslabšího místa, o kterém se dnes dočtou už i na wikipedii?

Mattauch: To hledí bude určitě rychlosnímací, jedním pohybem ruky to strhnou dolů a zahodí, když bude potřeba.

avatar
Mattauch Datum: 12.06.2016 Čas: 11:04

Tenhle systém bude použitelný pouze na moderních, či hloubkově modernizovaných bojových vozidlech. S přilbou s takovýmhle hledím se rozhodně nepodíváte do žádné optiky kterou máte ve starších strojích k dispozici. Myslím že i u těch periskopů by to mohl být trošku problém ale jednoznačně nebude možné se s tím podívat do optického zaměřovače, veliteského pozorováku, atd... Prostě to bude použitelné pouze tam kde je na vše display.

avatar
Yetti Datum: 12.06.2016 Čas: 10:52

Proč tolik těšíte neprůstřelnost? Pokud budou kamery dodávat 360° řekněme z osmi kamer, tak i pro zničení jedné bude mít posádka větší přehled než přes periskopy. Navíc vzhledem k velikosti dnešních kamer je pravděpodobnější zásah periskopu. A i při teoretickém vyřazení kamer může posádka použít periskopy, které tam nejspíš zůstanou.
Takže když to vezmete jako další vylepseni k současným možnostem, tak to je obrovské plus.

avatar
KOLT Datum: 12.06.2016 Čas: 08:21

pro DWJ_: Eizo za 35 Kč má ovšem téměř jistě panel na technologii IPS nebo PV, které obecně mají podstatně delší reakce než TN. 15 ms si nikdo na hry nekoupí. Každopádně souhlas, že bez latence se to neobejde. Ovšem řešit ji pravděpodobně nemá moc smysl, pokud je pod nějakých 15 ms. Boj není FPS hra ;-)

avatar
logik Datum: 12.06.2016 Čas: 01:54

DJW_:
Vzhledem k tomu, že se vážnější hráči shodují, že hrát FPS v rychlosti 30FPS nebo 60FPS je rozdíl, tak evidentně hraje těch 16ms roli. Neříkám, že bych to sám poznal - ale neznám nikoho, kdo by vážnějc hrál FPS a tvrdil opak.

Netvrdím, že to je člověk schopnej poznat, to je jiná věc - reagovat můžeš rychleji, i když to nejsi schopen rozpoznat, že to je rychlejší. Prostě když tu informaci zaznamenáš o milisekundy dříve, tak to i o milisekundy dříve zareaguješ. Naprosto nezávisle na tom, jaká je tvoje rozlišovací schopnost a jakej "máš sám inputlag".

avatar
DJW_ Datum: 12.06.2016 Čas: 01:14

Logik, mam doma kalibrovany monitor Eizo za nejakych 35t KC, kedysi robil testy pre jedneho producenta elektroniky a dnes mam vlastnu firmu na specialnu elektroniku. Z praxe viem ze ked na komernych monitoroch pisu 15ms tak realne na kalibracnej sonde to byva bezne az do 60, preto si ludia myslia ake maju citlive zmysli, no je to blud. Dovolim si zopakovat moje tvrdenie ze pod 30 ms (realnych) sa uz asi nenajde nik kto to spolahlivo rozlisi. Ak ano, asi ho zamestnam a navyse ponuknem premiu 1000€ ako bonus. Velakrat som uz takto ponukal fin.odmenu za 100% uspesnost v blind teste, no este sa nik neodhodlal ;)
Iste su mozne rychlejsie reakcie elektroniky mimo lidskeho zasahu, ale akonahle to ide na obrazovku kde vyhodnocuje clovek, tak je 20ms viac ako dost.

avatar
logik Datum: 12.06.2016 Čas: 00:38

DJW_: latence 20ms je z pohledu dnešní polovodičové elektroniky století. Samozřejmě latence vždy nějaké budou, ale mohou být přinejmenším o řád nižší, pravděpodobně až na zobrazovač o několik řádů.

A naopak - zeptejte se hráčů FPS, jestli jim vadí nebo nevadí 20ms inputlag - monitor s takovým inputlagem vyhazují oknem.

Pravědpodobně se tím myslí to, že latence v systému nejsou v řádu desítek miliseknund, ale o řád(y) jinde. A právě proto je to (možná trochu marketingově) zdůrazněno, protože spousta elektroniky ty latence dnes tak dlouhé má.

