24 bojových lodí pro čínské námořnictvo v roce 2020

24 bojových lodí pro čínské námořnictvo v roce 2020
Čínská korveta typu 056A / PLA Navy (Zvětšit)

Námořnictvo Čínské lidové osvobozenecké armády (PLAN) v minulém roce pokračovalo v rychlém zavádění nových bojových plavidel. PLAN v roce 2020 přijalo 24 lodí, z toho 15 korvet typu 056A. Jde o dvojnásobný počet oproti roku 2019.

Před měsícem a půl americká Kongresová výzkumná služba CRS (Congressional Research Service) vydala zprávu China Naval Modernization: Implications for U.S. Navy Capabilities—Background and Issues for Congress. Zpráva se zabývá modernizací PLAN a její vlivem na schopnosti amerického námořnictva (USN).

Podle této zprávy rostoucí čínské vojenské schopnosti jsou hlavním bodem zájmu amerického vojenského plánování a investic. Podle zprávy se PLAN stalo „impozantní vojenskou silou“ v oblastech kolem čínského pobřeží a provádí čím dál častěji operace ve vzdálenějších vodách, konkrétně v západním Pacifiku, Indickém oceánu a ve vodách kolem Evropy.

Od druhé světové války je Čína pro Spojené státy největší vyzyvatel a ohrožuje jeho vojenskou dominanci v Pacifiku. „Někteří američtí pozorovatelé vyjadřují znepokojení nebo varování ohledně tempa čínského loďařského průmyslu, zejména při stavbě velkých plavidel, a výsledné trendové linie týkající se relativních velikostí čínského a amerického námořnictva,“ stojí ve zprávě.


Předpokládané složení PLAN pro rok 2021; větší foto / PLAN

Modernizace pozemní armády a PLAN se soustředí především na získávání schopností vyřešit otázku Tchaj-wanu vojensky, na dosažení většího stupně kontroly nebo nadvlády nad vodami přilehajícími k čínskému pobřeží, zejména nad Jihočínským mořem, dále na regulování vojenských aktivit v čínské 200 mil (370 km) široké námořní výlučné ekonomické zóně, na obranu čínských komerčních námořních komunikačních linek SLOC (Sea Lines Of Communication), zejména těch, které spojují Čínu s Perským zálivem, vytlačení vlivu USA v západním Pacifiku a na prosazování postavení Číny jako přední regionální velmoci a jedné z hlavní světové mocnosti. Tak je aspoň uváděno ve zprávě CRS.

Ve vztahu k USN je hlavním úkolem PLAN vytvořit kolem Číny prostor pro odepření přístupu A2/D2 (Ati-Access/Area-Denial), který znemožní USN přijít na pomoc Tchaj-wanu nebo celkově ztíží nebo oddálí příchod amerických sil do některého ze zájmového regionu v jihovýchodní Asii.

Mezi další mise PLAN patří provádění bezpečnostních operací (včetně protipirátských), evakuace čínských státních příslušníků ze zahraničí, a provádění humanitární pomoci / reakcí na katastrofy HA / DR (Humanitarian Assistance/Disaster Response).


Počty čínských a amerických bojových lodí od roku 2005; větší foto / CRS

Zpravodajská kancelář námořnictva ONI (Office of Naval Intelligence) uvádí, že PLAN na konci roku 2020 bude mít (odhad je z listopadu 2020) 360 lodí, v porovnání s 297 loděmi USN. V „počtech kanonů“ a velkých bojových plavidel (torpédoborců) ale USN stále PLNA převyšuje.

Podle ONI Čína do roku 2025 získá 400 bojových lodí (včetně zásobovacích, pomocných, tankerů atd.) a 425 lodí v roce 2030. Současně ONI upozorňuje, že čínská plavidla se mnohdy vyrovnají americkým a Čína navíc zbývající technologické rozdíly neustále zmenšuje.  


Korveta typu 056 (zavedená 2013)

Nyní se podívejme na konkrétní zavedená bojová plavidla v roce 2020:

Počátkem roku se na hlavní námořní základně Jižní flotily (South Sea Fleet) v Kantonu konal slavnostní ceremoniál zavedení dvou víceúčelových korvet projektu 056A, a to Kan-čou (trupové číslo 620) a Pchan-č’-chua (621). Jižní flotila dále v průběhu roku získala korvety Kuang-an (622), En-š’ (627), Suej-čou (624) a Jung-čou (628).

Severní flotila (North Sea Fleet) se sídlem v Čching-tao zase získala korvety Sung-jüan (600), Pching-ting-šan (602), Mu-tan-ťiang (604) a Čang-ťia-kchou (605).

Východní flotila (East Sea Fleet) se sídlem Čou-šanu přijala korvety Lu-an (121), Liao-čcheng (608), Siao-kan (615), Tchaj-an (616) a Ťing-te-čen (617). Ve všech výše uvedených případech šlo o korvety typu 056A.

Korvety typu 056 (poslední zavedená v roce 2013) a 056A (vylepšená verze „A“ má navíc systémy pro protiponorkový boj) mají výtlak 1300 tun. Výzbroj tvoří 76mm automatický námořní kanon, dva kontejnery pro dvě protilodní střely YJ-83 a jeden otočný kontejner pro osm protiletadlových střel velmi krátkého doletu FL-3000N. Korveta umí odpalovat torpéda. Korvety typu 056 a 056A jsou nejrozšířenějšími a nejrychleji vyráběnými bojovými plavidly PLAN.

Korvety jsou budovány vysokým tempem na čtyřech místech. V únoru 2020 mělo PLAN již 50 korvet typu 056 / 056A a dalších 15 bylo ve výstavbě. Podle přiložené infografiky našeho článku do konce roku 2021 čínské námořnictvo získá 72 korvet tohoto typu.


Typ 052D

Počátkem roku 2020 Východní flotila převzala vylepšený torpédoborec C'-po (156) typu 052DG. Torpédoborec se údajně (údajně, protože žádné oficiální technické údaje nejsou k dispozici) vyrovná americkým lodím s protivzdušným systémem Aegis.

