Západní vítr v Pacifiku: 24 víceúčelových stíhaček F-15EX pro Indonésii
- 31. 8. 2023
- 73 komentářů
- Jan Grohmann
Indonésie závazně objednala 24 amerických víceúčelových stíhaček F-15EX Eagle II. Jde o velký úspěch společnosti Boeing. Současně administrativa Joe Bidena prodejem výrazně posiluje své vazby v indo-pacifickém regionu.
Americká agentura DSCA (Defense Security Cooperation Agency) prodej 36 F-15EX, pro Indonésii označovaných F-15ID, schválila v únoru minulého roku. Maximální náklady jsou 13,9 miliardy dolarů, včetně školení a balíčků technické podpory. Výzbroj není součástí nabídky.
Naopak součástí nabídky je velmi bohaté příslušenství, včetně velkého množství náhradních podsystémů (motory, radary, palubní počítač…), špičkové prostředky ochrany EPAWSS (Eagle Passive Active Warning Survivability Systems), plus střelecké, navigační a průzkumné kontejnery Sniper, Lantrin a AN/ASG-34 s infračerveným senzorem IRST (Infrared Search And Track).
F-15ID bude tedy špičkově vybavený stroj schopný vést ty nejsložitější letecké operace.
Současně v únoru minulého roku Indonésie s Francií podepsala třífázovou rámcovou smlouvu na dodávku 42 víceúčelových stíhaček Dassault Rafale F4 za 8,1 miliardy dolarů. Bez výzbroje. Dodávka prvních šesti Rafale je již smluvně stvrzena, k objednávce dalších 18 letounů došlo nyní v srpnu. S financováním nákupu pomohly Jakartě francouzské banky. Prvních šest Rafale dorazí v letech 2025 a 2026.
Dále Indonésie v červnu letošního roku od Kataru nakoupila 12 starších francouzských stíhaček Dassault Mirage 2000-5. Katarské Mirage 2000-5 (výroba 1997 až 1998) jsou v dobrém technickém stavu. Letouny dorazí letos a Indonésie je využije k překlenutí období do příchodu Rafale a F-15EX.
Indonéské letectvo má ale celou džungli stíhacích letadel – kromě jiného 33 (nyní modernizovaných) stíhaček F-16A/B/C/D, plus pět ruských Su-27SKM a 11 Su-30Mk2. Za zmínku stojí 13 jihokorejských T-50 (plus dalších šest je objednaných) a 12 lehkých stíhaček Northrop F-5E/F Tiger II.
Indonésie se také finančně a průmyslově podílí na programu korejské víceúčelové stíhačky KF-21 Boramae. Jakarta deklaruje nákup až 50 KF-21. Partnerství Indonésie je ale problematické. Důvod je pořád ten samý – nedostatek hotovosti.
Přesná podoba indonéského letectva po zavedení Rafale a F-15EX nebyla zveřejněna. Ale již nyní dochází k vyřazování F-5E/F Tiger II. „Logický“ se nabízí přesun letounů Su-27 a Su-30 na Ukrajinu. Ale to zatím zřejmě není na pořadu dne, protože indonéské letectvo doslova před pár dny slavnostně zprovoznilo nový letový simulátor Su-27/30.
Dříve nebo později se ale Indonésie ruských Su-27/30 jistě zbaví. Spolupráce s Američany a Francouzi jednoduše „ruské dveře“ zavírá. Ostatně proto Indonésie odstoupila od plánu nakoupit ruské víceúčelové stíhačky Su-35.
Každopádně se 42 Rafale F4 a 24 F-15EX se indonéské letectvo stane nejsilnějším letectvem v celé jihovýchodní Asii.
Zpět k nákupu F-15EX. Zatím bylo podepsáno „jen“ memorandum o porozumění. Má jít ale dokument zavazující k nákupu. Dohodu ještě musí schválit americká vláda, což je ale považováno za formalitu. Kromě toho je ve hře pozdější nákup zbývajících 12 F-15EX.
Termín dodávek nebyl zveřejněn. Portál Indo Militer ale připomněl slova velitele indonéského letectva Fadjara Prasetya z prosince 2021: „Přišel za mnou tým F-15EX. Zeptal jsem se, pokud se dnes dohodneme na první počáteční jednotce, kdy ji dostaneme? Odpověď zněla: Kolem roku 2027.“
Výrobní závod v St. Louis v Missouri prozatím vyrobil tři F-15EX pro americké letectvo (USAF), přičemž třetí sjel z výrobní linky teprve v polovině srpna. Prvních šest strojů USAF převezme letos.
Program F-15EX pro USAF má ale téměř roční zpoždění. Zmíněných prvních šest letounů USAF původně očekávalo do prosince 2022 a dosažení počátečních operačních schopností (IOC) se plánovalo na červen letošního roku.
Důvodem zdržení je nekvalita výroby. Podle kontrolní komise Kongresu GAO (Government Accountability Office) konstrukční chyba ve výrobních nástrojích společnosti Boeing „způsobila nepřesně vyvrtané otvory pro instalaci čelního skla u třetího až šestého letounu.“
USAF poptává 104 F-15EX místo dříve deklarovaných 144, přičemž každý rok se plánuje nákup 24 strojů. Pro Boeing ale vanou dobré zprávy z Izraele – ten se zajímá o minimálně 25 F-15EX.
