TACTICAL PRO

Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Pozemní technika

Zetor Engineering představil svůj vývoj v oblasti military a prototyp bojového vozidla

Datum přidání 02.06.2017    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 23 komentářů    autor autor: Tisková zpráva

Brněnská designérská a vývojová společnost Zetor Engineering představila na veletrhu IDET svůj koncept platforem vysoce mobilních pásových a kolových vozidel. Pásové vozidlo s označení Wolfdog a kolové vozidlo 8×8 mají sloužit jako mobilní základny pro různé druhy vojenských nadstaveb. Návštěvníkům firma rovněž ukázala prototyp speciálního čtyřkolového vozidla s označením FOX.

Foto: Vizualizace BVP Wolfdog a obrněných vozidel na kolovém podvozku 8×8; větší fotoZetor Engineering 

 

Společnost se v oblasti vojenského průmyslu soustředí na vývoj platforem vysoce mobilních pásových a kolových terénních vozidel splňujících současné i budoucí požadavky armád. „Předpokladem pro dosažení úspěchu v této oblasti jsou dlouholeté zkušenosti v segmentu těžké off-road techniky," uvedla jednatelka společnosti Zetor Engineering Isabela Vršková.


Ukázky aktuálního vývoje a směřování společnosti představil Zetor Engineering na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET, který se na brněnském výstavišti koná ve dnech 31. 5. až 2. 6. 2017. V rámci stánku společnosti byl k vidění model vnitřního uspořádání aktuálně vyvíjeného pásového vojenského vozidla – platformy pro různé druhy nadstaveb – s pracovním názvem Wolfdog.


Jeho koncept v současné době počítá hned s několika modifikacemi: od stroje určeného pro přepravu až osmi vojáků na bojiště přes velitelské, ženijní a zdravotnické vozidlo až po variantu vybavenou bojovou věží. Výsledná podoba vozidla se samozřejmě bude odvíjet od konkrétních požadavků případného zákazníka. Demonstrátor vozidla firma plánuje postavit v druhé polovině roku 2018.


„Projekt cílí na trhy, kde probíhá či bude probíhat výměna BVP za vozidla, jež odpovídají moderním armádním požadavkům. V silně konkurenčním prostředí armádních zakázek nabídneme řešení určené nejen pro přezbrojení armád zemí, které stále disponují vozidly vyvinutými před 20 až 25 lety. Náš koncept má potenciál dalšího rozvoje v následujících minimálně třiceti letech," přiblížila Isabela Vršková.

 

Foto: Průřez prostoru výsadku vozidla Wolfdog v plné velikosti; větší foto / Zetor Engineering


Koncept vozidla 8×8 a prototyp čtyřkolového bojového vozidla FOX

Spolu s modelem společnost na veletrhu představila koncept druhého vozidla, na němž aktuálně pracuje. Konkrétně jde o vysoce mobilní kolové vozidlo 8×8 s velkým vnitřním prostorem pro posádku čítající 3+8 osob a s volitelnou úrovní výzbroje. Ta zahrnuje zbraňové systémy od robotických věží (RCWS) s těžkými kulomety ráže 12,7 mm, až po bezosádkové věže s automatickými kanóny ráže 30 až 40 mm.


Návštěvníci veletrhu mohli rovněž spatřit prototyp čtyřkolového bojového vozidla FOX. Lehké taktické vozidlo vyniká vysokou terénní průchodností a je určené pro potřeby speciálních sil, respektive sil rychlého nasazení. „Vozidlo přepravuje čtyřčlennou posádku a vybavení včetně výzbroje. Je projektované s důrazem na vysokou míru modularity konstrukce a dovoluje kombinovat výzbroj a výstroj podle konkrétních podmínek nasazení," sdělila jednatelka Zetor Engineering Isabela Vršková.


Základem vozidla FOX je podvozek z továren Mercedes s automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Vozidlo je vybavené držáky osobních zbraní posádky, mechanickou střeleckou věží na střeše nadstavby a kloubovými rameny s lafetami pro čtyři kulomety. Konstrukce střelecké věže umožňuje montáž těžkého kulometu ráže 12,7 mm a odpalovacího zařízení PTŘS (protitanková řízená střela). Vozidlo je aktuálně ve fázi prototypu, jeho uvedení na trh závisí na vypsání případných tendrů.

 

Fotogalerie IDET 2017

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Flader Datum: 09.06.2017 Čas: 11:12

Polemik, príliš by som si ten vývoj Vlčiaka neidealizoval. Pokiaľ naozaj začínaju "na zelenej lúke" ako tvrdia tak to bude beh na veľmi veľmi dlhú dobu. S tým, že by tu bolo stále riziko, že skončí tak isto ako projekt Šakal, do ktorého sa tiež svojho času dávali veľké nádeje. Ak by to bol len nejaký prekopaný zahraničný projekt, napríklad ten z Turecka, tak by to bolo už niečo trochu iné.
V dnešnej dobe, ak by bola naozaj politická vôľa (peniaze sa dajú nájsť vždy) na nákup techniky aj pre 1.MB a tým vlastne na celkovú modernizáciu OSSR, tak by bolo asi najlepšie riešenie použiť už overený stroj. Kedy asi najidealnejší pre nás sa zdá CV90 ktorá sa uchádza aj v českom tendry.

