13 zásadních chyb stealth letadel F-35 Lightning II

13 zásadních chyb stealth letadel F-35 Lightning II
F-35B Lightning II / USMC (Zvětšit)

Americkému webu Defense News se podařilo získat dokumenty z roku 2018, podle kterých víceúčelové taktické stealth letouny F-35 Lightning II stále stíhají vážné technické problémy. Konkrétně jde o 13 problémů, které mohou potenciálně vést k nebezpečným situacím. Některé problémy budou vyřešeny až v roce 2023 nebo 2024 s příchodem nového letového softwaru Block 4.

V dokumentech, které získal web Defense News, jsou závažné technické problémy zařazeny do kategorie č. 1 (jde o vlastní kategorizaci Pentagonu), což znamená, že mohou potenciálně ohrozit bezpečnost letu nebo mise. Jde například o nárůst tlaku v kabině, který způsobuje bolest uší nebo problémy se zobrazovacím modulem přilby pilota.

Některé z třinácti popisovaných problémů jsou veřejnosti známy, některé ne. Podle webu Defense News to ukazuje na nedostatek transparentnosti programu.

Problémy F-35 se netýkají jen amerického letectva, námořnictva a námořní pěchoty, ale také letadel ze zemí, které F-35 již obdržely nebo (snad) obdrží ‒ Austrálie, Belgie, Dánsko, Itálie, Izrael, Nizozemsko, Norsko, Japonsko, Jižní Korea, Turecko, Polsko a Spojené království.

Vyřešení technických problémů je přitom nutným předpokladem k dokončení počátečního provozního testování a hodnocení IOT&E (Initial Operational Test & Evaluation) a k následnému spuštění plné sériové výroby. Při sériové podobě má být podoba letounů a všech hardwarových a softwarových systémů sjednocená a ustálená. IOT&E, zjednodušeně řečeno, tedy testuje, zda je daný zbraňový systém vhodný a provozně udržitelný pro operační nasazení.

V provozu jsou přitom F-35 s různou softwarovou výbavou (Block 2B, 3i a 3F) i různými komponenty (podle data, resp. šarže výroby). Pokud spočítáme všechny verze F-35 (F-35A, F-35B, F-35C), softwarové výbavy, letouny vyrobené v různém období, ale i zahraniční F-35, tak existuje minimálně 39 typově různých F-35, které potřebují jinou kombinaci dílů.

K rozhodnutí o konci IOT&E (které začalo v záři 2018) má dojít do konce letošního roku. V současné době se vyrábí 91 F-35 ročně, po konci IOT&E se počítá s plnou sériovou výrobou, která v roce 2023 dosáhne cílového stavu 160 letadel ročně. Dokončení IOT&E a sjednocení podoby F-35 je samozřejmě nutným předpokladem k tomu, aby se nemuselo v budoucnu přistupovat k drahým a náročným úpravám letadla do požadovaného standardu. Přesto v současnosti se náklady na standardizaci starších F-35 odhadují již na 1,4 miliardy dolarů.

Nicméně jak připomíná Defense News, ne všechny problémy kategorie 1 budou vyřešeny před startem sériové výroby ‒ devět problémů se stihne opravit, dva další vyřeší přechod na software Block 4. Dva problémy (níže uvedeného seznamu) ale americké ministerstvo obrany nechá bez řešení.

Podle viceadmirála Mata Wintera, šéfa programu F-35 na americkém ministerstvu obrany, přitom existují dva typů problémů kategorie 1 ‒ 1A a 1B. „CAT 1-A (kategorie 1A) znamenají ztráty na životech, potenciální ztráty na životech, ztráta letadel. Tyto problémy musí být vyřešeny a opraveny během několika hodin a dnů. Nemáme přitom žádné problémy CAT-1A,“ tvrdí Winter.

Níže uvedené problémy spadají do kategorie 1B (CAT-1B), které podle Wintera sice ovlivňují mise, ale s „prozatímním řešením jsou zvládnutelné piloty, a to s vědomím, že tyto problémy budeme někdy v budoucnu schopni vyřešit.“ Dodejme však, že podle neziskové organizace POGO (Project on Government Oversight; se sídlem ve Washingtonu) úředníci Pentagonu často dělají pouze formální úpravy problémů (pomocí změny klasifikace), aby se závažné nedostatky zdály být přijatelné. Podle POGO se to týká minimálně deseti nedostatků kategorie 1, které Pentagon na konci roku 2018 přesunul do kategorie 2.

Nicméně podle Grega Ulmera, viceprezidenta programu F-35 v Lockheed Martin, jsou všechny problémy dobře známe, vyřešeny nebo v řešení.

Nyní k samotným problémům. Podle zprávy Kontrolní komise amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office) z června 2018 (tedy před rokem) letoun F-35 měl 111 problémů kategorie 1 (zaznamenaných v lednu 2018).V květnu 2018 číslo spadlo na 64 problémů kategorie 1 z celkově 913 zaznamenaných nesrovnalostí (od naprosto banálních až po ty vážnější).

Podle Defense News existuje minimálně 13 problémů, s kterými letouny F-35 vstoupily v září do IOT&E:

  • Logistický systém ALIS odesílá do USA i tajná data zahraničních provozovatelů F-35. Řešení: Nasazení firewallu ALIS Sovereign Data Management System;
  • Zásoba náhradních dílů uváděná logistickým systémem ALIS ne vždy odráží realitu, což někdy vede ke zrušení letu (mise). Řešení: Pracuje se na řešení nedostatku náhradních dílů, ale není znám časový harmonogram dořešení;
  • Neočekávaný nárůst tlaku v kabině F-35 způsobuje pilotům barotrauma (extrémní bolest ucha). Řešení: Upravený systém regulace tlaku v kabině;
  • Ve velmi chladných podmínkách (od -1 ° C) letadlo F-35 chybně hlásí, že jedna z jeho baterií selhala, což někdy vede k přerušení mise. Řešení: Úprava softwaru a řídicího systému ohřevu baterie;
  • Let rychlostí více než Mach 1,2 může způsobit poškození stealth povrchu u F-35B a F-35C. Řešení: Lockheed Martin tvrdí, že problém se vyskytuje jen v extrémních případech a nebude pokračovat v pracích na úplném odstranění problému. Pro F-35B a F-35C byly nařízeny určité vysokorychlostní omezení;
  • Po provedení určitých manévrů (úhel náběhu větší než 20 °) piloti F-35B a F-35C nejsou vždy schopni zcela kontrolovat klopení, klonění a zatáčení letadla. Řešení: Úprava letového řídícího software;
  • Pneumatiky F-35A a F-35B mohou při přistání prasknout, což může způsobit vyřazení hydraulického systému a následné poškození celého letadla. Řešení: Tento problém se objevil u F-35C, kde byl odstraněn. U verzí F-35A a F-35B však z neznámých důvodů zatím nejsou žádné plány na eliminaci tohoto nedostatku;
  • Průhledový displej někdy vydává „zelenou záři“, v důsledku čehož pilot nevidí informace promítané na displej, což například komplikuje přistání F-35C na letadlové lodi. Řešení: Odstraní přilba III. generace;
  • V noci, když je na obloze vidět pouze malý počet hvězd, kamera nočního vidění někdy zobrazuje zelené pruhy, které komplikují pilotům všech verzí F-35 výhled na obzor nebo přistání na letadlových lodích. Řešení: Přilba III. generace;
  • V režimu hladinového vyhledávání ozařuje radar F-35 příliš malou oblast mořské hladiny. Řešení: Správné fungování palubního radiolokátoru vyřeší software Block 4;
  • Když se během horkých dnů (nad 32,3 ° C) snaží pilot F-35B o svislé přistání, starší motory někdy negenerují požadovaný tah, což má za následek tvrdé přistání. Řešení: Softwarové opravy zajistí optimální výkon i v horkém počasí.

Pentagon ještě určil čtyři problémy kategorie 1, které se týkají softwarového rozhraní mezi letounem a zbraňovými systémy. Tyto problémy ale nebudou vyřešeny před rozhodnutím o začátku sériové výroby. Více času také zabere vyřešení problémů s tahem motoru a radarového režimu hladinového vyhledávání.

Výkyvy tlaku v kabině zase nejsou ničím neobvyklým, podobné problémy trápily piloty letounů F/A-18E/F Super Hornet, EA-18G Growler nebo F-22 Raptor.

Podle Defence News, který se odvolává na nejmenovaného bývalého bojového pilota, jsou ale zásadní problémy poškozování stealth povrchu a problémy při manévrování při náběhu vyšším než 20°.

Problémy s poškozením stealth povrchu F-35B a F-35C nebudou přitom odstraněny vůbec, protože není příliš pravděpodobné, že jmenované stroje během misí překročí rychlost Mach 1,2.

Na druhou stranu jiný nejmenovaný stíhací pilot údajně uvedl, že jde o normální porodní bolesti. „Tento dokument [od Defense News] ukazuje porodní bolesti letadla, které jsme se snažili udělat pro všechno [víceúčelové],“ řekl nejmenovaný pilot. „Uvidíte to samé, když se podíváte na to, jak Super Hornety vypadaly prvních pár let. Vraťte se zpět do archivu a podívejte se na [F-14] Tomcat ‒ přemýšlejte o proměnné geometrií křídel, o radaru AUG9: Do letadla bylo začleněno mnoho nových technologií, což způsobilo porodní bolesti.“

Podle vedoucích míst a některých pilotů, které oslovil web Defense News, jde v případě F-35 jednoduše o dětské nemoci komplexního stroje, který dostal do vínku řadu nových technologií.