Problémem však zůstává jednotková cena. Boeing nedávno ustoupil od příslibu ceny nižší než 80 milionů dolarů – náklady na jeden letoun ve fiskálním roce 2025 mohou vzrůst až na 106 milionů dolarů.
Prodej F-15EX do Indonésie má výrazné politické pozadí. USA a Indonésie tímto prodejem posilují a stvrzují úzké vojenské partnerství. Obří Indonésie se rozkládá na 17 000 ostrovech, na kterých žije 280 milionů obyvatel. Jde o třetí největší demokracii (po USA a Indii) na světě a 16 největší světovou ekonomikou (z dolarového hlediska). Pokud zvolíme metriku parity kupní síly, patří dokonce mezi deset největších ekonomik světa. Indonésie má strategickou polohu v námořních trasách a je zdrojem důležitých nerostných surovin, jako je nikl.
Indonésie, jako každá země regionu, má územní spory s Čínou. To se projevilo incidenty, kdy čínské rybářské lodě doprovázené plavidly čínské pobřežní stráže vpluly do výhradní ekonomické zóny Indonésie v Jihočínském moři. Jakarta tedy potřebuje projektovat svůj vliv do této oblasti. Velmi výkonná F-15EX s nosností až 15 tun a bojovým doletem (bez tankování ve vzduchu) 1300 kilometrů je ideálním „vlivovým“ nástrojem.
Ostatně ze stejného důvodu Indonésie kupuje dvě francouzské ponorky Scorpène určené pro hlídkování v Jihočínském moři a 24 vrtulníků S-70i Black Hawk.
Bidenově administrativě se otevřela cesta k upevnění vztahů s Indonésií, čímž se završil řetězec partnerství se všemi demokratickými zeměmi v regionu. Spojeným státům se tedy i v Pacifiku daří vytvářet „vyvažující koalici“. Evropské země se sjednotily pod vedením USA proti Rusku, pacifické země pod vedením USA proti Číně. Vznik takových koalic velmi usnadňuje agresivní politika Ruska a Číny. Zdá se, že obě země mají při navazování nekonfliktních vztahů s ostatními státy vážné kulturní a civilizační dispozice. Jednoduše jim chybí ona v mezinárodních vztazích skloňována „měkká síla“, můžeme snad říct „civilizační a kulturní charisma“.
Je zajímavé, jak se na americkou strategii „vyvažujících koalic“ dívají Číňané. Ač slovo „vlčí smečka“ (Wolf Pack) nově a populárně popisuje agresivní styl politiky Číny (jako „vlčí bojovníci“ jsou popisování i „drsní“ čínští politici), a to na základě čínského blockbusteru Wolf Warrior 2, v roce 2020 je také použil pro popis zahraniční politiky Spojených států hongkongský vojenský komentátor Song Zhongping: „USA prosazují strategii ‚vlčí smečky‘, která má vytvořit kolektivní alianci tím, že vyzbrojí své přátele a spojence, aby se osamostatnili a zaměřili na soupeře. A je jasné, že Čína předstihla Rusko jako největší soupeř USA.“
Podle Zhongpinga se vytváření protičínské koalice nemělo Američanům příliš dařit. Ale po ruském útoku na Ukrajinu v únoru 2022 se očividně změnily perspektivy a priority řady zemí světa.
Související články
Digitální F-15QA: Předobraz americké stíhačky F-15EX
V roce 2017 si Katar objednal 36 víceúčelových nadzvukových taktických bojových letadel F-15QA. ...
- 01.12.2020
- 28 komentářů
- Jan Grohmann
Strike Rodeo: Formace letounů F-15E nahradí strategický bombardér
Americké letectvo (USAF) zkušebně umístilo na závěsníky úderného letounu F-15E Strike Eagle pět ...
- 13.05.2021
- 28 komentářů
- Jan Grohmann
PREMIUM Rafale pro Indonésii. Co stojí za úspěchem stíhačky Rafale?
Francie a Indonésie tento týden podepsali dohodu o společném záměru (Letter of Intent) ohledně ...
- 18.06.2021
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Indonésie kupuje stíhačky Rafale a F-15 Eagle II
Indonésie posílí flotilu taktických nadzvukových letadel pomocí nákupů nejnovějšího vybavení z ...
- 17.02.2022
- 39 komentářů
- Jan Grohmann
ono to sice dramaticky vypadá a mnozí to protirusky přikreslují. Ovšem realita vypadá že Indonésie diverzifikuje dodavatele a SU-35S je poněkud neperspektivní když dochází k jisté ...Zobrazit celý příspěvek
ono to sice dramaticky vypadá a mnozí to protirusky přikreslují. Ovšem realita vypadá že Indonésie diverzifikuje dodavatele a SU-35S je poněkud neperspektivní když dochází k jisté unifikaci SU-30 série, tedy shodné motory i radar jako u 35S. Tudíž dokoupili simulátor a počkají na nové součástky.
Nemají to špatně vymyšlené, koupí ještě F-15 si zlepší vztah s USA ale ruské techniky se pochopitelně nezbaví. Mít 2-3 dodavatele je výhodné kdyby jeden z nich začal mít nevhodné politické podmínky.Skrýt celý příspěvekŽádné SU 35 kupovat nebudou.
https://www.defensenews.com/ai...Žádné SU 35 kupovat nebudou.
https://www.defensenews.com/ai...Realita je taková, že od ruské výzbroje se pomalu všichni odklánějí. Z politických, ale i z důvodu technického zabezpečení. Odklání se od nich i Indie. Ruské zbraně začínají ...Zobrazit celý příspěvek
Realita je taková, že od ruské výzbroje se pomalu všichni odklánějí. Z politických, ale i z důvodu technického zabezpečení.