avatar
Arthur Datum: 08.06.2017 Čas: 22:45

Polemik:

Biela kniha o obrane SR z 28. septembra 2016 hovorí, že v II. etape budú v oblasti vyzbrojovania priority v pozemných silách na rozvoj mechanizovaných/tankových spôsobilostí a dokončiť výmenu/modernizáciu bojových vozidiel pechoty mechanizovaných jednotiek.
V II. etape (2021 až 2030) budú dokončené najmä projekty vyzbrojovania, ktoré začali v I. etape a budú realizované projekty podľa rozhodnutia vlády Slovenskej republiky o jednotlivých projektoch: modernizácia alebo výmena bojových vozidiel pechoty (v nadväznosti na rozhodnutie v I. etape).

I. etapa (realizácia strategických projektov podľa uzavretých kontraktov, rozhodnutia a začatie realizácie ďalších strategických projektov) - modernizácia bojových vozidiel pechoty (podľa uzatvoreného kontraktu) na roky 2016, 2017 a to je tých 18 ks modernizovaných prieskumných bojových vozidiel BPsVI pre prešovský prápor ISTAR s termínom do 6/2017.

http://www.mosr.sk/bielakniha/
https://forum.valka.cz/topic/view/199099?utm_source=valka_cz&utm_medium=homepage&utm_campaign=forumnew

avatar
Polemik Datum: 08.06.2017 Čas: 22:21

Jura99: preco si myslite ze len 20 ks ?? Bude treba nahradit desiatky a desiatky starych BVP-1/2 a to v podstate naraz resp. v krátkom case (vsetky su +- rovnako stare a budu odchadzat viacmenej naraz). Netvrdim ze sa nahradia 1:1. to asi nie, pretoze "Vlčiak" bude sofistikovanejšie a aj podstatne drahšie BVP, ale myslím že to bude určite viac nez 20 ks. 20 ks nie je ziadny zmysluplny, vyuzitelny pocet, musi to byt urcite viac. Pocet bude zalezat do akej miery sa GŠ OSSR uspokoji s teraz nakupovanymi kolesovymi OT, od politickej vole a samozrejme od fin.zdrojov.

avatar
Flader Datum: 08.06.2017 Čas: 21:09

Ak by to kopírovalo nákup kolesových v súčasnej štruktúre OSSR asi cca 120 (81 kolesových má byť pre 2 prápory, z toho KBVP nejakých 60).

avatar
Jura99 Datum: 08.06.2017 Čas: 20:14

Případná objednávka od OSSR by projekt Wolfdogu asi zdaleka neuživila. Vždyť kolových 8x8 je plánováno koupit během příštích 10let pouze ca 80ks, kolik by asi bylo koupeno pásových? 20ks ?

avatar
Flader Datum: 08.06.2017 Čas: 19:22

To by museli mat odskúšaný prototyp hotový už pár mesiacov pred voľbami, to by sa potom krásne v predvolebných letákoch krásne vynímalo ako sme podporili domáci priemysel ...
Ale teraz by sme sa mohli vrátiť späť do slovenskej reality :D

avatar
Polemik Datum: 07.06.2017 Čas: 22:47

Možno "Vlčiak" odzačiatku mieril na budúce výberko OSSR, ktoré je možno ešte teraz v nedohľadne, tzn. nebude v najbližších 3-4 rokoch, ale "raz" sa bude musieť vypísať. Tie BVP nemôžu slúžiť donekonečna a raz budú musieť byť nahradené. A nerátam s variantom, že by pásové IFV mohli v OSSR úplne skončiť, t.j. že by sa s nimi do budúcna už nerátalo a nahradili by ich kolesové OT. Určití ľudia z GŠ stále protežujú pásovú platformu pred kolovou.
Takže, za 3-4 roky môže v pohode uzrieť svetlo sveta prototyp "Vlčiaka" a to už by bolo niečo hmatateľné, čo by mohlo urobiť určite väčší dojem na náš GŠ aj politikov ako len momentálne animácie či malé modely. Detto keby tam bola aj vidina výroby u nás, oživenia zbrojárskej výroby a zamestnanosti... Keby sa "Vlčiak" začal vyrábať v Dubnici alebo Detve, bol by to sen. Ja netvrdím že sa tak stane, ani "Vlčiaka" neuprednostňujem pred inými IFV, je to len taká malá úvaha o tom, že ak "Vlčiak" cieli na OSSR, tak má určite ešte čas na vývoj a realizáciu a netreba ho dnes zatracovať.

avatar
mikojan29 Datum: 06.06.2017 Čas: 23:08

Bolo by ale dobré, keby už pršalo, na kvapkanie bolo dosť času.
Nezabúdajme, že to je len pôvodný podvozok s novou vežou, takže posun iba minimálny. Skôr mali začať lepiť diery niečim, čo bude ako vízia do budúcnosti. Toto je také "slovenské" riešenie zanedbaných sľubov.