Programu F-35 však již nikdo neodpáře, že je mnoho let a několik stovek miliard dolarů za původně (cca z roku 2000) přijatým plánem. Velkou část problémů přitom vyřeší až v roce 2023 nebo 2024 zavedení softwaru Block 4 ‒ 23 let poté, co vzlétl první prototyp F-35.

Zdroj: POGO, Letecký magazín, Defense News

 
 
 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Námořní pěchota piluje taktiku nasazení F-35B Lightning II

Jedna stránka věci je získat nejmodernější vojenskou techniku, druhou stránkou je ji dokázat plně ...

F-35: Americká námořní pěchota ukazuje cestu

Projekt stíhačky F-35 Lightning úspěšně pokračuje. Program dosáhl v poslední době vyznamného ...

F-35A Lightning II a F-22A Raptor společně

Americké letectvo (U.S. Air Force) započalo se společným výcvikem pilotů svých nejmodernějších ...

Izrael nakupuje další stíhačky F-35I Lightning II

Izrael potvrdil nákup druhé eskadry víceúčelových stíhaček 5. generace F-35I Lightning II. Do konce ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Shania
    10:12 23.06.2019

    Kojak: Tady je link na clanek popisujici problem:
    https://www.defensenews.com/ai...

    Takze co vime:
    1. Problen neni u F-35A
    2. Problem se projevil jednou u B a jednou u C verze pri testovani v extremnich podminkach letove obalky a nepodarilo se problem zreplikovat.
    3.od serie 8 byli provedeny zmeny pro zvyseni odolnosti ocasnich ploch.

    Problem neni v nadzvukovem letu, ale v kombinaci tlaku(vysky), teploty pusobici na ocasni plochy v okoli trysky. Jinymi slovy let vysoko s plnym AB zvysuje teplotu v okoli trysky natolik, ze je velmi mala sance na poskozeni RAM.

    Takze se pro jistotu se lita/ litalo s omezenim na pouziti AB v nad urcitou rychlosti ...


    V problemech to zustava proto, ze je to neco co muze zcela vyresit dalsi pokrok v RAM materialech.

    A jeste aktualni stav:
    F-35B and F-35C Horizontal Tail Durability at Sustained Supersonic Flight


    The F-35B and C deliver on all performance requirements. The potential for tailboom or horizontal tail damage during prolonged supersonic speeds was found in the highest extremes of flight testing conditions that are unlikely replicated in operational scenarios. In fact, there have been no cases of this issue occurring in the operational fleet. Additionally, this is not identified as a safety of flight concern.

    We implemented a change to the coatings on the horizontal tails and tail boom beginning in Lot 8 that increases durability and resolves this concern. This update allows the F-35B and C to deliver on all performance requirements with no tail boom or horizontal tail damage concerns.

  • Shania
    23:21 20.06.2019

    Sunshine z fighter pilot podcastu (vrele doporucuji)
    https://www.fighterpilotpodcas...


    tady ma rozhovor k tomuto tematu

    https://www.kusi.com/retired-u...

  • RiMr71
    13:25 20.06.2019

    Tak jsem si pršel ty zdoje a pane Grohmann, dneska se vám to moc nepovedlo, opravdu mizerná novinářská práce a práce se zdroji. Tohle je psáno pro iDnes? To by tak odpovídalo...

  • flanker.jirka
    21:53 19.06.2019

    Nedávno tu byl článek o tom jak úspěšně to lítá
    https://www.armadninoviny.cz/4...
    ... tak jaké pak porodní bolesti, je to jako Microsoft, za chyby se platí :-) Setkat se s takovými problémy jako špatná regulace přetlaku v kabině u 5. generace???
    Pokud u 5. generace identifikují problémy o kterých věděli při zavádění předchozích typů, tak jim něco zkrátka a dobře nefunguje. Lítá do dost dlouho a s bídou to má povolenou nějakou letovou obálku.
    Hodně zajímavá je i informace o náročnosti stealth materiálů, kolik diskusí tu někteří věnovali supercruise?

    ...budeme rádi, pokud mouchy vychytají do roku 2030 a pak to snad bue stát za pořízení.

    • logik
      22:20 19.06.2019

      Nemáš evidentně zkušenosti s vývojem čehokoli komplexního.

      Kdyby tam takovéto problémy nebyly reportované, znamenalo by to jediné: tají se tam nějaký, pravděpodobně daleko větší průšvih. I daleko jednodušší letadlo, jako byla např. F-16, měla léta podstatně větší problémy, než které se řeší teď. Takže se poučili, a hodně.

      • skelet
        09:51 20.06.2019

        F-16A Block 1/5 jsou jednoduché letouny z pohledu dnešní doby, nikoliv v daném časovém úseku.

        • logik
          17:26 20.06.2019

          To samozřejmě jo. Ale to nic nemění na tom, že komplexita F-35 (nebo jakéhokoli jiného 5. gen éra) nutně vede k většímu počtu problémů.

          To, že jsme dál neznamená, že tam ty problémy nebudou, ale že je především umíme lépe řešit, když se objeví. Takže pokud i přesto těch problémů méně, než jich bylo u F-16, tak to je prostě dobrá vizitka programu.

      • flanker.jirka
        21:59 21.06.2019

        Problémů mají nepočítaně i při vysokém čísle vyrobených strojů a se zkušenostmi už od F 117, B2 a F 22. Problém regulace přetlaku je po tolika letech přetlakových kabin amatersimus. Jde sice o složitý letoun, ale jednotlivé problémy spolu nesouvisí, jde o špatně odvedenou práci na jednotlivých komponentech, ne komplexu.
        O tom kolik toho kdo tutla nemá smysl diskutovat. Kolik životů stálo tutlani boeingu?

        • Shania
          00:05 22.06.2019

          cti si ty zdroje :D takze kontext barotrama bylo zaznamenano u dvou pilotu.. doted je vic jak 800 vycvicenych pilotu na F-35...

          USAF melo u vsech stroju barotrauma v 2017 9x a 2018 5x, celkem za ty roky 37 pripadu a nejvetsi podil na tom maji C-130 s 6x a U-2 s F-16 s 5x

          Presto tohle je vedeno jako jedna z tech kritictejsich zavad co F-35 ted ma, to by ti melo dost napovedet, v jakym je stoj ted stavu...

          Reakce LM:
          Cockpit Pressurization

          The cabin pressure performance today meets the specified requirement. There have been no reported cases of barotrauma in the fleet and our joint government and industry analysis shows that risk of barotrauma is minimal and that there is no imminent safety issue.The enterprise is always reviewing pilot experience improvements and we have an update that performed successfully in lab testing and will now be flight tested for future integration, based on customer timing priorities.

          Takze jestli je v necem problem, tak hlavne ve specifikacich podle kterych se pak vse dela...

          ---
          Pred par lety pretlak v kabine Superhornetu roztrhal kryt kabiny a vazne zranil dvouclenou posadku, kvuli zavade ventilu.

          • logik
            01:10 22.06.2019

            Shania: Přesně. Je úplně neuvěřitelný, jak ten program kritizujou lidi bez sebemenší znalosti kontextu.

            "jde o špatně odvedenou práci na jednotlivých komponentech":
            S odpuštěním, jsi mimo. Problém je vždycky "na komponentu". Zjisti si, kolik je závad v prvních letech provozu u tak primitivní věci, jako je auto. Teda na věci, která je komplexností a cenou dětská hračka, oproti letadlu.
            Anebo si někdy promluv s lidma, co v ČR vyvíjej letadla, např. kolik chyb měla L-159 - opět v podstatě oproti F-35 či jakémukoli jinému stíhači levná hračka.

            Představa, že by byl nějaký takto složitý výrobek vyroben bez chyb je prostě úplně mimo. Jak tomu svědčí i jakákoli jiná letadla - koneckonců i ten zmiňovaný Boeing. A jestli máš představu, že ta chyba MCASu byla jediná chyba Boeingu, tak si mimo, samozřejměm že jich bylo podstatně více, akorát většina se vyřešila nějakou formou rozšířeného servisu během pravidelných prohlídek.

            Prostě představa, že jde vyrobit letadlo bez chyb, je hodně naivní.

          • flanker.jirka
            08:33 22.06.2019

            Shania, logik:
            chápu jak to oba myslíte, ale bavíme se o pár případech "dětských nemocí systému," který už léta 13 let a bylo vyrobeno více než 400 kusů.
            Ne o nějakých ověřovacích sériích.

          • flanker.jirka
            08:44 22.06.2019

            logik: případ MCAS jsem uváděl pouze protože šlo ututlaný problém, jak se pozdeji ukázalo i fatální. To že projekty letadel mají chyby a probíhají úpravy i na mnoha detailech je normální, výrobce k tomu vydává bulletiny pro provozovatele. Pokud jsou známy a řeší se, je vše v pořádku. Jen se podivuji co vše řeší po 13 letech provozu, dokonce i bojovém nasazení.
            Pokud Vám někdo chce prodat víceúčelovou nadzvukovou stíhačku pro 21. století s předopkladem, že nebudete překračovat rychlost 1,2 Mach, to je trochu s podivem u námořních strojů, které budou nasazovány nejspíše po celém světě a budou po nich chtít celé spektrum úkolů, včetně stíhacích.

          • logik
            10:30 22.06.2019

            "chápu jak to oba myslíte, ale bavíme se o pár případech "dětských nemocí systému,"
            Právě, že to nejsou žádné "dětské nemoci". Jsou to problémy, které mají v podobné či i větší míře VŠECHNY letadla v podobném vývojovém stádiu. Opakuju - zjisti si, kolik spadlo za první roky provozu F-16. Spadlo, ne že jim trochu víc svítila helma.
            A to také až letadel u jednotek.