Odklání se od nich i Indie. Ruské zbraně začínají zaostávat za zbytkem světa (Západ, Čína )Skrýt celý příspěveks tou Indií to ještě bude dobrodružné. Rafale ikdyž jsou asi nejkvalitnější z 4 generace tak to pátá není a rozhodně nebudou stačit na čínského "draka". To je pro Indii problém - a ...Zobrazit celý příspěvek
s tou Indií to ještě bude dobrodružné. Rafale ikdyž jsou asi nejkvalitnější z 4 generace tak to pátá není a rozhodně nebudou stačit na čínského "draka". To je pro Indii problém - a nikdo jim nic lepšího nedodá, takže typuji že se nakonec vrátí ke spolupráci na ruském stroji. Fakta jsou neúprosná a Čína už svůj 5gen nahodila na sériovou výrobu. Jen budou muset skousnout fakt že jim nedají do letounů top verzi svých motorů - to myslím že byl hlavní problém při uraženém ukončení spolupráce, měli mít max co má dnes 35S a dosavadní SU-57.Skrýt celý příspěvek
Dá se předpokládat, že se nevrátí, protože s ruskými výrobky tam nevládne spokojenost. V přestřelce s Pákistánem tahaly Su-30MKI za slabší konec. A i v útocích na pozemní cíle ...Zobrazit celý příspěvek
Dá se předpokládat, že se nevrátí, protože s ruskými výrobky tam nevládne spokojenost.
V přestřelce s Pákistánem tahaly Su-30MKI za slabší konec. A i v útocích na pozemní cíle raději nasazovaly starší Mirage.
S palubními Migy nejsou taky moc spokojeni.
Takže ano. Fakta jsou neúprosná. Rusko je mimo.Skrýt celý příspěvektak indická telenovela, jednou tak podruhé onak. Jestli to taky nebude rukama. Zrovna dnes jsem četl článek jak Rusové zaškolovali čínské piloty na SU-27SK. Opravdu smutné čtení ...Zobrazit celý příspěvek
tak indická telenovela, jednou tak podruhé onak. Jestli to taky nebude rukama. Zrovna dnes jsem četl článek jak Rusové zaškolovali čínské piloty na SU-27SK. Opravdu smutné čtení kolik jich neprošlo a ti zbývající létali přesně podle příruček, iniciativa nula, spoléhali na hlášení pozemního stanoviště...Skrýt celý příspěvek
To vše je určitě pravda,druhá věc je fakt, že pokud Spojené státy uvalí sankce na každého kdo nakoupí ruskou techniku je výsledek každému jasný.
To vše je určitě pravda,druhá věc je fakt, že pokud Spojené státy uvalí sankce na každého kdo nakoupí ruskou techniku je výsledek každému jasný.
Ti uražení Indové Rusům nemusí vadit, protože na Su-57E se stejně stojí fronty, že jo.:)
Ti uražení Indové Rusům nemusí vadit, protože na Su-57E se stejně stojí fronty, že jo.:)
Takto, o kolik lépe by na tom Indie v soupeření s Čínou byla kdyby místo Rafale měla několik SU-57 navíc ještě s deratovanými motory?? Jakože několik 5- kousků se stále ještě ...Zobrazit celý příspěvek
Takto, o kolik lépe by na tom Indie v soupeření s Čínou byla kdyby místo Rafale měla několik SU-57 navíc ještě s deratovanými motory?? Jakože několik 5- kousků se stále ještě doléčovanými dětskými nemocemi je lepší než přecejen větší množství 4++ letounů?
A samozřejmě, pověst SU-57 se nijak nezlepšuje jejich "úspěšností" nad Ukrajinou... jestli nějaké úspěchy vůbec jsou, tak jsou tak dokonale utajené že to stejně není k ničemu.Skrýt celý příspěvek
Nevidím to jako hlavní důvody když veškerá produkce je nasměrována k doplnění ztrát na Ukrajině. RUS nemá kapacity aby nyní vyráběl pro export. Všechny exportní zakázky jsou ...Zobrazit celý příspěvek
Nevidím to jako hlavní důvody když veškerá produkce je nasměrována k doplnění ztrát na Ukrajině. RUS nemá kapacity aby nyní vyráběl pro export. Všechny exportní zakázky jsou konfiskovány ve prospěch VVS a to bude trvat do doby trvání války možná i pár let po ní.
Jen tak na okraj: dodávky do VVS 2022-2023:
Su-57 6 + ˇ7
Su-35 7 + 12
Su-34M 10 + 12
Su-30M2 4 + 10
Jak-130 2 + 12
Tu-160M 2
(Zdroj: ATM 9/2023)Skrýt celý příspěvek
Jeden OT aktuální pro ČR, kde se blíží podpis dohody o kontraktu na F 35. ...Zobrazit celý příspěvek
Jeden OT aktuální pro ČR, kde se blíží podpis dohody o kontraktu na F 35.
https://www.securitymagazin.cz... Skrýt celý příspěvekF 15 EX je to nejlepší co může Indonésie aktuálně koupit. F35 jim USA neuvolní.
