Americká 10. horská divize testuje logistické roboty SMET

Americká 10. horská divize testuje logistické roboty SMET
Od levého horního obrázku po směru hodinových ručiček: Punisher, Hunter WOLF, MTTU, MRZR-X / US Army

10. horská divize (10th Mountain Division) testuje čtveřici logistických robotických vozidel SMET (Squad Multipurpose Equipment Transport). Jedno z těchto vozidel se stane prvním robotickým spolubojovníkem americké pěchoty. 

Vojáci americké pěchoty, včetně výsadkářů, často nesou náklad (včetně balistiky a zbraní) o hmotnosti 27 kg až 54 kg (60 až 120 liber). Americká armáda proto v rámci programu SMET již několik let hledá robotický dopravní systém, který udrží krok s pěchotou v nejtěžším terénu a zároveň ulehčí vojákům od neseného nákladu.

Základním požadavkem americké armády je nosnost robota 1000 liber, což je 454 kg. SMET musí unést vybavení jednoho družstva americké armády (devět vojáků). Robot tak každému vojákovi ulehčí o 40 až 50 kg.

Požadován je dojezd 100 km a současně provozuschopnost 72 hodin bez doplňování paliva nebo dobití baterií. Ve výbavě nesmí chybět generátor elektrické energie pro dobíjení elektrických přístrojů ‒ komunikační vybavení, pozorovací přístroje, tablety nebo prostředky radioelektronického boje. Generátor musí poskytovat výkon 3 kW při stání robota na místě, 1 kW při pohybu.

Cena robota nesmí překročit 100 000 dolarů. SMET je ovládán na dálku pomocí kamer, ale požadovaná je také určitá úroveň autonomie ‒ například automaticky následovat konkrétní osobu. Řízení robota řeší jeden voják, který má ovládací konzoli umístěnou na jedné ruce.

V každém případě ovládání robota a schopnost prostupovat terénem jsou naprosto kritické schopnosti. Jednoduše řešeno, vojáci nesmí mít s robotem více starosti než užitku. Nicméně se zdá, že roboti skutečně dokáží (při současné úrovni vědy a techniky) obecně zvyšovat bojeschopnost pěchotního družstva.


Punisher

Program SMET se dostal do nové testovací fáze v prosinci 2017, kdy byly vybrány čtyři firmy ‒ Howe & Howe (nyní součást koncernu Textron) s robotem Punisher (RS2-H1), Polaris s robotickou čtyřkolkou MRZR-X, General Dynamics Land Systems s robotem 8×8 MUTT (Multipurpose Unmanned Tactical Transport) a HDT Global s kolovým robotem Hunter WOLF (Hunter Wheeled Offload Logistics Follower).

K poslednímu rozsáhlému testování čtveřice robotů SMET došlo v listopadu na cvičení Mountain Peak, což je každoroční největší cvičení 10. horské divize. Cvičení probíhá na domovské základně 10. divize, tedy na základně Fort Drum ve státě New York.

„Je to obrovská výhoda pro sesednuvší průzkumnou jednotku. Dokázal jsem vyzvednout pět zraněných během jedne noci z různých lokací, což bych dříve [bez robota - pozn. red. ] nezvládl,“ říká seržant Joshua Richards z 1. brigádního bojového týmu (1st Brigade Combat Team) 10. horské divize.

„Chlapi dělali testy v celkem drsném terénu, v jakémkoliv počasí,“ komentuje testování robotů SMET poručík Diego Alonso z 1. brigády. Během cvičení roboti přepravovali vojákům batohy, nesli palivo a dokonce pomáhali evakuovat zraněné vojáky.

Samozřejmě bez nutnosti nesení těžké zátěže na zádech je voják mnohem mobilnější, má lepší pohyblivost, větší výdrž a také hrozí menší riziko zranění (např. zvrtnutí kotníku). Družstvo unese více zásob, především drahocennou munici. Robot navíc pojme další výzbroj, jako jsou 60mm minomety nebo pancéřovky. Družstvo s logistickým robotem je tedy mobilnější a má větší palebnou sílu.


Hunter Wolf

Roboti umí podle kapitánky Eriky Hansen, projektové manažerky programu SMET, přepravit například devět batohů, šest boxů bojových dávek potravin MRE (celkově 6×12 jídel) a čtyři 20l kanystry s vodou.

Roboty SMET testuje také 101. výsadková divize (101st Airborne Division) na základně Fort Campbell v Kentucky. Testy skončí létě 2019 a Pentagon následně na základě odezvy obou jednotek vybere vítězné řešení. První roboti SMET se k jednotkám 10. horské a 101. výsadkové divize dostanou v roce 2020. Americká armáda chce získat až 5700 robotů SMET.

Kromě nesení nákladů se u robotů SMET počítá s instalací lafetovaných zbraní, jakou jsou těžké kulomety, granátomety, minomety, protitankové řízené střely nebo kamikaze drony.

Dodejme, že také v České republice běží vývoj podobné kategorie robotů ‒ firma VOP CZ z Nového Jičína již řadu let zdokonaluje robotické vozidlo TAROS 6×6 V2.

Zdroj: The Drive

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ochránci lidských práv chtějí zakázat vývoj bojových robotů

Americká televizní stanice FOX News přinesla informaci o zprávě mezinárodní nevládní organizace ...

