Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Zneklidňující technické problémy stíhačky F-35 Lightning II

Datum přidání 05.02.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 161 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Stíhačka F-35 Lightning II podle svých tvůrců představuje revoluci ve vedení leteckého boje. Prozatím se však program stíhačky F-35 Lightning, poněkud sugestivně řečeno, zmítá v problémech. Kromě zásadního nárůstu ceny jsou zde i problémy technického rázu.

Foto: Jedním z problémů F-35 je vystřelovací sedadlo - katapultování může pilota zabít; větší foto / Lockheed Martin

Foto: Jedním z problémů F-35 je vystřelovací sedadlo - může pilota zabít; větší foto / Lockheed Martin

 

F-35 stále s problémy

V pondělí Ředitelství pro operační testování a vyhodnocování DOT&E (Director, Operational Test and Evaluation), které nezávisle pro ministra obrany posuzuje výsledky testování amerických vojenských programů, vydalo zprávu, ve které popisuje hlavní problémy a nedostatky programu stíhačky F-35 Lightning II.

 

Zpráva navazuje na kritické vyjádření Michaela Gilmora, ředitele DOT&E, z prosince minulého roku. Gilmor si v prosinci položil otázku, zda je rozumné tlačit na jiné vlády k nákupu F-35, když letoun stále trpí závažnými technickými problémy.


DOT&E hodnotí program v době, kdy již americká námořní pěchota (U.S. Marine) deklarovala omezenou schopnost nasadit F-35 do ostrých akcí - tzv. počáteční operační schopnost IOC (Initial Operational Capability). Americké letectvo (U.S. Air Force) plánuje vyhlásit IOC v druhé polovině letošního roku.


V příštím roce pak program F-35 podstoupí další zásadní mezník - počáteční operační testování a vyhodnocení IOT&E (Initial Operational Test and Evaluation). IOT&E potvrdí (nebo vyvrátí) zda letoun F-35 není jen schopen nasazení, ale zda je také efektivní.


Avšak podle poslední zprávy o problémech F-35 je dosažení IOT&E v roce 2017 nereálné. Kde je tedy chyba, resp. chyby? Zpráva DOT&E upozorňuje na nejzávažnější z nich:

 

Video: Software letounu F-35 je nesmírně komplexní. Výsledkem je množství chyb. / YouTube


Modrá obrazovka smrti

S modrou obrazovkou smrti se potkal zřejmě každý uživatel Windows. Jde o zprávu oznamující závažnou chybu v programu, kterou Windows neumí vyřešit. Bohužel se zdá, že “obrazovky smrti” jsou nejzávažnějším problémem stíhačky F-35.


F-35 je v podstatě létající superpočítač s nesmírně komplexním elektronickým vybavením. Sladit všechny věci dohromady, aby fungovaly kdykoliv, kdekoliv za všech možných situací, je zatím nevyřešený problém.


Americká námořní pěchota provozuje letouny F-35B Lightning II se softwarem Block 2B. Jde o počáteční programovou verzi, která dovoluje F-35 používat v omezené míře např. zbraně, elektronický boj nebo senzory. Zpráva IOT&E však píše o cele řadě problémů s “programovým mozkem” F-35.


“Problémy jsou ve fúzi dat, elektronickém boji, použití zbraní plynoucí z nejednoznačného rozpoznaní hrozby, v omezené schopnosti reagovat na hrozby a v nutnosti vnějšího zdroje poskytujícího souřadnice pro provedení přesného útoku,” komentuje hlavní problémy programového vybavení F-35 zpráva.


Na pondělní zprávu DOT&E reagoval generálporučík Chris Bogdan, vedoucí programu F-35 v Pentagonu. Dlužno dodat, že jeho reakce, jak si všímá Defense One, vypadá, jako kdyby četl jinou zprávu. Bogdan přitom v minulosti neváhal F-35 silně kritizovat.