F 15 EX je to nejlepší co může Indonésie aktuálně koupit. F35 jim USA neuvolní.
F-35 je pre Indoneziu uplne nevhodny stihac. Nemozes porovnavat 2-motorovy air-superiority stroj, ktory navyse unesie tusim 12 AMRAAM, s jednomotorovym multirolem, ktory ich v ...Zobrazit celý příspěvek
F-35 je pre Indoneziu uplne nevhodny stihac. Nemozes porovnavat 2-motorovy air-superiority stroj, ktory navyse unesie tusim 12 AMRAAM, s jednomotorovym multirolem, ktory ich v stealth rezime unesie len 4.
Hlavnou motivaciou je ale aj tak rychlost, akou sa F-15 mozu presuvat medzi tymi 17.000 ostrovami oproti rychlosti F-35 napriklad.Skrýt celý příspěvekTých 12 AMRAAM-ov unesie na akú vzdialenosť? Pár stoviek km.. Tá F-35 totižto unesie tie 4 na 1200km.. Taktiež pri tej maximálnej rýchlosti uletí koľko km F-15FX, pár ...Zobrazit celý příspěvek
Tých 12 AMRAAM-ov unesie na akú vzdialenosť? Pár stoviek km..
Tá F-35 totižto unesie tie 4 na 1200km..
Taktiež pri tej maximálnej rýchlosti uletí koľko km F-15FX, pár stoviek..
Na využitie predností F-15 potrebuje letectvo tankovacie lietadla..Skrýt celý příspěvekI se standardní výzbrojí má F-15 operační dolet okolo 1400km. Takže ke svému působení to tankovací letadlo nepotřebuje. Něco jiného je pokud působí co by missile-truck, ale to je ...Zobrazit celý příspěvek
I se standardní výzbrojí má F-15 operační dolet okolo 1400km. Takže ke svému působení to tankovací letadlo nepotřebuje. Něco jiného je pokud působí co by missile-truck, ale to je obdoba "beast mode" u F-35. Je fajn porovnávat porovnatelné.Skrýt celý příspěvek
porovnával jsem vaše úvahy na téma nosnost a dolet. Zde prostě vede F-15. Do cenových válek se zaplétat nehodlám, protože zatím nikde není zveřejněna cena indonézského kontraktu a ...Zobrazit celý příspěvek
porovnával jsem vaše úvahy na téma nosnost a dolet. Zde prostě vede F-15.
Do cenových válek se zaplétat nehodlám, protože zatím nikde není zveřejněna cena indonézského kontraktu a ani její obsah.Skrýt celý příspěvek
Obě letadla existují ve stejné době, porovnávat je tedy lze. F 15 EX je také multirole letadlo. Použití F 35 má své výhody, Indonésie může být potenciálně ohrožená Čínou a ta má ...Zobrazit celý příspěvek
Obě letadla existují ve stejné době, porovnávat je tedy lze. F 15 EX je také multirole letadlo. Použití F 35 má své výhody, Indonésie může být potenciálně ohrožená Čínou a ta má stealth letadla. Můžete pak mít pod F 15 klidně 20 střel AIM 120, ale moc si nimi nevrznete. Stealth technologie má stále výhodu v minimalizaci odrazné plochy. Oproti F 35 nebo J 20 bude F 15 (ověšená střelami, zaměřovcímí a průzkumnými kontejnery) svítit jak vánoční stromeček. Bavíme se o RCS letadla někde na 3 metrech pro F 15 EX proti 0,001 a ještě menší RCS u F 35. Rozdíl v detekční vzdálenosti je cca 6,5 násobný.Skrýt celý příspěvek
To se nám ta levná cena za F15 trošku rozešla z realitou (v porovnaní z F35).
To se nám ta levná cena za F15 trošku rozešla z realitou (v porovnaní z F35).
JJ souhlas, i mě teda překvapila cena toho F15 EX. Ono se brzo ukáže, že ani ten Gripen F není vůbec tak levný, jak se někteří snaží tvrdit. Jinak moc nechápu, že se Ukrajina ...Zobrazit celý příspěvek
JJ souhlas, i mě teda překvapila cena toho F15 EX. Ono se brzo ukáže, že ani ten Gripen F není vůbec tak levný, jak se někteří snaží tvrdit.
Jinak moc nechápu, že se Ukrajina nesnaží o ty Mirage 2000 a Francie, že tomu nepomůže, však by to bylo v jejich vlastním zájmu. Jasně není to top letadlo, ale pořad to svoji vážnost má a katar je vyřazuje a indonésii evidentně stačí.Skrýt celý příspěvekTo je tim, že to není volba UA. Ale těch co jí poskytnou prostředky/zbraně.
To je tim, že to není volba UA. Ale těch co jí poskytnou prostředky/zbraně.
jj tomu rozumim ale podivej na ten tah nemcu s temi leopardy, nakonec se to jim to vyplatilo, my objedname a slovaci nejspis taky, za par starych ulozenek. A ono je to i dobra ...Zobrazit celý příspěvek
jj tomu rozumim ale podivej na ten tah nemcu s temi leopardy, nakonec se to jim to vyplatilo, my objedname a slovaci nejspis taky, za par starych ulozenek. A ono je to i dobra volba LEO 2, jak se ukazuje v bojisty.