Český bojový robot TAROS 6×6 Furbo

Na letošním IDETu byla firma VOP CZ velmi aktivní. Kromě zajímavého chemického, biologického a ...

ATLAS – nejpokročilejší humanoidní robot

Americká vojenská agentura DARPA ve středu veřejnosti představila nejnovější generaci humanoidních ...

DARPA Robotics Challenge Trial: Robotická soutěž úspěšně pokračuje

Ve Spojených státech úspěšně pokračuje robotická soutěž DARPA Robotics Challenge. Cílem soutěže je ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • danny
    11:26 11.12.2018

    GE: dobrá poznámka:-D Poník zatím zaostává ve třech parametrech. Občas si postaví hlavu, má menší nosnost (s tím souvisí i problematická montáž zbraňové stanice) a má malý příkon pro nabíjení elektroniky. Jinak ale vede naprosto ve všem.
    Ještě to chce trochu vývoje. V podstatě bych řekl, že stejnou práci provede ve stavebnictví běžně používané motorizované kolečko. Ovládání vozíku pomocí osvědčené metody je podstatně jednodušší, než notebook s hejblátky.

  • Longsword
    11:02 11.12.2018

    Na jednu stranu zajímavé řešení problému přetíženosti vojáků, na druhou stranu to přidává problémy nové.
    Například nikde jsem neviděl řešenou otázku balistické odolnosti. Z té vyplývá potencionální riziko, že se protivník bude soustředit na zničení transportéru jako primárního objektu zájmu. Pokud se mu to podaří, je jednotka prakticky "nahá".
    Dále hluk. Sice mám doživotní titul "dřevorubec" pro způsob chůze v lese, ale i já jsem tichošlápek proti běžícímu motoru, ať už benzínovému, nebo i elektromotoru s převody a elektronikou (typické "pískání", které sice jde ztlumit více, než motor, ale i tak je dost hlasité).
    Jak velká musí být tepelná stopa?

    • ARES
      17:10 12.12.2018

      K technické problematice řešení robotického vozidla vyvstává rovněž nepominutelný takticko organizační problém. Jak robotické vozidlo vůbec dopravit na bojiště. Přepravovat v OT/BVP nepůjde, není v něm místo. Bude to chtít do bojové sestavy včlenit přepravníky robotických vozidel. Např. k rotnímu bojovému uskupení o 10 OT/BVP by tak minimálně přibylo 4 až 5 přepravníků, když by se počítalo 2 až 3 na jeden přepravník. Je tak nebezpečí, že užití robotických vozidel negativně ovlivní manévrovost bojových uskupení, nemluvě o jejich demaskujícím vlivu zvýšením radarové a zejména tepelné stopy.

  • Rase
    12:19 10.12.2018

    Ta "bezdušová" (dutá) kola z vozítka Hunter Wolf by bylo fajn osadit i na tuzemský TAROS

  • GlobeElement
    10:39 10.12.2018

    Tak si říkám, jestli by nebyl lepší poník.
    Nakrmí se tím, co najde v lese, cestu si vyhledá sám a v případě nouze ho lze sežrat.

    • Gibon
      11:53 11.12.2018
    • diwalt
      19:04 14.12.2018

      Jen toho poníka nemůžete jen tak uskladnit, je citlivější na příliš vysoké a nízké teploty, "dobíjení" trvá déle, potřebuje spát, v určitých oblastech by si musel nést navíc svůj vlastní proviant (písku se nenažere ani nenapije), sériová výroba trvá déle, na výcvik nestačí nahrání firmwaru...

      Ale to jsou takové zanedbatelné detaily.

  • jj284b
    08:50 09.12.2018

    toto nebude fungovat.. tie vozitka maju priliz malu svetlu vysku.. zopar sutrov ktore bude treba prekrocit a vozitko ostane stat...

    • Kusa
      16:00 09.12.2018

      Pokud se nebude moct vyhnout pár šutrům tak není zralý pro nasazení u armády. Právě proto vývoj (a je to i v článku ) trvá tak dlouho. Nepovedu jednotku úžlabinou plnou kamenů, kde jeden ze z hora hozený granát sejme celou jednotku. Když vemež v potaz taktiku přesunu a jen lehce ji přizpůsobíš tak by to neměl být (to vozítko) problém.

    • Gnomio
      12:06 10.12.2018

      Přesně to bych taky řekl, ale zvláštní je že to již prošlo testem u DARPA.

  • pks_
    18:11 08.12.2018

    Když se podívám na naše lesy, tak ten robot výrazně omezí volbu postupu. Průjezd hustníkem je nemožný, překonání rokle nepravděpodobné a navíc za sebou bude nechávat výraznou stopu. Skončí to tím, že vojáci budou pobíhat jen kolem cest a to už rovnou mohou jet autem/čtyřkolkou. Zásahem toho vozidla bude jednotka paralyzována všichni zase ponesou všechno a nebudou na to zvyklí.

    • PavolR
      19:24 08.12.2018

      S plnou poľnou sa nikto nebude predierať húštinami a roklinami ani bez robota. Ba dokonca sa tadiaľ nikto nebude predierať ani naľahko, bez plnej poľnej - na tej logike fungovali aj stredoveké záseky. :-D

  • Roland
    14:33 08.12.2018

    když vidím co umí Atlas a Spot (nebo jak se ta malá potvora jmenuje), tak nás čekají zajímavé časy :)

    https://www.youtube.com/watch?...

    https://www.youtube.com/watch?...