“Opět platí, že DOT&E poukazuje na pokroky v rámci programu,” uvedl Bogdan.”Námořní pěchota deklarovala IOC v červenci 2015 se softwarem Block 2B, protože poskytuje zvýšenou počáteční bojovou schopnost. F-35 námořní pěchoty má všechny potřebné zbraně pro blízkou pozemní podporu, vzdušné potlačování a omezené potlačení/zničení protivzdušné obrany protivníka.”

 

ALISFoto: Udržovat tak komplikovaný stroj jako F-35 v provozu není žádná legrace. Technikům při údržbě a opravě pomáhá důmyslný, ale poruchový systém ALIS. / Lockheed Martin


Logistický systém ALIS

Opět jsme u softwaru. Automatický logistický informační systém ALIS (Autonomic Logistics Information System) je palubní systém, který poskytuje informace o každé součástce letadla. Pokud součástka nefunguje správně nebo se blíží její životnost, ALIS upozorní obsluhu.

 

"Přemýšlejte o ALIS jako R2-D2 (oprávarenský robot ve Star Wars - pozn. red.) pro F-35," řekl reportér Davis Martin v roce 2014 v pořadu 60 minutes. "ALIS opravdu kontroluje, co F-35 může dělat ... Vypadá v podstatě jako přenosný počítač a pilot si jej bere do kokpitu a vkládá jej do slotu v kabině, protože počítač obsahuje všechny informace o misí a o samotném letu.“


Avšak ALIS již několik let neplní svou funkci a nedaří se problém opravit.


ALIS například špatně určuje porouchané součástky nebo špatně přisuzuje závažnost poruchy. I když technik zná problém, nemůže systém ALIS obejít. Ve výsledku ALIS chybně doporučuje uzemnění strojů F-35.


„I když technik věděl jakou součást potřebuje, ALIS mu vždy řekla ´Ne, potřebujete tu druhou součástku´", říká plukovník amerického letectva Rod Cregie. „ALIS si myslí, že ví vše o letounu. Nedovolí vám proti ní odporovat.“


Od roku 2014 navíc nedošlo příliš ke zlepšení. "Každá nová verze softwaru, zatímco přidá nějakou novou schopnost, nevyřeší všechny nedostatky zjištěné v dřívějších verzích," stojí ve zprávě.


Bogdan uznává, že chyby v softwaru “patří mezi hlavní problémy programu… Je třeba více práce k vyřešení problémů softwaru pro systémy mise a ALIS před koncem vývojové části programu."


Podle zprávy se tak často stává, že námořní pěchota musí zavolat “na technickou podporu” Lockheed Martin, aby dostala F-35 vůbec do vzduchu.

 

Video: Testování vystřelovací sedačky F-35. / YouTube


Smrtelná katapultáž

I když výše zmíněné problémy spíš přinášejí frustraci a půjde je snad časem (během let, za patřičnou cenu) odstranit, následující problém je již závažnější. Několik měsíců nazpět prosákla informace o “smrtelně nebezpečné” katapultáži F-35.


V letadlech F-35 nesmí létat piloti s hmotností menší než 62 kg. Piloti s menší hmotností mají při katapultování šanci 1 ku 4, že přijdou o život a 100% šanci vážného zranění krku.


“Testování ukázalo, že vstřelovací sedadlo se po katapultáži otáčí dozadu. To má za následek, že krk pilota se natahuje, protože hlava pilota se pohybuje za ramena pozici “bradou vzhůru”. Jakmile se otevře padák a začne vytahovat pilota ze sedačky (velkou silou) dojde k prudkému trhnutí hlavou. Rotace sedadla a výsledné namáhání krku jsou větší pro piloty s nižší hmotností,” uvádí se ve zprávě.


I když pro mužské piloty limit nebude problém dodržet, u žen je to horší. Navíc je otázkou, zda je hmotnost 65 kg nebo 70 kg u žen nebo všeobecně subtilnějších pilotů dostatečnou zárukou.