Takze v tomhle bych ocekaval, ze by se mohla vic francie snazit a neco Ukrajincum darovat a Mirage 2000D by byla urcite posila.Skrýt celý příspěvekFrancie ma zakazek na Raf dost. Vyroba M 2000 je ukončena. Proč se snažit?
Darovat+platit náklady.
Nikdo konečné naklady na L2 na UA nezna.Francie ma zakazek na Raf dost. Vyroba M 2000 je ukončena. Proč se snažit?
Darovat+platit náklady.
Nikdo konečné naklady na L2 na UA nezna.
Jirosi
Vy jste žil v domění, že je F 15 levné letadlo?Jirosi
Vy jste žil v domění, že je F 15 levné letadlo?To bude hodně souviset se "sériovostí" výroby... F15EX je sice "spřízněný" s jiným typem, ale je tam hodně rozdílů a v aktuální verzi se jich zatím vyrábí jen pidisérie... nejspíš ...Zobrazit celý příspěvek
To bude hodně souviset se "sériovostí" výroby... F15EX je sice "spřízněný" s jiným typem, ale je tam hodně rozdílů a v aktuální verzi se jich zatím vyrábí jen pidisérie... nejspíš by Indonézie dokázala získat o něco lepší cenu až se rozjede větší série pro USAF, ale zřejmě si čekat nemůžou dovolit...Skrýt celý příspěvek
Spiše to bude souviset s tim, že Boeing proloboval nakup F15 misto F35 za podobnou cenu. A ted jen uvedl cenu do reality.
Spiše to bude souviset s tim, že Boeing proloboval nakup F15 misto F35 za podobnou cenu. A ted jen uvedl cenu do reality.
Tak jsem to nemyslel, ta cena že by mohla být o něco nižší, kdyby se jich vyráběly podobně velké série jako F-35... ale nevyrábějí.
Tak jsem to nemyslel, ta cena že by mohla být o něco nižší, kdyby se jich vyráběly podobně velké série jako F-35... ale nevyrábějí.
Ano, tady mate pravdu. U F35, byli nejdražší ks při zavádění výroby. To už má kontiuálně bežicí linka na F15 davno za sebou Opět Boeing znal počet co chce armáda. Z toho ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, tady mate pravdu. U F35, byli nejdražší ks při zavádění výroby. To už má kontiuálně bežicí linka na F15 davno za sebou
Opět Boeing znal počet co chce armáda. Z toho vycházela cena.
Dnes jak vidíte v članku, není problém počet. Ale problémy na straně výrobce.Skrýt celý příspěvek
42 Rafale F4 + 24 F-15EX to je presne to, čo by potrebovala Ukrajina
42 Rafale F4 + 24 F-15EX to je presne to, čo by potrebovala Ukrajina
A nebyla by lepší kombinace F/A-18 + F-15EX? Přeci jen Rafale používá Francouzské zbraně a předávání dat asi také nebude v takové míře jako u dvou Amíků.
A nebyla by lepší kombinace F/A-18 + F-15EX? Přeci jen Rafale používá Francouzské zbraně a předávání dat asi také nebude v takové míře jako u dvou Amíků.
A proč komlbinovat dva skoro stejné stroje?
F16+F15
F16+Raf
Jas39+F15
Jas39+Raf
Jen Raf, nebo F15 také davá smysl. Ale jak vidíte z članku oba maji vyrobnich zakazek nad hlavu.A proč komlbinovat dva skoro stejné stroje?
F16+F15
F16+Raf
Jas39+F15
Jas39+Raf
Jen Raf, nebo F15 také davá smysl. Ale jak vidíte z članku oba maji vyrobnich zakazek nad hlavu.To ale nejsou skoro stejné stroje. F18 je dvoumotorová alternativa F16 což je výceúčelový stroj, kdežto F15 slouží k vybudouvání vzdušné nadvlády.
To ale nejsou skoro stejné stroje. F18 je dvoumotorová alternativa F16 což je výceúčelový stroj, kdežto F15 slouží k vybudouvání vzdušné nadvlády.
1) Vsechno to jsou více učelové stroje. Nebavíme se o F15A/C, ale o EX. 2) F18 uz se nevyrabí, a i před tím byla dražši. Provozovat dvě dražši letadla vedle sebe nedava moc smysl. ...Zobrazit celý příspěvek
1) Vsechno to jsou více učelové stroje. Nebavíme se o F15A/C, ale o EX.
2) F18 uz se nevyrabí, a i před tím byla dražši. Provozovat dvě dražši letadla vedle sebe nedava moc smysl.
Který stat provozuje současne F18+F15? (Krome US)
Jak jsme na tom u kombinace F16+15?Skrýt celý příspěvekEX sice není C, ale pořád si zachovává většinu jeho vlastností. A vzhledem k tomu, že k němu není alternativa, tak je nejblíže novému air superiority stroji, který můžou amíci ...Zobrazit celý příspěvek
EX sice není C, ale pořád si zachovává většinu jeho vlastností. A vzhledem k tomu, že k němu není alternativa, tak je nejblíže novému air superiority stroji, který můžou amíci pořídit. Navíc těch 144 kusů bude muset do příchodu NGAD nahrazovat nejen C a D, ale i 22 první generace, které se vyřazují.
