TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Známe detaily smlouvy: Iráčané zaplatí za L-159 ALCA 4 miliardy Kč

Datum přidání 17.10.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 21 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Na iráckých vojenských diskuzních fórech se před několika dny objevily detaily smlouvy dodávek L-159 ALCA do Iráku. Iráčané zaplatí za letadla, pozemní vybavení, výcvik nebo přelet letadel L-159 ALCA do Iráku 166,178 milionu dolarů (téměř 4 miliardy Kč).

L-159 ALCA

Foto: Cvičný a bitevní letoun L-159 ALCA; ilsutrační foto / MO ČR

 

Před více než měsícem jsme informovali o blížící se dodávce letadel L-159 ALCA do Iráku. Podle Hakima al-Zamiliho, předsedy iráckého parlamentního výboru pro obranu a bezpečnost, měly české bitevníky dosednout do Iráku již v polovině září.

 

Zatím se tak nestalo. Pokud máme ctít informace z iráckých diskuzních fór, zdržení nastalo kvůli "určitým nesrovnalostem" z americké strany. L-159 ALCA využívá některé klíčové americké technologie, jako je proudový motor nebo zbraňová/navigační avionika. Vývoz amerických vojenských technologií vždy případ od případu posuzuje americká administrativa.

 

Aero Vodochody jedná s Irákem o dodávce letounů L-159 ALCA již od roku 2009. Smlouva byla již dvakrát podepsaná, ale nikdy nenabyla účinnosti. Až při třetím podpisu, jak řekl na začátku roku prezident Aero Vodochody Ladislav Šimek, nabraly věci "jiný směr" - Iráčané jednoduše potřebovali nástroje k boji proti Islámskému státu.

 

Kdy skutečně L-159 ALCA doletí do Iráku, není jisté. Aero Vodochody prodej letounů L-159 ALCA do Iráku nekomentuje. Podle zdrojů z iráckého ministerstva obrany se přelet uskuteční během několika týdnů - samozřejmě, pokud nedojde opět ke zdržení. Do Iráku přeletí v krátkém rozmezí všechna objednaná letadla.

 

Video: Letecká základna Balád. / Google Maps 

 

Česká letadla získá nová 115. letka iráckého letectva se sídlem na letecké základně Balád. Základna leží 64 km severně od Bagdádu a stane se také domovem stíhaček F-16IQ. Během operace Irácká svoboda byla základna Balád druhou největší americkou základnou v Iráku.

 

Nyní k nejdůležitějším položkám prodeje L-159 ALCA do Iráku. Irácké letectvo získá deset jedno-sedadlových L-159A za 58,8 milionu dolarů a dva výcvikové stroje L-159T1 za 17,1 milionu dolarů. Letadla do Iráku dopraví po vlastní ose čeští piloti. Za přelet Iráčané zaplatí 888 000 dolarů.

 

Iráčané získají také náhradní díly (mimo jiné v podobě tří nepoužívaných L-159 ALCA) za 10,9 milionů dolarů. Smlouva také ukazuje na prodej jednoho proudového motor F124GA-100 za 870 000 dolarů. Zde je ale otázka, zda se jedná o nový motor nebo používaný. Podle konzultační společnosti Forecast International nový motor F124 přijde na 2,5 milionu dolarů.

 

Důležitou součástí smlouvy je výcvik iráckých pilotů a mechaniků. Za výcvik 4 leteckých instruktorů zaplatí Iráčané Aero Vodochody 5,58 milionu dolarů, za výcvik osmi pilotů 10,27 milionu dolarů.

 

L-159 ALCA

Foto: Fotokopie detailu smlouvy prodeje L-159 ALCA do Iráku. / Iraqi military forum

 

Smlouva řeší i výcvik 24 techniků, kteří jsou schopni provádět "běžnou" údržbu (5,84 milionu dolarů) a 12 techniků schopných provádět "střední" údržbu (3,36 milionu dolarů).

 

Vybavení pro letovou podporu si vyžádá 2,78 milionu dolarů, logistické vybavení 13,38 milionu dolarů a pozemní zabezpečení 5,8 milionu dolarů. Můžeme zmínit nejrůznější manipulační techniku (jak pro letadla, tak pro zbraně), výcvikové/servisní/oprávarenské zázemí, systémy pro přípravu a vyhodnocení letu, vybavení pro piloty, atd.

 

Samotnou kapitolu je dodávka zbraní za 30,28 milionu dolarů. Zde si však musíme na detaily počkat. Iráčané plánují používat L-159 ALCA především jako bitevní letoun. Podle dřívějších zpráv Irák k letadlům nakoupí český dvojhlavňový letecký 20mm kanón Plamen.

 

Irácká strana rovněž mluví o nákupu přesných zbraní pro letouny L-159 ALCA. S největší pravděpodobností půjde o laserem naváděné pumy GBU-12/16 Paveway II. Zda jsou pumy součástí smlouvy však není zatím jasné.


Bližší informace se dozvíme v nejbližších týdnech.

 

Zdroj: Iraqi Military

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
KOLT Datum: 17.03.2016 Čas: 09:52

Hnulo se to, ale to už asi všichni víte :-) Alcy mohou do Iráku. Tak ať se jim tam daří!

avatar
sladlu Datum: 16.01.2016 Čas: 19:26

Máme ale další bitevníky v hangárech. Pro armádu ČR jsou k ničemu... měli jich prodat více ks biť za stejnou cenu ;) nebo darovat. Vždyt naše vláda z toho dělá velký halo jak velkoryse pomáháme boji proti IS

avatar
Luky Datum: 29.12.2015 Čas: 05:04

Nevíte náhodou někdo, jak je to s tou blokací dodávek po dvou předaných kusech? Hnulo se to nebo je to pořád u ledu kvůli té avionice?

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 20.10.2015 Čas: 10:13

Mossback: Informace jakým způsobem chtějí vyrobit tu novou T1 tam bohužel není, ale je tam taková malá vsuvka, že Aero modernizuje svoji tovární L-159B na L-159T2, takže by měla mít plnou výbavu jednomístné verze (a dokonce i "mokré křídlo") a o stejné úpravě prý uvažuje i armáda pro stávající T1. Navíc letectvo údajně uvažuje o přestavbě dalších tří jednomístných provozovaných strojů na cvičně-bojovou verzi. Logicky by tedy měla přestavba probíhat už jinak, než doposud, tedy spotřebováním dvou jednomístných verzí, jelikož už není z čeho brát. Jedině snad kdyby letectvo snížilo celkový počet provozovaných L-159...

Jinak co se týče debaty ohledně radiolokátoru na L-159, kdysi jsem četl rozhovor s nějakým pilotem a ten si právě hodně chválil jeho možnosti v A/G módech, např. v režimu Ground Moving Target, nebo při mapování cílového prostoru, i při používání konvenční neřízené munice.

avatar
skelet Datum: 20.10.2015 Čas: 07:48

Někdo to musí zaplatit, a do dnešní doby na to nebyl vznesen požadavek. Stejně jako na původně zamýšlené střely Alarm, průzkumné kontejnery, REB kontejnery apod.

avatar
D.i.p Datum: 19.10.2015 Čas: 22:28

skelet: Co k tomu Alca potřebuje? Kromě toho je koupit :-). Potřeba Iráčanů pro využití další výzbroje na L-159 by ji mohla pohnout kus kupředu.

avatar
skelet Datum: 19.10.2015 Čas: 21:13

Brimstone ;)

avatar
Takeda Datum: 19.10.2015 Čas: 20:55

skelet: Možná se ptám blbě, ale co všechno ještě měla ALCA mít, na co je potřeba radar?

avatar
skelet Datum: 19.10.2015 Čas: 17:22

Tak ona L-159 není ani na půlce bojových kapacit, které pro ní byly původně uvažovány. (a tím nemyslím Amraam, kvůli němu tam ten radar není)

avatar
Arccos Datum: 19.10.2015 Čas: 14:41

Asi by to nejlíp okomentovali sami piloti, ale myslím, že T1 je dostatečně plnohodnotná cvičná varianta. Samozřejmě s vyjímkou radaru, který T1 zkrátka nemá. A, jak už jsme se jednou bavili, je otázkou, nakolik je radar vlastně pro L-159 důležitý, když všechny jím používané zbraně jsou naváděny a zaměřovány elektroopticky. Snad s vyjímkou vzdušného boje, který se ale moc nepředpokládá.
Čímž v žádném případě nechci popřít užitečnost radaru obecně, i v případě Alcy.

avatar
Mossback Datum: 19.10.2015 Čas: 11:30

D.i.p: ty "nuance" jsou spíš v neprospěch T1, jinými slovy je Béčko na rozdíl od Téčka plnohodnotná cvičná verze.

Tohle jsem vyhrabal v nějaké diskuzi: Přístrojová deska T1 je tedy v porovnání s B o dost chudší a tudíž , podle mého názoru neumožňuje plnohodnotný výcvik. Spíše se hodí na vývozní lety a složitější výcvik např. radar-handling, nebo nácvik bojového použití se provádí v simulátoru.

avatar
Matesaax Datum: 19.10.2015 Čas: 11:15

Martineams:Využiju možnosti,když je tu někdo od 213.letky a zeptám se.V jakých prostorech je tahle nová letka na letišti umístěna?Myslím jak letadla,tak prostory pro personál a piloty.Předem díky za odpověd.

avatar
D.i.p Datum: 19.10.2015 Čas: 11:14

Jinak docela mě překvapuje a mrzí, že se do výcviku nezapojují naši piloti a AČR, nějak nevěřím tomu, že samo Aero je schopné se postarat o kvalitní výcvik.

avatar
D.i.p Datum: 19.10.2015 Čas: 11:06

Mezi T1 a B jsou asi důležitý nuance.

Každopádně hlavně, aby byl výcvik iráckých pilotů kvalitní. Přeci jen jejich bitevní využití bude asi v nebezpečnějších úkolech, než jen pohodlné házení bomb z bezpečné výšky, kde jsou (pro IS) letadla v podstatě nedotknutelná.
Ta rychlost výcviku ve mně vzbuzuje obavy.

avatar
Mossback Datum: 19.10.2015 Čas: 07:56

Martineams: dík za opravu, to jsem se pochopitelně (nebo spíš nepochopitelně...) upsal. Jinak jestli tu druhou T1 jen půjčujete, tak to přesně zapadá do logiky toho, že Aeru bude nějakou dobu trvat výroba nebo přestavba "nové" spárky. I když řešit to zapůjčením letadla od vaší letky je aspoň pro mě docela překvapivé řešení, protože Aero k výcviku zahraničních pilotů - a do zavedení T1 i českých - používalo svou tovární L-159B.

arr