Americká 10. horská divize testuje logistické roboty SMET

Americká 10. horská divize testuje logistické roboty SMET
Od levého horního obrázku po směru hodinových ručiček: Punisher, Hunter WOLF, MTTU, MRZR-X / US Army

10. horská divize (10th Mountain Division) testuje čtveřici logistických robotických vozidel SMET (Squad Multipurpose Equipment Transport). Jedno z těchto vozidel se stane prvním robotickým spolubojovníkem americké pěchoty. 

Vojáci americké pěchoty, včetně výsadkářů, často nesou náklad (včetně balistiky a zbraní) o hmotnosti 27 kg až 54 kg (60 až 120 liber). Americká armáda proto v rámci programu SMET již několik let hledá robotický dopravní systém, který udrží krok s pěchotou v nejtěžším terénu a zároveň ulehčí vojákům od neseného nákladu.

Základním požadavkem americké armády je nosnost robota 1000 liber, což je 454 kg. SMET musí unést vybavení jednoho družstva americké armády (devět vojáků). Robot tak každému vojákovi ulehčí o 40 až 50 kg.

Požadován je dojezd 100 km a současně provozuschopnost 72 hodin bez doplňování paliva nebo dobití baterií. Ve výbavě nesmí chybět generátor elektrické energie pro dobíjení elektrických přístrojů ‒ komunikační vybavení, pozorovací přístroje, tablety nebo prostředky radioelektronického boje. Generátor musí poskytovat výkon 3 kW při stání robota na místě, 1 kW při pohybu.

Cena robota nesmí překročit 100 000 dolarů. SMET je ovládán na dálku pomocí kamer, ale požadovaná je také určitá úroveň autonomie ‒ například automaticky následovat konkrétní osobu. Řízení robota řeší jeden voják, který má ovládací konzoli umístěnou na jedné ruce.

V každém případě ovládání robota a schopnost prostupovat terénem jsou naprosto kritické schopnosti. Jednoduše řešeno, vojáci nesmí mít s robotem více starosti než užitku. Nicméně se zdá, že roboti skutečně dokáží (při současné úrovni vědy a techniky) obecně zvyšovat bojeschopnost pěchotního družstva.


Punisher

Program SMET se dostal do nové testovací fáze v prosinci 2017, kdy byly vybrány čtyři firmy ‒ Howe & Howe (nyní součást koncernu Textron) s robotem Punisher (RS2-H1), Polaris s robotickou čtyřkolkou MRZR-X, General Dynamics Land Systems s robotem 8×8 MUTT (Multipurpose Unmanned Tactical Transport) a HDT Global s kolovým robotem Hunter WOLF (Hunter Wheeled Offload Logistics Follower).

K poslednímu rozsáhlému testování čtveřice robotů SMET došlo v listopadu na cvičení Mountain Peak, což je každoroční největší cvičení 10. horské divize. Cvičení probíhá na domovské základně 10. divize, tedy na základně Fort Drum ve státě New York.

„Je to obrovská výhoda pro sesednuvší průzkumnou jednotku. Dokázal jsem vyzvednout pět zraněných během jedne noci z různých lokací, což bych dříve [bez robota - pozn. red. ] nezvládl,“ říká seržant Joshua Richards z 1. brigádního bojového týmu (1st Brigade Combat Team) 10. horské divize.

„Chlapi dělali testy v celkem drsném terénu, v jakémkoliv počasí,“ komentuje testování robotů SMET poručík Diego Alonso z 1. brigády. Během cvičení roboti přepravovali vojákům batohy, nesli palivo a dokonce pomáhali evakuovat zraněné vojáky.

Samozřejmě bez nutnosti nesení těžké zátěže na zádech je voják mnohem mobilnější, má lepší pohyblivost, větší výdrž a také hrozí menší riziko zranění (např. zvrtnutí kotníku). Družstvo unese více zásob, především drahocennou munici. Robot navíc pojme další výzbroj, jako jsou 60mm minomety nebo pancéřovky. Družstvo s logistickým robotem je tedy mobilnější a má větší palebnou sílu.


Hunter Wolf

Roboti umí podle kapitánky Eriky Hansen, projektové manažerky programu SMET, přepravit například devět batohů, šest boxů bojových dávek potravin MRE (celkově 6×12 jídel) a čtyři 20l kanystry s vodou.

Roboty SMET testuje také 101. výsadková divize (101st Airborne Division) na základně Fort Campbell v Kentucky. Testy skončí létě 2019 a Pentagon následně na základě odezvy obou jednotek vybere vítězné řešení. První roboti SMET se k jednotkám 10. horské a 101. výsadkové divize dostanou v roce 2020. Americká armáda chce získat až 5700 robotů SMET.

Kromě nesení nákladů se u robotů SMET počítá s instalací lafetovaných zbraní, jakou jsou těžké kulomety, granátomety, minomety, protitankové řízené střely nebo kamikaze drony.

Dodejme, že také v České republice běží vývoj podobné kategorie robotů ‒ firma VOP CZ z Nového Jičína již řadu let zdokonaluje robotické vozidlo TAROS 6×6 V2.

Zdroj: The Drive

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ochránci lidských práv chtějí zakázat vývoj bojových robotů

Americká televizní stanice FOX News přinesla informaci o zprávě mezinárodní nevládní organizace Human Right Watch, která varuje před vývojem autonomních bojových robotů. Organizace přinesla své varování v 50-ti stránkové zprávě „Ztráta lidskosti – argumenty proti zabijáckým robotům“ (Losing Humanity: The Case Against Killer Robots).

Český bojový robot TAROS 6×6 Furbo

Na letošním IDETu byla firma VOP CZ velmi aktivní. Kromě zajímavého chemického, biologického a radiačního vozidla LOV-CBRN, předvedla veřejnosti i robotické pozemní vozidlo. Technologický demonstrátor TAROS 6×6 Furbo vznikl ve spolupráci s Univerzitou obrany v Brně a má názorně ukázat, že i v českých podmínkách lze vyvinout autonomní pozemní vozidlo.

ATLAS – nejpokročilejší humanoidní robot

Americká vojenská agentura DARPA ve středu veřejnosti představila nejnovější generaci humanoidních robotů. Stroj nese jméno ATLAS, a stejně jako jeho předchůdce PETMAN či BigDog, vznikl v dílnách firmy Boston Dynamics. Robot ATLAS je součástí projektu DARPA Grand Challenge (DGC), jenž je zaměřen na vývoj humanoidních robotů schopných zastat nebezpečnou lidskou práci.

DARPA Robotics Challenge Trial: Robotická soutěž úspěšně pokračuje

Ve Spojených státech úspěšně pokračuje robotická soutěž DARPA Robotics Challenge. Cílem soutěže je prozkoumat technologie nutné k vytvoření plnohodnotného humanoidního robota. Mezi soutěžícími zatím jasně dominuje japonský tým z firmy SCHAFT Inc.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře