Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Pozemní technika

Zetor Gerlach: Nabídka (nejen) pro slovenskou armádu

Datum přidání 25.06.2018    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 43 komentářů    autor autor: Redakce AN

Na bratislavské výstavě IDEB 2018 se objevilo hned několik čtyřkolových obrněných vozidel pro výběrové řízení slovenské armády. Zřejmě největší zájem přitáhl typ Gerlach, za nímž ale nestojí žádný tradiční výrobce vojenských obrněnců, nýbrž výrobce traktorů Zetor. Ten ale na své straně má hned několik velmi silných argumentů.

Foto: Zetor Gerlach; větší foto / Mrtin Kugla

 

Slavná firma Zetor dnes představuje součást skupiny HTC Investments. Na projektu obrněnce Gerlach, který byl zahájen v roce 2016, se podílejí nejenom firmy Zetor Engineering Slovakia a Zetor Engineering Brno, ale též firma IPM Engineering, která má rozsáhlé zkušenosti z řady vojenských programů.

 

Již roku 2016 získala značka Zetor pozornost, když představila koncept pásového bojového vozidla pěchoty Wolfdog pro Armádu ČR, pracuje však i na osmikolovém transportéru a na veletrhu IDET 2017 ukázala prototyp lehkého útočného vozu Fox. Jako další položka v jejím portfoliu tedy přichází typ Gerlach.


U obrněného taktického vozidla Gerlach se nejvíc zdůrazňuje jeho vysoká odolnost, jelikož se v jeho konstrukci objevuje kabina vyřešená jako bezpečnostní „kapsle“, vybavená ocelovým a aramidovým pancéřováním. Balistická odolnost splňuje normu STANAG 4569 Level 3, takže vůz odolává průbojné munici ráže 7,62×54 mm na dálku 30 m nebo střepinám dělostřeleckých granátů ráže 155 mm ze vzdálenosti až 60 m.

 

Podvozek ve tvaru V má zajistit ochranu osádky před účinky exploze protitankové miny se 6 kg TNT pod kterýmkoli kolem i pod středem šasi (úroveň STANAG 4569 Level 2a/2b), ale odolnost je možno zvýšit i tak, aby Gerlach odolal i minám s náloží až 8 kg TNT (úroveň STANAG 4569 Level 3a/3b). Samozřejmost představuje odolnost proti improvizovaným výbušným zařízením (IED).


Vozidlo má modulární konstrukci, čemuž odpovídá i existence tří základních variant s různým počtem sedaček. Prototyp představuje nepochybně nejzajímavější provedení Gerlach A, jež se vyznačuje dvěma sedačkami vpředu a čtyřmi vzadu, avšak s tím, že zadní čtveřice je umístěna v jedné řadě. V zádi vozu se tak nalézá i prostor pro náklad o objemu 2,3 m3 a max. hmotnosti 1,5 tuny.

 

Verze Gerlach B má vepředu opět dvě sedačky a vzadu tři, zatímco Gerlach C nabízí dvě a dvě místa. V obrněné „kapsli“ je místo také pro stojícího střelce, který může obsluhovat zbraň u stropního průlezu, avšak podle přání zákazníka lze Gerlach vybavit širokým spektrem zbraňových, komunikačních a dalších účelových systémů. Obrněnec má i filtrační a ventilační soustavu pro případ činnosti v zamořeném prostředí.


Vozidlo Gerlach A má provozní hmotnost 12,5 tuny, na délku měří 5,65 m, zatímco na šířku a na výšku má 2,5 m. Světlá výška činí pozoruhodných 46 cm, což propůjčuje obrněnci skvělou pohyblivost v terénu. K té přispívá též motor MTU o výkonu 240 kW, spojený s automatickou šestistupňovou převodovkou ZF. Max. rychlost na silnici činí 110 km/h a s palivovou nádrží o objemu 220 l může Gerlach urazit až 800 km.

 

Foto: Posádka může vozidlo opustit velmi rychle jen jednou stranou; větší foto / Zetor Engineering

 

Překoná kolmou překážku vysokou 50 cm nebo příkop široký 90 cm a bez přípravy se může brodit ve vodě hluboké 1,2 m. Může tudíž zvládat působení i v náročných podmínkách a v téměř všech druzích konfliktů. Objevily se i koncepty několika speciálních verzí, např. průzkumné či ambulanční.


Do výbavy patří též pneumatiky 14 R20 se soustavou centrálního huštění pro případ průstřelu. Kromě vysoké taktické pohyblivosti nabízí Gerlach i vysokou strategickou mobilitu, jelikož je přizpůsoben normám Aliance pro transport techniky po silnicích, železnicích, vnitrozemských vodních cestách a vzduchem (včetně dopravního letadla Airbus A400M).

 

Výrobce zdůrazňuje též vysoký komfort pro osádku, zaručený protihlukovými a antivibračními materiály v kabině. Firma Zetor ale hned od počátku získala pozornost i tím, že otevřeně deklaruje cenu obrněnce, jež začíná na nezvykle nízké sumě 398 000 euro. Kombinace vysoké odolnosti a pohyblivosti, modulární konstrukce a příznivé ceny tedy dělá z vozidla Gerlach velmi zajímavé řešení nejen pro slovenskou armádu, ale také pro další zákazníky.

 

Foto: Základní takticko-technické údaje vozidla Gerlach; větší fotoZetor Engineering


Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
mikojan29 Datum: 29.06.2018 Čas: 21:18

Uvidíme, ako sa vysporiada so záludným záhoráckym pieskom.
Ale inak je to pre mňa asi naj auto, ktoré sa v tomto segmentu v našich končinách (SR, ČR) vyvinulo.

avatar
2A42 Datum: 28.06.2018 Čas: 21:34

Skús tieto videá....bôbec nie zlé

http://www.zetorengineering.sk/sk/projekty/gerlach-obrnene-takticke-vozidlo/

avatar
Polemik Datum: 28.06.2018 Čas: 19:29

Tu je článok s bližšími info, obrázkami i videom k testu Gerlacha. Podľa mňa si viedol dobre.

http://m.militarybox.cz/news/zetor-gerlach-ma-za-sebou-prvni-testy/

avatar
Flader Datum: 27.06.2018 Čas: 14:29

Zdravotnícke Tatrapany už budú nahradzované 8x8. Práve, že tie ťažšie 4x4 sa už pomaly budú blížiť tým 6x6. Prázdne už nemajú o moc nižšiu váhu. Výhoda 6x6 oproti nim je ale oveľa vyššie zaťaženie.
Ale máš pravdu MO evidentne hladá jednoducho ťažké 4x4.

avatar
PavolR Datum: 27.06.2018 Čas: 14:14

Flander:
Poriadne 6x6 má okolo 20t. Účelom tohoto obstarávania nie je náhrada Tatrapanov.

avatar
stirling Datum: 27.06.2018 Čas: 13:14

Snad zase něco pustí na veřejnost, jsem na to zvědav. Jaké vozidlo je opravdu použitelné v reálném nasazení. Jinak Aligator podle mě dostane jen větší kola a upraví se s tím odpružení, podběh atd.
Dost mě tam zarazil Perun naposledy jsem jen zaregistroval malůvku jak bude vypadat 6x6 verze s pevnou střechou a oni asi už mají i 4x4 s celou kabinou.
Tak jako tak to bude nejspíše něco těžšího, sám jsem také původně očekával vozidlo kolem 7t, ale pak přišel patriot a gerlach, takže asi moc dobře věděli s čím mají šanci.

avatar
Flader Datum: 27.06.2018 Čas: 13:02

Tak už je jasné, že MOSR hľadá ťažšie vozidlo. Pri tejto váhovej kategórii už by sa mohlo uvažovať aj o vozidlách 6x6 ako je novopredstavená Patria 6x6, prípadne Fuchs.

Ja osobne som na toho inovovaného Aligátora zvedavý. Ten čas na úpravu nebol nijak dlhý tak neviem či sa im podarí nejaký zázrak.

avatar
PavolR Datum: 27.06.2018 Čas: 12:28

Obrázok JLVT je tam namiesto Aligátora - možno chceli naznačiť, že tak bude vyzerať, keď ho v Kerametale prekopú. :-D

avatar
mikojan29 Datum: 27.06.2018 Čas: 12:08

Takže mimo je Spartan, Ajban 440, TUR V a Dingo 2.

avatar
Alpacino36 Datum: 27.06.2018 Čas: 12:05

http://www.mosr.sk/42203-sk/na-zahori-pokracuje-testovanie-vozidiel-4x4/

Neviem z akého dôvodu dali na obrázok aj JLTV, ked sa netestuje.

avatar
mikojan29 Datum: 27.06.2018 Čas: 11:04

Info o testovaní a značkách, ktoré sa na ňom zúčastňujú:

https://domov.sme.sk/c/20858381/na-zahori-pokracuje-testovanie-obrnenych-vozidiel-pre-armadu.html

avatar
skelet Datum: 27.06.2018 Čas: 09:18

PavolR: trošku byhc jim to odpustil. Očividně se s tím řidič ještě mazlí a zkouší si kam až může zajít.
V tomhle bude mít Tatra trochu navrh. Může se opřít o svůj polygon, vylítané zkušební řidiče a především o zkušenosti se svým podvozkem.

avatar
MeVik Datum: 27.06.2018 Čas: 09:00

Je to podle mě dosti velká ironie, že tu siggi ostatním diskutujícím nadává do debilů, idiotů, blbců a kolaborantů, ale za svůj avatar si vybere obrázek Švejka - tedy postavičky která byla "superarbitrována pro blbost".

Tenhle styl komunikace už podle mě překročil hranice slušného vzchování a neváhal bych s Banem.

avatar
siggi Datum: 27.06.2018 Čas: 01:40

Vrata...od chléva - chceš-li normalizaci, máš možnost dále tlačit na admina...co se týče Gerlachu, ačkoliv dnešní OS síly státu Čechistán jsou spíše symbolické, tak NENÍ důvod mít přeplacené jednu složku armády, neboť jiné budou strádat....třeba složky pro mimořádné situace by ZASLOUŽILY mnohem více techniky a financování, povodně jsou totiž častější a DŮLEŽITĚJŠÍ, než nasazení žoldáků kdesi v peééérdely...pochopils, ty dutá kebule?

avatar
Flader Datum: 26.06.2018 Čas: 15:56

V článku sa píše, že jazda bola so simulovanou záťažou 6x120kg posádka + 1000kg cargo.

arr