            Takovéto problémy se budou řešit celou životnost stroje. Bude jich méně - protože ač je F-35 vyrobená, pořád je ještě na počátku vanové křivky, ale budou.

            "Jen se podivuji co vše řeší po 13 letech provozu, dokonce i bojovém nasazení. "
            Já se také podivuju. Že se řeší JEN TOTO. Znova: koukni se na F16, co u ní řešili, také během x-letého provozu a bojového nasazení. Koukni se, co řešej u su-57 - v jakém stavu je projekt po těch letech. Koukni se na EFT, kolik jich měla např. Luftwafe nedávno v provozu, což indikuje, jak často se jim tam něco s.... (zas takoví matláci, aby nedokázali naplánovat pravidelné kontroly, nejsou) atd....

            "s předopkladem, že nebudete překračovat rychlost 1,2 Mach,"
            Přečti si originál. Tady je to tak přežvejkaný, že tomu byl danej úplně jinej smysl. Ve skutečnosti nějaký úpravy nastaly a dál se to neřeší ne proto, že se nemá překračovat M1.2, ale proto, že manévry, ve kterých teoreticky hrozil problém, se v M1.2 prostě nedělají - A jestli někdo v boji jednou za uherák bude mít potřebu ten manévr udělat, tak by těch pár případů asi vydržela i původní konstrukce, natož provedené modifikace.

            Ono je třeba těm reportům patřičně rozumět. Bezpečnost letectví není daná tím,, že v letadlech nejsou chyby, ani náhodou. Jsou tam a je jich tam hodně. Bezpečnost letectví je daná tím, že každej prd se zaznamená, napíše a analyzuje. A reakce: pro provoz to není nebezpečí, jen se předepisuje zvýšená četnost kontroly daného dílu, je zcela normální.

            Právě proto Boeingu otlučou MCAS o hlavu. Nejen proto, že to navrhnul blbě. Ale především proto, že ten problém tutlal. Protože tím popřel to, co dělá letectví bezpečným: že se každá blbost patřičně zdokumentuje a správně projde procesem zhodnocení rizik. Ten report co kritizuješ je právě výcuc toho procesu.

          • darkstyle
            18:43 22.06.2019

            Flanker. Jirka

            Co tak si precitat este, ze to obmedzenie na 1.2m maju len stroje do lrip 8..

            Novsie uz nie.. tie uz maju opravene chvosty..

            Pisete tu dve litanie komentov, jak je to na prd o probleme, ktory je uz davno vyrieseny..

            Neprerobne maju ostat 2 letky f-35B a jedna C, ostatne prorobia na stamdart 3F, ktory taky problem nema..

          • KoJaKCZE
            23:47 22.06.2019

            Logik:
            Asi si moc dobře nepochopil report závady. Report zněl, že při rychlosti M=1,2 se poškozuje povrch stealth. O žádných manévrech nebylo řeči.
            To že se děje při nějakém manévru se nikde nepíše! To je tvůj čistokrevný výmysl. Pokud umí číst, výrobce toto poškození bagatelizoval tím, že se děje za "extrémních" podmínek, které však zde nespecifikoval!
            Tedy mě z toho logicky plyne, že ten povrch se poškozuje pouhým letem v těchto rychlsotech! Což je pochopitelně moc špatně, asi jim ta guma moc nedrží a vzhledem ne-řešení asi ani moc neví, co s tím ...
            O manévrech v těchto rychlostech nemůže být řeč ... pouhá lehká zatáčka je otázkou několika G ...
            A o nemožnosti plně ovládat letoun při AoA více jako 20° ( což fakt není mnoho ) ani nemluvím ... už si viděl SU-35 na AoA 40°+? :-)

          • logik
            10:44 24.06.2019

            Kojak:

            "že se děje za "extrémních" podmínek, které však zde nespecifikoval! Tedy mě z toho logicky plyne, že ten povrch se poškozuje pouhým letem v těchto "
            Koukám, že u Tebe dostává logika na zadek.... To, že někdo něco nespecifikuje (teda oni to specifikovali, jen Ty to neumíš dohledat a nebo pochopit) znamená, že to "extrémní" nic neznamená?
            Kupodivu do extrémních podmínek se letadlo dostane, když na něj působí extrémní - tedy česky hraniční - síly - tedy nejvyšší možné. A ty působí pouze při extrémních manévrech: kdyby působily i při normálních manévrech, tak jaké síly by působily na letadlo při těch extrémních, že?

            Takže celé Tvé vývody jsou založené na podstatném překroucení reportu. Vzhledem k tomu, že to tu už několik lidí vysvětlovalo, tak se nemohu zbavit dojmu, že úmyslném.

          • Jirosi
            13:23 26.06.2019

            "Pokud Vám někdo chce prodat víceúčelovou nadzvukovou stíhačku pro 21. století s předpokladem, že nebudete překračovat rychlost 1,2 Mach, to je trochu s podivem u námořních strojů, které budou nasazovány nejspíše po celém světě a budou po nich chtít celé spektrum úkolů, včetně stíhacích."

            Stíhací letouny mají běžně omezení na "G" či rychlost, dle zatížení stroje(palivo munice) a nikdo neříká, že jsou nedotažené.

            "The F-35B and C deliver on all performance requirements. The potential for tailboom or horizontal tail damage during prolonged supersonic speeds was found in the highest extremes of flight testing conditions that are unlikely replicated in operational scenarios. In fact, there have been no cases of this issue occurring in the operational fleet. Additionally, this is not identified as a safety of flight concern.

            We implemented a change to the coatings on the horizontal tails and tail boom beginning in Lot 8 that increases durability and resolves this concern. This update allows the F-35B and C to deliver on all performance requirements with no tail boom or horizontal tail damage concerns."

            Co jsou asi ty "highest extremes of flight testing". To opravdu nevypadá na běžný let nadzvukovou rychlostí...

    • Jirosi
      22:28 19.06.2019

      "kolik diskusí tu někteří věnovali supercruise"

      Ale oni mají problémy při určitých hraničních manévrech nad rychlostí 1,2M. Nikoliv z letem v té rychlosti.

      • KoJaKCZE
        23:54 22.06.2019

        Můžeš ty "hraniční" manévry jmenovat? Nikde se o nich zde nepíše. Já jen, že při těchto rychlostech se jich moc nedělá ... tak možná plynulé zatáčky, což se považuje za standardní průběh letu. A to už tak se bavíme o několika G ...
        Prostě na plno vyplouvají problém typické pro univerzální letoun! Který má umět vše! Desetiletí se o to mnoho zemí pokouší, vyvinou letoun, který bude dominovat při všech leteckých ukolech ... A JE TO NESMYSL! Snad jen Rusové pochopili, že takový letoun NELZE postavit! Nelze mít letoun, který bude univerzální a přitom bude špičkou ve všech kategoriích! Proto se o letoun třídy "JSF" ani nepokouší a dále mají v provozu několik specializovaných typů letounů, co je jediná správná cesta, jak si zachovat špičkovou kvalitu ve všech kategoriích!

        • Robo
          21:04 23.06.2019

          Říkáte že Rusové pochopili, že univerzální letoun NELZE postavit! ?
          To je trochu v rozporu se slovy ředitele společnosti Suchoj Michaila Streletse , který nedávno v interview ,,chvástavě" dodal, že právě ruský letoun 5. generace Su-57 v sobě spojuje funkce jak F-22, tak F-35, přičemž je oba předčí.
          Podle vaší logiky je tím jejich stroj absolutně degradoval na absolutní šmejd a paskvil do kterýho splácaly všechno a podle vás tím neumí nic pořádně . No proto ho asi nikdo nechce :-)

        • darkstyle
          10:32 24.06.2019

          KoJaKCZE

          reagujem na tvoj prispevok vyššie, aj keď ho spomínaš v úvode tohto..

          Oba problemy s letom nad 1.2M a uhlamy majú len F35B a F35C..
          Najpredávanejšia verzia A ich nikdy nemala..
          Ako vieme momentálne analóg k F-35B tvoje obľúbené Rusko nemá a analógy F35C padajú z Kuznecova rovno do vody.. Len aby sme si porovnali jablka s jablkami, nie hruškami..

          Ak by si čítal originál report, nie to čo bolo na defense news a zároveň odpoveď LM, tak sa dozvieš, že s tým mali problém stíhačky do LRIP 8.. od vtedy sa už upravili "chvost" lietadla a je po problému..
          Lietadla do LRIP 8 sa postupne upravujú na štandard 3F - teda na úroveň kde tento problém nie je..

          Ako vieš F-35 sama o sebe vo všetkých variantách je nestabilnej konštrukcie (čo je jej výhoda) a samotné točenie a nábeh riadi počítač - takže problémy znova len pri F-35B a F35C s uhlom nábehu je/bude vyriešený úpravou software..
          ten upgrade má prísť za 3 mesiace.. očakávajú, že ho ho úplne vyriešia, alebo minimalizujú (ak minimalizujú, príde ďalší upgrade)

          Takže žiadne neriešenie ako ho ty opisuješ v oboch príspevkoch neexistuje - buď je to už dávno vyriešené a naplánované opravy alebo čoskoro bude vyriešené..

    • darkstyle
      12:43 20.06.2019

      Čo tak si prečítať nižšie odpoveď LM o tom, že k dnešnému dňu už tento problém odstránili a nemajú od flotily 400 lietadiel hlásené žiadne ďalšie prípady.

      Tento článok je zo správy máj/2018..

      • givicz
        18:05 20.06.2019

        Nechápu proč někteří uživatelé neustále mají potřebu chápat vyrobených cca 400 ks F35 od roku 2007 do dneška (ano je to již 12 let !!!!) jako nějakou homogenní skupinu.... Je známo, že dnešní vyrobené kusy se liší od dřívějších sérií tak, že některé nejdou předělat na poslední modifikaci vůbec, u některých to jde ale nevyplatí se to a některé sice jdou celkem lehce ale zato patřičně draze ... :)

        • darkstyle
          20:11 20.06.2019

          Pretoze, sa neda prerobit max po lot 3 ak ma pamet neklame teda nejakych cca 30-40 lieradiel nepojde prerobit, alebo by slo za obrovske peniaze..
          Si zabudol, ze prve serie boli kusovky?

          Ale i tak potrebuju ovela viac cvicnych strojov, takze niektory pouzivatelia by mohli uz prestat bluznit, vsak givicz..

          Lebo drviva vacsina sa prerabat bude.. a maju na to obrovsky budget cez 10 mld dolarov..

          • givicz
            20:51 20.06.2019

            darkstyle tak to je super, že v příštích 6 letech bude stát upgrade 10,5 mld USD větší ČÁSTI starší série letadel aby dosáhla na blok 4 .. to se vyplatí teď ještě znát PŘESNÉ čísla kolik letadel již z vyrobené série bude v jaké skupině ( na výcvik, Agresorskou squadronu atp.)

          • Shania
            23:03 20.06.2019

            Vsechny modifikace na standard 3F jsou zafinancovane a prace maji byt dokonceny do konce 2020, tyka se to 140 stroju.

            F-35A LRIP 2-5: 46 strojů (2-6 čtvrtletně)
            F-35A LRIP 6-8: 56 strojů (11-15 čtvrtletně vše v FY2020)
            F-35B 27 strojů (1-3 čtvrtletně)
            F-35C 12 strojů (1-2 čtvrtletně FY-2018-19)

            ceny modifikaci podle serie
            https://i.imgur.com/iyfbk35.pn...

            10,5 mld nebude stat upgrade starsich stroju na block 4, to je cena za vyvoj blocku 4 . Cast stroju na hardware block 4 nebude prevedena a pokud ano, tak je to prace na 10 let...

          • darkstyle
            15:35 21.06.2019

            Shania

            Preto zvyknem napísať vačšinou ak ma pameť neklame..
            Ďakujem za tvoje doplnenie, využijem ho..

            givicz

            Vidíš je to oveľa menej..
            Nakoniec

            LRIP 1 sú užasne dve lietadla podľa plánu - tie fakt neplánujú vylepšovať
            V LRIP 2-5 - plánujú 46 zo 48 plánovaných opraviť
            ostanú dve nevylepšené ( asi to budú buď najviac nalietané, alebo z LRIP 2 alebo sa dozvieme nižšie..)
            ale koľko ich to bude stáť ?
            LRIP 2 - 6 lietadiel X 17,5 milionov
            LRIP 3 - 9 X 15
            LRIP 4 - 11 X 12.5
            LRIP 5 - 22 X 7,5
            Dokopy 542,5 za tie najstaršie mínus tie dva čo neplánujú - inak 2 predali do Holandska, akurát tie čo nie sú v plane vylepšovaní? zašpekulujem si..

            teraz LRIP 6-8
            56 zo 76 plánujú prerobiť - 20 z toho sú kusy zahraničných partnerov
            Sranda nie? bolo by dobré podívať sa či tie Shania údaje sú len od US alebo celosvetovo - to by znamenalo 100% vylepšenie pre US

            cena od 6-4 mil za kus.. nech sa lepšie počíta 5 mil x 56
            280 mil priemerná cena oprav

            Teda jedna sa o cca 830 mil dolárov za prerábku na 3F pri modeli F-35A
            Nechá sa neprerobených len 24 KS z celej flotily.. 22 možno zahraničných a prvé 2 nizkoseriovky..

            Potom F-35C
            Neprerobí sa len 14 strojov z 26..
            Opravte ma tam sa počíta z výrobou 120-130 ks ak sa nemýlim - je normálne, že na výcvik si postupne nechajú jednu letku

            F-35B

            58 vyrobených - 8 pre UK to máme 50 kusov
            27 plánujú nechať - 23 nechať..
            Tu ako vidno, keďže plánujú oveľa viac nakúpiť ako námornícvo F-35C tak si nechajú 2 letky..

            To je pokrytá celá prerábka pre F-35A.. čiastočná pri F-35B a F-35C..

            takže presné čísla vôbec nevieme.. ale vidíme, že ak už majú ostať niektoré lietadla do squadronu, budú to tie z lot 6-8.. teda 2014,2015,2016 vyrábané..
            Pomerne z novších.. alebo tam budú slúžiť F-35B a C..
            Prikláňam sa skôr k tomu lotu 6-8 podľa mňa..

            Neviem pozrite presnejšie dáta z plánov..
            ale Givicz prestaň zase šíriť poplašné správy..
            Z nízkych lotov pôjde skoro všetko - keďže sa v nich vyrábalo málo B a C modelov celkovo 11 F-35C a 29 F-35B a pri A plánujú všetko..

            Veď aj teraz majú v USA zásobu ešte jedných z prvých napríklad tankov a práve tie prerábajú na tie najnovšie.. ten istý postup môžu na tých cca 40-50 neprerobených lietadiel čo ostane (cca 10% dnešnej flotily) hocikedy prerobiť..

        • Jirosi
          20:18 20.06.2019

          Givicz: Takže trollíš vědomě?

          Pokud výš, že se nejedná o homogení sérii. Přitom se ty tvoje "problémy F-35" se týkají pár kusů, případně jsou vyřešené. Ale ty je vytahuješ jako nové, a vztahuješ je k celé flotile.

  • givicz
    18:58 19.06.2019
    • (11)

    Článek v podstatě shrnuje známé věci o kterých zde píši již nějaký čas... tak ještě přiložím nějaké novinky.. :) Izraelcům nějak neštymuje malý dolet F35 I ... potřebují větší... řeší instalaci větších nádrží... a dále při střelbě z integrovaného leteckého kanonu jim letadlo nějak vibruje i se sedadlem pilota a přístrojovou deskou ... :)

    https://topwar.ru/159086-izrai...
    " Nádrže pro Írán
    Izrael a řada dalších zemí naléhavou potřebu vybavit stíhačky dodatečným palivem vzhledem k tomu, že mají relativně málo leteckých tankerů. V důsledku toho se musíte spoléhat pouze na kapacitu paliva letadla, jehož ukazatel může mít přímý dopad na provozní plánování. Zejména proto, že to byl Izrael, který se stal průkopníkem v nasazení F-15 Eagle v dálkových misích.
    Dnes nejvíce alarmujícím potenciálním protivníkem Izraele Írán. Pro místní letectvo by jakékoli zásahy proti cílům v této zemi vyžadovaly dlouhé vzdálenosti s omezenou podporou tankovacích letadel.

    Об актуальности размещения авиационной пушки на "стелс"-истребителе F-35
    https://topwar.ru/159070-ob-ak...

    Pentagon nedávno zveřejnil pravidelnou zprávu o problémech identifikovaných na stíhačích F-35 páté generace. Mezi mnoha problematickými nuancemi se pozornost zaměřila na následující: při střelbě z leteckého kanónu GAU-22 / A vznikají vibrace, které jsou přenášeny jak na sedadlo pilota, tak na přístrojovou desku.. .To je problém ve verzi amerického stíhače F-35A. Instalace leteckého kanonu v této verzi je umístěna uvnitř letadla - v určité vzdálenosti za jedním ze vstupů vzduchu.

    Samotná skutečnost, že má letecký zbraňový systém, naznačuje, že vývojáři identifikovali možnost přímého bojového kontaktu F-35. Tak přímý, že možnost použití raket vzduch-vzduch již mizí. Na druhé straně to naznačuje, že vývojáři, mírně řečeno, nejsou 100% jisti schopností F-35 provádět bojovou misi, zatímco zůstávají mimo zónu detekce.

    • logik
      19:16 19.06.2019

      No, máš pravdu, že článek ty věci překrucuje podobně jako Ty..... I když na rozdíl od Tebe aspoň autor umí česky.

    • Calhoun
      19:53 19.06.2019

      Kanon ktery kazdou vterinu vystreli 50ks 25mm granatu kazdy s energii cca 100000J zpusobuje vibrace? Uzasne! Kdo by to byl byval rekl...

      • givicz
        20:18 19.06.2019

        Zkus to přeložit lépe... tyto vibrace mají vliv nejenom na pilota ale hlavně na přístroje F35...

        " возникает вибрация, которая передаётся как на кресло пилота, так и на панель приборов, внося определённые «коррективы» в показания датчиков."

        vznikají vibrace, které jsou přenášeny jak na sedadlo pilota, tak na přístrojovou desku, což činí určité „ korektivy “ snímacích údajích...

        • Shania
          20:45 19.06.2019
          • (2)
          Oblíbený příspěvek

          Se podivej na vibrace kanonu migu-29 :D a nebo A-10

          Delka jedne davky je pod jednou sekundou.

          • givicz
            11:23 20.06.2019

            Shania a má střelba z kanonu Mig 29 nebo A 10 vliv na přístroje nebo ne ... :)

          • Shania
            16:02 20.06.2019

            Givine, nejdrive by jsi musel zjistit, jestli ten ruskej clanek to ma vubec spravne, ja neznam zadnej oficialni dokument a nebo relevantni clanek, co tohle zminuje...
            V reportech se popisoval problem s nepresnosti kanonu, ne vliv vibraci na avioniku. Nejspis spatna interpretace...