Super hornety se stále vyrábějí. Kongres uvolnil prostředky na udržení linky a zajištění dodávek nových strojů objednávkou 20 kusů. 12 ve 2022, 8 ve 2023.
Já neřeším, kdo tu kombinaci kromě amíků má. Jen že nedává smysl mít kombinaci Rafale s EX už jen díky totální absenci kompatibility.Skrýt celý příspěvekSH se možná vyrábějí (je znám termin ukončení produkce). Ale kdo by daroval US SH? Když se mluví o F18, vždy se jedná o stare F18. Tam skončila vyroba před 20.lety. Je jedno co ...Zobrazit celý příspěvek
SH se možná vyrábějí (je znám termin ukončení produkce). Ale kdo by daroval US SH?
Když se mluví o F18, vždy se jedná o stare F18. Tam skončila vyroba před 20.lety.
Je jedno co nahrazují, ale jake technologie mají implementovany. A tady je to klasický univerzál.Skrýt celý příspěvekVždyť v prvním příspěvku vůbec mudry.udrzbar nezmiňuje nic o nějakém darování, ale o tom co by potřebovala Ukrajina a já na to reagoval vhodnější kombinací. Když už kombinací. ...Zobrazit celý příspěvek
Vždyť v prvním příspěvku vůbec mudry.udrzbar nezmiňuje nic o nějakém darování, ale o tom co by potřebovala Ukrajina a já na to reagoval vhodnější kombinací. Když už kombinací. Reálně je ideální stroj pro Ukrajinu buď F/A-18E/F nebo Rafale.Skrýt celý příspěvek
F18 pro UA nemá žádnou výhodu. Jediný duvod proč se zmiňuje, je právě existence starých F18 s možností oživení. Jinak je pro ně ideální, pravě pro velikost uzemí F15/Raf. Ale oba ...Zobrazit celý příspěvek
F18 pro UA nemá žádnou výhodu.
Jediný duvod proč se zmiňuje, je právě existence starých F18 s možností oživení.
Jinak je pro ně ideální, pravě pro velikost uzemí F15/Raf. Ale oba jsou nakladné na letectvo postavené pouze na těchto typech. To by UA musela ziskat podobné prostředky jako třeba Izrael.Skrýt celý příspěvekZnovu, F15 ideální jsou. Ale jako doplněk F16, které fakticky UA už má. F15 je dávno vyceučelová stihačka. US a jiné státy je použivají po celém světě. Krom toho potřeba řešit ...Zobrazit celý příspěvek
Znovu, F15 ideální jsou. Ale jako doplněk F16, které fakticky UA už má.
F15 je dávno vyceučelová stihačka.
US a jiné státy je použivají po celém světě. Krom toho potřeba řešit tuhle horší udržbu je přimo uměrná potřebě provozu bliže frontě. Což, u F15 zrovna nehrozí.
Seznam uživatelů F18E/F a F15 je znamý. To jako tvrdíte, že ty státy jako Izrael, JK nejsou v přimém ohrožení?
(Spekulace na internetu vs reálné nákupy.)Skrýt celý příspěvek
Jediný, kdo by asi nejrychleji mohl zareagovat na potřebu Ukrajiny pro letadlo, které by mělo vybudovat vzdušnou nadvládu je Airbus s Eurofigter Typhoon. Ale to je tak drahé ...Zobrazit celý příspěvek
Jediný, kdo by asi nejrychleji mohl zareagovat na potřebu Ukrajiny pro letadlo, které by mělo vybudovat vzdušnou nadvládu je Airbus s Eurofigter Typhoon. Ale to je tak drahé letadlo, že na něj Ukrajina nikdy mít nebude. Nejspíše i my bychom měli s jeho nákupem a provozem obrovské problémySkrýt celý příspěvek
No tomu po pravdě ani nevěřím. Ten Typhon je složitý, drahý, dělá se pomalu a linka by měla dělat nějaká letadla pro Luftwafe. Navíc spoléhat se na Němce, kteří jsou více než ...Zobrazit celý příspěvek
No tomu po pravdě ani nevěřím. Ten Typhon je složitý, drahý, dělá se pomalu a linka by měla dělat nějaká letadla pro Luftwafe. Navíc spoléhat se na Němce, kteří jsou více než přítelští k Rusku není zrovna ideální.
Rafale má objednávek na roky dopředu, takže z toho opravdu vychází nejlépe ta F-18 touhle dobou nejspíše už s prázdnou linkou. Navíc když má své velice schopné dvojiče pro elektronický boj.
Amíci by navíc byli dost možná i ochotni po válce přenést výrobu, tak jako to nabízeli s F-16 Indii. Nebo je v rámci zahraniční vojenské pomoci montovat doma a tím si udržet kvalifikované pracovníky a daně.Skrýt celý příspěvekCerVus: Vy žijete v nake alternativni realitě? US zatim nebyla ochotna poslat ani F16. Ua budou letat na strojich z Nizozemi, Danska, Norska.... F18 z Finska, Australie, ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus: Vy žijete v nake alternativni realitě?
US zatim nebyla ochotna poslat ani F16. Ua budou letat na strojich z Nizozemi, Danska, Norska....
F18 z Finska, Australie, Spanelska jsou vybehový typ. Roky po ukončení výroby.
F18E/F maji fakticky jediného uživatele US. Linka zná datum konce.