avatar
Arthur Datum: 06.06.2017 Čas: 21:45

Flader:

To je síce pekné, ale pokiaľ nebudú KBOV 8x8 a 4x4 na útvaroch resp. ich dodajú tak pretečie ešte veľa a OS SR do roku 2018 musí zrealizovať certifikáciu mechanizovanej brigády a už jednoducho nedokážu za jeden rok zrealizovať nákup tejto techniky. Ak aj áno nie v dostatočnom množstve.
Samozrejme tie BVP-čka nielen, že musia vedieť a budú vedieť spolu, a samozrejme nielen spolu, ale aj so štábom komunikovať utajene v šifrovanom režime kde velitelia musia online sledovať priestor bojiska a dávať rozkazy a v neposlednom rade nehovoriac o min 30-dňovom štandarde na vlastné skladové zásoby od jedla, cez náhradné diely až po muníciu.
Takže sa tam naozaj budú musieť nejaký ten čas ohriať pričom pre ISTAR sú dôležité aj z hľadiska schopnosti vedenia obojživelnej priezkumnej alebo bojovej činnosti.

Aj keby ich postupne časom dislokovali z ISTAR-u určite ich pridelia inej mechanizovanej posádke vybavenej pôvodnými BVP-2, ktoré nebúdú v dostatočných počtoch nahradené KBOV 8x8 a 4x4.

avatar
Flader Datum: 06.06.2017 Čas: 20:50

ISTAR by mal podla Plánu byť jedným z najväčších "odberateľov" novonakupovaných vozidiel 4x4, tak tie modernizované BPsVI asi dlho v užívaní nebudú, teda pochybujem, že by sa v rámci ISTAR držala súčasne kolesová aj pásová platforma.

avatar
Arthur Datum: 06.06.2017 Čas: 20:38

Polemic, Flader:

V tomto roku (najneskôr do 6/2017) bude dodaných prešovskému práporu ISTAR OS SR 18 ks modernizovaných prieskumných bojových vozidiel BPsVI.

https://forum.valka.cz/topic/view/199099?utm_source=valka_cz&utm_medium=homepage&utm_campaign=forumnew

Keď neprší, aspoň kvapká.

avatar
mikojan29 Datum: 06.06.2017 Čas: 13:52

Začínajú na nepopísanom liste papiera, možno je to dobre, možno zle. Bude trvať veľmi dlho, kým sa dostaví nejaký ýsledok a ten nemusí byť zaručený úspechom. Ak chceli do niečoho takéhoto ísť, mali začať min. 2-3 roky dopredu, možno by mali aj nejakú maketu podvozku. Takto je to len dizajnérske cvičenie. V reáli sa pri vývoji naráža na veľmi veľa prekážok, niektoré sa dajú vyriešiť, iné sa musia prekonštruovať odznova. Je to beh na dlhú trať a musíš mať poriadne tučné konto, aby si to ustál. Nakoniec môže prísť neúspech (nikoho tým neoslovíš) a celé to skončí v prepadlisku dejín.
Sám som zvedavý, čo z toho bude, ale ako som už písal, bol by som nerád, keby to bola nejaká lacná nahrážka za poriadne IFV typu CV90, Puma a chceli by to kúpiť OSSR. My nemôžeme ísť do kompromisov, ľudských zdrojov je málo, mali by sme si ich vážiť!

avatar
Flader Datum: 06.06.2017 Čas: 09:11

Ja sa bojím, že vlčiak skonćí tak ako mnoho ďaších projektov v prepadlisku dejín. (buď ho nedokončia, alebo nebude ani zďaleka dosahovať požadované parametre, prípadne bude extrémne drahý...) Ale dúfam, že sa mýlim a dotiahnu ho do úspešného konca, potom by mohlo z neho byť aj pre nás celkom zaujímavé a hlavne priechodné riešenie.

avatar
mikojan29 Datum: 06.06.2017 Čas: 09:04

A ešte na margo "Vlčáka", Zetor vlastnia vo väčšine Slováci. Koncept je spravený, ale určite za tým stojí niekto iný, možno Turci. Bude zaujímavé, čo a či vôbec bude ten demonštrátor podvozku na budúci rok. Ak by sa to niekde vyrábalo, možno to bude napr. v Detve, určité skúsenosti ešte s takouto výrobou majú. Všetko je to robené pod veľkým rúškom tajomstva...

avatar
mikojan29 Datum: 06.06.2017 Čas: 08:57

Áno, Spartany už mohli lietať, prvé vrtuľníky by mali doraziť v dohľadnej dobe. Uvidíme aké budú 8x8 a 4x4 vozidlá. RL sú tiež na programe dňa, nakoľko P37 už idú len zotrvačnosťou, to isté stíhačky, to isté IFV, to isté všetko ostatné :-D. Podporu domáceho priemyslu beriem, ale mali by sa sústrediť na nové technológie, ktoré sú kompatibilné s NATO ako na výrobu licenčných sovietskych zbraní. Pri veľkých akvizíciách je šanca, že prinútime dodávateľa tieto techológie presunúť na SK a tým pôjdu zbrojárske fy kvalitatívne a konštrukčne hore.

arr