          • Shania
            16:19 20.06.2019

            No nase jsem aspon tohle> Z 2016 dote reportu - v nasledujicich 2017 a 2018 reportech se tohel uz neobejvilo.... jako naprosta vetsina popsanych defektu....

            Vibrations induced by the gun during firing are excessive
            and caused the 270 volts DC battery to fail. The program
            began qualification testing of a redesigned battery in 2015,
            but cracks in the casing discovered after the first series
            of testing required additional redesigning of the battery.
            Requalification of a newly designed battery has not yet
            occurred as of the writing of this report.

    • Shania
      20:57 19.06.2019
      Oblíbený příspěvek

      Jen pro kontext "maly dolet" na interni palivo ma daleko vetsi akcni radius nez jakykoliv jiny zapadni stihac* s vyzroji a je ted min rovnoceny se Su-30 a Su-57 s vyzbroji a internim palivem a to je F-35 o dost mensi a lehci stroj... A casem nove motory to zvednou o 10-25%

      *s vyjimkou rafale a F-15E s tremi EFT, ale to pak jsou na mtow ...
      S extra 40% paliva v EFT bude mit vetsi akcni radius a unese vic vyzbroje nez F-15E....
      40% paliva v EFT prodlouzi dosah jen o 20-25%, proto mensi puvodne planovane EFT nemali zadny vyznam.

      • logik
        22:23 19.06.2019

        Jo, přesně, to tvrdím, už dlouho, že je to letoun nikoli v kategorii F-16, ale daleko spíš by se měli jeho výkony srovnávat s F-15: váhově i výkonama motorů je na tom podobně.

        • logik
          17:28 20.06.2019

          Pro mínusaře - co je na tom za nepravdu?

    • Jirosi
      22:17 19.06.2019

      Video o Izraelských F-35 je z roku "Publikováno 27. 12. 2016", to asi k aktualitě tvých informací..

      "Izraelcům nějak neštymuje malý dolet F35 I ... potřebují větší... řeší instalaci větších nádrží... "

      Poklesl dolet proti plánu? Ano/Ne... instalací nových motorů se ještě zvýší.

      " Na druhé straně to naznačuje, že vývojáři, mírně řečeno, nejsou 100% jisti schopností F-35 provádět bojovou misi, zatímco zůstávají mimo zónu detekce."

      Naznačuje to, že Pentagon jako největší zákazník měl v požadavcích kanon. Pokud by měl v požadavcích zmrzlinovač, měli by ho v kabině.
      Nejčastěji se do boje dostávají letouny US NAVY(marine), tedy F-35C/F-35B a ty mají kanon kde?

      • logik
        22:26 19.06.2019

        Ale ten zmrzlinovač by vůbec nebyl špatná věc.

        Akorát si dokážu představit, že by to u amíků znamenalo do helmy integrovat pojídátko zmrzliny, u kterýho by čtyři roky řešili, že nedodržuje správnou teplotu zmrzliny a podává o 5% větší porce, než je ideál. A lidi jako .... by se tetelili blahem, jak je ta F-35 k ničemu, že ani nedělá dobře zmrzlinu... :-)

        • Jirosi
          22:37 19.06.2019

          Ale ta představa Tu-95, nad tím F-35 na zádech a borcovy spadne kopeček na kryt kabiny xD

    • darkstyle
      10:06 20.06.2019

      givicz

      Izraelci neriešia žiadne väčšie nádrže pre F-35..

      Oni ich majú už dávno dohodnuté a majú prísť s BLOCK 4 len pre nich..
      Je to dohodnuté ešte na samom začiatku ich pristúpenia do programu..
      ak si dobre pamätám, oni si ich dokonca aj sami vyvíjajú..

      Zaujímavé, že rusi vedia ako vibrácie ovplyvňujú prístroje v F-35A..
      Absolútne nijako.. Každý stroj keď striela tak má vibrácie..
      Kanón sa testuje na F-35A len od minulej jeseňe - oveľa neskôr ako ostatné zbraňové systémy, vlastne sa testuje ako posledný - to len dokazuje, akú váhu mu armáda dáva.. (samozrejme existujú nové zbrane, kt. prichádzajú teraz do výzbroje a sú testované na iných platformách, tie prídu až s blockom 4 - je normálne, že nebudú testovať nové zbrane na novom testovanom lietadle - ale na odskúšaných strojoch)

      F-35A má gun na CAS - žiaden dôkaz o boji na blízko to nie je..
      veď sa počíta s tým, že úplne nahradia A-10..


      Zase si typicky napísal hlúposti a prekrútené veci.. Baví ťa to ešte?

      • MeV6
        13:32 20.06.2019

        Jestli za to spíš není placený.

      • givicz
        18:31 20.06.2019

        darkstyle co se týče toho malého doletu přelož si to sám a hlavně se podívej na DATUM kdy to vyšlo na (13. června 2019 z publikace Aviation Week)
        https://topwar.ru/159086-izrai...
        " Подробности этой деятельности стали известны 13 июня 2019 года из публикации Aviation Week. Заказчики «торпедировали» LM, требуя увеличить дальность действия самолета. Первоначально компания намеревалась придать F-35 460-галлонные цистерны (1700 литров). При этом для дополнительного размещения топлива планировалось использовать внутренний отсек машины. Однако это требование впоследствии было отброшено.

        Поэтому неудивительно, что местные компании Israel Aerospace Industries и Cyclone вели работы над увеличенными баками для F-35I. По данным Aviation Week, в апреле 2019 года они завершили первоначальные проектные исследования по конструкции конформного и 600-галлонного баков. Сейчас Lockheed Martin как раз работает над тем, чтобы сертифицировать все F-35A в варианте, оснащенном баком на 600 галлонов. При этом неизвестно, что делается в отношении конформных баков. "

        co se týče toho kanonu tak Rusové uvádějí, že při střelbě vznikají vibrace, které jsou přenášeny jak na sedadlo pilota, tak na přístrojovou desku a že to má vliv na přístroje ... Shania píše, že cituji : V reportech se popisoval problem s nepresnosti kanonu .... takže moje otázka zní ... funguje kanon F35 v pořádku a bez problémů ANO nebo NE ???

        • darkstyle
          20:17 20.06.2019

          Jednoducha odpoved, kanon sa testuje od minulej jesene

          Je uplne jedno kedy bol clanok v akom casopise uverejneni, ale co cituje.. a nic od 2018 maj gao nie je.. a ten 2019 bude po prazdninach zverejneny..

          Dovtedy sa mozme dohadovat, aj keby problem s kanonom bol.. tak treba znizit vibracie na sedadle a ako ti vyssie napisal shania, bol problem s baterkou, ale v 2017 a v 2018 uz bol vyrieseny..

          • givicz
            20:53 20.06.2019

            Takže dnes ještě na stopro nefunguje ... to jsem chtěl slyšet....

          • Jirosi
            21:09 20.06.2019

            "Funguje kanon F35 v pořádku a bez problémů ANO nebo NE ???"

            Proč nemůžeš napsat normálně, že nevíš. Místo toho sem stále kopírovat ty hromady hnoje....

            Kdyby si to sem napsal rovnou, o co by byl svět krásnější.

          • Sokrates
            06:21 21.06.2019

            darkstyle, kanón sa testuje od novembra 2015:
            https://www.f35.com/news/detai...
            A do dnešných dní vykazuje na rôznych verziách rôznu mieru nepresností, čo znepokojuje a kontrolné orgány.

        • Jirosi
          20:59 20.06.2019

          Na linku máš jasně uvedeno "https://topwar.ru/"...

          Na tebou uvedeném linku "13. června 2019 z publikace Aviation Week"

          Lockheed Martin has started engineering studies focused on substantially extending the range of the F-35A by increasing the total onboard fuel capacity by 40% and improving the aircraft’s fuel efficiency, Aviation Week has learned. The studies would resurrect a long-abandoned plan to install external fuel tanks under the wings of the conventional takeoff-and-landing variant. The range-extension study also could benefit from proposed propulsion improvements, such as Pratt & ...

          Už jen z toho je vidět, že ten tvůj Ruský link si celkem slušně vymýšlí.

        • Falko
          23:23 20.06.2019

          Kurnik tý rusi vedia o tej F35 tke viac ,ako američania, z LM ktorý ju zostrojili........

  • madrabbit
    15:49 19.06.2019

    No většina věcí jsou porodní bolesti. Udivuje mi ale to, že u dvou verzí se nepředpokládá dosahování rychlostí více než M1,2. To je na stíhací úkoly dost málo - zachytit rychle a daleko případnou hrozbu. IMHO dost malér.

    • logik
      17:55 19.06.2019

      Ono je to trochu jinak a ztratilo se to v překladu....

    • Shania
      18:07 19.06.2019
      • (5)
      Oblíbený příspěvek

      IMHO dost kvalitni prekrouceni:D

      casovy limit na čast stravený v AB v obalce nad mach 1,2. To uz samo osobe naznacuje daleko vyssi rychlosti než mach 1,2..

      Jestli ten limit jeste plati nevim, ale palti jen pro normalni provoz a je na pilotovi, aby ho hlidal... Pri bojove cinnosti se to dodrzovat nebude.
      LM navic uvedl, ze o zadne omezeni letove obalky nepujde.