Torpédoborce typu 052D (z kterých 052DG vychází) mají výtlak 7500 tun, 130mm kanon a 64 vertikální šachet pro protileteckou, protilodní, protizemní a protiponorkovou raketovou výzbroj. Zda ale mají typy 052D/DG tak pokročilé protiraketové schopnosti, jako americké lodě se systémy Aegis, není známo (zatím spíše ne).

Hlavní změnou 052DG oproti D52D je delší trup o čtyři metry, což dovolilo zvětšit helipad a hangár pro nejnovější vrtulníky Z-20 (čínská kopie Black Hawku, resp. spíše S-70i). Dále má typ 052DG údajně nové systémy schopné působit proti stealth letadlům.


Podle všeho se víceúčelový Z-20 stane hlavním bojovým vrtulníkem PLAN. Vrtulník ponese v bojové verzi protilodní a protiponorkové zbraně.

V srpnu minulého roku PLAN podle zprávy CRS provozovalo 20 torpédoborců typu 052, s tím, že do roku 2025 se počet zvedne až na 40 torpédoborců. CRS ale možná kalkuluje s nejrozšířenějším a nejstandardnějším typem 052D. Celkový počet lodí typu 052 (052, 052B, 052C, 052D) má podle přiložené infografiky v příštím roce dosáhnout 36 torpédoborců.

Počátkem minulého roku se na námořní základně Severní flotily uskutečnilo slavnostní zavedení prvního obřího torpédoborce Nan-čchang (101) typu 055. Plavidlo má výtlak 13 000 tun. Výzbroj tvoří především 130mm kanon, 30mm kanon a 112 vertikálních raketových šachet. Součástí výzbroje je také raketová obrana velmi krátkého dosahu. Na zádi se nachází helipad a hangár pro dva vrtulníky.

Na konci roku 2021 má mít PLAN osm torpédoborců typu 055. Plavidlo se kvantitou výzbroje vyrovná americkým lodím třídy Ticonderoga, ale má o 50 % větší výtlak.


Typ 055

V polovině roku 2020 vstoupily do Severní flotily dva torpédoborce Čchi-čchi-cha-er (121) a Tchang-šan (122) typu 052DL. Verze „DL“ je stejná jako „D“, má ale větší helipad a hangár (pro vrtulník Z-20) a modernizované radarové systémy.

Pomocné lodě:

V minulém roce Východní flotila převzala sedmou S’-ming Šan (986) a Jižní flotila osmou výsadkovou loď Čchi-lien Šan (985) loď typu 071. Další výroba lodí této třídy není zatím v plánu. Typ 071 má výtlak 25 000 tun a výzbroj tvoří jeden 76mm a čtyři 30mm automatické kanony. Každá loď nese až šest námořních vrtulníků Z-8.

Loni Jižní flotila převzala 12 minolovku typu 082II. Trupové číslo a jméno je neznáme. Jižní flotila rovněž přijala dvě nemocniční lodě Nan-i 12 (12) s Nan-i 13 (13) nového typu 919. Lodě mají výtlak 6000 tun a doplní velkou nemocniční loď Taj-šan Tao (866) typu 920 o výtlaku 13 000 tun.

Zdroj: CRS zprávadambiev.livejournal.com

Nahlásit chybu v článku


Související články

Čínská stíhačka J-20 oficiálně ve výzbroji čínského letectva

Tiskový mluvčí čínského ministerstva obrany Wu Qian oficiálně oznámil zavedení stealth stíhačky ...

Rok 2019: Síla čínského námořnictva opět raketově vzrostla

Čínské námořnictvo v minulém roce uvedlo do provozu 12 plavidel. Čínské námořnictvo tak již má více ...

Čína nechce být supervelmocí a odvaha malých států říct „ne“!

Podle řady západních komentátorů Čína útočí na současný světový řád s cílem sesadit Spojené státy z ...

Bartosiak: Hrozí gigantická konfrontace USA a Číny. Evropa váhá, ke komu se připojit

V polském diskusním pořadu Horyzont zpravodajské televize TVN24 vystoupil známý polský geopolitický ...

Čínská strategie obrany proti jadernému útoku 

Čínská lidová republika (ČLR) je jadernou mocností vlastnící mezikontinentální balistické rakety ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • danny
    18:20 10.01.2021

    To tempo výstavby je šílené. Ale pořád si říkám, že dohnat zpoždění v technologiích (od konstrukce, přes pohony po výzbroj) a hlavně výcvik a taktiku nasazení, že to prostě musí ...
    Zobrazit celý příspěvek

    To tempo výstavby je šílené. Ale pořád si říkám, že dohnat zpoždění v technologiích (od konstrukce, přes pohony po výzbroj) a hlavně výcvik a taktiku nasazení, že to prostě musí zabrat roky. Takže doufám, že jim to ještě tak dvacet let zabere.
    Skrýt celý příspěvek

  • Englbert
    19:32 08.01.2021

    Nezavislost Tchajwanu je bohuzel neudrzitelna. Do dvaceti let se stane provincii pekingu. Zalezi jen jak a za jakou cenu.

    Nezavislost Tchajwanu je bohuzel neudrzitelna. Do dvaceti let se stane provincii pekingu. Zalezi jen jak a za jakou cenu.

    • dusan
      19:56 08.01.2021

      To pochybujem ...

      Povodzme si otvorene - vojensky je síce Čína obor .. ale ekonomicky je to výkonom ekonomiky na obyvateľa zaostalá krajina ... ktorá potrebuje vyspelejších ... i ...
      Zobrazit celý příspěvek

      To pochybujem ...

      Povodzme si otvorene - vojensky je síce Čína obor .. ale ekonomicky je to výkonom ekonomiky na obyvateľa zaostalá krajina ... ktorá potrebuje vyspelejších ... i Tchajwan.

      Človek by povedal, že ekonomicky sa tieto krajiny nemusia ... ale pravda je úplne iná. Tchajwan je dôležitým dodávateľom pre čínske výrobky ... nemusím hovoriť, že to nie sú bezcenné hračky, ale skoro všetko materiál a služby s vysokou pridanou hodnotou ....

      Čiže ak by sa Tchajwan "natvrdo" odstrihol od Číny, tak to Čínu veľmi tvrdo ekonomicky zasiahne. Treba pripomenúť, že na Tchajwane bolo donedávna vcelku silnú úprimné snahy o zbližovanie s Čínou ale po tom čo Čína "spacifikovala" Hong-Kong je jasné, že Číne ide iba o podriadenie - bezpodmienečné .... žiadna diskusia ... len poslúchať.

      Preto i keby bola vojensky situácia jasná, pre Čínu by to nemuselo byť vôbec také jednoduché .... a momentálne má diktatúra starostí dosť i keď jej pomáha vírus ktorý sama stvorila (nečinnosťou).

      Okrem toho USA sa zdá sú za Tchajwanom ... a tu už Čína musí na nejakú akciu zabudnúť ...
      Skrýt celý příspěvek

      • rabo123
        01:54 09.01.2021

        Nedávno som to riešil na inom fóre. Ak by USA prestali chrániť Taiwan, tak ho Čína pohltí, ale pre svet by sa nič nezmenilo a ani pre Taiwan.

        Nedávno som to riešil na inom fóre. Ak by USA prestali chrániť Taiwan, tak ho Čína pohltí, ale pre svet by sa nič nezmenilo a ani pre Taiwan.

        • padre
          07:57 09.01.2021

          Přesně takhle mluvil Hitler v září 1938: ,,když Československo vyklidí Sudety ,tak je Říše pohltí a pro svět se nic nezmění ,ani pro Sudety....,,

          Přesně takhle mluvil Hitler v září 1938: ,,když Československo vyklidí Sudety ,tak je Říše pohltí a pro svět se nic nezmění ,ani pro Sudety....,,

        • dusan
          09:52 09.01.2021

          To je absurdné tvrdenie, lebo máme precedens - Honk-kong.

          A tu sa mení úplne všetko ... a Tchaj-wan to vidí ...

          To je absurdné tvrdenie, lebo máme precedens - Honk-kong.

          A tu sa mení úplne všetko ... a Tchaj-wan to vidí ...

        • Ján Paliga
          21:43 09.01.2021

          ... ale zmenilo by sa....

          ... ale zmenilo by sa....

    • memo
      01:51 10.01.2021

      Ta cena byla vysoká. Po Tchajwanu by přišla na řadu Jižní Korea a pak Japonsko. Poté by už byl na řadě Vietnam a Thajsko, Filipíny, Malajsie, Indonésie a konec Austrálie a Nový ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Ta cena byla vysoká. Po Tchajwanu by přišla na řadu Jižní Korea a pak Japonsko. Poté by už byl na řadě Vietnam a Thajsko, Filipíny, Malajsie, Indonésie a konec Austrálie a Nový Zéland. Čína nikdy Tchajwan neobsadí. Zkusit to může ale za ten pokus zaplatí strašnou cenu. A je možné že dokonce by došlo v ČLR k vojenskému převratu. Armáda by sesadila vedení Komunistické strany a začala by vládnout v Číně sama. Zajistila by kontinuitu míru a kontrolu nad čínským hospodářstvím.
      Skrýt celý příspěvek

      • danny
        18:14 10.01.2021

        memo: to je blbost. Číňani jsou nacionalisti. A to jak ti Tchajwanští, tak ti pevninští. Jen se hádají o to, kdo je ta právoplatná Čína. A holt za Nixon na doporučení Brzezinského ...
        Zobrazit celý příspěvek

        memo: to je blbost. Číňani jsou nacionalisti. A to jak ti Tchajwanští, tak ti pevninští. Jen se hádají o to, kdo je ta právoplatná Čína. A holt za Nixon na doporučení Brzezinského vyměnil Čankajškovu vděčnost za podporu pevninských komančů. USA v r. 71 prohlásily, že je pouze jedna Čína a že Tchajwan je součástí Číny a Spojené státy americké to nebudou nijak zpochybňovat. Následně byl Tchajwan vykopnut z OSN.
        https://cs.wikipedia.org/wiki/...
        Takže Čína od té doby tlačí na naplnění dávno deklarovaného. Obsazení celé Asie je nesmysl. Tam jim stačí postavení dominantního obchodního partnera.
        Skrýt celý příspěvek

  • padre
    13:22 08.01.2021

    Lord Fischer zakladatel moderního britského námořnictva a spolu se svým přítelem králem Edwardem pravidelný návštěvník Mariánských Lázní řekl : ,,dobrou loď postavíte za dva roky, ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Lord Fischer zakladatel moderního britského námořnictva a spolu se svým přítelem králem Edwardem pravidelný návštěvník Mariánských Lázní řekl : ,,dobrou loď postavíte za dva roky, ale stvořit kvalitní námořnictvo trvá 300 let...,, Od bojových džunek až po letadlové lodi je dlouhá cesta...
    Skrýt celý příspěvek

    • alzaw
      18:26 08.01.2021

      S aplikací těchhle starých pravidel na Čínu bych byl opatrný, rychlost jejich vývoje je mimo naše měřítka. Pro ilustraci, v roce 2007 měli 0km rychlovlaků. O deset let později jich ...
      Zobrazit celý příspěvek

      S aplikací těchhle starých pravidel na Čínu bych byl opatrný, rychlost jejich vývoje je mimo naše měřítka. Pro ilustraci, v roce 2007 měli 0km rychlovlaků. O deset let později jich měli víc jak celý zbytek světa dohromady, a fungují zcela skvěle.
      A pokud jde o AI a robotiku, tedy obory, které revolučně změní válčení ve velmi dohledné buducnosti, tak jsou zcela vyrovnaným soupeřem USA.
      Skrýt celý příspěvek

      • dusan
        14:30 09.01.2021

        Źiadna revolúcia sa nekoná ...

        Dobre si pamätám, že pred cca rokmi bolo skalopovné predvedčenie, že 5. generácia stíhačiek je posledná pilotované, lebo rototy ...

        No prešlo 20 ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Źiadna revolúcia sa nekoná ...

        Dobre si pamätám, že pred cca rokmi bolo skalopovné predvedčenie, že 5. generácia stíhačiek je posledná pilotované, lebo rototy ...

        No prešlo 20 rokov a všetky navrhované stroje 6.generácie sú pilotované.

        AI je síce super, ale oproti človeku je to len tak trojročné decko síce s úžasnými matematickými schopnosťami, ale logika nula bodov ... je "blbá" ... a mimo presne definovaných úloh v presne definovaných podmienkach nie je schopná urobiť nič viac ...

        Áno pokrok je ... ale evolučný ... žiadna revolúcia sa nekoná ...
        Skrýt celý příspěvek

        • alzaw
          21:14 09.01.2021

          Aha, takže na loňský konflikt Azerbajdžánu a Armenie neměla AI a robotika vlastně žádný vliv. A to bylo první střetnutí rovnocenných soupeřů v nové éře.
          Objev deep learningu je ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Aha, takže na loňský konflikt Azerbajdžánu a Armenie neměla AI a robotika vlastně žádný vliv. A to bylo první střetnutí rovnocenných soupeřů v nové éře.
          Objev deep learningu je starý pár let a třeba pro detekci stealth cílů se skvěle hodí. Vůbec bych se nedivil, kdyby AI poslala neviditelnost do starého železa, ty algoritmy a technologie už dnes existují, stačí hodně dat a potrénovat.
          Skrýt celý příspěvek

          • Ján Paliga
            21:45 09.01.2021

            ... neviditeľnosť neexistuje.

            ... neviditeľnosť neexistuje.

    • Ilawar
      18:43 08.01.2021

      Nebyl bych takový optimista, na příkladu Japonska je vidět, že za 60 let lze vybudovat námořnictvo, které se může kvalitativně i kvantitativně měřit s nejmocnějším námořnictvem. ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Nebyl bych takový optimista, na příkladu Japonska je vidět, že za 60 let lze vybudovat námořnictvo, které se může kvalitativně i kvantitativně měřit s nejmocnějším námořnictvem.

      A po pouhých 37 letech budování námořnictva od nuly, lze rozdrtit a zničit 200 let budované námořnictvo jedné ze světových velmocí. Což, jen tak mimochodem, lord Fisher zažil během svého úřadu jako První námořní lord.
      Skrýt celý příspěvek

      • dusan
        14:31 09.01.2021

        Japonsko je iná "liga" ....

        Čína sa na kvalitu japonských plavidiel nechytá ... a dlho chytať nebude ....

        Jedine to môže vyvážiť kvantitou ....

        Japonsko je iná "liga" ....

        Čína sa na kvalitu japonských plavidiel nechytá ... a dlho chytať nebude ....

        Jedine to môže vyvážiť kvantitou ....

  • PPoe
    12:13 08.01.2021

    Dotaz lehce mimo. Může mně někdo nasměrovat na webovky, kde by byly přehledně vysvětlené jednotlivé typy bitevních lodí? Wiki mi v tomhle přijde extrémně nepřehledná.
    Co se ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Dotaz lehce mimo. Může mně někdo nasměrovat na webovky, kde by byly přehledně vysvětlené jednotlivé typy bitevních lodí? Wiki mi v tomhle přijde extrémně nepřehledná.
    Co se přesně myslí fregatou, korvetou, dělovým člunem a podobně. jaké zastávají role, typická velikost, výzbroj, s jakými jinými loděmi spolupracují, kde působí..
    Když nějaký podobný přehled hledám, montují se do toho různé scifi vesmírné lodě, historické lodě a a nemám v tom vůbec jasno..
    Skrýt celý příspěvek

    • Klimesov
      13:52 08.01.2021

      Tady bych řekl, že spíš bude lepší nějaká kvalitní odborná literatura z knihkupectví.

      Tady bych řekl, že spíš bude lepší nějaká kvalitní odborná literatura z knihkupectví.

    • dusan
      18:47 08.01.2021

      Obávam sa, že také čosi neexistuje ....

      Lebo kategórie sú dnes príliš splývajúce ... a objektívne ťažko rozoznateľné. Sú nejaké obecné pravidlá, ale i tie sú dosť "ohybné" ...

      V ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Obávam sa, že také čosi neexistuje ....

      Lebo kategórie sú dnes príliš splývajúce ... a objektívne ťažko rozoznateľné. Sú nejaké obecné pravidlá, ale i tie sú dosť "ohybné" ...

      V minulosti boli napr. krížniky definované zmluvami ... pred druhou svetovou vojnou ľahký a ťažký krížnik mali presné definície (i tie sa však nedodrživali).

      Všaobecne dnes platí, že najväčšia loď je krížnik, menší torpédoborec, ešte menšia fregata ... potom už je korveta.

      A cca pribložne tak to funguje i v praxi, ale naozaj len približne. Niekedy si námorníctvo umelo posunie svoju loď často vyššie ... v rámci propagandy. Staršie plavidlá sa často "zosunú" v porovnaní s novšou konkurenciou nižšie a to často i oficiálne ... preklasifikovaním.

      Skrátka nič také ako "oficiálna" špecifikácia neexistuje a dnes už ani existovať nemôže.

      Skúsim definovať cca kategórie dnes:
      Krížnik - v podstate vyhynutý druh, najväčšie plavidlá určené pre operácie na oceánoch, s dlhým dosahom a mohutnou výzbrojou.

      Torpédoborec - dnes už najväčšie stavané plavidlo - v podstate platí to čo pre krížnik, tieto kategórie už v realite takmer splynuli. Sú to dnes najväčšie stavané plavidlá. Dá sa povedať, že tu sa veľmi nešetrí a vybavuje sa veľkým počtom výkonných zbraní.

      Fregata - menšie plavidlo ako torpédoborec, s menším dosahom, vyzbrojená zväčša už kompromisne - už sa náklady optimalizujú a často sa špecializuje napr. na PVO či protiponorkový boj.

      Korveta - plavidlo primárne určené na ochranu vlastného pobrežia a na operácie v blízkosti vlastných vôd. Je preto pomerne lacná, ale často môže byť mohutne vyzbrojená, hlavne protilodnými a protiponorkovými zbraňami.

      Hliadková loď - plavidlo pomerne veľké (často veľkosti fregaty) s veľmi dobrými plavebnými schopnosťami s dlhým dosahom, ale minimálnou výzbrojou. Primárne je určená na ochranu vlastných vôd, hlavne tam kde je možnosť rybolovu. ˇ

      Strážna loď - malé plavidlo určené čisto na hliadkovú činnosť vo vlastných vodách - dnes už môže byť i robotizované.

      Raketový čln - úzko špecializované plavidlo s mohotnou raketovou výzbrojou určený na ochranu vlastných pobrežných vôd určený na útok typu udri-uteč, čiže okrem protilodných striel ľahko vyzbrojený a spoliehajúci sa primárne na extrémnu rýchlosť.

      To je len taký stručný prehľad, určite sa dá s ním polemizovať ... v minulosti znamenali tieto kategórie niečo úplne iné.
      Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    16:40 07.01.2021

    Čína na USA nemá .... a je otázka či bude mať ...

    Dnes je trend jasný, Čína posiluje a už zvyšuje i kvalitu ...

    Ale s tou kvalitou má Čína má s tou kvalitou notorické ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Čína na USA nemá .... a je otázka či bude mať ...

    Dnes je trend jasný, Čína posiluje a už zvyšuje i kvalitu ...

    Ale s tou kvalitou má Čína má s tou kvalitou notorické problémy a hlavne v letectve nevie dobehnúť ani Rusko ...

    Keby však pokračovala tak ako doteraz, tak za pár desiatok rokov isto dobehne i predbehne USA ....

    Ale či sa to stane je otázne. Doterajší pokrok bol spôsobený hlavne tým, že čínske firmy vo veľkom spolupracujú s vyspelými firmami a čína uvolnila ruky súkromnému sektoru, ktorý expandoval a hlavne na poli elektroniky niekde i predbehol svet. Ale "dobré časy" končia .... súčasná diktatúra tvrdo preberá moc nad súkromným sektorom a kto nesúhlasí ... toho zlikviduje. Písal som to už tu dávejšie .. ale asi nebudem dôležitý ja, ale šéf Alibaby, ktorý si "dovolil" skritizovať režim, že v tom duchu - parafrázujem: "V diktatúre sa nedá dobre súkromne podnikať" ... odvtedy ho nikdo nevidel. Tak isto "miznú" i lekári čo upozorňovali na covid a všetci čo si "otvoria ústa" ...

    Skrátka Čína "otočila" ide smerom k bývalému Sojuzu a ten vieme ako skončil ....

    A čo sa týka priamo námorníctva ... bez operačnej skupiny lietadlovej lode ako majú USA sa Čína na USA nechyta ... i keď je pravda, že pri Tchajwane to nie sú LL až také podstatné.

    Ale o frustrácii Číňanov svedčí to, že neustále "dokazujú" že ich balistické strely dokážu ľahko zlikvidovať LL ... a teda už LL nemajú taký význam ....

    Realita je taká, že Čína nie je schopná dotiahnuť vývoj J-15 do použiteľného stavu a teda sú§ jej dve LL v podstate momentálne bezcenné ...
    Skrýt celý příspěvek

    • Strategist
      17:41 07.01.2021

      O letadlovky se snaží a časem jich bude více (třeba 4) a i když ani jedna z nich nebude na úrovni Nimitz, tak když je podrží takové počty torpédoborců jaké chystají + fregat, tak ...
      Zobrazit celý příspěvek

      O letadlovky se snaží a časem jich bude více (třeba 4) a i když ani jedna z nich nebude na úrovni Nimitz, tak když je podrží takové počty torpédoborců jaké chystají + fregat, tak to pro USA nevypadá moc růžově. V případě střetu v Jihočínském moři nebo okolo Taiwanu začíná mít Čína na vrch a bude to jenom horší. V případě, že narychlo obsadí tamní ostrovy, tak USA s dlouhými zásobovacími liniemi budou těžko odolávat náporu hord čínských fregat, torpédoborců a letadel z ostrovů, které tam pilně budují. Na jihočínské moře nepotřebují paritu v letadlových lodích. Od tama dále ano, ale pro Taiwan a jihočínské ne a vypadá to, že právě tam se bude bojovat.
      Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        17:56 07.01.2021
        Oblíbený příspěvek

        USA by ich nakoniec ukopali skrze ekonomickú, politickú a technologickú prevahu. Akurát by to bolo bolestivé víťazstvo do ktorého sa im nebude chcieť ísť.

        USA by ich nakoniec ukopali skrze ekonomickú, politickú a technologickú prevahu. Akurát by to bolo bolestivé víťazstvo do ktorého sa im nebude chcieť ísť.

        • Larry
          19:16 07.01.2021

          Ale neukopali. To je jenom vaše zbožné přání. Čína má velice kvalitní výzbroj. To není aušus za pár dolců z alibaby. Mimochodem technologicky na tom jsou výborně. Dokonce jako ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Ale neukopali. To je jenom vaše zbožné přání. Čína má velice kvalitní výzbroj. To není aušus za pár dolců z alibaby. Mimochodem technologicky na tom jsou výborně. Dokonce jako jeden z mála států světa má vlastní síť GNS. Díky euroamerické lenosti cokoliv dělat se veškeré technologie vyvezly do Číny, protože si každý myslí, že budou makat téměř zadarmo. Komunisti tam sice léta makali, ale také se učili a dávali dobrý pozor. Využili možnosti a šance.
          Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            20:17 07.01.2021

            Moje prianie? Ja hodnotím stav veci a nie moje priania. Mimochodom, mám pocit, že sme si nerozumeli. Ja píšem o opotrebovacej kampani kde by USA z dlhodobého hľadiska nakoniec ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Moje prianie? Ja hodnotím stav veci a nie moje priania. Mimochodom, mám pocit, že sme si nerozumeli. Ja píšem o opotrebovacej kampani kde by USA z dlhodobého hľadiska nakoniec zmobilizovali oveľa viac zdrojov pre konečný výsledok.
            Skrýt celý příspěvek

          • Klimesov
            13:49 08.01.2021

            Jenže válka není jen o výzbroji. Je primárně o taktice, strategii, zkušenostech a hlavně schopnostech umět ty zbraně správně použít.
            A tady Čína prostě nemá dostatek zkušeností s ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Jenže válka není jen o výzbroji. Je primárně o taktice, strategii, zkušenostech a hlavně schopnostech umět ty zbraně správně použít.
            A tady Čína prostě nemá dostatek zkušeností s vedením námořní války.
            Navíc USA je ve výhodě. Jim stačí jen vytvořit blokádu a čekat až Číňani vyrazí blokádu prorazit na otevřené moře. A Čínské námořnictvo bez podpory ze země bude mít ještě menší efektivitu.
            Skrýt celý příspěvek

          • Ilawar
            17:59 11.01.2021

            @Klimesov
            Vést válku je záležitost primárně politické vůle.
            ČSR se o tom bolestivě přesvědčila v roce 1938, USA během takzvané Vietnamské kampaně.
            A když už jsme u USA, tak ...
            Zobrazit celý příspěvek

            @Klimesov
            Vést válku je záležitost primárně politické vůle.
            ČSR se o tom bolestivě přesvědčila v roce 1938, USA během takzvané Vietnamské kampaně.
            A když už jsme u USA, tak období, jak se vyvíjel postoj politcké reprezentace USA k válce v letech 1939-1945 je dobrý a známý příklad.

            A abych se uvedl současné příklady - tak rozdíl v přístupu k vyzbrojování například mezi Řeckem nebo Polskem a ČR je jen a pouze o politické vůli.
            Skrýt celý příspěvek

      • padre
        19:13 07.01.2021

        V Jihočinskem moři rychle roste Spojeným Státům proti ČLR mocný spojenec a tím je Vietnam.Dochází k významnému kvalitativnimu i kvantitativnimu nárůstu vietnamského námořnictva a ...
        Zobrazit celý příspěvek

        V Jihočinskem moři rychle roste Spojeným Státům proti ČLR mocný spojenec a tím je Vietnam.Dochází k významnému kvalitativnimu i kvantitativnimu nárůstu vietnamského námořnictva a to i za technické pomoci USA a tiché podpory Ruska. Gazprom má zájem těžit ve vietnamském šelfu ,na který si dělá Čína nárok.
        Skrýt celý příspěvek

        • rabo123
          02:02 09.01.2021

          Pozor, vieš reálne čo sa tam deje ? Vietnamci majú radi doláre, ale každý má v rodine toho čo zažil USA oslobodenie. Prečo si myslíš , že je Vietnamec spojenec USA ? Nie je a ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Pozor, vieš reálne čo sa tam deje ? Vietnamci majú radi doláre, ale každý má v rodine toho čo zažil USA oslobodenie. Prečo si myslíš , že je Vietnamec spojenec USA ? Nie je a obracajú sa skôr na Rusov.
          Skrýt celý příspěvek

          • padre
            07:47 09.01.2021

            Vietnam především potřebuje zajistit bezpečnost svých těžebních zařízení v Jihočinskem moři ,protože na tom z velké části závisí jeho ekonomika.Válka s USA je dnes už spíše ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Vietnam především potřebuje zajistit bezpečnost svých těžebních zařízení v Jihočinskem moři ,protože na tom z velké části závisí jeho ekonomika.Válka s USA je dnes už spíše historická událost a nezapominejme ,že v roce 1979 proběhla agrese Činy proti severnímu vietnamskemu pohraničí a nikdo z jeho tehdejších spojenců (SSSR,země RVHP)tehdy kromě halasných proklamací nehnul ani prstem ,aby Hanoji pomohl. Dnes si Vietnam z pragmatickych důvodů našel nového spojence a dodavatele zbrojního materiálu pro námořnictvo a tím jsou USA.
            Skrýt celý příspěvek

          • Ján Paliga
            21:51 09.01.2021

            Čo sa tam deje? Napríklad toto: https://is.cuni.cz/webapps/zzp...

            Čo sa tam deje? Napríklad toto: https://is.cuni.cz/webapps/zzp...

      • Klimesov
        13:46 08.01.2021

        Jenda věc je mít zbraně, druhá věc je mít plán a třetí věc je umět to všechno nakonec použít.
        Problém Číny je v tom, že potřebuje udržet své obchodní trasy volné. A to jak ty pro ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Jenda věc je mít zbraně, druhá věc je mít plán a třetí věc je umět to všechno nakonec použít.
        Problém Číny je v tom, že potřebuje udržet své obchodní trasy volné. A to jak ty pro export zboží tak ty pro import zboží a surovin. Čína a její ekonomika a tím i její samotná existence je velice závislá na námořní dopravě. Oni to vědí a proto budují silné námořnictvo.
        Akorát oproti USA jsou jednoduše v horší situaci.
        Bude to čínské námořnictvo, které bude muset vyplout a jít do otevřeného střetu s námořnictvem USA kdyby došlo k otevřenému střetu.
        USA neplánuje invazi do Číny, ale blokádu. A tuto blokádu by Číňani museli prorazit.
        A tady bohužel tahá jejich námořnictvo oproti USA námořnictvu za kratší konec.
        Námořnictvo USA získalo obrovské zkušenosti během 2.sv. ve válce proti Japonsku. Své vybavení a operační plány od té doby dál jen zdokonalují. Mají největší zkušenosti s nasazením námořních svazu atd. atd.
        Čína ne. Ta má zatím jen v uvozovkách "zbraně" ale neví v uvozovkách "co s nimi má dělat"
        Nemá valné zkušenosti s bojem na otevřeném moři, nemá zkušenosti s dobýváním ostrovů atd. atd.
        A bude ještě dlouho trvat než něco takového získají, jestli vůbec.
        Skrýt celý příspěvek

        • Lukash
          17:41 08.01.2021

          Tu musim reagovat v prospech ciny, ak to cinania neprezenu s neprimeranymi akciami tak skor ci neskor budu mat navrch. Ich vojenske myslenie a planovanie je ine ako u nas na ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Tu musim reagovat v prospech ciny, ak to cinania neprezenu s neprimeranymi akciami tak skor ci neskor budu mat navrch. Ich vojenske myslenie a planovanie je ine ako u nas na zapade. Oni maju cas. Tu to moze len pokazit prilisna ambicia sucasneho vladcu alebo jeho nastupcu. Pokial sa im podari projekt novej hodvabnej cesty tak uplne dokazu eliminovat zavislost na namornych cestach. Zapad to vie ak si chceme zachovat aku taku dominanciu tak hodvabna cesta je proti nasim zaujmom. Potom sa to hold iba preklopi a my male bezvyznamne krajiny strednej europy budeme sucastou eurazijskej kulturu a sluzit cinanom.
          Skrýt celý příspěvek

          • Klimesov
            18:45 08.01.2021

            Hedvábná stezka je sice hezká myšlenka, ale to Čínu nevytrhne.
            Nejvíce zboží na světě se už desítky spíše stovky let převáží námořní dopravou, protože je to jediná možnost ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Hedvábná stezka je sice hezká myšlenka, ale to Čínu nevytrhne.
            Nejvíce zboží na světě se už desítky spíše stovky let převáží námořní dopravou, protože je to jediná možnost nejvolnějšího pohybu. Přes moře a oceány se dostanete všude na světě.
            Kdežto hedvábná stezka má svá omezení. Po souši se Číňani dostanou kam? Maximálně do Evropy. Navíc po souši se dá převážet pouze omezené množství surovin a zboží, je to drahší a všeobecně ekonomicky né moc výhodné.
            Čína a celý čínský průmysl je závislý na dovozu surovin. Čína se stala třeba největším dovozcem ropy a překonala tak i USA. V roce 2018 to dělalo cca 8,4 miliony barelů za den. USA měla 7,9 miliony barelů denně. Celková spotřeba ropy v Číně byla v roce 2017 cca 13,2 milionů barelů denně.
            To jsou cifry, které po souši do Číny nikdy nedostanete. A to se jedná pouze o ropu. K životu Čína potřebuje mnohem mnohem více než jen ropu.
            Navíc v Číně je trend spotřeby zvyšující zatím co v USA klesající.
            A dokud Čína nebude soběstačná co se týče surovin a energií, tak vždy bude závislá na námořní dopravě. Ví to a proto buduje silné loďstvo.
            Ale něco vybudovat je jen první krok.
            Jak napsal PADRE o něco výše.
            Loď jako věc postavíte hned, ale to je jen začátek práce.
            A tady má USA prostě stále na vrch, pokud dotlačí Číňany ke konfrontaci na otevřeném moři. V blízkosti Čínské pevniny už by to byl silnější oříšek a počítám, že USA se tomu bude chtít vyhnout tak jak boji kolem Japonských ostrovů za 2.sv. stejně tak jako přímé invazi v prvopočátcích případného konfliktu.
            Ostatně jejich nová doktrína, kterou zrovna budují tomu nasvětšuje.
            Skrýt celý příspěvek

          • Lukash
            10:35 09.01.2021

            Kiez by si mal pravdu, mna ako sucast zapadnej kultury samozrejme netesi vzostup ciny. Obchod medzi cinou a zamorim bude postupne klesat a hodvabna cesta im ma otvorit ich oblast ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Kiez by si mal pravdu, mna ako sucast zapadnej kultury samozrejme netesi vzostup ciny. Obchod medzi cinou a zamorim bude postupne klesat a hodvabna cesta im ma otvorit ich oblast zaujmu v stredne a zapadnej azii, vychodnej europe a afrike co samozrejme realne je. Budu tam mat pristup k surovinam a odbytu produktov bez kontroly USA ako hegemona v namornej doprave.
            Skrýt celý příspěvek

    • Karlos73
      21:40 07.01.2021

      Dušan, nezabúdaj , že Čína kompenzuje nedostatok lietadloviek, silnými vojenskými základňami na umelých ostrovoch, takto má ošetrené Juhočínske more. Má tam niekoľko silných ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Dušan, nezabúdaj , že Čína kompenzuje nedostatok lietadloviek, silnými vojenskými základňami na umelých ostrovoch, takto má ošetrené Juhočínske more. Má tam niekoľko silných oporných bodov (letisko+prístav, silné AA - S-400 ) https://www.securityoutlines.c...
      Dnes je táto oblasť viac ako silná aj pre USA... Smeruje to k nevyhnutnej konfrontácii s Čínou, ktorá sa chová veľmi asertívne už nielen vo svojich teritoriálnych vodách, ale už aj v medzinárodných...
      Skrýt celý příspěvek

      • logik
        11:14 08.01.2021

        Základny na pevném ostrově v případě konfliktu by dlouho nevydržely.

        Základny na pevném ostrově v případě konfliktu by dlouho nevydržely.

      • Karlos73
        12:27 08.01.2021

        Píše o tom aj poľský defence24... https://www.defence24.pl/chiny...

        Píše o tom aj poľský defence24... https://www.defence24.pl/chiny...

  • lukus
    12:54 07.01.2021

    Čína bude místo Ruska hlavním protivníkem USA - Nato.
    A pokud se Rusové neprobudí, přijdou jednou o sibiř reálně.
    A probudit by se měla i Evropa. Čína bude bohatnout a my ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Čína bude místo Ruska hlavním protivníkem USA - Nato.
    A pokud se Rusové neprobudí, přijdou jednou o sibiř reálně.
    A probudit by se měla i Evropa. Čína bude bohatnout a my chudnout. A zatímco před pár lety dělali jen plastové hračky, budou to Volva, Mercedesy atd a budou to vozit sem ( Volvo S90 je ukázkový případ).ˇČasem si tu koupí podíly ve všech důležitých odvětvích a my co dál .....?
    Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      16:53 07.01.2021
      Oblíbený příspěvek

      Nedávno som rozšíril biznis. Tak som vytvoril ďalší web pre toto portfólio. Ešte doteraz ho nemám celkom hotový, podľa Google Analytics ešte v ČR ani na Slovensku o tom webe nevie, ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Nedávno som rozšíril biznis. Tak som vytvoril ďalší web pre toto portfólio. Ešte doteraz ho nemám celkom hotový, podľa Google Analytics ešte v ČR ani na Slovensku o tom webe nevie, ale v Šanghaji už áno a už mi stihli aj poslať pozdravný e-mail a ponuku na spoluprácu. Preto sa im darí v biznise, lebo sú dotieraví ako muchy a len sondujú po celom svete kde by čo mohli predať

      Čo sa týka Ruska, to má len jednu možnosť, pridať sa na stranu USA a byť na strane víťazov. Ináč prídu aj o viac ako len Sibír
      Skrýt celý příspěvek

      • Larry
        19:09 07.01.2021

        Dotíraví nejsou. Že jsou rychlí a dokáží si vyhodnotit vaše zájmy, co si prohlížíte, nakupujete a potom posílají nabídky je obchodní taktika. Slušnější než třeba Avast, který ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Dotíraví nejsou. Že jsou rychlí a dokáží si vyhodnotit vaše zájmy, co si prohlížíte, nakupujete a potom posílají nabídky je obchodní taktika. Slušnější než třeba Avast, který grabuje data z vašich PC a ještě je sprostě prodává. A takových firem je v EU neuvěřitelné množství.
        Skrýt celý příspěvek

        • Poly
          19:17 07.01.2021

          Oni ani nejsou tak dotíraví jako spíše ti ostatní zpomalení a nebo neochotní. U nás firma investovala skoro 100M Kč do nové linky. Bylo vcelku jasno, že technologii dodají němečtí ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Oni ani nejsou tak dotíraví jako spíše ti ostatní zpomalení a nebo neochotní. U nás firma investovala skoro 100M Kč do nové linky. Bylo vcelku jasno, že technologii dodají němečtí zavedení dodavatelé. Jenže bylo třeba trochu víc improvizovat a nabídku ušít hodně na míru a to prostě s Němcema nešlo. Jednání s nimi probíhalo ve stylu "máte to špatně vymyšlené, my to umíme nejlíp a pro věřte nám, děláme to podle těchto unifikovaných modulů a podle toho linku postavíme". Tak jsme projekt dokončili s italskými a světě div se, tchajwanskými dodavateli. Ti Tchajwanci jsou totiž stejně akční jako čínská bolševická chátra, jen nekopírují a nemají průmyslovou špionáž.
          Skrýt celý příspěvek

          • Larry
            23:24 07.01.2021

            nemáte až tak pravdu. Dělal jsem něco pro výrobce elektroniky, firmu z Tchaiwanu v jejich pobočce v ČR. Jednání s techniky z východu fajn a s jejich manažery, co jsme si domluvili ...
            Zobrazit celý příspěvek

            nemáte až tak pravdu. Dělal jsem něco pro výrobce elektroniky, firmu z Tchaiwanu v jejich pobočce v ČR. Jednání s techniky z východu fajn a s jejich manažery, co jsme si domluvili to platilo. Potom se toho chytila česká chátra, polovzdělaná si neštítila říci o bakšiš. Výrobní manažer linky ntb blb se stavební školou v Prešově a podobní experti.
            Ta firma má ofiko sídlo na Tchaiwanu, ale vlastní ji kontinentální Číňan. Občan ČLR. Tchaiwan je z mezinárodního pohledu lepší pro business. Viz různá embarga......
            Skrýt celý příspěvek

          • Larry
            23:26 07.01.2021

            PS průmyslovou špionáž provádějí všichni a všude po světě. Dokonce i spojenci mezi sebou (EU)

            PS průmyslovou špionáž provádějí všichni a všude po světě. Dokonce i spojenci mezi sebou (EU)

        • achi67
          09:51 08.01.2021

          Pokud je to ta firma co myslím, tak Terry Gou je Taiwanec https://en.m.wikipedia.org/wik...

          Pokud je to ta firma co myslím, tak Terry Gou je Taiwanec https://en.m.wikipedia.org/wik...

          • Larry
            10:24 08.01.2021

            Podle info co mám od techniků z Číny aby mohlo vzniknout toto:
            "In 1988 he opened his first factory in mainland China, in Shenzhen, where his largest factory remains today. ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Podle info co mám od techniků z Číny aby mohlo vzniknout toto:
            "In 1988 he opened his first factory in mainland China, in Shenzhen, where his largest factory remains today. Operations in China significantly increased in scale when Gou vertically integrated the assembly process and facilities for workers. The manufacturing site became a campus that included housing, dining, medical care and burial for the workers, and even chicken farming to supply the cafeteria"
            Musel mít zároveň Čínské občanství a k událostem v Pekingu nebo k politice a vztahům Čína X Tchaiwan se nijak nevyjadřoval .
            Fotky ze zařízení firmy kde lidé bydlí a zároveň pracují připomíná román "Tajemství Ocelového města" od J. Verna. :-)))
            Ne všude se jim dařilo. U Petrohradu postavila firma pod značkou své Tchaivwanské divize montovnu. Nejdříve se konala návštěva ruských úředníků, který jim sdělili, že nejsou v ČR a budou platit daně v RF, dále jim sdělili, že budou respektovat technické normy GOST (DIN) a zároveň respektovat zákony RF. Na to nebyli zvyklí. Zlí jazykové tvrdili, že to bylo dílo Číny, že je "vyhnali" z Ruska. Kdyby jsem tam nebyl a neznal realitu přímo od lidí z východu tak jsem se zasmál, když tady manažeři dělníkům vyprávěli, jak to prý "Rusové rozkradli"
            Stavěl jsem linku pro ně na které měli pro Ruského zákazníka provádět výrobu - finální montáž tabletů.
            Vyrobilo se jich snad 8000ks pilotní série. Problém nebyl u mě, co si zadali, to dostali a včas v potřebné kvalitě. Linka byla OK jenom necelých 1000ks bylo ve vyhovující kvalitě. Já naštěstí dostal zaplaceno, ale ruský zákazník si to zadal v Číně u Lite-On
            https://www.liteon.com/en-us...
            To je jejich vážná konkurence.
            Business a vztahy Číny vs Tchaiwan jsou dost složité a nejednoznačné.
            Ani jedni nejsou nijak zaostalí.
            Mimochodem te´d mám na programu jednu malou firmu která vyrábí elektroniku v maloseriové výrobě do 100ks. Když jsem se představil, vše OK. Jenom si mě ředitel zavolal, a neformálně se mě zeptal co si myslím o Tibetu a Krymu.
            Ale to je jiná kapitola.
            Skrýt celý příspěvek