"I když zpráva DOT & E je věcně správná, nepopisuje pokroky programu při řešení známých technických problémů a očekávaných rizik. Je zodpovědností naší kanceláře najít vývojové problémy, vyřešit je a vše zvládnout v čase a s rozpočtem, který jsme dostali,” uvedl Bogdan.

 

Video: Před několika měsíci získalo první F-35 Norsko. / YouTube


Nakupování po blocích

Zpráva DOT & E také kritizuje nakupování letadel F-35 "po blocích” - série letadel s určitou technickou úrovní (software, elektronika, technické vylepšení). Jde v podstatě o technické verze letounu F-35 (Block 1, Block 2, Block 3 atd.).


Dodávka po blocích trvá několik let a někdy se výroba letounů určitých verzí překrývá. Takže, i když je k dispozici nová verze F-35, zákazník dostává stále starší objednanou verzi.


Zahraniční vlády souhlasily s nákupem po blocích. 
Kupování po blocích mají zbrojní firmy rády, protože tak mají smluvně zajištěn odbyt a mohou stlačit cenu produktu. Tímto způsobem chce Pentagon a ostatní země stlačit jednotkovou cenu F-35.

 

Podle zprávy, jak ostatně upozornil Gilmor v prosinci minulého roku, takový přístup ale dává vzniknout mnoha letadlům se závažnými chybami, které bude v budoucnu velmi drahé a náročné opravit.

 

“Není předčasné zavazovat se k nákupu po blocích, vzhledem k tomu, že než se pošle F-35 do boje, je nutné vyřešit problémy, které se objevují a které se budou objevovat v celém období vývojových a provozních zkoušek?” ptá se zpráva.


Podobnou otázku si nyní mohou klást i zahraniční vlády, zda nebude lepší několik let počkat, než se problémy F-35 vyřeší. Dodejme, že “konečná” verze softwaru Block 3F se objeví v polovině příštího roku a vývoj F-35 oficiálně skončí v roce 2018 - o několik let později, než bylo plánováno.


I když zpráva neukazuje na neřešitelné problémy, poselství je zřejmě - stíhačky F-35 se nasazují do provozu předčasně (možná o několik let).

 

Zdroj: Michael Gilmor DOT&E,  DOT&E FY2015 Annual Report

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Shania Datum: 13.02.2016 Čas: 11:46

Takže narazil jsem zas na pár nových informací, jednak co se týká ceny, tak doletu.

http://breakingdefense.com/2016/02/bogdan-predicts-f-35s-for-less-than-80m-engines-included/

Bogdan Predicts F-35s For Less Than $80M, Engines Included!

V článku jsou věci co se týkají jak ceny, tak nynějších problémů F-35.

Co se týká ceny, tak tady je tabulka nákupů (pouze USAF, tedy verze A a nepočítají se tam jiné verze a zahraniční partněři) a měnící se ceny pro FY2016 (takže lehce out of date)

http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=22571&mode=view

Jak je tam vidět, letos by měla cena poprvé jít pod 100 mil USD (v 2016 dolarech) při 44 vyrobených kusech

V 2018 pri 60 vyrobených kusech 85 mil
V 2022 při 80 vyrobencýh kusech 71 mil
Nejnižší cena vůbec je 66 mil...

Pod článkem v diskuzi dragon029 napsal zajímavý post, takové shrnutí, lepší číst u zdroje, je tam údaj týkající se doletu, letových profilů a další věcí.

the weight has only had very minor changes in the past couple of years, with the F-35A's weight going down slightly to (literally 1lb) under 29,000lb.