K čemu bylo tohle oživovat?
Když vedle toho máte reálně běžicí linku na F16, a F15? (I se zakazníky?)
Tady mate nakup F15 z Indonesie. Takže, tady jsou ochotni to letadlo i prodavat (jsou kapacity).Skrýt celý příspěvekPrávě že já na to koukám realisticky. Válka na Ukrajně bude ještě nějaký ten rok trvat. Teď po roku přešlapování amíci potažmo Biden uvolnil ruce spojencům v dodávkách starých ...Zobrazit celý příspěvek
Právě že já na to koukám realisticky. Válka na Ukrajně bude ještě nějaký ten rok trvat. Teď po roku přešlapování amíci potažmo Biden uvolnil ruce spojencům v dodávkách starých F-16. Tím padla hranice. Až budou mít nějaké letectvo bude se moci řešit jak je vyzbrojí. Vzhledem k tomu, že Irák a Afghanistán dosávali převážně americké zbraně, tak se nedá moc čekat, že by tam budoucí letectvo bylo vyrobené v jiné zemi.
Teď k tomu čím. Něčím co není dostatečně pokročilé a co jsou schopni poskytnout. F-15 nedává smysl. Sami jich pro vlastní letectvo potřebují vyrobit pomalu dvě stovky plus jsou zakázky pro zahraničí a hlavně je drahá. F-16 je sice nejlevnější 4+, ale opět má zakázky na roky dopředu a linka nemá kdoví jak velkou kapacitu. LM má jiné priority. Což tu nechává jediný možný stroj.
Navíc se nesmí zapomínat na sílu lobby v Kongresu. Vždyť ani ty Venomy námořníci před lety nechtěli a pro zachování linky k nim byly tlakem v Kongresu protlačeny. Proto nám i s radostí část přenechali. A že by odstavili linku také není moc reálné. Námořnici budou potřebovat další. Miniálně Growlery. A proto potřebují nějaký odbyt.Skrýt celý příspěvekAno, pokud jim budou USa financovat zbraně. Budou to primarně US zbraně. Když jim uvolnily F16 (oletané), tak nasledně nedavá smyl přechazet na F18. Dostanou modernizaci/nové F16. ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, pokud jim budou USa financovat zbraně. Budou to primarně US zbraně.
Když jim uvolnily F16 (oletané), tak nasledně nedavá smyl přechazet na F18. Dostanou modernizaci/nové F16.
Pokud k tomu mají dostat další typ, tak opět F18 nedává smysl.
Linka na F18 se nezavře pro nic zanic. Někde musí začit vyrábět další generaci.
Pak tu mame linku na F15, čerstvě zahajenou produkci zcela nové modernizace, z vyhledem na další ks pro Izrael, Koreu, atd. To se bavíme o dalších +100 letadlech. To už má perspektivu i pro samotné Us z pohledu ceny.
Jinak kolik podle vás ten SH, respektive Growlery stojí?
Glower bude určitě dražši než tahle F15, a F18 bude +- stejně drahá.
Krom toho, moc nevěřím v brzký export 6.gen. Takže, ostatní státy potřebují něčim nahradit svoje stroje.
Krom toho USN určitě bude pro rozšiření F35c. Místo prodeje dalších F18.Skrýt celý příspěvekcca ceny: SH E/F 65 milionů EX 95 milionů Growler 120 milionů Dalších 100 EX jen prodlouží dodací lhůty. I pro vlastní letectvo budou nuceni objednat další kusy EX i F-16. Flotila ...Zobrazit celý příspěvek
cca ceny:
SH E/F 65 milionů
EX 95 milionů
Growler 120 milionů
Dalších 100 EX jen prodlouží dodací lhůty. I pro vlastní letectvo budou nuceni objednat další kusy EX i F-16. Flotila jim stárne. Garda stále létá na F-16 block 25. NGAD bude ještě provozně dražší než F-35. Letectvo by údajně neutáhlo komplet výměnu 4g za 5g a jen těžko budou očesávat počty, takže 4+ stroje pro gardu zachovají.
Tohle je prostě z pozice Boeingu ideální příležitost. Nebo jestli si vystačí se šroubováním EX a T-7A.... Počty proti konkurentu ale budou velké. Aby se vyvážily misky vah, tak jim bude muset administrativa také hodit lukrativní zakázku na pokročilý stroj stejně jak tomu bylo u yf-23a, který ač lepší zakázku prohrál kvůli vyvážení produkce.Skrýt celý příspěvekTa cena 65mil je dost otimistická. Tak při +100ks by museli zvýšit produkci. To je právě následný pokles ceny. Zatimco u F18, z klesající produkcí půjde cena vzhůru. LM má práce ...Zobrazit celý příspěvek
Ta cena 65mil je dost otimistická.
Tak při +100ks by museli zvýšit produkci. To je právě následný pokles ceny.
Zatimco u F18, z klesající produkcí půjde cena vzhůru.
LM má práce dost, takže i kdyby vyhráli. Tak půjdou cestou přeprodeje prací.
Jinak ty počty 4.gen vs 5.gen. At si myslite cokoliv . Tak F18 jim kupovat nebudou. Z toho opět vyplívá konec linky.Skrýt celý příspěvekOno hlavně nezapominat, že ty C/D jsou dnes jen špicka ledovce. Nasledně budou muset řesit i F15E/F. A opět nelze čekat, že by jim koupily F18. To ty větši počty F15/rok davají ...Zobrazit celý příspěvek
Ono hlavně nezapominat, že ty C/D jsou dnes jen špicka ledovce. Nasledně budou muset řesit i F15E/F.
A opět nelze čekat, že by jim koupily F18. To ty větši počty F15/rok davají větši smysl.Skrýt celý příspěvek
24 Rafale či 24 F-15 by se mi též líbilo u nás místo F-35.
24 Rafale či 24 F-15 by se mi též líbilo u nás místo F-35.
To je skoro všechno. Ale stačí započítat 40 let provozu a rázem se z F-35 stává nejdražší na trhu.
To je skoro všechno. Ale stačí započítat 40 let provozu a rázem se z F-35 stává nejdražší na trhu.
Možná (!) nejdražší, ale rozhodně s nejvyšší schopností přežít v boji s technologicky vyspělým protivníkem. Co když budou muset naši piloti působit v oblasti s dosud nepotlačenou ...Zobrazit celý příspěvek
Možná (!) nejdražší, ale rozhodně s nejvyšší schopností přežít v boji s technologicky vyspělým protivníkem. Co když budou muset naši piloti působit v oblasti s dosud nepotlačenou protivzdušnou obranou?
Představme si scénář, že Spojené státy nechají boj proti Rusku na východních členech NATO (samy se budou angažovat v Pacifiku) a budou pouze zajišťovat zbraně a techniku. Rusové zaútočí na Litvu, Lotyšsko a Estonsko a Finsko, Polsko, Česká republika, Slovensko a Rumunsko si s tím budou muset poradit samy.
Vzhledem k malé rozloze napadených zemí bude třeba od prvního dne útočit na ruské obrněné formace pomocí SDB II, tedy ještě před tím, než se podaří zničit ruské systémy S-400 a S-300. Kdybychom neměli ve výzbroji F-35, nemohli bychom se tohoto boje účastnit, popřípadě bychom riskovali značné ztráty.Skrýt celý příspěvekZápadňan: Vždy mohou naše stroje působit jako "nosiči raket" nebo chránit zázemí. Ostatně tuhle koncepci razí i Izraelci a Amíci. Ani jeden z těch států nehodlá opustit stroje 4+ ...Zobrazit celý příspěvek
Západňan: Vždy mohou naše stroje působit jako "nosiči raket" nebo chránit zázemí. Ostatně tuhle koncepci razí i Izraelci a Amíci. Ani jeden z těch států nehodlá opustit stroje 4+ generace. Nejnovější model je, že F35 léta s minimální výzbrojí vpředu jako zvěd a F15 je vzadu a posílá dopředu dárečky, které si 35 přebere a navede je na cíl.
Nebo se snad Němci s Frantíky stanou s jejich archaickými letadly pro dalších 40 let pouhou přítěží NATO?Skrýt celý příspěvekTaky je Izraelci dokáží patřičně vytížit
https://i0.wp.com/theaviationi... a to je ještě menší Blue SparrowTaky je Izraelci dokáží patřičně vytížit
https://i0.wp.com/theaviationi... a to je ještě menší Blue SparrowTohle je ta větší
https://www.rafael.co.il/wp-co... 3 130 kg,Tohle je ta větší
https://www.rafael.co.il/wp-co... 3 130 kg,Keby si radsej uvazoval trosku logicky. Ako moze byt rezia 35 drahsia ako 15, ked - F15 ma dva motory, F35 len jeden. - F35 sa bude este 40 rokov vyrabat v stovkach rocne a teda ...Zobrazit celý příspěvek
Keby si radsej uvazoval trosku logicky. Ako moze byt rezia 35 drahsia ako 15, ked
- F15 ma dva motory, F35 len jeden.
- F35 sa bude este 40 rokov vyrabat v stovkach rocne a teda aj nahradne diely sa budu vyrabat vo velkych mnozstvach. F15ex sa vyrobi dokopy mozno 200-300, cize aj nahradne diely, motory, software budu mat cenu viac ako kusovky.Skrýt celý příspěvek
No především Indonésie by měla mít vzhledem k velikosti a členitosti tak pro začátek klidně 200 letounu. Jen pro představu, Japonsko je 4x menší a má objednaných 147 F-35.
No především Indonésie by měla mít vzhledem k velikosti a členitosti tak pro začátek klidně 200 letounu. Jen pro představu, Japonsko je 4x menší a má objednaných 147 F-35.
Počet letadel neurčuje velikost zeme, ale rozpočet na armadu.
Počet letadel neurčuje velikost zeme, ale rozpočet na armadu.
Rozpočet na armádu je tvořen potřebou pokrýt ochranu země. Proto píšu "by měla" Stávající stav je mizerný.
Rozpočet na armádu je tvořen potřebou pokrýt ochranu země. Proto píšu "by měla" Stávající stav je mizerný.
Omyl, rozpočet na armádu ovlivňuje ekonomika země. Stejně tak míra ohrožení, nebo touha po expanzi.
Stav odpovídá tomu, že nikdo invazi neplanuje.Omyl, rozpočet na armádu ovlivňuje ekonomika země. Stejně tak míra ohrožení, nebo touha po expanzi.
Stav odpovídá tomu, že nikdo invazi neplanuje.
Načítám diskuzi...