  • palo satko
    13:07 19.06.2019
    • (10)

    Citujem: Logistický systém ALIS odesílá do USA i tajná data zahraničních provozovatelů F-35. Řešení: Nasazení firewallu ALIS Sovereign Data Management System;
    To je užasne. Takže aby lietadlo nerobilo spionaž u uživatela pre USA, vloži sa tam americky firewall. ET vola domú!!! :) Cely čas som mal podozrenie, že "kluč od miešačky" nebude mat ten čo si kupil F-35, ale Američania. Chceš lietať? Tak posluchaj, lebo nenaštartuješ!

    • Shania
      13:12 19.06.2019

      Nope ALIS nemusi byt online.

      ALIS Sovereign Data Management


      ALIS meets data sovereignty requirements. Late last year, some customers requested that the F-35 enterprise develop additional capability to enable more data control.

      We rolled out the additional Sovereign Data Management tool to international F-35 operators earlier this year, which allows them to manage aspects of their data that is sent to the F-35 Hybrid Production Support Integration (HPSI) team – and early feedback from the fleet is positive. It is also important to note that this has no impact to mission performance or safety of flight.

      • palo satko
        13:51 19.06.2019
        • (12)

        Však ani Cadillac z roku 1979 nemusel byt online a riadiaca skrinka dokazala šofera poslat aby odstavil auto na krajnicu. Aj ked je pravda, že nie z politickych pričin, ale väčšinu chybou nejakeho snimača inač bezchybne fungujuceho auta.
        ALIS tak či tak bez priameho pristupu k "surovym datam" bude davat uživatelovi naprogramovany vystup, pripadne tento bude doplneni o odporučania a pokyny, ktore vzniknu u vyrobcu LM.
        To by muselo lietadlo poskytovat uživatelovi priame data so snímačov a uživatel by musel mat možnost si ich vyhodnostit na svojich zariadeniach, podla spravnych hodnot a algoritmov a so svojimi odbornikmi. (predpokladam, že niečo take, aspom čiastočne dosiahli Izraelci). Takto ich "prežuje" najskor samotne lietadlo, potom ALIS, potom pripadne LM, potom ..... no a nakoniec dostane uživatel verdikt.
        Predpokladam, že ani ty neveriš, že v pripade antiamerickych politickych zmien u majitela F-35, budu tieto lietadla nadalej bojaschopne, ako sa to stalo u F-14 v Irane.

        • logik
          18:01 19.06.2019
          • (6)
          Oblíbený příspěvek

          A ty máš nějakej důkaz, že ta data nejsou dostupná? Nebo vaříš z vody?

          A btw., data z řídící jednotky svojeho auta také čteš v originále, nebo Ti stačí, když si je auto přechroustá a oznámí Ti např. opotřebení brzdných destiček, či vadný ERG ventil?

          • palo satko
            21:18 19.06.2019

            Aby boli udaje zo snimačov dostupne musel by byt volne pristupny interface. Proste na autiaku mas "zasuvku" kde pripojiš kabek na ktorehompačnom konci je zariadenie čo dokaže po spusteni špecialne režimu dekodovat signaly a previest ich na realne udaje pre nastavenie a funkciu jednotlivych riadiacich jednotiek auta. Dlhe roky trvalo, než nejake prečudesne nariadenie Europskej komisie donutilo vyrobcov autiakov poskytnut kody a system a zapojenie interfacu pre odbornu verejnost. Proste dnes Jenda na dedine prečita riadiacu jednotku Passatu a zisti čo je vadne a vymeni v roku 1998 tie udaje čitat nemohol.
            Uprimne dost pochybujem, že nejaka europska norma donuti Lockheed Martin Corporation k tomu istemu k čomu donutila VW. a keby aj, tak, ked nemaš tzv RAW data (surove) udaje vieš prd a dva makove ako naozaj system funguje. Vieš len to čo ti vyrobca riadiacej jednotky a jej softwaru ponukne v subore udajov na interface, presnejšie čo ti dovoli vediet.
            U auta je to nakoniec jednoduche, lebo mnohe veličiny sa meraju analogovo a do digtalnej podoby ich premienaju prevodniky. Takže udaj o lambasonde odčitaš digitalne, hoci realne pri pripojeny multimetra ho možeš odčitat z ručičky. Lenže ktory mechanik dnes vie ake su spravne RAW hodnoty na určitych kontaktoch a tak sa spolahnu na digitalny udaj alebo chybovy kod.
            U riadiacich a kontrolnych systemov pre tak zložity aparat akym je F-35 je otazka pravdivosti udajov skor v podobe dovery než faktov.
            Proste ak Polsko, Česko, alebo Slovensko kupi F-35 posadi svojho chlapa do čiernej skrinky a nebude tušit ako to cele dopadne. To maš ako s tym nebohym Japonconňm. V super lietadle ktore umožnuje pohlad cez samotnu masu lietadla nevedel kde vlastne je a slavne senzory a počitačove zazraky ho vôbec nezachranili.
            Inač EGR ventil som mal velmi rad. Hlavne na Pontiacoch. Požiadal som zakaznika o mincu velkosti 20 haliernik, zaslepil prasknutu vlnovcovu hadicu a motor fungoval uplne v pohode. Trvanie opravy 7 minut, naklady o korun a tržba 500 korun a zakaznikovi som povedal, nech su tu kalifornsku blbost nevšima.

          • logik
            22:32 19.06.2019

            Takže si napsal sáhodlouhej příspěvek, z kterýho plyne jediný. O tom jaká data z ALISu dostat jde nebo nejde nic nevíš a vaříš z vody. Díky za odpověď.

            "super lietadle ktore umožnuje pohlad cez samotnu masu lietadla nevedel kde vlastne je"
            A to víš jak? Křišťálová koule, nebo komunikace se záhrobím?
            Nehod, kdy pilot rozflákal stroj o zem jen proto, že blbnul moc nízko (a věděl to, ale prostě blbnul) bylo tolik, že to, že takovou možnost apriori vylučuješ může mít jen dvě vysvětlení:
            a) o létání vlastně nic nevíš
            b) snažíš se F-35 bez sebemenších důkazů poplivat
            Co z toho je pravda?

          • palo satko
            10:05 20.06.2019

            Logik,
            o lietani nič vediet nemusim. stači ked japonsky minister obrany povie pričinu havarie https://edition.cnn.com/2019/0...
            Pričinou bola "spatial disorientation", jednoducho pilot nevedel kde je. OK. Môže sa stat, ved sme len ludia, ale prečo "spatial disorientation" trpela aj zazračna F-35? Proste prečo pri všetkych tych senzoroch, počitačoch a algoritmoch "neodpilotovala" umela inteligencia ten stroj pri klesani bezpečne nevyrovnala, ale nechala ho havarovat do mora?
            Neprisudzuj mi hluposti, ktore teba napadaju.

          • Jirosi
            10:31 20.06.2019

            Palo: U tohle specifického problému nastávají dvě možnosti:
            a) Pilot zareaguje ok, koukne na přístroje(umělí horizont+kompas) srovná stroj a chvíli počká. Většinou se vše vyjasní a proběhne návrat bez potíží.
            b) Pilot nezareaguje ok, začne jednat nesystematicky. Místo přístrojů, hledí z kabiny. Poté následuje panika a ukončení letu havárii.
            c) Pilot si ani nevšimne, že došlo ke změně a stroj to nabourá v plné rychlosti do překážky.

            V tomto případě se bavíme o variantě b).

          • Shania
            11:40 20.06.2019

            palo: jde o to, ze aby se z toho pilot dostal, tak musi leted podle pristroju a nespolehat se na to co mu rika jeho mozek. Ale nejdriv musi zjistit, ze je dezorientovany. A on cas nemel.

            Automaticke vyrovani letu prijde s AUTO GCAS jeste letos.

          • palo satko
            11:41 20.06.2019

            Jirosi,
            to čo si napisal plati pre pilotaž "kukuruzniku" , ale pre F-35 asi by nemalo. Ved ta mašina musi byt schopna bezpečneho letu aj ked pilot strati vedomie a dokonca (ako je poslednou americkou modou, vid Boeing 737 Max) riadit lietadlo aj napriek nerozumnym pokynom pilota. Ten chlap išiel dole z vyšky 9000 metrov rychlostou 1000 km/h. On to mohol považovat za horizontalny let, ale počitače lietadla so všetkymi merakmi a senzormi?

          • Clavo
            14:25 20.06.2019

            Logik nie je diagnostika ako diagnostika ide o to aký prístup alebo úroveň máš na komunikáciu s riadiacou jednotkou a A prístup vždy bude mať iba výrobca a nie servisak niekde z prdeli.

          • Jirosi
            21:13 20.06.2019

            Palo: V bojové stíhacím letounu rozhoduje pilot, pokud se rozhodne padat. Bude padat. Jen mu přístroje v čas řeknou, že padá. Je jen na něm, aby to srovnal.

            I v dopravním letadle funguje autopilot do té doby, než pilot pohne kniplem. Pak má opět kontrolu on.

          • logik
            23:22 20.06.2019

            clavo: A máš jedinej důkaz, že ta komunikace s řídící jednotkou je nedostatečná? Jedinej?

            palo: A to jako myslíš, že jestli to ten pilot udělal vědomně, že bude premiér rozhlašovat, že maj nedisciplinovanou armádu?
            To, že premiér něco "vykvák" nic nemění na tom, že příčiny jsou zatím neznámé, nevíme, jestli v letadle něco selhalo, pilot ztratil orientaci, nebo třeba mu blbě fungovaly přístroje. Ztráta orientace je vcelku pravděpodobné vysvětlení, ale i tamůže jít zcela za pilotem (nedostatečný výcvik, zbytečný risk), či za letadlem (chyba přístojů, špatná ergonomie...)