Also, note that the range of the jet is being understated in brochure figures - if you look up the pilot interviews from Oshkosh 2015, they burned 5000lb (27% of the jet's total internal capacity) flying 800 nautical miles (Eglin AFB to Oshkosh), at about Mach 0.65:
http://www.aopa.org/News-and-Video/All-News/2015/August/06/F35-Lightning-public-debut-shows-the-right-stuff

In this diagram:
http://a.disquscdn.com/get?url=http%3A%2F%2Fimgur.com%2FV58Fmdy.png&key=unLWv2uQMX3thxnMncS5eA&w=600&h=316

it states that the F-35A (1 gallon of JP-8 = 6.7lb) burns about 4000lb of fuel per hour, cruising at Mach 0.75 and 40,000ft (which according to Wolfram Alpha is about 430 knots TAS). You can do the maths from there, but you can see that the official "1200nmi+" figure is nowhere near the plane's max theoretical capabilities. Also, the 584NM combat radius figure is out of date; for the standard mission profile used by the JORD, the F-35A has a combat radius currently of 613NM. With a lighter internal payload (eg, only AMRAAMs) that combat radius increases a bit as well (the 613NM figure relates to 2 AMRAAMs and 2 JSOWs).

For the IR sensors, I'm sorry but you're outright wrong - EO-DAS has a fair bit of it's capability dedicated to air-to-air, while the EOTS is designed specifically to be both a FLIR and IRST. Furthermore, unlike the Russians', the F-35's EOTS is an FPA which gives it greater versatility and makes it more useful for combat where ROE isn't completely black and white. Also, while the IRST21 on the Super Hornet / Legion Pod is likely superior (for now; Advanced EOTS is in Block 4), it does also penalize aircraft using it by making them carry a non-ejectable EFT.

As for the engine, I'd be willing to bet money that the F135 isn't going to undergo any negative changes.

For building them and finding surprises, be glad that concurrency has prevent a repeat of the early days of the F-16, where testing was inadequate, jets were rushed straight into FRP and there were some ~900 F-16As built before they decided they needed to make significant changes to the tail to prevent deep stall issues, or where poor engine and propulsion sub-systems reliability caused a couple of dozen crashes in the first few years after USAF IOC.

For sortie generation rates and CPFH, sortie rate will continue to increase as ALIS continues to improve; the actual hardware of the jet is making strides in reliability as noted in the DOT&E report on the drop in design controllable failures. For CPFH, things are still volatile, but using apples-to-apples CPFH comparisons, the F-35A isn't that much more expensive than an F-16C. With JSF simulators being so effective and the aircraft being that simple to perform basic flight in, the annual operating cost is expected to pretty much be equivalent:

http://a.disquscdn.com/get?url=http%3A%2F%2Fimgur.com%2F8twmyyk.png&key=t58B3zrX26W1z7z7wNS37Q&w=600&h=294


For noise, the F-35C is within about 1 decibel of being equivalent to the Super Hornet in afterburner noise output, while the jet's disproportionately higher dry thrust means it'll have to perform afterburner takeoffs less often.

Compared to the A-10, the F-35 is far more sophisticated.

The F-35B does not destroy runways and decks, it just causes the latter more harm over a long term using their current design. It's not much more different to when they had to add water cooling to carrier jet-blast deflectors when the F-14 was found to heat them up too much.

avatar
Shania Datum: 10.02.2016 Čas: 09:16

kubo4747: pro provozovatele F-16 by to neměl být nepřekonatelný problém... Pro USAF jsou náklady na roční provoz o 10% větší....

A ti nalítají podstatě víc než kdokoliv jiný, takže pro státy kde mají méně peněz na výcvik to bude snad i výhoda, vzhledem k pokročilým simulátorům a tomu jak snadno se s letadlem lítá (takže letové hodiny pro výcvik můžou utnout ještě víc). + to znamená, že životnost draku bude 30-40 let...

Tady je spíš problém, že značná část uživatelů F-16 ještě hodně dlouho nedostane povolení F-35 koupit.

Další věc je, že 1 F16 nerovná se 1 F35 v efektivitě.