Druhá věc je, že LCD displeje mají čas na zobrazení snímku (natočení krystalů) v řádech ms, takže toho se asi nezbaví - jestli jsou na tom např. AMOLED displeje líp a jestli je kvůli tomu používaj, tak to nevím...

avatar
Rase Datum: 11.06.2016 Čas: 15:56

Nemáte tušení, co je to v čase 0:14 za věž na tom podvozku z BMP ?
Vypadá to hodně dobře

avatar
HonzaH Datum: 11.06.2016 Čas: 15:21

DJW_ Tak autor tu informaci především přebral z informací od Elbitu, i v tom reklamním videu je to několikrát zmiňováno. Ale máte pravdu, z technického hlediska to není možné. Spíše je to tedy asi myšleno tak, že pro člověka to má nulové zpoždění, protože reálně je tak malé, že ho nevnímá.

Spíš by mne zajímalo, jestli se s takovým systémem nepočítá i nových BVP pro naši armádu, resp. jestli něco takového třeba nevyvýjejí i u nás. Podle mne to hodně posune schopnosti obrněné techniky a přitom to dnes zase nebude tak obtížně vyrobitelné a realizovatelné. A v případě jakékoli poruchy, stále může posádka sklopit brýle a používat stávající periskopy a průzory. Takže z výpadku bych obavy neměl

avatar
DJW_ Datum: 11.06.2016 Čas: 11:25

Pan autor, bez latencie??? Pri vsetkej ucte, to je pekna hlupost. Jednak take zariadenia neexistuju (pracujem so skatulkami za tisice eur co riadia techniku za miliony), jednak vacsinou je pri multi snimacovom zpracovani nastavena urcita povinna latencia 5-20ms na eliminaciu mikrolagov medzi jednotlivymi snimacmi a zbernicami. Je to v praxi uplne normalne, cokolvek pod zhruba 30 ms je aj tak mimo schopnosti reakcie ludskych zmyslov..

Inak s virtualnou realitou zacali experimentovat okamzite nielen vyspele armady/ustavy, dokonca som videl akesi svojpomocne pozvarane vozidielko zo Syrie s velmi slusne poriesenym all around digitalnym pohladom okolo vozidla. Elbit to odprezentoval ako prvy ale rozhodne nie je sam.

Celkom by ma ale zaujimalo ako maju vyvojari poriesene prezitie v pripade straty senzorov. Viem si predstavit ze v pripade prepadu z viacerych stran dokazu aj rucne palne zbrane celkom slusne očesat tank od cidiel a neviem ako potom bude fungovat Trophy/Arena/...,

Charlie, ten dron napajany kablom je nie zly napad, akurat cim bude mar viac senzorov, tym lepsi ciel to bude.

Arrasuil: nevidim dovod aby to nezvladlo vsetko v HD alebo aj vyssom rozliseni.. Na obsluhu par bezpecnostnych kamier staci bez problemov 5 rocne CPU aj na neefektivnej win platforme. Pod linuxom na tu budu stacit aj pomale ruske Elbrusy a Baikaly, nie to este zapadne procesory.

avatar
BarryGold Datum: 10.06.2016 Čas: 22:28

To Charlie: https://www.youtube.com/watch?v=73c7kvnmGic

avatar
Charlie Datum: 10.06.2016 Čas: 21:16

1) Malých levných kamerek se na vozidlo nechá nacpat spousta, můžou být v zodolněných kapslích a zároveň jejich optika, pokud nebudou muset umět zoomovat a budou sloužit jen pro orientaci, nemusí být nic extra. Takový GoPro nebo něco na bázi kamery z mobilu.

2) Na čištění optiky se nechá s úspěchem použít stlačený vzduch, který si dokáže poradit s vodou i blátem a vozidlo ho může mít prakticky neomezeně.

3) Co se týče pohledu "zhůry" - nechápu, proč někoho ještě nenapadlo připojit k tanku nějakou kvadrokoptéru, která by s ním byla spojená kabelem, po kterém by nahoru šlo napájení a dolů optikou video. Ten dron by nemusel být nijak moc vysoko, stačilo by několik málo desítek metrů (záleží na váze kabelu a výkonu motorků), ale mohl by tam viset pořád (napájení z mateřkého vozidla) a ten přehled by byl k nezaplacení. Přitom cenové náklady nula prd vzhledem k ceně tanků nebo bevka.

arr