            To, že by ho to letadlo mělo samo zachránit je blbina. Jo, jak píše Shania, plánuje se systém varování před kolizí, ale to je věc, kterou běžně vojenská letadla nemívaj (tuším jediné, které s tímto systémem létá je F-16, na které byl testovaný).

            Tedy kritizovat F-35 za jeho absenci je krásnej příklad toho, jak "objektivně" kydáte špínu na to letadlo.

            jirosi: Pokud se nejedná o Boeing a MCAS :-(

          • Clavo
            06:32 21.06.2019

            Logik aký dôkaz chces, ja pracujem vo fabrike kde sa vyrábajú auta a fabricka diagnostika dokáže detekovať porušený kábel a miesto presne na cm od nejakého bodu v inštalácii. Ale či to bude pre teba stačiť to neviem.

          • palo satko
            12:02 21.06.2019

            Logik,
            a čo všetko ten zazrak zvany F-35 vlastne ma a čo všetko nema? Nema a možno niekedy bude mat Auto-GCAS, niekedy bude schopny niest o dve rakety viac, než bol vyvynuty, niekedy bude schopny použivat tieto a tamtie bomby, ......... a po pravde, polovica strojov to nebude vediet nikdy. :)
            Nerob z japonskeho premiera taraja formatu "premier Sobotka". Ten nebohy pilot mal 41 rokov a 3200 nalietanych hodin.

          • Jirosi
            12:21 21.06.2019

            Palo: Pokud je tvůj důkazní materiál, založen na slově "nevím"...

            Tak vůbec nechápu, že se tu snažíš něco prezentovat...

            Japonský premiér je politik. Nic víc, nic míň... a to v pacifické zemi, kde se těžko lepí výdaje na obranu.

          • Clavo
            15:16 21.06.2019

            Jirosi V bojové stíhacím letounu rozhoduje pilot, pokud se rozhodne padat. Bude padat. Jen mu přístroje v čas řeknou, že padá. Je jen na něm, aby to srovnal.
            Si si istý s týmto tvrdením ja osobné moc nie myslíš že pilot má nejaké pevné spojenie s vystúpním prvkom na ovládaní lietadla.

          • logik
            17:13 21.06.2019

            "Logik aký dôkaz chces, ja pracujem vo fabrike kde sa vyrábajú auta a fabricka diagnostika dokáže detekovať porušený kábel "
            Klidně můžeš pracovat jako zmrzlinář, mění to něco na tom, že prostě nevíš, jaká data mají k dispozici SERVISÁCI F35? A že když tady kritizujete F35 za to, že servisáci mají málo dat, tak si prostě bohapustě vymýšlíte?

            "a čo všetko ten zazrak zvany F-35 vlastne ma a čo všetko nema? "
            Má v podstatě všechno, co má v této fázi vývoje mít, a k tomu některé technologie navíc. A to, za co ho tady kritizujete, že nemá, tak zpravidla nemají ani jiné stroje. Např. GCAS má jediný jiný stíhač, více BVR raket interně má jen F-22 (i podstatně větší Su-57 má v pumovnici jen 4 BVR rakety) atd....

            "Ten nebohy pilot mal 41 rokov a 3200 nalietanych hodin."
            A? To si myslíš, že zkušený pilot nemůže udělat blbost? Nebo že se zkušeným pilotům havárie vyhýbají?

            "Si si istý s týmto tvrdením ja osobné moc nie myslíš že pilot má nejaké pevné spojenie s vystúpním prvkom na ovládaní lietadla."
            Nemá, má FBW, ale až na izolované výjimky (např. ten nový GCAS v F16) v žádném stíhači není omezena autorita pilota nad řídícími plochami tak, že by nebylo možné se špatnou pilotáží zabít.

        • RiMr71
          13:22 20.06.2019

          ...bože ty jsi tlachal a faktomatlal....

    • Pauli
      14:28 19.06.2019

      Poslouchej, nebo nedostaneš aktualizace :D

    • astor
      14:36 19.06.2019

      Nechápu, co řešíte. Opičí verze F-35 pro americké kolonie musí mít záchranou brzdu. Jak chcete ve světě budovat svobodu a nezávislost budovat bez špiclování a intrik? Nebuďte naivní..

      • KoJaKCZE
        00:04 23.06.2019

        Lépe bych backdoory v F-35 nenazval! :D :D

    • givicz
      19:25 19.06.2019

      palo satko to je ještě v pohodě protože jenom " spojence " co se zakoupí F35 .... daleko horší je toto:
      https://en.wikipedia.org/wiki/...

      • KoJaKCZE
        00:05 23.06.2019

        Ano viz magor, co chtěl vystřílet českou školu .... varování přišlo z USA :-) do ČR ... a to je přesně díky tomuto nástroji!

  • Shania
    12:46 19.06.2019

    LM reakce primo na clanky defensenews s aktualnim stavem vsech problemu:

    https://www.f35.com/news/detai...

    • darkarrow
      13:01 19.06.2019

      to co tam uvadza LM je vo viacerych pripadoch nieco uplne ine ako uvadza clanok AN, ktory bol asi prelozeny z piateho zdroja JPP - "Jedna Pani Povedala". Tvrdenie, ze nie je prilis pravdepodobne aby stroje prekrocili 1.2M je uplny nonsens. Skor to malo byt tak, ze nie je pravdepodobne aby sa bezne operacne pouzivany stroj dostal do tak extremnych oblasti letovej obalky v nadzvukovych rychlostiach, aby k poskodeniu doslo - napriek tomu boli RAM materialy na vodorovnych chvostovych plochach upravene 8.

    • Shania
      13:13 19.06.2019

      Lockheed Martin Comments on Defense News Reporting
      Lockheed Martin // June 12, 2019
      Below, please find comments from Lockheed Martin on improvements underway addressing the items identified in Defense News’ June 12 article series.

      Overall Comment

      The F-35s today are meeting or exceeding performance specifications and delivering unprecedented capability and safety compared to legacy fighter aircraft. The feedback we receive from F-35 pilots is exceptional – and any pilot who has flown a legacy jet consistently relays back that if they are being sent in to harm’s way – they want the F-35, every time.

      These issues are important to address, and each is well understood, already resolved or on a near term path to resolution. We’ve worked collaboratively with our customers and we are fully confident in the F-35’s performance and the solutions in place to address each of the items identified.

      ALIS Sovereign Data Management


      ALIS meets data sovereignty requirements. Late last year, some customers requested that the F-35 enterprise develop additional capability to enable more data control.

      We rolled out the additional Sovereign Data Management tool to international F-35 operators earlier this year, which allows them to manage aspects of their data that is sent to the F-35 Hybrid Production Support Integration (HPSI) team – and early feedback from the fleet is positive. It is also important to note that this has no impact to mission performance or safety of flight.


      Part Inventory Data


      This is a major focus at Lockheed Martin and we are implementing several actions including automation and enhanced supplier accountability processes that are delivering improved performance. Through automation, data is now vetted and validated automatically versus manually, improving speed and ensuring accurate EEL information is present before a part is delivered to the flight line.

      With these new actions and related efforts, we’ve seen a 50 percent reduction in EEL and other action requests since 2017. We are confident this is on a path to resolution, which will reduce maintenance times and increase readiness rates. It is also important to note that this has no impact to mission performance or safety of flight.


      Cockpit Pressurization

      The cabin pressure performance today meets the specified requirement. There have been no reported cases of barotrauma in the fleet and our joint government and industry analysis shows that risk of barotrauma is minimal and that there is no imminent safety issue.The enterprise is always reviewing pilot experience improvements and we have an update that performed successfully in lab testing and will now be flight tested for future integration, based on customer timing priorities.


      Cold Weather Battery Performance

      This was identified during extreme cold weather testing at negative 30 degrees or below at Eielson Air Force Base, Alaska in February 2018. The probability of the issue reoccurring on aircraft in the operational fleet is very low and with minimal impact to safety of flight or operational performance.

      We have developed an update to the software and the battery’s heater control system to resolve this issue – and this updated software is available for users today to load on their aircraft in the event they will be conducting extreme cold weather operations. This will also cut into production in the 2021 timeframe. We are confident this is on a path to resolution.

      F-35B and F-35C Horizontal Tail Durability at Sustained Supersonic Flight


      The F-35B and C deliver on all performance requirements. The potential for tailboom or horizontal tail damage during prolonged supersonic speeds was found in the highest extremes of flight testing conditions that are unlikely replicated in operational scenarios. In fact, there have been no cases of this issue occurring in the operational fleet. Additionally, this is not identified as a safety of flight concern.

      We implemented a change to the coatings on the horizontal tails and tail boom beginning in Lot 8 that increases durability and resolves this concern. This update allows the F-35B and C to deliver on all performance requirements with no tail boom or horizontal tail damage concerns.

      F-35B and F-35C Angle of Attack (AOA)

      We’ve implemented an update to the flight control system that is planned for integration in the third quarter of this year – and we expect this item to be resolved or downgraded.


      Hydraulic Lines Ruptures Caused by Blown Tires

      The F-35 has two redundant hydraulic lines and there has never been a case of both lines being impacted, which ensures safe operations. Brake control software updates and pilot training have alleviated this concern and resulted in a significant drop in blown tire events. Additionally, we made minor adjustments to the location placement of hydraulic lines on the F-35C that has resolved the potential for line breaks.

      We believe the item is resolved and are standing by for additional customer feedback.

      Helmet “Green Glow”

      The U.S. Navy continues to fly with their current helmet, demonstrating their confidence in the system, and pilots with greater than 50 night landings operate with the current Gen II helmet at night. The improved Gen III helmet has already been designed, tested and is now being qualified for use. The first few of these new helmets have been delivered and we anticipate the upgraded helmets will resolve both the green glow and night vision conditions identified.