Ale hlavně záleží co daný stát požaduje a pro jaké účely je bude mít. U nás si neumím představit, že by jsme je někdy měli, když je problém utáhnout Grypeny.

avatar
kubo4747 Datum: 09.02.2016 Čas: 18:21

Shania: Nepochopil si ma. Keby F-35 nebola drahá, teda podľa toho, čo si napísal, tak by si ich mohli dovoliť aj menej bohaté štáty. A nemyslel som len nákupnú cenu, ale zahŕňal som do toho aj logistiku, výcvik, atď.

avatar
KOLT Datum: 09.02.2016 Čas: 17:31

pro RiMr71: Ono už to právě ani moc prča není :-/ Napadá mě jiné slovo, jen s jedným odlišným písmenem... Fakt nevím, kolikrát se musí některé jasné věci zopakovat, než některým lidem dojdou. Vlastně, některým nedojdou nikdy :-(

avatar
RiMr71 Datum: 09.02.2016 Čas: 12:49

"F-35 unesie interne len 1360 kg munície"

Někdo kdo vypustí něco takovéhoto se ohání odborností, trolením a vůbec těmi dalšími (a čím dál víc agresivnějšími) "hláškami"?

S emi zdá, že čím víc se vlastními "argumenty" dostáváš do úzkých, tím víc se vztekáš, dupeš si vzteky jak malý kluk a odvádíš pozornost mimózními komenty jako "Poskytuješ lživé údaje, prekrúcaš realitu v svoj prospech. Údajom nerozumieš. Ďalej sa s trollom ako ty nebavím."

Ale jen tak dál, je to docela prča :)
______________________________

Ale k věci - při projektované ceně za odladěnou F-35 - jaká bude (jen tak pro zajímavost) ve srovnání s cenou za Gripen, případně Gripen NG? Já vím - co je to cena - cena za kus, za pozemní vybavení, výcvik, cena za let. hodinu.... Ale stejně...

avatar
Shania Datum: 09.02.2016 Čas: 10:43

kubo4747: a vidíš, to je ten problém, už jen to že napíšeš, že je předražená neodpovídá realitě. Tady když porovnáš cenu jiných letadel s F-35.

Stroj který je v podstatě ještě v testování a vyrábí se v LRIP, kdy cena klesá s každou novou sérii je levnější než celá Evropská konkurence mimo Gripenu... za dva- tři roky kdy cena bude 80mil za vezi A, bude v podstatě stát stejně nebo míň než cokoliv jiného na západě a přitom bude podstatně efektivnější.

Takže pokud je tedy F35 předražená, ostatní letadla jsou taky.

Projektovaná cena za provoz je vyšší, ale je brana z raného provozu, kde je spousta problémů, poruchových komponentu, personál to nemá zmáknuté, ALIS nefunguje jak má, jakmile letadlo dospěje, náklady půjdou dolů tak jako u každého jiného stroje a ke konci životnosti zas nahoru (což teď bude u každé starší stíhačky..)

To co uslyšíš od pozemního personálu je, že je se letadlo velmi jednoduše udržuje i za ztížených podmínek (např na moři)

Cena za vývoj je obrovská, ale jsou to v podstatě tři různé programy v jednom... Kdyby byli oddělené, stalo by to nejspíš víc navíc s rizikem, že by jedna verze byla zrušena.... Tohle nakonec JSF zahranilo kuži, protože to byl příliš velký projekt na to aby byl zrušen.

Další problém byl v zadaných požadavcích (příliš vysoké) a projektovaná cena příliš nízká (nerealistická) a byla projektována i příliš krátká doba na vývoj (ukázalo se, že to bude trvat stejně dlouho jako u jiných moderních letadel...).

Dál program trpěl špatným managementem, to bylo v roce 2012 vyřešeno, novým vedením, nastavili se realistické termíny a od té doby vše běží víceméně přesně jak má na čas (+-pár měsícu), problémy se řeší a rozpočet nebyl překročen...

Dál celková cena, což je miláček medii, jeden bilion dolarů...
Tohle je projektovaná cena za 40 let se vším všudy včetně inflace (která tvoří velkou část). Nikdo předtím se nesnažil udělat podobnou projekci pro cokoliv... letadla které F-35 nahradí by nejspíš vygenerovali ještě větší částku vzhledem k tomu, že jsou to různé typy a bylo jich víc...

Jinak s tebou souhlasím, až na ten dogfight, který jsme už snad vysvětloval taky 100x s nulovým efektem.

Co s týká těch chyb a způsobu vývoje F35, kdy se musí upravovat již vyrobené stroje, když se provede nějaká změna, ano stojí to nějaké peníze, ale na problémy se přijde mnohem dřív než kdyby látalo pár prototypů.

Dřív byli letadla chrleny ve vysokých počtech s minimáním testováním a minimálními schopnostmi.

Např F16 bylo vyrobeno 600ks, než se začal zavádět větší ocas, který řešil problémy se stabilitou (taky se F-16 říkalo law dart), 1000ks než dostala nějaké pořádné schopnosti pro AG atd... takže co se starými letadly? Modernizace nebo šup k národní gardě a vyrobíme si nové.... určitě to nic nestálo.
F-14A letála roky se špatnými motory... F-16 měla dřív schopnost nést AIM 120 než F-15...


Nicméně JSF má prostě špatné zadání, moc ambiciozní, není to dobrý příklad jak vést program, který se tedy podařilo úspěšně dotáhnout...
Ale do budoucna je správná cesta vést programy způsobem jako je vedeno LRSB, SSN Virginia, atd...

avatar
kubo4747 Datum: 08.02.2016 Čas: 22:58

Medzi vami dvoma tu vypukol rozsiahli konflikt, ale v skratke... F-35 je predražená a s množstvom technickými problémami, ale je to nové lietadlo, ktoré je prešpikované elektronikou s najmodernejšími technológiami, a niektoré sa zavádzajú len teraz do výzbroje. Všetky muchy sa musia vyladiť až časom, žiadna vojenská technika nevyjde z pásu úplne funkčná. Časom, aj keď to budú roky, tak to môže byť špičková stíhačka.

A ten, ktorý sa tu smeje z toho, že ho v dogfighte porazila "stará" F-16, tak to nemá cenu komentovať, pretože F-35 není stíhačka určená primárne na dogfighty.

avatar
Shania Datum: 08.02.2016 Čas: 20:05

Sgt Murphy: 1) nikdy jsem neporovnával max čehokoliv, jak jsme několikrát uved, je to naprosto irelevantní údaj pro bojové nasazení a vždy se jednalo o akční radius…, to ty ho sem pořád z nějakého důvodu taháš.

2) To ty si z toho děláš guláš, protože F-15 není to stejné jako F15 s cft. F15C standardně s cft nelítají.

3) co?? To že řeknu, že by Izrael chtěl přidat EFT a FT, neznamená, že to obhajuju, nebo že tato konfigurace existuje

4) jen proto, že tomu obrázku nerozumíš, neznamená, že se neshoduje s oficiálními zdroji…
Ukazuje jakou zátěž muže daná stanice nést… ne že na všechny navěsíš max náklad a ono to poletí…
F-22 nemá větší pumovnice Možná tak širší, ale s nižší nosností.
Jak můžeš vidět, pokud otevřeš oči, ve skutečném světě letadla nelítají jak vánoční stromeček, ale nesou max 4lb Bomb… a většinou podstatně méně a to je to co jsem myslel…

5) to si vyřiď s autorem:) pro mě je Spurts velmi spolehlivý zdroj, navíc jsme ti to proč tomu tak je vysvětlil níže.

6) JSF nemělo nahradit ani jeden typ F15… to že se tak nakonec nejspíš stane je úplně jiná věc…
Mezi námi F-15 nemá proti F-35 nejmenší šanci, to ale neznamená, že něco jako F-22 by nebyla lepší náhrada. Ale pokud bude mít náhrada F-15/F-22 zpoždění, tak F-35 část flotily nejspíš nahradí.

avatar
Sgt Murphy Datum: 08.02.2016 Čas: 19:31

Shania, si troll a viac sa s tebou baviť nejdem. Tu máš dôvody.