      Additionally, as camera and OLED technology advances rapidly, we expect the F-35 helmet to continue to deliver unprecedented levels of situational awareness for pilots and only improve further over time.


      Radar Sea Search


      The F-35’s current radar sea search function meets the enterprises’ required specification.As we modernize the F-35, we are bringing enhanced search capabilities, which represent an increase from the original requirements, and we stand ready to integrate the upgrade in the future, based on customer priorities and direction.

      Thrust limits on hot days

      We are supporting the Joint Program Office and Pratt and Whitney, and they can best address questions related to the F-35’s engine, which is Government Furnished Equipment to Lockheed Martin.

      • GlobeElement
        13:30 19.06.2019

        Domnívám se, že "negative 30 degrees or below" znamená mínus 30F nebo méně, což je cca -35C. Nikoli -1C, jak je uvedeno v článku.

      • astor
        14:45 19.06.2019
        • (11)

        Domnívám se, že na ČESKÝCH webových stránkách používat cizí řeč je velmi nevhodné, s vyjímkou slovenštiny. Vzpomínám na svého profesora strojírenské technologie, který nám vyprávěl o tom, že někteří firemní funkcionáři ČKD v padesátých letech tak propadli kouzlu ruštiny, že lidi zvali na poradu do "svojej kómnaty" místo do své kanceláře. A pak že se historie neopakuje.

        • Shania
          17:54 19.06.2019
          • (3)
          Oblíbený příspěvek

          Myslim, ze jsem za ty roky tady poskytl prekladu docela dost, a to pro lidi co nemaji moznost precist original. Ale preklad je pro me narocny na cas, takze motivace stravit hodinu prekladanim neceho, s cim sam nebudu dostatecne a navic to bude brzo ztraceno je docela mala.

          Kazdopadne ti nic nebrani text prelozit a necim tady prispet...

        • logik
          17:57 19.06.2019
          Oblíbený příspěvek

          Víš - ono když se to přeloží do češtiny, tak z toho vznikne dosti často paskvil. Jako i tendle článek. Proto rozumnej člověk nestuduje věci v konkrétním jazyku, jak tady nás obviňuješ, ale V ORIGINÁLE. Tedy starý zákon v hebrejštině, nový v řečtině, a F35 v angličtině. A ookud by Rusové o Su-35 publikovali pravdivé informace, pak by nejkvalitnější zdroje byly ty ruské.... :-)

          • Grugh
            20:19 19.06.2019

            Někdy je lepší si přečíst informace o F-35 v australské angličtině, než v originále. ;-)
            Člověk se pak dozví řadu zajímavých informací:
            https://www.ausairpower.net/js...

          • Jirosi
            22:43 19.06.2019

            Grugh: "Last Updated: Sun Mar 27 05:26:11 UTC 2016"

            Co si se dozvěděl?

          • Shania
            00:19 20.06.2019

            Grugh: to je hodne velky retro:D info z 1998-2008

            Ale skvela ukazka jak moc byl kopp a spol mimo... Ale aspon mu to jeho lobovani/dezinformovani vyneslo mimo jine i let v hornetu http://www.ausairpower.net/USN...
            a hodne lidi si dodnes mysli, ze australie chtela poridit F-22, kdyz v podstate slo jen loby bandy z APA

            BTW APA a tento web byl duvod proc jsme se vubec zacal o JSF zajimat, protoze jsem tomu nemohl uverit jakej je F-35 kram:) slavna porovnavaci tabulka na APA a "dest nici lopatky motoru" od Ilovedaring

        • Englbert
          18:06 19.06.2019

          Radsi si prectu fakta v anglictine nez tlachy ve slovenstine.

        • Riiiederner
          21:30 20.06.2019

          Astor s tim si napadej givicz ano ? Já už se ruštinu neučil takźe ty jeho bláboly nepřelouskám a odmítám používat google translator narozdíl od něj anglicky se dnes učí na školách běžně a člověk co se i jen kouká na seriály jinde než v tv se jí lehce naučí také.

          • Jirosi
            12:30 21.06.2019

            Náhodou je super, přečíst si orginál, a pak si translatorem přelousknou pravdu z "sojuzu".

            Ono to hezky ukazuje, že v překrucování fakt, to tam pořád jedou na plno.

      • darkstyle
        16:29 19.06.2019

        "Podle Defence News, který se odvolává na nejmenovaného bývalého bojového pilota, jsou ale zásadní problémy poškozování stealth povrchu a problémy při manévrování při náběhu vyšším než 20°"

        Preložím, čo Shania napísala s mojím komentárom -
        Nábeh nad 20° majú vyriešiť v treťom kvartáli tento rok pri F-35B a F-35C..
        očakávajú, že to buď úplne vyriešia, alebo bude tento problém minimalizovaný..
        Je to problém software - preto tá možnosť minimalizácie - ak to nespravia za 3 mesiace prvým upgrade-om, môže nasledovať ďalší..

        Poškodzovanie povrchu pri stealth znova len u B a C sa dialo len pri prvých 7 lotov, od 8 vyššie už nie - hovorí sa tu vlastne o chybe ktorá odstránená bola, ale samozrejme existujú stíhačky, ktoré tieto problémy majú.. pretože prestavanie lietadiel z nižších lotov idebpostupne niekam do 2024- majú byť opravené
        Inak lot 7 mal mať podla plánu len 35 ks stíhačiek a z toho len 11 ks bolo problémových..
        F-35C sa to dotklo približne len 22 strojov..
        Celkovo cca 70/400 strojov má, malo tento problém od výroby..
        Bude to k dnešku menej, lebo sa už začalo s prestavovaním lietadiel zo starších lotov na tie vyššie..


        Oba problémy mi prídu ako zveličené
        Presne tak ako odporcovia programu zveličujú problém s "Neočekávaný nárůst tlaku v kabině F-35 způsobuje pilotům barotrauma"

        K dnešnému dátumu už sa v tejto otázke sa dosiahla zadaná špecifikácia = dnes už je tento problém odstránený - nikto momentálne vo flotile nemá tieto problémy a situáciu monitorujú..

        Potom tu máme v článku, že prasknutie pneumatík, môže spôsobiť poškodenie hydraulického systému - nemôže ako celku - system nie je nikdy vyradení naplno a funguje aj na jednej vetve - môže poškodiť vždy len jednu z hydraulických vetiev lietadla - nikdy sa ešte nestalo, aby odišli obe - takže lietadlo ohrozené nie je..
        Minimalizovali počet prasknutí pneumatík a na F-35C posunuli vedenie, aby predišli prasknutiu vedenie brzdenia.. Ako keby sa článku nerozlišovalo hydraulic lines a brake lines..

        V článku sa mylne domnievajú, že keď posun spravili len pri F-35C je to problém.. veď každé z tých lietadiel ma iné umiestnenie vetiev. Na všetkých lietadlách odvtedy spravili software update a zmenu tréningu letcov - to je hlavná zmena, ktorá sa udiala naprieč flotilou, aby zabránili tomuto problému..
        Absolútne nie je ohrozený život ani technika..

        2 problémy prilby - prvých pár prilieb novej generácie už dnes skúšajú piloti.. helma, čo má opraviť problémy je už vymyslená, vyrobená a testovaná a prebieha jej certifikovanie..

        Vyhľadávanie radarom na vodné plochy, už dnes dosahuje viac ako bolo pôvodne zamýšľané - táto veta hovorí sama za všetko.. má zmysel pokračovať?

        Ostatné ani nemá zmysel komentovať.
        F-35A je na ceste už sa zbavovať svojich detských chorôb.

        • Grugh
          20:32 19.06.2019

          Ale oni rozlišují hydraulické vedení a brzdy. Jde o to, že intenzivním bržděním dojde k prasknutí pneumatiky, která následně poškodí hydraulické vedení (nebrzdové).
          Řešení: update sofwaru a školení pilotů (~ méně intezivně brzdit).
          Ale pro piloty F-35C to může být problém. Na letadlové lodi se prostě brzdit musí. Tak tam o kousek přeložili hydraulické vedení.

          Já bych ty problémy moc nepodceňoval. To, co zde citujete, je vyjádření výrobce a ten nikdy nebude hanit své dílo. Naopak se bude snažit tvrdit, že se o žádné problémy vlastně nejedná.

          • Shania
            20:42 19.06.2019

            No nevim, rek bych ze pri pristani na CVN se nebrzdi, zvhledem k tomu, ze se hned dava plny vykon po zachyceni, pro pripad pretzeni lana, ale treba se pletu.

          • Jirosi
            22:46 19.06.2019

            Shania: Plny se dává ještě před dotykem, jinak by si na konci lodi lovil ryby.
            Proto řízená havarie :) Napřed to navedeš na kolizi, a pak to osolíš a počkáš co se stane.

          • darkstyle
            12:08 20.06.2019

            Lenže defence news cituje správu z mája 2018.. ak si si nevšimol je už skoro júl 2019..

            prešlo vyše roka a je už dokonca nová nezverejnená správa..
            takže výrobca má právo sa vyjadrovať k vyše roka starej správe - hlavne keď je v nej vyčítané závady ktoré su na menej ako 70 zo 400 lietadiel a sama armáda nepožaduje ich vyriešenie skôr ako 2024..

            dokona realne z tých 70 je 22 vzor F-35C - no dnes nie je zavedená do výzbroje žiadna lietadlová loď, ktorá by ich mohla reálne používať - Fordy meškajú - preto sa námorníctvo rozhodlo aj znížiť rýchlosť ich nákupu..