1. Porovnával si dolet F-35 s akčným rádiusom Rafale a tvrdil si že Rafale doletí menej. Neskôr si tvrdenie poupravil a napísal že údaje o dolete F-35 neexistujú aj keď si o nich poskytol zdroje.

2. Tvrdíš že F-35 unesie toľko paliva čo F-15 a F-16 dohromady, v skutočnosti F-15 s CFT a droptankami unesie toľko čo dve F-35.

3. Poskytuješ neoficiálne údaje o F-35 v konfigurácii s dvoma droptankami a CFT. Pritom CFT nemá a s droptankami nikdy nelietala. Tvrdíš že droptanky netreba no na druhú stranu obhajuješ vymyslené info s droptankami.

4. Poskytuješ info o hmostnosti nesenej munície ktoré sa nezhodujú s oficiálnymi zdrojmi. Tvrdíš, že čo unesie F-16I unesie okrem sidewinderov aj F-35 interne a že Rafale na tom nie je o nič lepšie. Toto je asi najväčší trolling. To čo unesie Rafale nedáš ani do F-22 a tá má podstatne väčšie pumovnice.

5. Podľa tvojho tvrdenia pokiaľ lietadlo nesie 1/3 paliva navyše, zvýši to dolet len minimálne a obhajuješ svoje tvrdenia vymyslenými tabuľkami.

6. U USAF sa nebudú F-15E nahrádzať s F-35. No oficiálne vykadrenia sú iné. Podľa ľudí ako ty dokáže F-35 svojimi kapacitami nahradiť aj stíhačky F-15 v roli AA nielen AG.

Ďalej nemá cenu diskutovať.

avatar
Shania Datum: 08.02.2016 Čas: 18:48

Sgt Murphy: takže co to znamená, že odpor navíc co EFT způsobují zvyšuje spotřebu natolik, že většina toho extra paliva jde na kompenzaci toho odporu a dolet zvyšuje jen minimálně, takže se v postě nevyplatí.

avatar
Shania Datum: 08.02.2016 Čas: 18:42

Sgt Murphy: takže já tomu nerozumím, a četl jsi ty poznámky u těch tabulek, jako např:


The two 428 gallon drop tanks on the F-35A provide such a small increase in fuel fraction but increase drag by about 27% The F-35 is the only aircraft that is out of fuel in the external tanks before reaching 500nm.

Despite the large increase in fuel remaining when the F-35A carries EFTs the change in fuel burn means it does not carry over into endurance. Either the current 428-gal tanks have far lower drag than EFTs of the past or they are a waste of time.

avatar
Sgt Murphy Datum: 08.02.2016 Čas: 18:35

Asi prečo neverím tvojim "tabuľkám" keď podla nich tvrdíš také blbosti...

avatar
Sgt Murphy Datum: 08.02.2016 Čas: 18:33

1/3 paliva navyše nerobí rozdiel v dolete? Si robíš p*del nie?

avatar
Shania Datum: 08.02.2016 Čas: 18:25

myslíš tohle?

http://theaviationist.com/wp-content/uploads/2015/01/Weapons-Stations-Capacity_v1.jpg

Ty udaje u jednotlivých podvěsu označují na jakou váhu jsou certifikované. Takže když to sečteš, bude to víc jak 18000lb.

Obrazek F-16 s CFT tam máš protože jsi o ní psal...Rafale na tom není nijak líp. F35 neměla nahrazovat F15E... a jak vidíš z těch letových profilů, F15E se stejnou výzbrojí na tom není nijak líp...

Těch extra 5800lb jsou dva EFT a jak vidíš, má to minimální vliv na prodloužení doletu a jak jsme psal, nikde se o EFT pro F35 nemluví.

V těch tabulkách to máš taky jasně oddělené co je a co není s EFT.

avatar
Sgt Murphy Datum: 08.02.2016 Čas: 18:16

To k tvojim argumentom. Poskytuješ lživé údaje, prekrúcaš realitu v svoj prospech. Údajom nerozumieš. Ďalej sa s trollom ako ty nebavím.

arr